Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Щастя не в грошах і не в їх кількості, а в швидкості зміни цієї кількості
Величина обсягу ринку маркетингових досліджень сама по собі потрібна небагатьом. Частка ринку переважної більшості дослідницьких компаній в «федеральному масштабі» зникаюче мала, тому для них, тобто для більшості має значення не стільки показник обсягу ринку, скільки динаміка його зміни. Причому, в залежності від того, в яких одиницях (валюті) вимірюється ринок висновки можуть різнитися від «все пропало, шеф» «ринок стагнує, інвестиції вкрай ризиковані», до «ринок починає рости, саме час вкладатися». Яка з них актуальна сьогодні?
Ось уже близько десяти років щороку в останніх числах грудня асоціація ОІРОМ на своєму закритому засіданні оцінює обсяг російського ринку маркетингових досліджень. За розповідями, процедура оцінки виглядає просто: учасники, а це топ-менеджери найбільших дослідницьких компаній, що працюють в нашій країні, анонімно вказують свої обсяги, а потім вводять поправочний коефіцієнт, що враховує обсяги відсутніх. ОІРОМ оцінює обсяг ринку в доларах США, «рублева оцінка» в публічну зону потрапляє не завжди. Чому це відбувається саме так - зрозуміло, адже власники більшості великих дослідницьких компаній, що працюють в Росії, це глобальні компанії. А світова резервна валюта - долар США.
Час від часу оцінки ринку, зроблені ОІРОМ, піддаються критиці. Робляться альтернативні розрахунки, зміст яких полягає в тому, щоб врахувати сектора або окремі компанії, які, на думку критиків, залишилися не поміченими експертами ОІРОМ. Не входячи тут в детальний аналіз розбіжностей, відзначимо лише, що точно визначити межі ринку маркетингових досліджень завжди було нелегко, а з кожним роком все важче. З'являються нові методи і нові компанії, які досліджують абсолютно нові об'єкти. Показовий, але аж ніяк не єдиний приклад - моніторинг і аналіз висловлювань користувачів в соціальних мережах.
Однак при всій своїй приблизності оцінок ОІРОМ альтернативи їм поки немає. Можна один раз підрахувати обсяг ринку, але, коли треба проаналізувати його динаміку, необхідно використовувати дані одного і того ж вимірювача. До того ж похибки від «розмитості кордонів» в цьому випадку нівелюються. Про що ж говорять дані ОІРОМ?
Нижче представлені дані по величині ринку маркетингових досліджень, отримані ОІРОМ і опубліковані на сайті асоціації. У разі відсутності на сайті відомостей за деякі роки, ми використовували інформацію ESOMAR щодо російського ринку, її джерелом, як відомо, були дані того ж ОІРОМ.
Обсяг російського ринку маркетингових досліджень в період 2006 - 2016 рр., Млн доларів США
Джерело: дані ОІРОМ, розрахунки Content Research
На графіку добре видно кризи 2008 і 2014 рр., Причому, падіння ринку в 2015 році могло б бути ще більше - до $ 236 млн, якби експерти не скорегували через рік, тобто в 2016 році, свій початковий результат до $ 265 млн, що пояснювалося високою волатильністю курсу рубля.
При цьому, рублеві оцінки дуже важливі, адже, живучи в Росії, сплачуючи податки, оренду і зарплату в національній валюті, ми не можемо ігнорувати її курс. Після перерахунку картина змінюється кардинально, як це видно з наведеного нижче малюнка.
Динаміку зміни середньозваженого валютного курсу ми враховували, скориставшись калькулятором на сайті audit-it.ru . Відмінність середньозваженого курсу від середньоарифметичного в тому, що в першому випадку враховуються щоденні зміни курсу, а не тільки точки початку і кінця аналізованого періоду.
Обсяг російського ринку маркетингових досліджень в період 2006 - 2016 рр., Млрд руб.
Джерело: дані ОІРОМ, audit- it. ru, розрахунки Content Research
Як легко бачити, піки і скачки пропали, змінившись стабільним підйомом. Однак, не тільки валютний курс впливає на купівельну спроможність грошей, тобто на їх реальну вартість - є ще й інфляція. Для того, щоб врахувати її, ми скористалися даними сайту рівень-інфляціі.рф .
Обсяг російського ринку маркетингових досліджень в період 2006 - 2016 рр. з урахуванням інфляції, млрд руб.
Джерело: дані ОІРОМ, audit- it. ru, рівень-інфляціі.рф, розрахунки Content Research
Цікаво, що обидві кризи - і 2008 року, і 2014 не надто помітні, причому, після врахування інфляції видно, що дві кризи по-різному впливали на ринок. Однак у всіх випадках графіки виглядають досить схожими. Щоб «проявити тренд», перешикуємо дані - нехай це буде не обсяг, а темп зростання / падіння ринку, причому, відразу для всіх трьох описаних вище випадків.
Темп зростання ринку російського ринку маркетингових досліджень в період 2006 - 2016 рр.
Джерело: дані ОІРОМ, розрахунки Content Research
На заключному графіку добре видно, що характер криз 2008 і 2014 року - різний. В обох випадках «провалювалася» валютна складова зважаючи на падіння курсу, проте в 2014 році це падіння тривало довше, причому зростання рублевого ринку з урахуванням інфляції почався вже в 2015 році на тлі падаючого валютного і, швидше за все, продовжиться і в 2017. Хто може від цього виграти, а хто "пропустить вага", звичайно, може показати тільки додатковий і вельми детальний аналіз.
інфографіка: chartberry.com
Яка з них актуальна сьогодні?Про що ж говорять дані ОІРОМ?