Капітал для будівництва

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Заходи фінансової підтримки сімей з дітьми, якими до недавнього часу держава намагалася поліпшити фінансове становище в першу чергу пенсійної і банківської систем, нарешті починають хоча б в деякій мірі враховувати інтереси самих молодих батьків. Відповідні поправки в законодавство затверджені Федеральним законом від 28.07.2010 № 241-ФЗ.
Кому допомагав материнський капітал
Відповідно до п. 1 ст. 3 Федерального закону від 29.12.2006 № 256-ФЗ «Про додаткові заходи державної підтримки сімей, які мають дітей» право на виплати мають:
- жінки, які народили або усиновили другу дитину після 31 грудня 2006 р .;
- жінки, які народили або усиновили третьої дитини або наступних дітей після 31 грудня 2006 року якщо раніше вони не скористалися правом на додаткові заходи державної підтримки;
- чоловіки, які є єдиними усиновлювачами другої, третьої дитини або наступних дітей і які раніше не скористалися правом на додаткові заходи державної підтримки, якщо рішення суду про усиновлення набрало законної сили після 31 грудня 2006 р
Право на ці виплати, названі «материнським капіталом», згідно зі ст. 7 Закону може бути реалізовано за загальним правилом тільки після закінчення трьох років з дня народження (усиновлення) дитини. Тобто передбачені Законом сертифікати на маткапітал стали видаватися не раніше 2010 р Єдиним винятком з цього правила є норма п. 6.1 ст. 7 Закону, відповідно до якої кошти можуть бути видані в будь-який час у разі потреби їх використання на погашення основного боргу і сплату відсотків по кредитах або позиках на придбання житла, включаючи іпотечні кредити.
Оскільки до недавнього часу батьки не могли отримувати на руки жодної копійки з маткапіталу, ці кошти могли бути переведені або в банк, в якому батьки мали необережність оформити іпотечний кредит, або до Пенсійного фонду для інвестування в накопичувальну частину пенсії. Вкрай низька популярність другого варіанту може свідчити про те, що ідея за рахунок власних коштів підтримати пенсійну систему в умовах пропозицій про підвищення пенсійного віку закономірно не викликає ентузіазму. Третім варіантом виходячи з ст. 7 і ст. 11 Закону № 256-ФЗ може стати оплата з коштів маткапіталу освіти дитини, що, так само як і «пенсійна» схема, відсуває термін використання цих коштів у віддалене майбутнє.
Рівень соціальної відповідальності держави і кореспондуючий йому рівень довіри суспільства такі, що природним представляється бажання отримати обіцяні гроші в максимально короткі терміни. Нагадаю, що базовий розмір материнського капіталу, встановлений ст. 6 Закону № 256-ФЗ, становить 250 тис. Рублів. З урахуванням індексації його розмір у 2010 р дорівнює 343 378 рублів.
Однак єдиним варіан-том короткострокового інвестування коштів маткапіталу до недавнього часу було поліпшення житлових умов шляхом оплати іпотечного кредиту. В умовах підвищеної кредитної ставки і завищених цін на нерухомість примусове опосередкування поліпшення житлових умов кредитними відносинами є заходом підтримки банківської системи, а не молодих батьків.
Аж до липня 2010 р настільки широко рекламована міра підтримки в силу механізму реалізації не могла вважатися дієвою допомогою громадянам, будучи в першу чергу популістськи оформленої схемою переведення бюджетних коштів у розпорядження фінансових інститутів.
На допомогу будівельнику
Поправками, внесеними Законом від 28.07.2010 № 241-ФЗ до законодавства про державну підтримку сімей, нарешті створюються механізми, що дозволяють передбаченим Законом № 256-ФЗ коштами стати підмогою і для самих молодих батьків.
Найважливішою є поправка в п. 1 ст. 10 Закону № 256-ФЗ. Відповідно до неї кошти маткапіталу відтепер можуть бути спрямовані на будівництво, реконструкцію та індивідуального житлового будівництва (ОІЖС), що здійснюються громадянами без залучення підрядника, шляхом перерахування зазначених коштів на банківський рахунок особи, яка отримала сертифікат.
Деталізований і порядок розпорядження цими коштами. Так, кошти в межах 50% суми маткапіталу видаються на будівництво (реконструкцію) ОІЖС при поданні наступних документів:
- копій правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій здійснюється будівництво (реконструкція) ОІЖС;
- копії дозволу на будівництво;
- копії свідоцтва про право власності особи на ОІЖС (в разі його реконструкції);
- письмового зобов'язання особи, на яку оформлений дозвіл на будівництво, протягом шести місяців після отримання кадастрового паспорта оформити житлове приміщення, збудоване (реконструйоване) з використанням маткапіталу, у спільну власність батьків, які отримали маткапітал, і їхніх дітей.
Частина, що залишилася маткапіталу видається на ті ж цілі не раніше ніж через шість місяців з дня виплати першої частини. Для цього необхідно представити документ органу, уповноваженого на видачу дозволу на будівництво, яким підтверджується факт проведення робіт з будівництва ОІЖС (монтаж фундаменту, зведення стін і покрівлі) або проведення робіт з реконструкції ОІЖС.
При загальній позитивній оцінці поправок викликає питання вимогу п. 1.2 ст. 10 Закону № 256-ФЗ про те, що в результаті реконструкції за рахунок маткапіталу загальна площа житлових приміщень реконструюється повинна бути збільшена не менше ніж на облікову норму площі житлового приміщення. В іншому випадку друга частина маткапіталу за вже побудований об'єкт не виплачується. Очевидно, законодавці не знають, що за неповні 350 тис. Рублів прибудувати до будинку навіть «облікові» 9 кв. м (саме така норма житлоплощі встановлена, наприклад, в Шатурськом районі Підмосков'я) можна лише в районах, вельми віддалених від мегаполісів.
Те ж обмеження присутній і в порядку видачі коштів материнського капіталу на компенсацію витрат за вже побудований (реконструйований) ОІЖС. Крім того, від заявника зажадають наступні документи:
- копії правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якому здійснено будівництво (реконструкція) ОІЖС;
- копію свідоцтва про право на побудований ОІЖС, яка виникла не раніше 1 січня 2007 року, або на реконструйований після 1 січня 2007 р ОІЖС - незалежно від дати виникнення зазначеного права;
- письмове зобов'язання особи, на яку оформлений дозвіл на будівництво, протягом шести місяців після отримання кадастрового паспорта оформити житлове приміщення, збудоване (реконструйоване) з використанням маткапіталу, у спільну власність батьків, які отримали маткапітал, і їхніх дітей.
Не можна не вітати закріплене новелами рішення продовжити дію програми по виплаті одноразової допомоги за рахунок коштів маткапіталу. Нагадаю, що особи, які отримали державний сертифікат на маткапітал, мають право на одноразову виплату в розмірі 12 тис. Рублів. Згідно ст. 2 Закону № 241-ФЗ відтепер заяву про надання одноразової виплати подається:
- не пізніше 31 грудня 2010 року - в разі, якщо право на додаткові заходи державної підтримки виникло з 1 січня 2007 р по 30 вересня 2010 року включно;
- не пізніше 31 березня 2011 року - якщо право на додаткові заходи державної підтримки виникає з 1 жовтня 2010 по 31 грудня 2010 року включно.
Раніше по ст. 10 Закону від 28.04.2009 № 72-ФЗ заяву на одноразову виплату повинно було бути подано не пізніше 31 березня 2010 р

Простір для досконалості
Незважаючи на те що в цілому з поправками до законодавства про материнський капітал можна дати позитивну оцінку, в цій сфері залишається широкий простір для розвитку.
За рамки власне законодавчого регулювання виходить найважливіше питання - питання про розмір материнського капіталу. У Москві, наприклад, встановленої в даний час сумою можна оплатити в кращому випадку два роки навчання в престижному вузі. За ці ж гроші можн'о придбати нерухомість площею 2 кв. м - параметри, які личать ненароджених людини, а скоріше прямо протилежного приводу.
Не менш важливим є питання: чому право на допомогу виникає тільки раз в житті (за загальним правилом - при народженні чи усиновленні другої дитини)? Заходи соціальної підтримки тим важливіше для сім'ї, чим більше в ній дітей. Зараз в Росії багатодітних сімей зовсім небагато, а тому надання права на маткапітал двічі або тричі на життя для матері п'яти або шести дітей чи створить надмірні додаткові навантаження на бюджет. Разом з тим такий крок міг би стати суттєвим стимулом підвищення народжуваності, а значить, і заходом боротьби з депопуляцією.
Не цілком зрозумілі і такі обмеження, як можливість звернутися за маткапіталом тільки після досягнення дитиною віку трьох років, а також розглянуте вище вимога про облікову нормі житлоплощі.
Багато проблем молодих батьків могло б вирішити закріплення в законі закритого переліку документів, необхідних для отримання маткапіталу. В даний час на практиці від батьків, крім перерахованих в Законі, можуть вимагати безліч інших довідок, причому їх перелік стає предметом торгу. Це, в свою чергу, служить ще однією можливістю для вимагання хабарів - просто за те, щоб батьки могли сподіватися отримати власні гроші.
Нарешті, сумнівним видається вимога про те, що житлове приміщення, придбане (побудоване, реконструйоване) з використанням засобів маткапіталу, оформляється обов'язково в спільну власність батьків і дітей з визначенням розміру часток за угодою. Зрозуміле прагнення законодавця забезпечити майнові права всіх членів сім'ї, проте на практиці обраний механізм «турботи» створює проблеми при розпорядженні спільним майном.
Усунення хоча б частини цих та інших недоробок, так само як і подальше розширення переліку дозволених варіантів використання материнського капіталу, дозволить зробити цей захід соціального захисту дієвим способом підтримки молодих сімей.

Дмитро Казанцев,
юрист

Електронна приймальня газети "ЕЖ-Юрист"

Не менш важливим є питання: чому право на допомогу виникає тільки раз в житті (за загальним правилом - при народженні чи усиновленні другої дитини)?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online