Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Перша висота. Якщо дитина ще не зміцнів фізично, краще продовжити йому дитинство ще на рік
Трохи більше місяця залишається до початку масового прийому дітвори в перші класи. А в деяких спецшколах набір починається з березня. Про те, що треба враховувати, оформляючи дитини в школу, ми запитали у начальника відділу дошкільної, початкової та спеціальної освіти МОН Віри Шинкаренко, педагога молодших класів Ірини Стратилат і психолога Катерини Гольцберг.
ДИТИНСТВО, ПОСТОЙ! "Істотних змін цього року не передбачається, - заспокоїла Віра Іванівна. - Звичайні школи, які обслуговують свої мікрорайони, повинні приймати всіх, без будь-якого контролю знань. І тільки при наборі в спеціалізовані школи або класи, де навчання з самого початку ведеться по поглибленими програмами, дозволяється проводити відбіркові випробування у вигляді співбесід або тестів. Але і тоді зміст тестів не може виходити за рамки програми дитсадка. у 2009-2010 р МОН планує замінити чинну зараз програму для дошкільнят "Діти а "на нову" Я у світі ", яка вже розроблена (і передбачає вивчення англійської мови за вибором батьків - Авт.), але при прийомі цього року вона не враховується".
Як сказано в Інструкції з прийому, в перший клас, як правило, записують дітей, яким на 1 вересня здійсняться повні 6 років. Якщо шість стукне тільки у вересні-жовтні, підхід повинен бути індивідуальний. Часто батьки приводять таких хлопців, вважаючи, що чим раніше вони почнуть вчитися, тим більшого досягнуто. Однак педагоги і психологи сходяться на думці, що краще продовжити їм дитинство ще на рік. Особливо хлопчикам, які в цьому віці часто відстають і фізично, і психологічно. "Перший клас вони ще витягають, тому що там програма не надто складна, а з середини другого класу їм стає все важче. Зараз у мене в класі двоє таких хлопців, і я точно знаю, що якби вони в школу через рік, то були б одними з кращих, - каже Ірина Стратилат. - А буває, що навіть шестирічки ще недостатньо розвинені, і досвід показує, що їм теж краще продовжити дитинство ще на рік ".
Але тут може виникнути проблема з дитсадком, який "випихає" випускників в школу. Однак в МОН нам сказали, що позбавити дитину місця в садку ніхто не може. Інша справа, що йому доведеться провести рік з більш молодшими дітьми і знову вчити вже пройдену програму. Але якщо займатися з ним додатково, то до наступного вересня він стане вундеркіндом і, можливо, закріпиться в цьому статусі і далі.
ПО СТАНДАРТУ. Багато батьків стурбовані тільки тим, чи достатньо дитина підготовлений до школи, хоча набагато важливіше, чи готовий він до нового і дуже напруженому графіку роботи за станом здоров'я. Є кілька простих ознак визначення такої готовності. Перший - за співвідношенням "зростання-вага", за яким кінцівки доростають до певної довжини на певній фазі розвитку. Попросіть дитину дістати рукою через голову до протилежного вуха. Якщо виходить, значить, шкільні навантаження повинні бути йому під силу. Другий - за кількістю що випали зубів. У нормі основна частина молочних зубів змінюється до 7 років, тому раніше дітям було простіше. А для нинішнього шестирічки умовної нормою вважається, що до моменту вступу до школи у нього повинні випасти і почати рости хоча б 4 зуба. І третій фактор - схильність до хронічних захворювань і стомлюваність. Особливо це стосується дітей, що стоять на обліку у невропатолога, яким, швидше за все, буде важко вчитися в спецшколі.
Хоча в звичайні школи повинні брати всіх, хто подасть документи, багато хто з них практикують попередню співбесіду, метою якого є не стільки визначення здібностей дитини, скільки виявлення його особливостей, щоб підібрати найбільш підходящі йому клас і вчителя. Співбесіда триває 15-20 хвилин в присутності батьків. До комісії входять вчитель, психолог і адміністратор. Питання повинні бути тільки за програмою дитсадка, і лише якщо дитина сама захоче показати, що він знає більше, його вислухають.
А ось що надходять в спецшколи належить конкурсний відбір, і тим, хто його не пройде, мають право відмовити. Випробування є таке ж співбесіду, але з елементами тестування. "Нерідко в дитині поєднуються інтелектуальна розвиненість і деякий фізичне відставання, які ми і намагаємося виявити - щоб зрозуміти, чи справиться він з навантаженнями спецшколи", - говорить Катерина Гольцберг.
ЩО ПИТАЮТЬ до спецшколи
Тест 1: на соціальний розвиток. Задаються життєві питання, відповіді на які дитина повинна знати в цьому віці: як звуть батьків, де вони працюють, розповісти про бабусь, дідусів та інших членів сім'ї, назвати свою домашню адресу і день народження, орієнтуватися в часі доби і пори року, а також знати, який час року слід за навесні, коли катаються на санках, і т.п. Дитина повинна вміти назвати 5 тварин або 5 дерев.
Тест 2: на загальний розвиток. Просять намалювати фігуру людини. Більш розвинута дитина зобразить більше деталей: очі, вуха, ніс, причому важливо, як він малює губи, ніс і вуха - паличками і кружками або більш об'ємно, з ніздрями і ін. Тонкощами. Інформативні також вибір кольору і розміру малюнка: чи будуть це крихітні чоловічки де-небудь в куточку або пейзаж на весь аркуш.
Тест 3: на копіювання невеликого тексту. Визначається, наскільки рука готова до листа. Для тренування треба більше малювати, ліпити, розвивати дрібну моторику, яка заодно розвиває і мова.
Тест 4: на концентрацію уваги. По лабіринту з переплетеними лініями дитина повинна поглядом простежити по якій лінії можна потрапити до будиночка або зайчику. При цьому не дозволяється вести по лінії пальчиком, а тільки поглядом.
Тест 5: на логічне мислення. З ряду предметів треба виділити зайвий або узагальнити їх і пояснити чому. Зазвичай дітям простіше впоратися з таким завданням не на слух, а по картинках.
Тест 6: для спецшкіл. У мовної перевіряють також пам'ять (треба повторити 7-10 слів), фонематичний слух (відтворити характерні для чужої мови складні звуки), загальний рівень (розповісти віршик англійською). Перевірять, чи немає дефектів мовлення, бо через це дитині буде важко вчити мови. Для перевірки математичних здібностей попросять порахувати до десяти і у зворотному порядку, підрахувати кількість ніг у корови, а скільки у двох корів? .. Чи можуть також попросити почитати, хоча це не вітається, тому що вважається, що читання повинна вчити школа.
При незгоді з результатами співбесіди батьки можуть апелювати - звернувшись до голови комісії, як правило, це директор школи. Але вдруге запропонують вже інші тести.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГА
Перед співбесідою ні в якому разі не можна налаштовувати дитину, що це дуже важливий етап в його житті і що він повинен зібратися і показати високий результат. А говорити, що просто йдете дивитися школу, що його там всі чекають і будуть йому раді. В ході співбесіди батькам краще мовчати і не втручатися.
Не намагайтеся однозначно визначити здібності свого шестирічки, вони виявляться, в кращому випадку, через кілька років. І краще вже тоді перевести його в профільну школу.
Вибираючи школу, заздалегідь огляньте її, поговоріть з учителями, поцікавтеся рекомендаціями інших батьків. Психологи вважають, що обирати треба не школу, а першу вчительку. І добре, якщо у вас з нею складуться довірчі відносини, або навіть вона буде чимось схожа на маму. Тоді малюкові буде легше адаптуватися.
Домашнім дітям перед школою краще походити в сад хоча б півроку-рік. Помічено, що, потрапляючи в дитячому колективі під вірусну атаку, вони починають часто хворіти, і будуть відставати в навчанні.
Батькам варто зменшити амбіції і не чекати, що дитина заповнить ваші прогалини в освіті. Але все ж задавайте йому планку для розвитку трохи вище його рівня.
Читайте найважливіші та найцікавіші новини в нашому Telegram
Для перевірки математичних здібностей попросять порахувати до десяти і у зворотному порядку, підрахувати кількість ніг у корови, а скільки у двох корів?