Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Архів
МІНІСТЕРСТВО ДЕРЖАВНИХ ДОХОДІВ
РЕСПУБЛІКИ КАЗАХСТАН
ПРО ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКОНОДАВСТВА
І ПРОЦЕДУР БАНКРУТСТВА в РЕСПУБЛІЦІ КАЗАХСТАН
(Роз'яснення)
11.07.2001 р Президентом РК Н. А. Назарбаєвим був підписаний Закон РК "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів Республіки Казахстан з питань банкрутства". Ухвалення Закону стало підсумком тривалої роботи фахівців МГД РК і ВАТ "Агентство по реорганізації і ліквідації підприємств". Проект Закону був ініційований в 1999 р і повинен був підвищити ефективність реалізації законодавства та процедур банкрутства неспроможних підприємств. Основна концепція Закону стала результатом аналізу практики реалізації законодавства про банкрутство, діяльності АРП, судової практики та економічної ефективності процесів оздоровлення економіки неспроможних підприємств республіки. Численні публікації в ЗМІ, в тому числі за результатами перевірок різних наглядових структур, підтверджували актуальність і необхідність вдосконалення законодавства про банкрутство і практиці його застосування, визначали напрямки його вдосконалення. Це проблеми низької ефективності процедур банкрутства та реабілітації, а також високий рівень зловживань з боку конкурсних та реабілітаційних керуючих та інших зацікавлених осіб - учасників процедури банкрутства. Низька ефективність процедур банкрутства багато в чому пояснюється цілою низкою об'єктивних причин, таких як обмеженість і слабкий розвиток ринку вільних капіталів та інвестиційної привабливості підприємств, що мають фінансові проблеми, слабкість менеджменту і нерозвиненість ринку консалтингових послуг. в той же час рівень ефективності та зловживань процедур банкрутства багато в чому пов'язаний з невирішеністю питань законодавства і практики банкрутства, мають системний характер.
Основними недоліками діючого законодавства про банкрутство було те, що контроль процедур банкрутства (конкурсного і реабілітаційного виробництва) Законом було покладено на судові органи і комітет кредиторів неспроможного підприємства. Але суди в силу своєї завантаженості не можуть забезпечити адекватну оцінку стану процедур банкрутства, їм доводиться обмежуватися тільки процесуальною стороною питання. в той же час у АРП, визначеного уповноваженим органом, Законом, і тим більше статусом акціонерного товариства функції контролю і коригування процедур банкрутства не передбачені. Діюче законодавство визначало уповноважений орган тільки як орган, що представляє інтереси кредиторів по обов'язкових платежах до бюджету в процедурах банкрутства.
В результаті конкурсні та реабілітаційні керуючі, які є ключовими фігурами процедур банкрутства та реабілітації, залишилися поза контролем, так як комітети кредиторів найчастіше виявляються у них під каблуком і не можуть забезпечити укладення відповідних угод з конкурсними та реабілітаційними керуючими. При наявності численних порушень Закону вони іноді непідсудні за багатьма епізодами, так як не є посадовими особами, хоча керують цілими підприємствами, нехай і банкрутами. До недавнього часу, маючи порівняно високий рівень доходів, багато конкурсні та реабілітаційні керуючі не платили податки в бюджет, поки рішенням МГД РК їм не було поставлено обов'язкова реєстрація в податкових органах як особам, які займаються підприємницькою діяльністю.
Широко поширилася практика навмисного банкрутства в формі виведення майна і чистих активів в передбанкрутний період і подальшого банкрутства підприємства, обтяженого боргами, в тому числі перед бюджетом. Збільшилося число неспроможних підприємств, на яких практично повністю відсутня конкурсна маса. Агентством спільно з фінансовою поліцією постійно проводиться робота по виявленню фактів помилкового та умисного банкрутства. Діюче законодавство РК про банкрутство і система його реалізації багато в чому не забезпечували ефективності процедур банкрутства неспроможних підприємств саме в зв'язку з низьким рівнем його адаптації до соціальної психології суспільства.
Основними концептуальними моментами законопроекту, внесеними на розгляд депутатів Парламенту, були наступні:
- функції уповноваженого органу у справах неспроможності підприємств і банкрутства від акціонерного товариства передати державному органу, який буде здійснювати контроль за ходом здійснення процедур банкрутства;
- судові органи звільнити від невластивих їм функцій з контролю за виконанням власних рішень;
- збільшити термін витребування майна з незаконного володіння;
- в зв'язку зі збільшенням кількості підприємств, де відсутня керівник або ж відсутня конкурсна маса, приймати спрощений порядок ліквідації відсутнього боржника;
- передбачити відповідальність посадових осіб, винних у порушенні Закону, відповідно до чинного законодавства;
- обмежити розміри виплат конкурсному, реабілітаційному керуючим, а також посилити відповідальність за кінцевий результат проведення процедур банкрутства;
- в обов'язки конкурсних керуючих поставити виявлення ознак навмисного і помилкового банкрутства;
- ввести особливий порядок банкрутства сільськогосподарських організацій, що враховує специфіку їх діяльності.
Необхідно було забезпечити вдосконалення практики реалізації законодавства про банкрутство неспроможних підприємств. Причому забезпечити його за рахунок кардинального вирішення системних проблем в частині адаптації Закону до існуючої економічної і соціальної реальності, що розвивається держави на етапі переходу до ринкової економіки.
В основу Закону РК "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів Республіки Казахстан з питань банкрутства" закладено посилення державного регулювання і контролю процедур банкрутства та докорінна зміна функцій уповноваженого органу. Передбачено створення державного уповноваженого органу, завданням якого є координація роботи та контроль проведення процедур банкрутства неспроможних підприємств, а також позасудової процедури ліквідації неспроможних боржників. Для здійснення ефективного державного регулювання і контролю процедур банкрутства уповноважений орган наділяється необхідними повноваженнями:
- видача ліцензій на здійснення діяльності з управління майном і справами неплатоспроможних боржників в процедурах банкрутства;
- призначення та звільнення з посади реабілітаційного та конкурсного керуючих і моніторинг їх діяльності;
- затвердження складу комітету кредиторів при конкурсному виробництві;
- затвердження реєстру вимог кредиторів;
- моніторинг конкурсного і реабілітаційного виробництва неспроможних підприємств;
- продовження термінів конкурсного виробництва і ін.
Уповноваженим органом щодо сільськогосподарських організацій буде державний орган, який визначається Якимом області, а стосовно інших організацій - визначається Урядом РК.
Закон, крім названих змін, передбачає також ряд змін і доповнень, спрямованих на підвищення ефективності процедур банкрутства та реабілітації, таких як:
- зміна черговості задоволення вимог кредиторів по заробітній платі з третьої черги в другу;
- в разі ініціювання реабілітаційної процедури самим боржником керівникам боржника надається право і можливість безпосередньої участі в проведенні процедури реабілітації.
З метою захисту інтересів кредиторів і скорочення адміністративних витрат передбачено включення до складу комітету кредиторів: представника по оплаті праці, по податках та інших обов'язкових платежах до бюджету і заставних кредиторів.
Обмежений розмір щомісячної винагороди конкурсному і реабілітаційному керуючим.
Також Закон доповнено нормою, відповідно до якої перелік друкованих видань, в яких публікуються оголошення, розширено до обласного рівня. Це також розширює коло потенційних покупців та інвесторів в процедурах банкрутства.
Посилюється контроль за здійсненням операцій, які не передбачені планом реабілітації. Всі такі угоди повинні бути схвалені комітетом кредиторів.
В Закон внесено доповнення, спрямовані на захист прав неповнолітніх на отримання аліментів, які були утримані, але не виплачені боржником. Аналогічна норма передбачена в відношенні заборгованостей з обов'язкових пенсійних внесків.
Ряд норм Закону спрямований на вдосконалення процесуальних питань банкрутства. Передбачено повідомлення органів виконавчого провадження, уповноваженого органу та юстиції при порушенні провадження у справі про банкрутство і винесення рішення про визнання боржника банкрутом. Закон доповнено нормою, відповідно до якої засідання комітету кредиторів правомочним у разі присутності в ньому не менше 2/3 від їх числа (в раніше діяв законодавстві - всіх членів комітету).
Відсутність посадових осіб і власників окремих підприємств, документів бухгалтерського обліку і звітності, майна та іншого, буває, не дає можливості проведення процедури банкрутства в повній відповідності з законодавством. в зв'язку з цим до законодавства введено положення про можливість визнання подібних боржників банкрутами без порушення конкурсного виробництва. Введення в законодавство і практику його реалізації комплексного вирішення вищевказаних проблем дозволить прискорити процеси підвищення ефективності процедур банкрутства та контроль виконання процесуальних норм і конституційних принципів Закону.
Жорсткість норм державного регулювання і контролю в законодавстві про банкрутство - захід тимчасовий, спрямована на прискорення запровадження принципів демократичної правової держави в суспільну свідомість і практику реалізації законодавства в республіці.
Начальник юридичного відділу:
Д. Сарієв
Начальник відділу реабілітації
підприємств і підготовки фахівців
з питань банкрутства ВАТ "Агентство по
реорганізації і ліквідації підприємств "
У. Баймагамбетов