Експерт-online // Експорт під пресом обставин

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Бездоганну репутацію за кордоном Воронезький завод важких механічних пресів (ТМП) завоював ще в радянські часи. В ринковий період підприємство навчилося виробляти унікальні по потужності преси, але сьогодні ці штучні вироби затребувані виключно на зовнішніх ринках

Неймовірно, але факт: коленвали «мерседесів», «ауді» і «фольксвагенів», що бігають по нашим і європейським дорогам, виготовлені на російському обладнанні. Один з найбільших постачальників колінвалів на автозаводи Європи, французька кузня «Форж де Курсель» в 300 км від Парижа, оснащена автоматизованими лініями для штампування колінвалів на базі пресів ТМП.

У штаб-квартирі заводу «Тяжмехпресс» висить карта поставок. Промені від Воронежа розходяться на всі континенти. Преси ТМП працюють в 54 країнах світу: Франція, Італія, Німеччина, Іспанія, Сербія, Китай, Індія, Мексика, Бразилія. Навіть Японія. «Всього туди поставили більше сотні пресів за останні двадцять п'ять років. Обіграємо "Курітомо" і "Сумітомо" на їх домашньому ринку. Серед механічних пресів наші вважаються кращими в світі. Машини надзвичайно надійні. В основному зношуються тільки бронзові підшипники у кривошипно-шатунного механізму і диски муфти-гальма, та й то не частіше ніж раз на сім-десять років. Електрику, мастило, "бронзу" поміняв - і машина знову як нова, - хвалиться головний конструктор заводу Дмитро Гехтман. І, зітхнувши, додає: - Правда, це добре для замовника, а не для виробника ».

На черзі - Аргентина і В'єтнам, а також вкрай перспективний і місткий ринок Ірану, що виходить з-під санкцій. Південноамериканський ринок курирує особисто комерційний директор Валерій Зарудний, а іранський - особисто Володимир Рассказов, голова ради директорів, що представляє інтереси мажоритарних акціонерів заводу.

Чотири роки поспіль, з 2010-го, Мінпромторг визнає ТМП кращим російським експортером машинобудівної галузі в секторі промислового обладнання. Частка експорту в виручці компанії стабільно перевищує половину, а за підсумками минулого року і зовсім досягла майже дві третини (1,4 млрд з 2,3 млрд рублів). «Рік вважається хорошим, коли ми відвантажуємо замовникам один-два великих преса зусиллям від восьми тисяч тонно-сил і вище, - пояснює Рассказов. - Але замовлення надходять вкрай нерівномірно, звідси висока нестабільність бізнесу. Крім того, аванси навіть за укладеними контрактами не перевищують 30 відсотків вартості, що при тривалих термінах виготовлення пресів провокує часту нестачу оборотних коштів ».

«Те, що ми працюємо переважно із зарубіжними споживачами - це не від хорошого життя, - розвиває тему генеральний директор ТМП Мераб Мерабішвілі. - Для нас така ситуація - вимушена. Вітчизняний ринок, в першу чергу автопром, основний споживач нашої продукції, знаходиться в глибокій кризі. А нові заводи іноземних виробників, побудовані в Росії, по суті, являють собою складальні цехи. Ключові деталі і вузли вироблених там автомобілів як і раніше виготовляються за кордоном, в тому числі на обладнанні нашого заводу ».

відмінне спадок

На заводській площі встановлено пам'ятник. Це перший прес ТМП 1953 випуску зусиллям 315 тонна-сил. Шість років тому комерсанти заводу виявили його випадково на одному з підмосковних підприємств. Прес час від часу включали, а господар заводу навідріз відмовлявся продавати його. «Спасибі кризі 2009-го, - посміхається Валерій Зарудний. - Інакше ми б не отримали цей експонат ».

На пізньорадянської піку попиту в 1987 році завод виробив майже п'ять сотень пресів різної потужності (правда, найпотужніші машини, 8 тис. Тонно-сил і вище, були освоєні вже в ринковий період). Працювало тоді на підприємстві 5,5 тис. Осіб. У дев'яності завод бідував. Відвантажував преси за бартером в Китай. Пол-Воронежа ходило в китайських пуховиках, тільки не робітники заводу: було огидно, що їхня праця і інженерні знахідки обмінюються на голімий ширвжиток.

У нульові ТМП виявився під контролем металургійної групи «Металоінвест», а в 2007-му був викуплений Рассказова і його партнерами, вже мали у своєму розпорядженні на той час ще одним машинобудівним активом - Електростальскій заводом важкого машинобудування (ЕЗТМ).

Тотальної модернізації воронезького заводу його нові господарі не проводили - куди більш нагальних вкладень вимагало підприємство в Електросталі. «На сьогоднішній день верстатний парк ТМП краще, ніж на ЕЗТМ, - інвентаризує своє господарство Володимир Рассказов. - Є верстати по роботі з редукторного колесами, які завод отримав з-за кордону в кінці 1980-х. Це була чи не остання радянська поставка імпортних верстатів, і вони до цих пір у відмінному стані. Інша справа, що завантажені вони слабо. Модернізація тут дуже капіталомістка, одиниці обладнання дуже великі. Особливо з урахуванням того, що багато комплектуючі для модернізації імпортні. Ми вкладаємо потихеньку, наскільки дозволяють кошти. Наприклад, назріла модернізація поздовжнього фрезерного верстата коштує 70 мільйонів рублів. Це нам не по кишені, латаємо його як можемо ».

Синергія між двома активами в наявності. «ЕЗТМ отримав недавно від" Інгеокома "замовлення на виготовлення затворів для метротоннелей. Ми частково розмістили його в Воронежі, - каже Рассказов. - Крім того, модернізований ливарний цех Електростальскій заводу постачає ТМП литтям і поковками ».

Добре, що кредитне навантаження підприємства підтримується на низькому рівні. «Банківський борг" Тяжмехпресс "незначний - близько п'яти мільйонів євро - і практично не змінюється протягом кількох років, - каже Рассказов. - обслуговувати в Оренбурзькому банку "Форштадт". Вони відкрили філію під нас в Воронежі. Особисто знаю власника цього банку Сергія Льовіна і дружу з ним - всі питання вирішуються легко і швидко. Ми теж не підводимо ».

З новомодних інструментів державної підтримки експорту ТМП освоює інструменти агентства ЕКСАР. Компанія отримала страховий ліміт за контрактом з Сербією через Промсвязьбанк.

Світовий рекорд

Гордість «Тяжмехпресс» - унікальний, найбільший в світі прес потужністю 16,5 тис. Тонно-сил, відвантажене в Китай в 2013 році після двох років нетривіальною роботи і випробувань. Прес-велетень заввишки 18 метрів і вагою 2,1 тис. Тонн призначався для гарячого штампування поковок колінчатих валів і балок передньої осі кар'єрних самоскидів. Коли йшов пробний запуск машини, вібрація відчувалася в будівлі заводоуправління і в житлових будинках по сусідству. Цех спеціально посилювали. Правда, через якихось внутрішньокорпоративних розборок гігант так і не був змонтований і не запущений. До сих пір лежить, розібраний, в порту. Ніхто з інших світових виробників механічних пресів не наважується повторити рекорд. «У світі більше таких пресів немає. Є два 16-тисячника - один німецький, працює в Швеції, інший - японської "Сумітомо", працює на батьківщині на заводі компанії. Більше 16,5-тисячники нам ніхто не замовляє - чекають референс китайського примірника. До цього, в 2010-му і 2011-му, два 14-тисячника поставили в Китай. У минулому році черговій прес зусиллям 12,5 тисячі тонна-сил відвантажили до Бразилії, у вересні буде монтаж », - пояснює Гехтман.

А ось попит на надпотужні преси з боку Китаю після сплеску в 2009-2011 роках різко пішов на спад. Ймовірно, завершився цикл модернізації їх великих кузень. Крім того, китайці докладають неймовірних зусиль, щоб навчитися виробляти преси великої потужності самостійно. «Накупили ліцензій, намагаються зараз робити 12-тисячники за німецькою ліцензією, але великих успіхів не домоглися», - ділиться інсайдом Дмитро Гехтман.

бланковий венчур

У гігантському, розділеному на кілька відсіків складальному цеху тихо і малолюдно. Зараз у заводу пауза, період відпусток. Ми застали розбирання двох «китайських» пресів середньої потужності. Випробування обидва вироби пройшли успішно. Тепер після наскрізного узгодження з РЖД і Китайської залізницею негабаритний вантаж відправиться в шлях, вкритий густим шаром консерванту, в дбайливо збитої з товстого тесу упаковці. Поруч закінчуються випробування преса холодного листового штампування для Уралвагонзавода - з його допомогою в Нижньому Тагілі виготовлятимуть деталі для вагонів.

За відсутності великих замовлень керівництво ТМП пішло на ризикований крок: запущено виробництво преса потужністю 6,3 тис. Тонно-сил, без замовника, за рахунок власних оборотних коштів. «Рішення прийнято не від хорошого життя, а щоб завантажити людей, - пояснює Рассказов. - Зараз прес в стані 80-відсоткової готовності. Далі робити не можемо, не знаючи, яка саме буде модифікація. Адже ми фактично не маємо серійної продукції, кожен прес розробляється або доводиться індивідуально. Конструкторський, технологічний відділи заводу як і раніше працюють і демонструють хорошу інтелектуальну форму ».

ТМП - обов'язковий учасник галузевих виставок. Це щорічна виставка «Металообробка» в Москві і основні міжнародні: раз на два роки - Японія, Німеччина, Індія, Бразилія, з'їзд і виставка Спілки ковалів в США. «Сенс участі у виставках не тільки продажу, скільки тусовка, спілкування з собі подібними, підтвердження того, що ти є на ринку, - пояснює Дмитро Гехтман. - Пропустив виставку - це тривожний сигнал, починають ходити нехороші чутки про твоє самопочуття. Приходять і потенційні замовники. Буває, приносять портфель з деталями: мені треба ось це штампувати. Який мені потрібен прес? Чи зможете зробити? На виставці не відмовляємо нікому, будинки спантеличуємо своїх конструкторів ».

Уміще не сховаєш

На внутрішньому ринку стратегія ТМП полягає сьогодні в пошуку замовлень з коротким (два-чотири місяці) виробничим циклом і стабільної номенклатурою. Така продукція покращує ритмічність виробництва і звужує касові розриви. Серед освоєних заводом «непрофільних» видів продукції - обладнання для виробництва виробів з автоклавного ніздрюватого бетону, автоматизовані комплекси для виготовлення силікатної цегли, обичайки для цементних печей, дробарки для ГЗК. В окремому цеху повністю завантажена майстерня для ремонту колісних пар.

Однак і в непрофільному бізнесі підприємство тяжіє до несерійним виробам високої точності. Так, наприклад, ТМП виготовляє корпусні деталі гребних електродвигунів для атомного криголама «Арктика». Маса кожної деталі 100 тонн. Освоєно випуск кранів промислового призначення «під ключ». Унікальний конструкторський, інженерний, верстатний і кадровий ресурс нікуди не сховаєш, і гріх розмінювати його на виробництво з низькою доданою вартістю.

«Кращий контролер - це совість» - великий транспарант на кумачевої тканини біля входу в механоскладальний цех шокує своєю старомодністю. Але схоже, що місцеві робітники сприймають його без всякого стьобу. Вони охайні, зосереджені, виконані почуття власної гідності. Колектив підприємства сьогодні нараховує 920 чоловік. Середня зарплата за минулий рік - трохи менше 27 тис. Рублів. На місцевих авіазаводі і в підрозділі корпорації імені Хрунічева, а особливо на оборонних підприємствах міста платять помітно краще. Але для всіх, хто трудиться в стінах ТМП, здається, важливіше грошей нематеріальні стимули - почуття причетності до видатної інженерній школі і виробничій фірмі з високою міжнародною репутацією.

Коли верстався номер, з «Тяжмехпресс» прийшла звістка про підписання контракту з індійськими замовниками на поставку преса гарячого штампування зусиллям 8 тис. Тонно-сил. Знову на експорт. Чому не в Росію?

Олександр Ивантер
Експерт-online, 28 вересня 2015 року.

Який мені потрібен прес?
Чи зможете зробити?
Чому не в Росію?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online