- Розробка і прийняття локальних нормативних актів з охорони праці та трудове законодавство РФ
- Список локальних нормативних актів з охорони праці
- Загальні вимоги при підготовці наказів з охорони праці
- Доведення наказу до виконавців
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Локальні нормативні акти є обов'язковими до виконання як працівниками, так і роботодавцем. При цьому з прийнятими локальними нормативними актами, безпосередньо впливають на трудову діяльність працівників роботодавець зобов'язаний ознайомити працівників під розпис.
У цій статті ми розповімо:
- якими вимогами чинного законодавства регламентується розробка і прийняття локальних нормативних актів з охорони праці;
- як виглядає список можливих локальних нормативних актів з охорони праці;
- які загальні вимоги при підготовці наказів з охорони праці.
Розробка і прийняття локальних нормативних актів з охорони праці та трудове законодавство РФ
Трудовий кодекс РФ (ТК РФ) визначає поняття «локальні нормативні акти організації, що містять норми трудового права». Відповідно до статей 8 і 22 ТК РФ роботодавець (за винятком роботодавців, представлених фізичними особами, не зареєстрованими як індивідуальні підприємці) має право видавати локальні нормативні акти , Керуючись нормами трудового права і своєї компетенції відповідно до законів і іншими нормативно-правовими актами, угодою, колективним договором.
Локальні нормативні акти, які затверджуються керівництвом організації або ІП, повинні відповідати наступним принципам і обмеженням:
- не повинні вступати в протиріччя федеральним законам і іншим нормативно-правовим актам РФ і окремих суб'єктів РФ;
- не повинні включати норми, що допускають можливість погіршення становища працівників порівняно тим, яке гарантує законодавство про працю та охорону праці;
- діють "локально", т. е. в межах цієї організації.
Випадки, коли роботодавець при прийнятті локальних нормативних актів, що регламентуються відповідно до норм трудового права, повинен врахувати думку представницького органу працівників (при його наявності) передбачені чинним ТК РФ, низкою законів та інших нормативних правових актів РФ, угодами і / або колективним договором.
Таким чином, локальні нормативні акти, що мають своїм наслідком погіршення становища працівників порівняно з діючими нормами трудового законодавства і нормами трудового права, угодами і / або колективним договором, а також ті акти, які прийняті без урахування вимог ст. 372 ТК РФ в частині врахування думки колективної думки працівників визнаються недійсними. В даному контексті як представницького органу в організації може виступити профспілка або інший орган, чиї представники уповноважені працівниками. Проте, якщо на момент прийняття локального нормативного акту представницький орган працівників не сформований або не діє, роботодавець має право прийняти такий акт одноособово.
Окремо слід відзначити, що локальні нормативні акти можуть мати термін дії (наприклад, посадові інструкції), або ж не обмежуватися будь-яким строком (наприклад, накази про розподіл або перерозподіл обов'язків).
Список локальних нормативних актів з охорони праці
Коректне ведення кадрової документації, що дозволяє уникнути відчутних адміністративних штрафів з боку представників наглядових органів передбачає, що кожна організація повинна мати у своєму розпорядженні комплектом локальних нормативних актів відповідно до профілю її діяльності. В основу при розробці такого комплекту лягають діючі нормативно-правові документи РФ. У числі локально правових актів, що входять до складу обов'язкового пакета повинні бути включена наступна документація:
- штатний розклад;
- положення про персонал;
- посадові інструкції;
- накази і розпорядження, що відображають нормативний зміст;
- становище, яке регламентує порядок ведення колективних переговорів;
- положення про порядок формування і склад комісії з трудових спорів;
- правила, що регламентують внутрішній трудовий розпорядок;
- графік змінності;
- положення про оплату праці і стимулюючих виплат;
- акти, що встановлюють нормування праці;
- акти, що встановлюють поділ дня на частини;
- акти, що встановлюють тривалість вахт і режим праці та відпочинку;
- черговість, відповідно до якої надаються щорічні оплачувані відпустки.
Окремим пакетом оформляються локальні нормативні акти, що відображають вимоги в частині охорони праці, включаючи:
- накази і розпорядження, які стосуються розподілу обов'язків;
- стандарти організації;
- положення про організацію робіт, пов'язаних з охороною праці;
- положення про діючу пенсійну систему організації системи управління охороною праці;
- наказ про організацію комітету (комісії) з охорони праці;
- положення про порядок навчання та перевірки кваліфікації персоналу в частині знань з охорони праці;
- перелік професій і робіт, пов'язаних з підвищеними вимогами;
- перелік видів робіт і місць провадження у наряду- допуску;
- технологічний регламент;
- перелік категорій працівників, зобов'язаних систематично проходити медичний огляд;
- перелік трудомістких робіт і робіт, пов'язаних з шкідливими (небезпечними) умовами праці, на яких забороняється (обмежена) використання праці осіб які не досягли 18 років (жінок);
- інструкції з охорони праці для працівників, задіяних в обслуговуванні обладнання та виконання робіт.
Загальні вимоги при підготовці наказів з охорони праці
Проект наказу під грифом «Проект» складається в повній відповідності з вимогами ГОСТу Р 6.30-2003 «Вимоги до оформлення та зразки документів» і оформляється з урахуванням результатів узгодження із зацікавленими посадовими особами і управлінськими структурами на бланку організації. Наказ по охороні праці набуває статус правовстановлюючого внутрішнього локального документа після підпису керівника організації (підприємства). До листу наказу додається лист погодження
У тому випадку, якщо на підприємстві передбачена Документована система менеджменту якості особливих проблем при узгодженні виникнути не повинно.
Доведення наказу до виконавців
Доведення наказу до керівників підрозділів (виконавців) - процедура, до якої слід підійти особливо відповідально. У загальному випадку ця місія доручається секретарю керівника, однак, в силу особливої значущості наказів по ВІД і ТБ, пов'язаної в перспективі з високою ймовірністю розслідування нещасних випадків, ознайомлення виконавців з наказом доцільно доручити персонально фахівця з ОП або ТБ. При цьому керівником кожного з пов'язаних підрозділів організації повинна бути заведена папка для таких наказів.
Окремо оформляється лист розсилки наказу.
Один примірник листа розсилки наказу спільно з оригіналом наказу зберігаються у секретаря керівника організації (підприємства), другий - у фахівця з ОП і ТБ.