Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Янтарне та розсипу ЖИТОМИРЩИНИ окупованих криміналітету, ЛЕГАЛІЗАЦІЯ Ж ВИДОБУТКУ БУРШТИНУ РУХАЄТЬСЯ ВІД РОЗМОВ ... До розмови
Порита земля, озброєні люди на блокпостах, виснажений нервовий народ біля них ... Іноді трапляються сутички зі стріляниною і кров'ю. Це не багатостраждальний Донбас. Це - північ Житомирської області, Олевський район. Тут - бурштинові розсипи. Тут відразу можна стати багатим, якщо пощастить знайти бурштин і якщо здобуті камені не заберуть міліціонери або бандити.
Тут, в глибокому Поліссі, з роботою дуже важко. Сільське господарство розвивається слабо - піски та каміння. Промисловості практично немає. Місце народження бурштину - порятунок від злиднів. Весь знайдений камінь тут же можна продати. За можливість заробляти таким способом і за гарантії безпеки потрібно платити. Але представника податкової тут немає. Всі розуміють, що платять бандитам. Міліція часом проводить рейди і лише відбирає у стихійних старателів видобутий ними бурштин. Бандити ж як правили, так і правлять, стверджують місцеві жителі.
Взагалі-то, бурштин в Житомирській області доводиться добувати незаконно, тому що законно зробити це не виходить через дірку в законодавстві: промисловим методом, як це роблять у сусідній Рівненській області, витягувати тутешній бурштин невигідно, але інших легальних способів діючий закон не передбачає . Валяється буквально під ногами багатство нікого байдужим не залишає. Нелегально копають бурштин практично всі, хто живе недалеко від розсипів. Їдуть також із сусідніх районів і областей. Особливо з Рівненської. В результаті - серйозні сутички, як в кінці січня в селі Сущани, де пішли стінка на стінку понад 300 осіб з кожного боку.
Особливості залягання бурштину на Житомирщині такі, що великим компаніям затівати дозвільну тяганину на розвідку і видобуток цього каменю і платити чималі гроші за ліцензію сенсу мало. Самодіяльним старателів і артілей видобуток бурштину фактично заборонена, оскільки не прописані в українському законодавстві ні артілі, ні старателі. Ось і заповнюється законодавчий вакуум беззаконням. Склався свого роду порядок: бажаючий поритися в землі платить 300 грн на добу бандиту і отримує доступ до бурштинової розсипи.
Причина "криміналізації" бурштину в тому, що його віднесли до коштовних каменів нарівні з алмазами
Давно було зрозуміло, що видобуток сонячного каменю старателями потрібно узаконити. Але далі розмов справа не йшла. І ось 10 грудня 2014 року в Верховній Раді був зареєстрований законопроект "Про видобування і реалізації бурштину" (№1351), в якому з'явилися поняття "старательський ділянку" і "старательська артіль".
Суть документа в тому, що родовищами бурштину в Житомирській області має займатися спеціалізоване комунальне підприємство (КП) обласного підпорядкування. КП довірять вирішувати всі питання взаємовідносин зі старательськими артілями - від відведення землі до реалізації видобутого каменю на бурштинової біржі (якої поки немає). За користування старательським ділянкою надр артілі повинні платити КП 20% доходів від продажу видобутого каменю на біржі.
Даний законопроект внесений на розгляд народними депутатами Бориславом Розенблата, Володимиром Арешонкова, Павлом Дзюблик, Миколою Томенком, Вадимом Кривенко та Василем Яницьким. Зараз він обговорюється і допрацьовується. Для цього в Житомирі створено робочу групу з депутатів облради, представників обладміністрації та експертів-геологів. До обговорення залучаються також керівники північних районів Житомирщини, де є або можуть бути поклади бурштину.
В ході першого засідання робочої групи 4 лютого в Житомирі помічник одного з авторів законопроекту Борислава Розенблата - Максим Глушаниця зазначив, що мета розроблюваних законодавчих норм - врегулювати взаємовідносини між суб'єктами підприємницької діяльності, державою і органами місцевого самоврядування, а також знизити напруженість в регіонах, де ведеться стихійна видобуток бурштину, і уникнути екологічної катастрофи. Законопроект передбачає участь у видобутку бурштину так званих дбайливої артілей. Контроль за здобиччю покладається на органи місцевого самоврядування обласного рівня. Для цього має бути створено комунальне підприємство відповідного профілю, одним із завдань якого повинно стати максимальне спрощення всіх дозвільних процедур старательським артілей. При цьому ними можуть бути тільки ті юридичні або фізичні особи, які зареєстровані на даній території, щоб всі податки і збори надходили до місцевих бюджетів (а не в бандитські "общак". - В.К.).
Судячи з презентації законопроекту, забезпеченою блок-схемами з коментарями, робота над ним велася скрупульозна. Однак поки не можна говорити про створення ідеально працює правового механізму.
В учасників обговорення тут же виникло питання: чому від участі в регуляції видобутку бурштину відсікаються сільради, тим більше що дуже багато розкопки знаходяться на розпайованих землях? За інформацією борця проти бурштинової мафії, молодого журналіста з Олевська Олександра Ніколайчука, більше половини бурштиноносному площ є приватною власністю. Крім того, як відзначили учасники обговорення, цільове призначення більшої частини цих земель - сільське господарство. Плюс значна частина розсипів знаходиться на землях лісового фонду, в тому числі в заповідниках і заказниках. Як бути з покладами бурштину на цих площах, неясно, і законопроект цю проблему не регулює. А значить, повністю з-під контролю криміналітету видобуток сонячного каменю з прийняттям законопроекту в його нинішньому вигляді виведена не буде.
Чи виключає законопроект корупційні схеми? Ні. Навпаки, вони вже впроваджені в нього. Зокрема, ст. 5 передбачає виділяти цілих п'ять років на геологічне вивчення родовищ бурштину та 20 років - на власне видобуток. Як зазначила експерт, доктор геологічних наук, старший науковий співробітник Інституту геологічних наук НАН України Олена Ремезова (вона - один з небагатьох вчених, які описували родовища бурштину на півночі Житомирської області), не через 20 і навіть через п'ять років, а через якихось рік -півтора весь бурштин з будь-якої ділянки буде вичерпаний.
Можливо, цього не розуміли автори законопроекту. Але виникає підозра, що така норма навмисно була внесена в його текст, щоб дозволити вести повноцінну видобуток бурштину під виглядом дослідження ділянки і, відповідно, не показувати весь видобутий бурштин, а також економити на інших платежах, як це робиться зараз при видобутку граніту.
На думку Е.Ремезовой, однією з причин криміналізації видобутку бурштину в Житомирській області було віднесення цього каменю до розряду дорогоцінних нарівні з алмазами. Ця норма закріплена постановою КМУ від 18 травня 1993 (№5393) "Про державний пробірному нагляд". У Польщі, наприклад, бурштин має статус всього лише ювелірного виробного каменю. У цій країні видача дозволів на його видобуток і оформлення дбайливої ділянок покладено на місцеву владу.
Експерт наголосила на необхідності законодавчо визначити максимальну глибину, з якої можна буде добувати бурштин старательським методом. Одна справа викопувати його лопатою з метрової глибини і зовсім інше - добувати з глибини десять метрів за допомогою важкої техніки, що шкодить екології.
Доктор Ремезова також зазначила, що в законопроекті чітко не прописано, хто такий "старатель". У звичайному розумінні це ті, хто видобуває будь-які копалини там, де неможливо вести видобуток промисловим способом, або там, куди економічно невигідно заводити важку техніку. Однак в обговорюваному законопроекті про це не сказано.
Крім того, на її думку, в майбутньому законі має бути визначено, де можна добувати корисні копалини старательським методом. Наприклад, в законодавствах деяких країн старательська діяльність заборонена там, де ведеться промисловий видобуток копалин, і на площах, на розробку яких видані або можуть бути видані спецдозволу. Нарешті, законодавство ряду країн забороняє старательську діяльність в заповідниках. І, зрозуміло, необхідно заборонити використовувати для промивання породи помпи, що завдають непоправної шкоди навколишньому середовищу.
Експерт наголосила на необхідності подальшого геологічного вивчення родовищ бурштину та їх супроводу. Особливості залягання бурштину в Житомирській області описувалися геологами ще в 80-і роки минулого століття, але дуже поверхово, "по дотичній", і зараз необхідно проводити доісследованія. Якщо ж цього не робити, значні обсяги копалин будуть просто втрачені. Саме тому польська влада проводять картографування рудопроявлений бурштину і не скупляться фінансувати ці дослідження. "Нація повинна знати, чим вона володіє, інакше ми недорахуємось дуже багато чого", - підкреслила Олена Ремезова.
Глибокий і всебічний аналіз законопроекту вченим в ході слухань, мабуть, втомив головуючого на засіданні робочої групи заступник голови Житомирської обласної державної адміністрації В'ячеслава Поліщука, і він запропонував вченому подати свої зауваження в письмовому вигляді по електронній пошті. Немов метою заходу не була обмін думками, а обмін e-mail ...
"Бандити зробили те, чого не зробила держава, - впорядкували видобуток бурштину". І обклали своїм податком ...
Дуже різким був виступ журналіста і правозахисника з Олевська Олександра Ніколайчука, який проводив власне розслідування незаконного видобутку бурштину в північних районах Житомирщини. Він буквально звинуватив правоохоронні органи в бездіяльності. На його думку, закон приймати треба, але і до його прийняття слід утримувати ситуацію в правових рамках. А цього якраз немає. Дійсно, як потрібно керувати правоохоронними органами та що це за органи такі, якщо "крізь них" провозять тонни незаконно добутого бурштину ?!
- Північ Житомирської області і, зокрема, Олевський район знаходяться під кримінальною окупацією, - заявив журналіст і правозахисник. - Це бандитам вдалося, оскільки вони зробили те, чого не зробила держава, - впорядкували видобуток і реалізацію видобутого бурштину. Незважаючи на періодичні міліцейські рейди, бандитські збройні угруповання як стояли на обладнаних ними ж блокпостах, так і стоять, як брали по 300 грн в день з бажаючих копати бурштин, так і беруть. При цьому вони ні від кого не ховаються! А в районі сіл Сущани і Хочине (Олевський район) озброєні бандити блокують рух по дорозі, що веде на прикордонний пункт на українсько-білоруському кордоні. Бандити диктують нам умови! Чим вони краще терористів на Сході України?
Як розповів А.Ніколайчук, міліція час від часу проводить рейди, в ході яких відбирає знайдений бурштин у простих шукачів щастя, місцевих жителів, але криміналітет правоохоронці не чіпають. При цьому копають там бурштин практично всі місцеві жителі і вважають його своїм. Це переконання необхідно узаконити, щоб спробувати перехопити ініціативу у криміналітету.
- Ще в 2007 р викладач географії з нашої школи підпалював шматки бурштину і говорив, що в майбутньому через нього може бути війна. Чесне слово, я тоді не вірив, - зізнався журналіст.
Отже, у депутатів є розуміння, що стихійну видобуток бурштину в Житомирській області слід упорядкувати й узаконити. Але одного прийняття відповідного законопроекту вже недостатньо - запізнилися з ним, і ініціатива зараз у криміналітету. Її потрібно перехоплювати. Але це ще одна війна на території нашої суверенної держави.
Де залягає український бурштин
Як розповіла кореспонденту ZN.UA Олена Ремезова, уздовж Дніпра тягнеться велика бурштинова геологічна провінція (див. Карту-Схему). Найбільша ж концентрація бурштинових розсипів - в Рівненській області, переважно в Сарненському та Володимерецького районах. Там розташовані три "офіційних" родовища, які числяться на державному балансі: Клёсовское, яке розробляє держпідприємство "Укрбурштин", Володимирець-Східний, розробляє приватна компанія "Сонячне ремесло". Третє родовище - "Вільне" - поки не розробляється. Йде розвідка інших родовищ.
У Житомирській області, на відміну від Рівненської, швидше за все, великих родовищ мало або їх немає взагалі. Найцікавіші - це, перш за все, зона біля села Перга (Олевський район), невеликий ареал біля села Бараші (Ємільчинський район). До стану промислового розвідано лише Вікторівський родовище (теж Ємільчинський район), яке перебуває на балансі ПАТ "Кварцсамоцвіти". Але родовища ці потрібно доізучать. Зміст бурштину там не просто нерівномірно, воно - у вигляді свого роду гнізд. У самому гнізді каменю може бути багато, але якщо трохи відступити - вже нічого. І якщо на родовищах Рівненщини якісь закономірності в розподілі каменю можна знайти, то на Жітоміршіне таких поки не виявлено.
- Тут треба шукати інші типи "пасток" бурштину, ніж в Рівненській області, де такі пастки створювало древнє море, - пояснює Е.Ремезова. - Ними могли бути коса, пересип, карстова воронка. На Житомирщині, яка вище за рельєфом, все неоднорідності розташовані в стародавніх долинах, і вони вимагають особливих методів вивчення. З упевненістю можна лише сказати, що житомирські родовища бурштину невеликі, але їх багато. Відомі родовища в Олевському, Ємільчинському, Коростенському районах. В Овруцькому та Лугинському вони, ймовірно, теж є. Знаходили бурштин і в Радомишльському районі.
За словами вченого, житомирський бурштин високої якості, він нічим не гірше балтійського і клёсовского. Має досить багату кольорову гаму. Так, в районі села Перга знаходять рідкісний зелений бурштин. Але класичні, медово-жовті, кольору переважають.
За кількістю видобутого бурштину Україна поступається тільки Росії. Однак за якістю значно перевищує. Так, якщо родовища Росії дають лише 10-15% ювелірного бурштину, то українські - мінімум 25%.
Ну і наостанок - про ціни на бурштин. Інтернет пропонує купити необроблений бурштин-сирець з України за наступними цінами: фракції від 2 до 5 г - 205 дол. / Кг, від 5 до 10 г - 540, від 10 до 20 г - 1160, від 20 до 50 г - 1780, від 50 до 100 г - 1980, від 100 до 200 г - 2420 дол. / кг. Самородки більшого розміру - від 200 г до 1 кг - продаються по особливій ціні.
Орієнтовні ціни найбільшої в світі бурштинової біржі в Гданську (Польща) наступні: за кілограм бурштину фракції 2-5 г дають 350-500 дол. (В грудні 2014 року було 500-600 дол.), Фракції 5-10 г - 600 800 (при 900-1200 дол. в грудні), 10-20 г - 1300-1700 (2000-2500), 20-50 г - 2200-3200 (4300-4700), 50-100 - 3000-4300 (5000- 5500) і за фракції від 100 до 200 г - 4000-5200 дол. (6400-6700 дол. в грудні). Ці дані польського сайту www.amber.com.pl демонструють обвал цін на сонячний камінь. Можливо, одна з причин - підживлення ринку нелегальним бурштином з України, але це тема іншої статті.
В учасників обговорення тут же виникло питання: чому від участі в регуляції видобутку бурштину відсікаються сільради, тим більше що дуже багато розкопки знаходяться на розпайованих землях?Чи виключає законопроект корупційні схеми?
Дійсно, як потрібно керувати правоохоронними органами та що це за органи такі, якщо "крізь них" провозять тонни незаконно добутого бурштину ?
Чим вони краще терористів на Сході України?