Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
13 листопада в Громадській палаті (ОП) РФ відбулися слухання в рамках громадської експертизи проекту закону «Про освіту в Російській Федерації», в яких взяли участь ректор ВШЕ, голова Комісії з розвитку освіти ОП РФ Ярослав Кузьмінов і науковий керівник Інституту освіти ВШЕ Ісак Фрумин.
Обговорювалися пропозиції щодо фінальної доопрацюванні законопроекту до другого читання в Держдумі.
Робота над інтегрованим законом «Про освіту в Російській Федерації» ведеться з 2010 року. За цей період Громадська палата провела кілька обговорень документа, за підсумками яких були підготовлені сотні поправок. Перш за все, вони стосувалися забезпечення гарантій модернізації освіти в Росії і захисту прав учасників навчально-виховного процесу. І сьогодні, за оцінкою Ярослава Кузьмінова , Законопроект в дуже великій мірі відображає позицію учасників нарад і членів робочих груп, сформованих Громадською палатою.
Місяць тому Держдума прийняла законопроект у першому читанні. І якщо до цього свої пропозиції щодо його вдосконалення міг вносити кожен громадянин (для цього був створений спеціальний сайт в інтернеті), то тепер це можуть робити тільки володарі права законодавчої ініціативи. За висловом члена Громадської палати, директора московського Центру освіти № 548 і доцента ВШЕ Юхима Рачевський, прості громадяни можуть хіба що «відловити якого-небудь депутата, сказати: я придумав ось це, - а той побіжить в Думу і запропонує». Правом законодавчої ініціативи має і Громадська палата - до 17 листопада вона повинна сформулювати остаточний варіант поправок, направивши експертний висновок до Держдуми.
При підготовці цього висновку були оброблені пропозиції, що надійшли з громадських організацій в сфері освіти, регіональних громадських палат, регіональних органів управління освітою. Чи не підлягали розгляду благі побажання, критика положень законопроекту без варіантів рішень і пропозиції, що суперечать основним програмним документам у сфері освітньої політики. В результаті було опрацьовано понад 200 змістовних поправок.
У своєму виступі Ярослав Кузьмінов назвав сім основних новацій, які сприяють подальшій модернізації освіти, які Громадська палата пропонує внести в законопроект до другого читання.
По-перше, в закон потрібно включити норму, яка забороняє прийом на перший курс за рахунок бюджетних коштів абітурієнтів, які не мають достатнього загальноосвітнього рівня з профільних предметів. Тільки так можна вилікувати хворобу російської вищої школи, де на складні освітні програми надходять «глибокі трієчники». Це призводить до профанації освіти, так як зазвичай ці люди недоучіваются. Зараз право встановлювати мінімальний поріг балів ЄДІ для абітурієнтів передано вузам, ним користуються не всі, але воно повинно бути і у засновників освітніх організацій.
По-друге, необхідний пряму законодавчу заборону на проведення проміжної і підсумкової атестації за програмами дошкільної освіти. Введення будь-якого стандарту призводить до того, що ми починаємо вимірювати відповідність цьому стандарту, але в усьому світі педагоги і дитячі психологи переконані, що єдина атестація шкідлива навіть для молодших школярів та неприпустима для дошкільнят. Вона руйнує дитячу психіку, сприяє формалізації відносини до освітніх програм, коли починається гонитва за показниками. І хоча ми не можемо уникнути такого роду формалізації на більш високих рівнях, в законі потрібно поставити перепону таким ризикам для дошкільної освіти.
По-третє, пропонується розширити право учнів, їх батьків та законних представників на отримання інформації про освітні організаціях. «Обов'язковий пакет прозорості» існує і сьогодні - уряд прийняв постанову, що зобов'язує освітні установи розміщувати інформацію на своїх сайтах, але за цим складно встежити зверху, інформація часто розкривається формально. Тому споживачам освітніх послуг необхідно офіційне право запитувати будь-яку інформацію про освітній установі, за винятком тієї, яка обмежена законом «Про персональні дані».
Четверта пропозиція Громадської палати - заборонити педагогам проведення платних індивідуальних занять з учнями тієї організації, де вони працюють. Це найгучніша і скандальна тема в проекті закону - «по детективним причин» це положення регулярно зникає з тексту проекту, хоча фактично забороняє вчителю вимагати гроші у дітей з власного класу. Як пояснив заступник міністра освіти і науки РФ Ігор Реморенко, проти цієї норми заперечував Мін'юст, так як незрозумілі механізми її реалізації. Однак, на думку Ярослава Кузьмінова, норма в законі потрібна: ми повинні повністю виключити такі ситуації, як би красиво вони не маскувалися.
П'яте пропозиція стосується права комерційних організацій на реалізацію програм професійної освіти. Це дозволило б державі залучати до підготовки кваліфікованих виконавців за основними освітніми програмами навчальні центри найбільших компаній, що володіють затребуваними на ринку технологіями. Адже заклади початкової та середньої професійної освіти, де такі програми реалізуються, часто працюють на старих технологіях, які на ринку не присутні. Мова йде не про приватизацію освіти, а навпаки - про вторгнення освіти в сферу реально існуючих на ринку технологій, до того ж оплачувати навчання, як і в випадку з професійними коледжами і технікумами, буде бюджет відповідного рівня.
Шосте пропозицію Громадської палати - ввести в закон норму, яка передбачає незалежну державну атестацію випускників вузів. Це повинна бути норма відкладеного дії - з 2016 року, але конкретизована, щоб не допускати ситуацію, коли «для держіспиту шукають знайомого в іншому вузі, відвозять йому дипломи, і він на них розписується».
І, нарешті, провідним університетам, чия репутація не викликає сумнівів, потрібно надати право самостійно приймати рішення про визнання документів про вищу освіту, наукові ступені і звання іноземних держав для зарахування студентів і прийняття на роботу викладачів. Склалася анекдотична ситуація, коли ми щороку гордовито визнаємо релевантними документи про освіту, видані університетами з топ-300 міжнародних рейтингів, в який входить лише один російський вуз - МДУ імені М.В. Ломоносова. Рішення про те, чи варто визнавати документи конкретного іноземного вищого навчального закладу, провідні університети зможуть брати більш обгрунтовано, ніж чиновники.
Коментуючи поправки, запропоновані ректором ВШЕ, заступник міністра освіти і науки РФ Ігор Реморенко (на посаді статс-секретаря - заступника міністра він курирував підготовку законопроекту з лютого 2011 року по травень 2012 року) зазначив, що з абсолютною більшістю пропозицій міністерство згідно. Вони повинні бути відображені в законопроекті в тій чи іншій мірі, хоча можна сперечатися про конкретні формулюваннях. На його думку, варто більш детально обговорити тему реалізації основних освітніх програм в комерційних організаціях - адже їх метою є отримання прибутку, а освітня організація повинна бути безприбуткової.
Потім на слуханнях виступили керівники трьох експертних груп, які брали участь в доопрацюванні законопроекту, - Юхим Рачевський (дошкільний і загальну освіту), ректор Московського інженерно-фізичного інституту Михайло Стріханов (професійна освіта) і Ісак Фрумин (Робоча група Асоціації провідних університетів Росії).
Загальне враження Юхима Рачевський від роботи з пропозиціями громадян зводилося до того, що «значна частина що-небудь пропонують і заперечують не читала законопроект, приблизно 60-70 відсотків тих, хто пише про законопроект, теж його не читали». Найчастіше надходять свідомо нездійсненні пропозиції. Так, в законі не може бути статті про те, що якщо в загальноосвітній школі викладаються основи духовної культури, пов'язаної з релігійною етикою, ці програми повинні проходити акредитацію в релігійних організаціях. Не може бути прийнято і пропозиція профспілки працівників громадського харчування про те, що організацією харчування в освітніх установах повинні займатися спеціально створені державні та муніципальні структури. В цілому, на думку Юхима Рачевський, при підготовці закону не можна упустити важливі моменти, щоб його не спіткала доля закону «Про освіту в Російській Федерації» 1992 року, який обріс такою кількістю поправок, що його неможливо читати.
Головне пропозицію від Асоціації провідних вузів Росії Ісак Фрумин сформулював так: істотно розширити свободу провідної групи російських вузів для забезпечення глобальної конкурентоспроможності нашої освіти. Адже в умовах очевидної необхідності уніфікації вимог без свободи маневру для передових шкіл та вузів - великий експериментального майданчика - в системі освіти не буде інновацій та розвитку. Провідним вузам сьогодні дозволено приймати свої освітні стандарти, і цю норму потрібно поширити на інші рівні освіти: наприклад, спеціалізовані науково-навчальні центри при Московському або Новосибірському університеті повинні мати право працювати за унікальними освітніми програмами. Провідні університети повинні мати можливість відкривати свої школи. Влада суб'єктів Федерації повинні отримати право виступати в ролі засновників вузів і фінансувати підготовку студентів за рахунок регіональних бюджетів.
Ще одна пропозиція Асоціації провідних вузів Росії стосується іноземних студентів. На сьогоднішній день кількість бюджетних місць для них регулюється квотою, оскільки «і нашим дітям місць не вистачає». Однак якщо розглядати залучення іноземних студентів в країну не як експорт освіти, а як імпорт талантів, - немає кращого механізму «одомашнення» талантів, ніж освіта, - потрібно дозволити вільно приймати молодих людей з іноземних держав на бюджетні місця, по крайней мере, в провідних вузах. На думку Ісака Фруміна, це забезпечить приплив талантів в Росію.
Борис Старцев, спеціально для Новинний служби порталу ВШЕ
__________________________________________________________________
У ЗМІ по темі:
Більше 20 поправок до законопроекту про освіту обговорили в ОП РФ // РІА Новини, 13 листопада 2012
Громадська палата запропонувала Держдумі заборонити викладачам займатися репетиторством // Відомості, 14 листопада 2012
Закон про все і назавжди? // Наука і технології Росії (STRF.ru), 14 листопада 2012
Освітній стандарт: поправки від ОП РФ // Трибуна Громадської Палати, 14 листопада 2012
За чесний ЄДІ // Независимая газета, 20 листопада 2012