Міністерство можливостей

  1. НАМ ПИШУТЬ Статистика по ветеранам в Україні пригнічує. Всього у нас 11 категорій ветеранів (учасники...
  2. «Купа людей з мізерними зарплатами»

НАМ ПИШУТЬ

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Статистика по ветеранам в Україні пригнічує. Всього у нас 11 категорій ветеранів (учасники війни, АТО, сім'ї загиблих, інваліди війни та т. Д.). 44 види пільг передбачено сукупно для всіх 11 категорій. 176 нормативно-правових актів фіксують ці пільги і порядок їх реалізації. 22 міністерства і відомства мають повноваження в тій чи іншій формі займатися питаннями ветеранів. Сюди ж входять органи місцевого самоврядування, їх окремі рішення і програми.

Потенційно кожен рік держслужбовці займаються оформленням 6 млн. 500 тис. Послуг ветеранам на рік. І це якщо хоча б половина з них звертаються за 50% передбачених для них пільг! Дані призводить глава ГО «Юридична сотня» Леся Василенко. Що потрібно негайно зробити Україні, щоб навести порядок в ветеранської сфері та скоротити цю немислиму бюрократію?

Юрій Косаченко, Херсон

Для того щоб оцінити ситуацію в сфері пільг для ветеранів, для початку докладніше розповімо, про які саме пільги йдеться. Вони розписані в законі «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Найбільш повну інформацію на цю тему зібрав аналітичний портал «Слово і діло» (див. Інфографіку). Як бачите, держава витрачає чималі кошти на ці цілі.

Детальніше слід зупинитися на учасниках АТО, на яких поширюється дія закону як на учасників бойових дій. Якщо вони до призову отримували військові пенсії, їх не скасовують. За ними зберігаються місце роботи і середній заробіток там, де вони працювали до початку проходження служби, але не більше року. За виконання особливо важливих завдань під час проходження служби виплачуються надбавка в розмірі 100% посадового окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років.

За виконання особливо важливих завдань під час проходження служби виплачуються надбавка в розмірі 100% посадового окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років

Також виплачується винагорода в розмірі 100% місячного грошового забезпечення та зарплати (але не менше 3 тис. Грн. В розрахунку на місяць) за безпосередню участь в АТО, здійснення заходів щодо забезпечення правопорядку на держкордоні, відбиток збройного нападу на об'єкти, що охороняються і їх звільнення.

Учасникам АТО виплачується одноразова допомога в зв'язку з інвалідністю. Інвалідам 1-ї групи - в розмірі 400-кратного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня року, в якому була встановлена ​​інвалідність, 2-й - в 300-кратному, 3-й групи - в 250-кратному.

Учасники АТО мають право на першочергове відведення їм земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва. Для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 га, для садівництва - не більше 0,12 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 га, в селищах - не більше 0,15 га, в містах - не більше 0,1 га; для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,1 га.

Для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 га, для садівництва - не більше 0,12 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 га, в селищах - не більше 0,15 га, в містах - не більше 0,1 га;  для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,1 га

Сім'ї учасників АТО визнаються особами, на яких поширюється закон «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Вони знаходять такий статус у випадках, якщо учасник АТО, сім'єю якого вони є, загинув (пропав безвісти) або помер внаслідок поранення, контузії або каліцтва, отриманих при безпосередній участі в АТО, перебуваючи в районах і в період її проведення.

Такі особи також мають право на безкоштовне отримання ліків, зубопротезування, санаторне лікування, щорічне медичне обстеження і диспансеризацію, 50% -ві знижки на квартплату і послуги ЖКГ. Членам сімей загиблих учасників АТО виплачується одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) члена сім'ї в розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму.

Громіздка і непрактична система

З юридичної точки зору ветерани начебто не залишилися поза увагою, проте починаючи з 2014 р в суспільстві все частіше стали лунати заклики до зміни підходів у цій сфері. Особливого напруження дискусії на цю тему досягли в середині минулого року, коли з'явилася офіційна інформація про ветеранів.

На 1 червня 2017 року їх загальна кількість становила 1,6 млн. Осіб, тобто. Е. 4% населення країни. З них 475 700 - учасники бойових дій (303 198 отримали цей статус у зв'язку з участю в АТО), 138 552 - інваліди війни (5538 - в зв'язку з АТО). 211 435 - члени сімей загиблих (7956 - в зв'язку з АТО), 549 877 - учасники війни (+1254 - в зв'язку з АТО), 192 900 - ветерани військової служби. Оскільки ООС триває, ці цифри тільки зростають.

Багато експертів звернули увагу на те, що пільговий підхід до ветеранів носить виключно економічний характер. Отримані ними гроші проїдаються, а їхнє становище не покращується. Ніхто не займається навчанням ветеранів, підвищенням їх кваліфікації, проведенням відповідних консультацій. Користь від грошей відносна, а суспільне невдоволення тільки зростає.

Цієї ж думки дотримується і голова ГО «Юридична сотня» Леся Василенко, яка стверджує, що в нашій країні сформувалася громіздка і непрактична система соціального захисту ветеранів.

З 22 пільг для учасників бойових дій та 27 пільг для інвалідів війни, закріплених в законі «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», жодна з них не може бути реалізована в повному обсязі через обмежувальні підзаконних актів, відсутність бюджетних коштів або затверджених порядків, необхідних для реалізації норм.

Т. е. Існуюча система соціальної підтримки ветеранів не здатна задовольнити ні їх реальні, ні базові потреби. Порожні обіцянки, виплати і знижки не забезпечують повноцінної адаптації після війни до мирного життя, а лише знижують статус ветерана і породжують соціальний паразитизм.

Істотні проблеми пов'язані і з адмініструванням пільг. Підтримкою ветеранів сьогодні займаються 22 органу виконавчої влади.

- Імовірність того, що людина звернеться в одну установу і там їй нададуть повний спектр послуг, дорівнює нулю, - стверджує пані Василенко. - Як правило, щоб отримати допомогу від держави, ветеран повинен самостійно зібрати суттєвий перелік документів, відвідавши при цьому кілька держустанов і потім ще кілька інших. З урахуванням постійного зменшення кількості ветеранів і старіння спільноти, до 2014 р на ці проблеми особливої ​​уваги ніхто не звертав. Але зараз вони вимагають негайного вирішення.

Слід зазначити, що одна з об'єктивних причин такого стану справ в сфері ветеранів - нинішня державна модель. Сьогодні їх соціальною підтримкою займається Мінсоцполітики, на балансі якого ще 24 пільгові категорії. Зрозуміло, що в такій ситуації належну увагу підпорядкованої відомству держслужбі у справах ветеранів війни та учасників АТО не приділяється. Погодьтеся, коли в підпорядкуванні відомства знаходяться Пенсійний фонд і служба зайнятості, то кому воно більше приділятиме увагу - ветеранам, яких налічується 1,6 млн., Або 12 млн. Пенсіонерів?

Ускладнюється ситуація і тим, що ця служба не є незалежним органом. Всі її рішення і пропозиції носять рекомендаційний характер, поки їх не затвердить міністр. Через це вона не може адекватно реагувати на проблеми ветеранів і займається ними в пожежному порядку.

Дисбаланс вносять і органи місцевої влади, рівень соціальної підтримки ветеранів в різних районах в межах однієї області суттєво відрізняється, що викликає у них справедливе обурення. Наприклад, ветеран, який проживає в сільській місцевості в одній області, не розуміє, чому його колега в іншому регіоні отримав всі належні виплати, дрова на зиму і путівку в санаторій, а він залишився ні з чим.

Пояснюється це тим, що саме з місцевих бюджетів виділяються кошти на пільги для ветеранів, включаючи квартплату і комунальні платежі, медичне забезпечення, отримання земельних ділянок. Гроші на покупку житла для ветеранів надходять тільки після того, як місцеві органи соцзахисту подадуть заяву на виділення субвенції з відповідних програм.

Чи є вихід із ситуації? Начебто б цілком логічно, щоб проблемами тих же ветеранів АТО займалися Міноборони і МВС. Однак, за словами пані Василенко, вони займаються ветеранами служби, у яких 25 і більше років вислуги. А ті, хто був мобілізований і прослужив рік або пішов додому після п'яти років на контракті, силовиків не цікавлять.

У зв'язку з цим цікавим буде розглянути, як працюють з ветеранами за кордоном. В Англії підтримкою ветеранів займаються громадські організації, фонди і приватні інвестори, які розробляють і імплементують проекти з підтримки колишніх воїнів, а держава лише координує цей процес. Але при цьому центр адміністрування потреб і надання послуг ветеранам знаходиться в складі Міноборони. Такий же принцип впроваджений в Індії.

У США, Канаді, Австралії та Нової Зеландії існують міністерства у справах ветеранів, бюджети яких не набагато менше, ніж у оборонних відомств. Наприклад, американський департамент у справах ветеранів обслуговує більше 20 млн. Чоловік, має 340 тис. Працівників і фінансування в розмірі $ 198,6 млрд.

Крім того, в США, за словами пані Василенко, діють програми перехідного періоду (transition programs), в яких передбачені заходи з підготовки військових до звільнення в запас. Військовослужбовець, який вирішив звільнитися зі служби, повинен пройти медкомісію, психологічний тест, ряд тренінгів та лекцій щодо соціальної підтримки та адаптації до мирного життя. Все це відбувається, коли він знаходиться в статусі військовослужбовця і отримує грошове забезпечення.

«Купа людей з мізерними зарплатами»

Спори щодо соціальної підтримки українських ветеранів привели до того, що в кінці лютого 2018 р ВР запропонувала уряду створити Міністерство у справах ветеранів. У постанові парламенту вказувалося, що метою нового відомства є «створення дієвого механізму реалізації ветеранами війни, в тому числі з числа учасників антитерористичної операції, членів сімей загиблих, надання їм державних соціальних гарантій шляхом створення цілісної державної системи з одним державним органом на чолі - Міністерством України у справах ветеранів ».

Автори постанови підкреслили, що розгалужена система органів держвлади, які займаються питаннями соціального захисту учасників АТО і членів сімей загиблих військових, призводить до «бюрократичному хаосу».

З 22 березня 2018 року в Кабміні закипіла робота по створенню нового міністерства. 22 серпня глава держави, виступаючи на міжнародному ветеранському і волонтерському форумі, підтримав створення Міністерства у справах ветеранів, а присутня на заході посол США Марі Йованович назвала це рішення важливим кроком.

Тим часом зародилися сумніви, навіщо збільшувати кількість чиновників і створювати міністерство, якщо є Мінсоцполітики та Держслужба у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції. У соцмережах з'явилися публікації, в яких говорилося, що нове міністерство - суто політичний проект, його створюють, щоб розкрадати бюджетні кошти.

Проте переважна більшість вітчизняних експертів, громадських активістів та волонтерів вважають створення нового міністерства необхідним кроком. Наприклад, голова правління благодійного фонду «Інформаційно-координаційний центр» Оксана Гаврилюк в інтерв'ю вітчизняному телеканалу заявила, що «в Україні немає єдиної державної політики щодо ветеранів і єдиного центру, який би займався розробкою і реалізацією цієї політики». Нове відомство, за її словами, має стати «міністерством можливостей», займатися якісним поверненням до нормального життя тих, хто пройшов війну, і складатися як мінімум на 30% з ветеранів.

Член ради волонтерів Міноборони Денис Поданчук вважає, що за Мінсоцполітики має зберегтися єдина функція: щоб ветеран, повернувшись з війни, отримав статус учасника бойових дій. За його словами, нове міністерство пропонує забрати собі близько 20 пільг, послуг і виплат.

А на думку пані Василенко, «не потрібно повторювати помилок інших державних органів, в яких працює купа людей за мізерні зарплати, але все одно працювати нікому».

На Міністерство у справах ветеранів передбачається покласти такі завдання. Виплата грошової допомоги до 5 травня, призначення пенсій та регулярної додаткової допомоги, професійна адаптація і забезпечення житлом через грошову компенсацію, безкоштовний проїзд в транспорті, забезпечення засобами реабілітації та легковими автомобілями, безкоштовними ліками. У список входять наділення статусом членів сімей загиблих, інформування та консультації, соціальна адаптація та психологічна реабілітація, пільги на послуги ЖКГ, санаторно-курортне лікування, а також надання статусів учасника війни і бойових дій.

На думку експертів, міністерство може заробити з січня 2019 р але за умови, що його встигнуть сформувати і закласти витрати на його функціонування в бюджет на наступний рік. Хоча існує думка, що роботу по його створенню можуть продовжити і в 2019-м, тим більше що йдуть запеклі підкилимні ігри щодо кандидатури міністра.

Шановні читачі, PDF-версію статті можна скачати тут ...

Що потрібно негайно зробити Україні, щоб навести порядок в ветеранської сфері та скоротити цю немислиму бюрократію?
Пенсіонерів?
Чи є вихід із ситуації?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online