- Поняття оптова та роздрібна торгівля
- «Чи можливе повернення ЯКІСНОГО товару?»
- ! Слід звернути увагу на особливості оподаткування при поверненні товару.
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Юридична підтримка ADVOKATSER.BY
У процесі господарської діяльності між юридичними особами та індивідуальними підприємцями часто виникають суперечки і розбіжності з приводу повернення поставленого товару.
При вирішенні зазначених спорів необхідно враховувати види суб'єктів правовідносин, види договорів, укладених між сторонами, і умови договорів.
ПРИКЛАД19.03.2018г. за запитом покупця ІЧТПУП «В» постачальник ТОВ «Е» виставило рахунок-договір на поставку підшипника «F». Товар був оплачений.
20.03.2018г. зазначений товар був відпущений зі складу ТОВ «Е» за товарною накладною.
23.03.2018г. в листі ІЧТПУП «В» до ТОВ «Е» просить прийняти до повернення товар, так як товар не підійшов за розмірами для обладнання. Упаковка товару не розкривалася і товар не встановлювався. При цьому ІТПУП «В» посилається на норми Закону Республіки Білорусь від 09.01.2002 N 90-З "Про захист прав споживачів" (далі Закон "Про захист прав споживачів"), а саме на статтю 28 Закону, яка передбачає право споживача протягом 14 днів з моменту передання йому непродовольчого товару - повернути товар належної якості.
ТОВ «Е» відмовило в задоволенні прохання ІЧТПУП «В» про повернення товару належної якості.
Слід зазначити, що відмова ТОВ «Е» в поверненні товару належної якості обгрунтований і відповідає законодавству.
Дія Закону " Про захист прав споживачів "Поширюється на відносини між споживачами і виробниками, продавцями, постачальниками, представниками, виконавцями, ремонтними організаціями, що виникають із договорів роздрібної купівлі-продажу, підряду, оренди, страхування, зберігання, енергопостачання, комісії, перевезення пасажира та його багажу, вантажу, возмездногонадання послуг та інших подібних договорів. Закон "Про захист прав споживачів" визначає поняття споживач, а саме це - фізична особа, яка має намір замовити або придбати або замовляє, що здобуває т вар (роботу, послугу) або використовує товар (результат роботи, послугу) виключно для особистих, сімейних, домашніх і інших потреб, не пов'язаних із здійсненням підприємницької діяльності.
В рамках Закону "Про захист прав споживачів" покупець, якого продали неякісний товар, має право:
- заміни недоброякісного товару товаром належної якості,
- пропорційного зменшення ціни товару,
- негайного безоплатного усунення недоліків товару,
- відшкодування витрат по усуненню недоліків товару.
Таким чином, у відносинах між юридичними особами та ВП з реалізації товару або надання послуг не підлягають застосуванню норми Закону "Про захист прав споживачів".
Поняття оптова та роздрібна торгівля
! Слід розрізняти поняття оптова та роздрібна торгівля, договір роздрібної купівлі - продажу і договір поставки.
Необхідно розібратися в термінах "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля". Ці поняття визначені Законом Республіки Білорусь від 08.01.2014 N 128-З "Про державне регулювання торгівлі і громадського харчування в Республіці Білорусь":
ОПТОВА ТОРГІВЛЯ - вид торгівлі, пов'язаний з придбанням і продажем товарів для використання у підприємницькій діяльності або інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім та іншим подібним використанням, якщо інше не встановлено законодавчими актами Республіки Білорусь;
РОЗДРІБНА ТОРГІВЛЯ - вид торгівлі, пов'язаний з придбанням і продажем товарів для особистого, сімейного, домашнього та іншого подібного використання, не пов'язаного з підприємницькою діяльністю, якщо інше не встановлено законодавчими актами Республіки Білорусь.
Із зазначених вище понять випливає, що на визначення виду торгівлі впливає тільки мета придбання товару і його використання. Тобто один і той же товар / продукт може бути об'єктом і оптової, і роздрібної торгівлі.
Основні положення про договір купівлі-продажу, а саме: умови про товар, права і обов'язки продавця і покупця, терміни, кількість і якість товару, ціна і оплата товару - регламентовані Цивільним кодексом Республіки Білорусь.
Різновидами договору купівлі продажу є договір роздрібної купівлі-продажу і договір поставки. Цивільний кодекс аналогічно до Закону "Про державне регулювання торгівлі і громадського харчування в Республіці Білорусь" визначає поняття роздрібної купівлі-продажу.
Згідно зі статтею 476 Цивільного кодексу, за ДОГОВОРУ ПОСТАВКИ постачальник-продавець, який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати в обумовлений термін чи строки вироблені або купуються їм товари покупцеві для використання їх у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім та іншим подібним використанням.
Покупець, приймаючи від продавця / постачальника товар, зобов'язаний перевірити кількість і якість товару відповідно до Положення про приймання товарів за кількістю і якістю, затвердженим постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 03.09.2008 N 1290 (ред. Від 13.10.2017) "Про затвердження положення про приймання товарів за кількістю та якістю "і умовами, передбаченими договором поставки.
При реалізації товару за договором купівлі-продажу (поставки), якщо недоліки товару не були застережені продавцем, покупець, якому переданий товар неналежної якості, має право за своїм вибором вимагати від продавця:
- пропорційного зменшення ціни,
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк,
- відшкодування своїх витрат на усунення недоліків товару.
У разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення непереборних недоліків, недоліків, які не можуть бути усунені без невідповідних витрат або витрат часу або виявляються неодноразово або виявляються знову після їх усунення, та інших подібних недоліків) покупець має право за своїм вибором:
- відмовитися від виконання договору купівлі-продажу і зажадати повернення сплаченої за товар грошової суми,
- вимагати заміни товару неналежної якості на товар, відповідний договору.
ПИТАННЯ:
«Чи можливе повернення ЯКІСНОГО товару?»
Що стосується повернення ЯКІСНОГО товару покупцем і ТІЛЬКИ ЗА БАЖАННЯМ покупця в односторонньому порядку, то чинним законодавством Республіки Білорусь не передбачена можливість повернути якісний товар за договором поставки при таких умовах.Природно, юридичні особи вільні в укладенні договору, в тому числі, сторони можуть укласти договір, в якому містяться:
- елементи різних договорів, передбачених законодавством (змішаний договір),
- умови, передбачені кожною стороною,
- Права та обов'язки сторін.
Відповідно до частини 1 статті 224 Цивільного кодексу, право власності у набувача речі за договором виникає з моменту її передачі, якщо інше не передбачено законодавством або договором.
Відповідно до частини 1 статті 461 Цивільного кодексу, у випадках, коли договором купівлі-продажу передбачено, що право власності на переданий покупцеві товар зберігається за продавцем до оплати товару або настання інших обставин, покупець не має права до переходу до нього права власності відчужувати товар або розпоряджатися ним іншим чином, якщо інше не передбачено законодавством або договором або не випливає із призначення та властивостей товару.
Тобто, сторони при укладенні договору купівлі-продажу (поставки) можуть передбачити:
- можливість і терміни повернення якісного товару покупцем постачальнику, наприклад, за умови нереалізації товару протягом певного терміну,
- одностороння відмова від договору,
- умови розірвання або зміни договору,
- момент переходу права власності на товар.
! Слід звернути увагу на особливості оподаткування при поверненні товару.
У разі, якщо право власності на товар належної якості перейшло до покупця, то повернення такого товару буде розцінюватися як договір купівлі-продажу (поставки), тобто зворотна реалізація, в зв'язку з чим виникає обов'язок щодо обчислення та сплати податків.У разі, якщо можливість повернення якісного товару буде передбачена договором і право власності зберігається за постачальником, то для постачальника це буде звичайний повернення раніше поставленого товару.
ВИСНОВКИ:
1. У разі реалізації товару фізичній особі виключно для особистих, сімейних, домашніх і інших потреб, не пов'язаних із здійсненням підприємницької діяльності, підлягають застосуванню норми Закону "Про захист прав споживачів".2. При реалізації юридичній особі / ІП товару для використання їх у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім та іншим подібним використанням, підлягають застосуванню норми Цивільного кодексу Республіки Білорусь.
3. Необгрунтована повернення покупцем якісного товару без згоди продавця за договором поставки (оптової або роздрібної) в разі, якщо це не передбачено договором - не обгрунтований і не підлягає задоволенню.
4. При укладенні договору поставки з метою уникнення подвійного оподаткування слід передбачити можливість повернення товару і регламентувати момент переходу права власності на товар.
Кацер Сергій Олександрович,
адвокат юридичної консультації Ленінського району
Мінської міської колегії адвокатів.
МТС (Viber) 8029-297-71-35, Velcom 8044-752-91-20
ADVOKATSER.BY
читайте ще Закон РБ Про захист прав споживачів