Криза економіки або криза банкрутства?

  1. Відсутність активів і майна
  2. Зменшення впливу податкових організацій при банкрутстві
  3. Приватні арбітражні керуючі
  4. Менше банкрутів, більше арбітражних керуючих
  5. Судові розгляди по справах про банкрутство
  6. Роль саморегулівних організацій в роботі арбітражних керуючих

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Економіка РФ не стоїть на місці, а функціонує як живий організм, перебуваючи в безперервній динаміці. Постійно змінюється перелік підприємств, одні з яких зникають з бізнес арени, а інші з'являються. Виживають тільки організації, здатні вести ефективну діяльність в сучасних умовах.

Банкрутство в цьому випадку служить інструментом для очищення ринку від неспроможних організацій, які не здатні вести ефективну діяльність. У зоні ризику знаходяться організації, що працюють в окремих галузях: ЖКГ, сільське господарство. Саме такі підприємства найчастіше виявляються на грані банкрутства.

Порушення процедури банкрутства істотно впливають на економіку держави. Це веде до появи на ринку підприємств з низькою ефективністю, що значно гальмує розвиток народного господарства. Останнім часом в області неспроможності йдуть істотні зміни, формуються нові тенденції. Все це надає потужний вплив на російську економіку.

Як криза в одній галузі впливає на інші сфери

Кризові процеси в області банкрутства багатьох непомітні, але це не означає, що цього немає. Справа в тому, що ця галузь досить вузька і закрита, тому лише деякі мають можливість оцінити те, що відбувається в ній.

Численні деформації в області визнання неспроможності ведуть до підвищення ризиків. Поширені незаконні схеми ліквідації підприємств, що значно ускладнює кредиторам стягнути борги.

Процедура банкрутства регулюється законом РФ "Про неспроможність (банкрутство)" від 26 жовтня 2002 року, але описані в ньому процедури часто суперечать інтересам підприємств. У зв'язку з цим на практиці мало що працює. Реабілітаційні процедури часто використовують в протилежних цілях, оскільки вони несуть лише адміністративну основу.

Через те, що в сучасних реаліях є проблеми з відновленням інтересів кредиторів шляхом банкрутства, прогресує зростання прострочених боргових зобов'язань, що накладає істотний відбиток на економіку.

Також частішають спроби відвести прибуток "в тінь". Це пов'язано не тільки з процедурою банкрутства, а й з системою оподаткування.

Основні тенденції в області банкрутства

Поговоримо нема про законодавчу базу, а про те, які особливості стійко склалися в області банкрутства в сучасній економіці.

Відсутність активів і майна

Цей напрямок сформувалося в 2004-08 роках, коли визнання підприємств банкрутами набуло особливого поширення. З тих пір стало значно менше організацій, що мають солідні активи.

Найпопулярніша схема - виведення майна напередодні визнання неспроможності, відділення наявних активів від основної діяльності. Це дозволяє бізнесу захиститися в жорстких економічних умовах, але з іншого боку, несе ряд негативних моментів:

  • арбітражні керуючі позбавляються коштів, необхідних для визнання неспроможності;

  • немає можливості оплатити залучення контролюючих органів;

  • ускладнюється процедура оскарження угод.

В результаті велика частина витрат, яка повинна погашатися за рахунок активів боржника, лягає на плечі кредитора, що знаходиться в скрутному становищі, оскільки не може повернути свої гроші.

Зменшення впливу податкових організацій при банкрутстві

Раніше в процедурах банкрутства держава займала пасивну позицію. Державні представники були присутні на зборах кредиторів, спостерігали за роботою арбітражних керуючих, дбали про дотримання інтересів учасників процесу.

У 2002 році кредитори державних структур не просто присутні на зборах, а й здобули право голосувати. З 2004 року роль уповноваженого органу була передана Федеральної Податкової служби, яка стала виконувати наступні функції:

  • подача заяв про неспроможність;

  • ініціювання процесу визнання неспроможності в разі відсутності боржника;

  • контроль і оскарження роботи арбітражних керуючих;

  • вжиття заходів щодо повернення боргів;

  • подача документів з вимогою притягнути засновників або керівника підприємства до кримінальної або субсидіарної відповідальності.

Якщо раніше держава в ролі кредитора не могло заподіяти боржникам істотних неприємностей, тому багато ухилялися від сплати податків, то зараз підприємства і організації вважають за краще уникати такого сценарію. Саме тому кількість заяв від податкової про визнання підприємства банкрутом істотно знизилося останнім часом.

Згідно з даними Росстату, боргові зобов'язання з податків від загальної суми боргу державі знизилися від 20% до 6%. Навіть в умовах кризи спостерігається позитивна динаміка цього показника.


Приватні арбітражні керуючі

У 2008 році в законодавство були внесені доповнення, які зробили арбітражне управління компаніями-банкрутами приватною практикою. Сьогодні ця діяльність зводиться не просто до керівної функції, а вимагає виконання великої кількості юридичних процедур.

Отже, сьогодні функція арбітражного керуючого зводиться до звичайної роботи, реалізації певного кола обов'язків. Це обумовлено не тільки зростанням вимог, а й обмеженням можливості додаткового залучення сторонніх організацій.

Раніше функцію арбітражного керуючого можна було порівняти з бізнесом, тому часто залучалися інвестиції, що дозволяють відновити фінансову спроможність організації. В сучасних умовах робити це немає мотивації, оскільки арбітражний керуючий зазвичай відмовляється нести додаткові ризики і відповідати за залучені кошти.

Також нівелюється незалежність арбітражного керуючого, що негативно відбивається на захищеності компанії, якщо мова ведеться про саморегульовані організації.

Кредитори часто подають на арбітражних керуючих численні скарги. З першого погляду, це змушує їх діяти в рамках закону. Але ця тенденція має і негативний ефект. Часом скарг так багато, що керуючий змушений відмовитися від ініціатив і законних дій і адаптується під кредитора, який маніпулює нормативною базою.

Менше банкрутів, більше арбітражних керуючих

На сьогоднішній день спостерігається чіткий дисбаланс: кількість справ про неспроможність стабільно зменшується, але при цьому зростає чисельність арбітражних керуючих. За останні 10 років їх кількість збільшилася майже в 1,5 рази.

У 2008-09 році на кожного арбітражного керуючого налічувалося 5 процедур, то сьогодні лише 2-3 справи.

Здавалося б, зниження кількості організацій-банкрутів свідчить про стабілізацію економіки. Але давайте розберемося, як виглядає питання насправді. Банкрутство повинно забезпечити перехід активів в розпорядження ефективних власників і зниження кількості боржників і прострочених заборгованостей. Але чи реально зменшилася кількість неефективних підприємств в РФ?

Згідно зі статистичними даними, в 2007 році темпи збільшення простроченої заборгованості стали сповільнюватися, але, не дивлячись на закінчення кризи, в наступні роки заборгованості знову стали рости. Особливо цей показник виріс за останній рік і досяг 200 млрд руб. Але в справах про неспроможність ця сума не фігурує, тому напрошується висновок, що ці кошти були спрямовані в область тіньової економіки. Від цих маніпуляцій постраждали багато конкурсні кредитори.

Саме недосконалість законодавства і старанна боротьба з банкрутством дозволяє боржникам займатися "сірої" ліквідацією і завдавати значної шкоди кредитують організаціям.

Судові розгляди по справах про банкрутство

З кожним роком судових процесів стає більше, зростає їх складність. Цим і викликано значне збільшення фінансових вкладень на юридичний супровід визнання неспроможності.

Арбітражний керуючий не володіє юридичними тонкощами, він виступає в ролі керівника і за законом не зобов'язаний бути юристом за освітою. Тому для супроводу складних судових справ додатково залучають юристів, консультантів, послуги яких доводиться оплачувати додатково.

Роль саморегулівних організацій в роботі арбітражних керуючих

Найголовніше, що слід відзначити - підпорядкування арбітражного керуючого саморегулівної організації (СРО). А фінансове становище таких організацій в останні роки нестабільним через зниження кількості справ про неспроможність.

Ще один неприємний момент - можливість заявляє особи призначати арбітражного керуючого або вписувати його дані в рішення, прийняте на зборах кредиторів. Арбітражного керуючого можуть відсторонити від справ за рішенням СРО.

Таким чином, сьогодні процедура неспроможності характеризується одностороннім регулюванням, в цій сфері відзначається латентний криза. У свою чергу це гальмує темпи зростання економіки країни, заважає кругообороту фінансів. Тільки ефективна робота механізмів банкрутства допоможе прибрати з ринку підприємства, які з економічної точки зору є неефективними. Тільки такий шлях може стати виходом із кризи.

Хочете підвищити власну фінансову грамотність? Корисні кейси і трансляції в співтоваристві на Facebook. Приєднуйтесь!
Але чи реально зменшилася кількість неефективних підприємств в РФ?
Хочете підвищити власну фінансову грамотність?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online