- Де в киберспорте гроші
- Державна підтримка Esports
- Перспективи українського кіберспорту
- Кіберспорт і економіка України
- Хто і навіщо спонсорує кіберспорт
- Спонсорування Esports в Україні
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Кіберспорт - не тільки новий вид спорту, популярний у мілленіалов і центеніалов, але і великий медійний ринок. Його обсяг, за різними оцінками, становить 1-1,5 млрд дол. При цьому експерти відзначають, що ринок кіберспорту зростає на 20-30% в рік і в повній мірі проявить себе через п'ять-десять років.
Тим, хто розраховує стати частиною цієї індустрії, варто поспішати.
Де в киберспорте гроші
Esports, як і будь-який вид спорту, - це медійний ринок. За прогнозами Statista, вже в 2019 році число глядачів киберспортівних подій подолає позначку 400 млн, а кількість людей, які знають про киберспорте, перевищить 1,5 млрд.
Ось ще трохи цифр для порівняння. The International 2017 - світовий чемпіонат по Dota 2 - одночасно дивилися 5 млн глядачів, а чемпіонат по League of Legends - 14,7 млн. Цифри призводить Esports Charts.
При цьому прем'єру сьомого сезону серіалу "Гра престолів" одночасно дивилися 10,1 млн глядачів, повідомляв The Verge. Так, кіберспорт цілком здатний конкурувати за розмірами аудиторії з найбільш рейтинговими ТВ-шоу світу.
Заробляють в киберспорте не тільки професійні атлети. Тут багато "неграючі" посад: менеджери команд, організатори заходів, коментатори, журналісти, рекламісти. Все це - тисячі робочих місць.
Реклама і маркетинг в галузі мають величезні перспективи. За даними Statista, в 2017 році гроші спонсорів і рекламодавців склали більшу частину доходу киберспортівной індустрії - 839 млн дол, і ця цифра постійно зростає.
Спонсорування киберспортівних заходів експерти вважають одним з небагатьох способів достукатися до аудиторії 16-30 років, яка все менше уваги приділяє традиційним медіа.
"Кіберспорт - це ком'юніті," бійцівський клуб ", де все демонструють суперництво, але насправді дуже згуртовані, лояльні до кожного, хто всередині цього" клубу ". В тому числі - до організаторів турнірів, спонсорам, партнерам. Кожен, хто підтримав кіберспорт, сприймається як "свій", - відзначає керівник аналітичного агентства Esports Charts Артем Одинцов.
Державна підтримка Esports
Країни "першого світу" активно підтримують кіберспорт: будують арени, вводять стипендії для кібератлетов в університетах і коледжах. В США таких - 64. Все це - стратегічні кроки, спрямовані на розвиток індустрії, довгострокові інвестиції, які принесуть прибуток економіці країни.
В Україні ситуація інша. У країні є кілька аматорських федерацій кіберспорту і федерацій по окремим кібердісціплінам. Це більш зрілий підхід до створення регулюючих органів - як "федерація футболу" і "федерація баскетболу" замість "федерації м'яча". Ці ініціативи працюють без підтримки держави.
"Українському кіберспорту необхідна підтримка з боку держави. Те, що декларується державою як підтримка кіберспорту, скоріше виглядає як штучне створення інформаційних приводів. У цілому, це непогано, але це повинна бути системна робота, націлена на результат для всіх сторін.
Наприклад, визнання кіберспорту видом спорту, ймовірно, спростив отримання віз, і це позитивний момент для спортсменів, які їдуть на світові турніри. А що отримала українська економіка? Тільки ми платимо податки з призових виплат, і обсяги цих призів поки не такі великі.
Якщо не розвивати ринок, заробляти більше не зможемо ні ми, організатори, ні країна. Тому нам потрібно працювати разом ", - вважає засновник кіберспортивного холдингу ESM.one Іван Данішевський.
За словами підприємця, якщо не почати системну роботу над розвитком киберспортівной індустрії в Україні, перспективні гравці і талановиті кадри, яких у нас чимало, поїдуть за кордон. Конкурувати зі світовими лідерами - Китаєм, США і Кореєю - Україна все ще не може.
Перспективи українського кіберспорту
Аудиторію українських шанувальників кіберспорту експерти оцінюють 2-4 млн чоловік. Щоб простіше було оцінити популярність Esports, автор порівняв показники відвідуваності кількох розважальних сайтів.
Перший у списку - відомий в світі стрімінговий сервіс Twitch, який спеціалізується на тематиці комп'ютерних ігор. Далі йдуть популярні онлайн-кінотеатри і сервіси цифрового телебачення.
На сайті Twitch.tv зареєстровано понад 13 млн візитів українців. Більше - тільки у онлайн-кінотеатру серіалів Seasonvar. Дані зібрані через сервіс SimilarWeb. Українська аудиторія підрахована через розділ Geography.
Така популярність може бути пов'язана з тим, що в Україні багато успішних спортсменів, які виступають на світовому рівні. Наприклад, в офіційній європейської таблиці лідерів Dota 2 зараз 173 українця з приблизно 2 500, про яких є інформація по країні походження. Всього в списку 3 779 гравців.
Кіберспорт і економіка України
Інсайдери індустрії стверджують, що Esports - потенційний актив не тільки для гравців галузі, а й для економіки країни в цілому. Перспективним напрямком розвитку вони називають кіберспортивний туризм і вважають, що в цьому напрямку країна може стати головним європейським хабом.
Переваги України - вдале географічне розташування і порівняно низькі витрати на організацію заходів і стаціонарних тренувальних таборів. Зараз існують тільки тимчасові Кемп, їх створюють для своїх команд окремі менеджери і організатори турнірів.
Вартість такого табору в місяць в деяких країнах досягає 10 тис дол на місяць і вище. Облаштування стаціонарного кемпу в Україні оцінюється 100 тис дол. Високотехнологічний буткемп може стати базою для виїзних тренувань українських і світових команд, а значить, здатний приносити дохід від оренди.
Необхідний обсяг інвестицій для індустрії в цілому - 2-10 млн дол. Таку різницю в оцінках співрозмовники пояснюють різними цілями, які можна досягти за ці гроші. За їх словами, 10 млн дол - це максимум. На ці гроші можна побудувати всю інфраструктуру для проведення заходів.
З огляду на, що українська інфраструктура для кіберспорту буде затребувана і командами з інших країн, частково її створення може бути профінансовано за рахунок іноземних інвестицій. Щоб їх залучити, потрібні успішні приклади.
Хто і навіщо спонсорує кіберспорт
Кіберспорт - відмінна сфера для промоутування різних продуктів. За даними Statista, в США велика частина спонсорських контрактів доводиться на IT-компанії, ритейл, онлайн-сервіси, безалкогольні напої і онлайн-медіа.
В Україні працювати з кіберспорту поки не наважуються навіть великі бренди - за рідкісним винятком. Одна з причин - брак поінформованості та досвіду.
"Кіберспорт - це міжнародна історія, тому для реклами і спонсорства його розглядають компанії, орієнтовані на глобальний ринок. Однак в киберспорте є місце і для локального бізнесу, і для малого і середнього бізнесу. Головне - правильно побудувати роботу і висвітлення.
Бренд-спонсор "купує" аудиторію. Аудиторія наших російськомовних проектів - Україна і СНД. Не кожен локальний бренд може собі дозволити платити за аудиторію СНД, якщо у нього немає клієнтів за межами країни.
Ми дуже хочемо запустити україномовний медіа-проект, присвячений кіберспорту, і його могла б фінансувати умовна львівська компанія. Це було б точне попадання в цільову аудиторію для такого бізнесу. При цьому суми таких контрактів нижче ", - пояснює Данішевський.
Спонсорування Esports в Україні
Найпоширеніший варіант спонсорства - проведення турнірів під брендом компанії. В Україні проводяться турніри по Dota 2 "Кіберстар" (спонсор "Київстар") і Non Stop Energy League (спонсор - Non Stop).
За словами інсайдерів галузі, середній бюджет івенту в Києві, на який збираються спортсмени і вболівальники з усієї України, - 50-100 тис дол. Бюджет невеликого регіонального заходу - 5-10 тис дол.
Організатори турнірів стверджують, що спонсором локального заходи цілком може бути малий або середній локальний бізнес.
"Ефективні формати можна розробити для будь-якого бізнесу: від всеукраїнського мобільного провайдера до кав'ярні. Окрема категорія - комп'ютерні клуби, для яких аудиторія кіберспорту цільова на 100%.
Потрібно працювати з брендами на різних рівнях. Тільки так можна вибудувати багаторівневу структуру, як у футболу: "дворової" кіберспорт, міський, всеукраїнський.
Саме така структура є ознакою розвиненої індустрії ", - коментує аккаунт-менеджер проекту" Кіберстар "Павло Романов.
Великий бізнес може містити власну команду, яка представлятиме бренд на українських і на міжнародних змаганнях. Коштує це приблизно 10 тисяч доларів на місяць. Це зарплати спортсменів, тренерів, менеджерів, витрати на тренувальні центри і поїздки на турніри.
"В Україні є чимало брендів, які могли б містити команди і битися на турнірах з іншими брендами. Є і готові команди, готові до такого формату. Для атлетів це важливо, тому що в такому випадку вони отримають не абстрактне визнання, а справжню професію, впевненість у своєму майбутньому і додаткову можливість розвитку. Поки цього немає, є ризик, що кращі українські гравці будуть реалізовувати себе за кордоном ", - вважає консультант в галузі спортивної психології Олег Бойко.
Кіберспорт в Україні - одна з тих сфер бізнесу, які називають long distance thing. Поки в світовому киберспорте заробляють мільйони доларів, український тільки намагається робити перші кроки.
Гравці галузі так позначають roadmap можливого розвитку. Спочатку - знайомство медіа та широкої аудиторії з кіберспорту, його популяризація та демонстрація перспектив. Наступний етап - залучення приватних інвестицій від великих брендів, нові всеукраїнські турніри. Потім - турніри поменше, при підтримці невеликих локальних компаній.
І, нарешті, коли індустрія повністю сформується - залучення міжнародних інвестицій та перетворення України в європейський кіберспортивний хаб. Коли все вийде, країна отримає не тільки податкові виплати, а й приплив іноземних інвестицій, міжнародні партнерства і відмінний імідж.
А що отримала українська економіка?