Чому алматинцев крадуть велосипеди ofo і як компанія бореться з цим?

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

17 березня в Алмати запустився перший в світі велошерінговий стартап ofo

17 березня в Алмати запустився перший в світі велошерінговий стартап ofo. До цього близько року сервіс функціонував в тестовому режимі на території університетів в Алмати і в Астані, а зараз він доступний всім жителям. Суть ofo в тому, що велосипеди не прив'язані до стоянок - їх можна знайти в будь-якій точці міста, взяти при необхідності і після закінчення поїздки просто залишити на вулиці. Правда, поки що не звикли до такої свободи користувачі можуть спокійно забрати велосипед до себе додому або вирішують, що його можна вдало перепродати на ринку. Про те, як компанія бореться з такими інцидентами і як вони планують розвивати велокультури в Алмати, розповіла маркетинг-менеджер сервісу ofo в Казахстані Каміла Смагулова.

Каміла, розкажіть нам трохи про сам сервісі ofo. У чому його суть і як він функціонує?

Почнемо з передісторії - стартап ofo був заснований в 2014 році в Китаї. Ідея зародилася у студентів пекінського університету - п'ять чоловік вирішили створити велошерінговий стартап, щоб можна було ділитися велосипедами на території кампусів, а вони в Китаї досить таки великі. Спочатку засновники стартапу використовували свої особисті велосипеди, а в міру того, як сервіс розростався, до них приєднувалося все більше студентів, які віддавали свої велосипеди під принцип шеринга, тобто єдиного використання. Буквально за кілька місяців ідея розрослася до масштабів інших університетів, а потім і інших міст Китаю. Заснована в 2014 році, ofo одна з перших в світі «безкоштовна станція» для обміну велосипедами, що працює через онлайн-мобільний додаток. Розвиток платформи було натхненне концепцією економіки спільного використання та використання технологією смартфонів для вирішення проблеми так званої «останньої милі» (то відстань, яке людині проблематично подолати пішки, але, в той же час, занадто короткий, щоб користуватися автомобілем, забруднюючи повітря). На той момент в Китаї були популярні велосипеди, які потрібно залишати на певних станціях, а за допомогою ofo люди можуть не прив'язуватися до велопарковки, а дивитися локацію вільного транспорту через додаток. А в 2017 році ofo став виходити на ринки інших країн, в тому числі, цей стартап з'явився і у нас, в Казахстані.

Наскільки ми знаємо, перший рік сервіс працював в тестовому режимі?

Так, влітку 2017 року ofo запустився спочатку в Астані, в Назарбаєв Університеті і в ЄНУ ім. Гумільова, а ближче до осені в Алмати - в Нархозі, КазНТУ ім. Сатапева і КазНУ ім. Аль-Фарабі. Цей період до березня 2018 роки ми вважаємо тестовим, тому що він був безкоштовним. Сервісом користувалися в основному студенти, а ми хотіли подивитися, наскільки він буде цікавим і затребуваним для казахстанців. І ми побачили, що попит на цьому ринку досить таки високий - студенти переїжджали від одного корпусу до іншого, і від корпусів до гуртожитків. Тому було рішення запускати сервіс на комерційній основі. 17 березня 2018 року відбувся офіційний запуск ofo в Алмати, і зараз вже сервіс доступний для всіх жителів і гостей міста за певними тарифами.

Які у вас розцінки на використання велосипедів?

На сьогоднішній день вартість використання велосипеда становить 80 тенге за 30 хвилин. Також буквально днями ми ввели систему депозитів. Все, що потрібно зробити користувачам - це завантажити мобільний додаток ofo, зареєструватися в ньому, оплатити депозит в розмірі 2999 тенге, і знайти в додатку на карті найближчі вільні велосипеди. Потім, як ви знайдете велосипед, необхідно розблокувати замок через QR-код, і можете їхати. Після завершення поїздки потрібно закрити замок, і поїздка автоматично завершується в додатку.

А для чого потрібні депозити?

Депозити вносяться для того, щоб ми могли виключити випадки безкоштовного використання велосипедів. В принципі, це глобальна політика компанії - у всіх країнах, де представлений ofo, діє система депозитів. Це працює так - депозит лежить у вас на рахунку, але ви можете повернути його в будь-який момент. Захотіли - повернули собі депозит після однієї поїздки, не хочете оплачувати кожен раз - ці гроші можуть лежати на рахунку.

Чи є якісь правила використання велосипедів?

Звичайно, вони вказані в самому додатку. При використанні програми користувачі повинні прийняти угоду про те, що він ознайомився з правилами. Якщо коротко, то велосипед можна залишити в будь-якому зручному для користувача місці, головне - не заносити його на приватну територію (під'їзди, квартири, будинки, торговельні центри). Після поїздки потрібно залишати їх в загальнодоступному місці, де інші люди зможуть без проблем його знайти. Паркувати велосипеди необхідно відповідно до правил дорожнього руху. Можна залишати велосипеди на тротуарах, але так, щоб вони не перегороджували рух пішоходам. Те ж саме з проїзною частиною - можна паркувати уздовж доріг, але так, щоб не заважати руху автомобілів. Чи не кидати велосипеди в розблокованому вигляді.

Чи не кидати велосипеди в розблокованому вигляді

А якщо користувачі стикаються з поломками або ушкодженнями?

Якщо людина бачить поломку, він може повідомити про неї за допомогою програми - на головній сторінці є кнопка, через яку можна вказати, що велосипед зламаний або з несправним замком. Можна навіть залишити коментар або прикріпити фотографію. Тут же на місце приїжджають наші фахівці, забирають велосипед, усувають неполадки і повертають його в загальнодоступне місце. Взагалі, повідомляти про поломку може не тільки користувач ofo, але і будь-яка людина, який помітив, що велосипед пошкоджений. Природно, до того, хто повідомив про поломку, ніяких штрафних санкцій не застосовується.

За той час, що ofo працює в Казахстані, в Інтернеті вже з'явилися фотографії недбалого поводження з велосипедами, аж до того, що їх викидають за огорожі чи навіть виставляють на продаж на ринках. Це вже не кажучи про те, що багато людей забирають велосипеди додому. У зв'язку з чим виникають такі ситуації, і боретеся ви як-небудь з ними?

Напевно, такі ситуації виникають в зв'язку з тим, що користувачі ще не зовсім розуміють, як функціонує сервіс. Повторюся, ofo - перша в світі велошерінговая компанія, яка працює без станцій. Людям потрібно більше часу, щоб дізнатися про принцип роботи сервісу та його правилах використання. Ми віримо в те, що чим довше ми будемо в Казахстані, тим краще користувачі почнуть дізнаватися про нас, а кількість таких випадків буде скорочуватися.

Ми віримо в те, що чим довше ми будемо в Казахстані, тим краще користувачі почнуть дізнаватися про нас, а кількість таких випадків буде скорочуватися

Ви знаходили вже велосипеди після крадіжок?

Так звісно. До нас надходять все фото і відео, які ви бачите в Інтернеті, і ми працюємо з кожним випадком некоректного використання велосипедів. У тому випадку, якщо вони знаходяться в справному стані, ми повертаємо їх у місто для подальшого використання. А якщо бачимо, що випадок надзвичайний і дійсно завдає шкоди сервісу, то починаємо залучати правоохоронні органи. Ми також отримуємо зворотний зв'язок від нашої аудиторії в Інстаграме і на Фейсбуці. Ті користувачі, які налаштовані на правильне використання сервісу, дуже часто повідомляють нам про випадки некоректного використання велосипедів, і тим самим допомагають нам боротися з такими інцидентами. Але глобальна політика компанії така, що ofo більше націлений на тих користувачів, кому він приносить користь, ніж на людей, які наносять якусь шкоду.

А в інших країнах є випадки крадіжки велосипедів, використання їх не за призначенням?

Певний відсоток подібних випадків завжди є при запуску, але знижується в міру того, як компанія все більше присутній на ринку, і в міру того, як люди все більше дізнаються про саму систему велошерінга. У будь-якому випадку, це не такий відсоток, щоб говорити про те, що відбувається щось надприродне.

У будь-якому випадку, це не такий відсоток, щоб говорити про те, що відбувається щось надприродне

Виходить, що проблема в незнанні, а не в умисних вчинках з боку користувачів?

Напевно, проблема в тому, що люди ще не звикли до моделі велошерінга - вона є принципово новою для більшості казахстанських користувачів, і ми припускаємо, що потрібен певний час для навчання людей, щоб вони змогли зрозуміти, як правильно взаємодіяти з системою. У міру збільшення кількості велосипедів на вулицях люди будуть більше знайомі з тим, як працює схема, і ми сподіваємося, що вандалізм незабаром припиниться (або зменшиться)

Скільки велосипедів ofo на сьогоднішній день представлені в Алмати, і скільки поїздок в день в середньому роблять користувачі?

Оскільки ми поки ще зовсім недавно працюємо в Казахстані, даних по локальній статистикою у нас немає. Ми можемо озвучити глобальні цифри. Компанія ofo присутній в 21 країнах, більш, ніж в 250 містах по світу. У нас більше 10 мільйонів велосипедів в світі, більше 32 мільйонів щоденних поїздок, і більше 200 мільйонів зареєстрованих користувачів. Надалі ми зможемо ділитися з вами не менш цікавою інформацією - об'ємом скорочення викидів в атмосферу, даними по скороченню споживання бензину в тих чи інших країнах. Адже головна місія компанії ofo - поліпшення екології. Велосипеди ofo є міським транспортом, які служать для подолання коротких відстаней, близько трьох кілометрів. Ми знаємо, що в Шанхаї після запуску ofo кількість пересувань на автомобілі на короткі дистанції скоротилося майже на 45%!

Велосипеди в Алмати доступні круглий рік, або це сезонний сервіс?

Після тестового періоду ми прибрали велосипеди на зиму - поки що вони не передбачені для зимових поїздок. Але в подальшому, можливо, ofo буде функціонувати цілий рік.

Ви згадали про те, що вашою метою є підвищення велокультури в Казахстані. Як ви вирішуєте це питання? Проводьте якісь міські івенти?

Зараз ми активно ведемо переговори з Альянсом велосипедистів і пішоходів, щоб разом з сервісом популяризувати також правила руху на велосипедах. Якщо ви помітили, в Алмати з кожним роком стає все більше людей, які їздять на велосипедах. Тому ми, звичайно, намагаємося розповідати про ПДР, про наш сервіс, про наших правилах. І, звичайно, ми пропагуємо здоровий спосіб життя. Це друга глобальне завдання після поліпшення екологічної обстановки. Навіть короткі поїздки на велосипеді - один або два кілометри в день - благотворно впливають на фізичну форму і загальний стан людини.

Чи планується впроваджувати ofo в інших містах Казахстану?

Щоб впровадити сервіс в інших містах, потрібно добре проаналізувати їх, зрозуміти, чи буде попит на нього, чи дозволяє інфраструктура міста встановлювати велосипеди на вулицях. До того ж у багатьох містах Казахстану зима наступає набагато раніше і закінчується значно пізніше, ніж в Алматі. Ми розглядаємо можливість присутності ofo в регіонах, і з радістю поділимося з вами інформацією, коли наш сервіс буде представлений в новому місті.

У чому його суть і як він функціонує?
Наскільки ми знаємо, перший рік сервіс працював в тестовому режимі?
Які у вас розцінки на використання велосипедів?
А для чого потрібні депозити?
Чи є якісь правила використання велосипедів?
А якщо користувачі стикаються з поломками або ушкодженнями?
У зв'язку з чим виникають такі ситуації, і боретеся ви як-небудь з ними?
Ви знаходили вже велосипеди після крадіжок?
А в інших країнах є випадки крадіжки велосипедів, використання їх не за призначенням?
Виходить, що проблема в незнанні, а не в умисних вчинках з боку користувачів?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online