Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
17.11.2017
Татарстан не увійшов до 17 регіонів - піонерів по впровадженню схем збору ТКО, але готує кращу «сміттєву» модель в країні
«Кожен власник нелегального полігону, м'яко кажучи, не зацікавлений, щоб з'являлася прозора і підконтрольна схема», - констатував сьогодні на публічних слуханнях по ТКО заступник міністра будівництва РФ Андрій Чибис. Міністерство підвело перші підсумки впровадження схеми поводження з відходами: Татарстан, що дивно, виявився не в числі піонерів. Кореспондент «БІЗНЕС Online» дізнався, що полігони звільнять від плати за негатив природі, а регіони-лідери отримають пільги у вигляді екозбору і субсидій.
Михайло Щетинін: «Законом РФ вводяться контрольні терміни по переходу на нову систему поводження з ТКО» Фото: council.gov.ru
17 РЕГІОНІВ ПОПЕРЕДУ
Сьогодні в Раді Федерації в Москві пройшли парламентські слухання на тему переходу суб'єктів РФ на нову систему поводження з твердими комунальними відходами (ТКО). Стало відомо, що багато суб'єктів РФ вже перейшли до роботи по-новому. Територіальні схеми вже затверджені в 81 суб'єкті РФ, регіональні програми затверджені в 52 суб'єктах, вибори регіональних операторів відбулися в 17 регіонах. Два суб'єкта повністю перейшли на нову систему поводження з твердими комунальними відходами - це Івановська і Астраханська області, два суб'єкта перейшли на нову схему частково - це Краснодарський край і Камчатський край. Нагадаємо, що територіальна схема поводження з відходами передбачає, що замість безлічі дрібних складальників сміття в РТ з'явиться один або два великих регоператора. Зокрема, в територіальній схемі Татарстан був поділений за географічним принципом на дві приблизно рівні зони - західну і східну. У західну зону включили 21 район з центром в Казані. У східну зону - 22 райони з центром в Елабужского-Челнінского зоні. У кожній із зон утворюється приблизно по 1 млн т ТКО в рік, які і належить вивозити головним сміттярів.
Однак Татарстан до сих пір не потрапив в число російських «піонерів». Потрібно відзначити, що деякі кроки назустріч чистому і світлого майбутнього в Татарстані вже були зроблені - так, рік тому була прийнята територіальна схема поводження з відходами , В квітні цього року вийшов у світ порядок збору твердих комунальних відходів, який почне працювати з 1 січня 2018 року зі рекомендаціями по роздільному збору відходів . Також було прийнято рішення про будівництво в РТ сміттєспалювального заводу - конкурс виграла близька в «Ростех» структура «РТ-Інвест» Андрія Шіпелова, але після серії невдоволень громадян будівництво вирішено було відкласти до середини 2018 року. На даний момент також не визначене точне місце дислокації заводу. Однак до сих пір в республіці не обраний регіональний оператор по поводженню з ТКО і не прийняті тарифи, за якими він буде працювати.
Правда, були намічені плани подальших дій. Згідно дорожній карті Мінбуду РТ, вибрати регіонального оператора по поводженню з відходами в східній і західній зонах РТ планується в 2017/18 роках. У січні-лютому майбутнього року оператори повинні затвердити інвестпрограми в галузі поводження з ТКО, а до травня - встановити єдині тарифи на послуги регіональних операторів. Далі протягом трьох років з дня початку роботи регіонального оператора в РТ буде необхідно побудувати міжмуніципальні полігони захоронення сміття. Таким чином, нова схема поводження з ТКО в республіці в повну міць зможе заробити лише до 2021/22 років. До цього часу планується запустити і сміттєспалювальний завод.
Нова схема поводження з ТКО в РТ на повну потужність зможе заробити лише до 2021/22 років. До цього часу планується запустити і сміттєспалювальний завод
Фото: Ірина Єрохіна
«ЩОБ ЖОДЕН клаптик землі У КРАЇНІ НЕ БУВ безгоспних»
Глава комітету СФ по аграрно-продовольчої політики і природокористування Михайло Щетинін на сьогоднішній нараді всіляко намагався поквапити відстаючих. Він нагадав, що всі суб'єкти РФ до кінця 2017 повинні завершити розробку і встановлення нормативів накопичення ТКО, затвердити регіональні програми, провести коригування територіальних схем і, нарешті, підготувати документи для відбору регіональних операторів щодо поводження з ТКО.
«Законом РФ вводяться контрольні терміни по переходу на нову систему поводження з ТКО. Не пізніше 1 травня 2018 року мають бути укладені угоди між органами виконавчої влади суб'єкта РФ і регіональними операторами. Не пізніше 1 липня 2018 року мають бути спрямовані пропозиції щодо встановлення тарифу на послуги регіонального оператора », - про всяк випадок нагадував Щетинін тим, хто призабув.
«Наше завдання - щоб жоден клаптик землі в країні не був безхазяйним з точки зору поводження з твердими комунальними з відходами. Щоб якщо з'являється якесь сміття на будь-якій території, щоб була відповідальна компанія за його утилізацію та щоб припинилося неподобство, коли під покровом ночі сміття їде на ті полігони, куди вже давно нічого не можна возити », - надихав і заступник міністра будівництва і ЖКГ РФ Андрій Чибис.
«Не дивлячись на купу скандалів на цю тему, особливо в зв'язку з будівництвом сміттєспалювальних заводів в Московській області і в Татарстані ...» - в перший і останній раз згадав Андрій Чибис на слуханнях нашу республіку Фото: council.gov.ru
Він не став приховувати, що в регіонах ще відчувається протистояння реформі в сфері збору і утилізації ТКО. «Кожен власник напівлегального або нелегального полігону, м'яко кажучи, не зацікавлений, щоб на території регіону з'являлася прозора і підконтрольна схема. Це опір і саботаж часто такого роду інвестують в формування громадської думки », - був відвертим Чибис. Але він вважає, що за рік ситуацію вдалося переламати, регіони почали дружно приймати територіальні схеми і вибирати регіональних операторів. «Не дивлячись на купу скандалів на цю тему, особливо в зв'язку з будівництвом сміттєспалювальних заводів в Московській області і в Татарстані ...» - в перший і останній раз згадав він на слуханнях нашу республіку.
Сумним виявився досвід Іванівської та Ульяновської областей, які поспішили з прийняттям терсхем, які в наслідок були оскаржені в судах, і зараз їх переписують заново. Цим частково пояснюють свою деяку нерозторопність чиновники Мінбуду РТ. Мовляв, поспішиш - людей насмішиш, і тепер вони тихо-спокійно дописують свої багатосторінкові фоліанти, які в подальшому мають намір вручити майбутньому регоператору як посібник по застосуванню.
Приберіг для наради Чибис і приємну для майбутніх регоператоров новина - в кінці наступного тижня в Держдумі заплановано прийняття поправок, які скасують обов'язок сміттєвих полігонів вносити в Росприроднагляд плату за негативний вплив навколишнього середовища. Як раніше вже писав «БІЗНЕС Online» плата була встановлена жахливо висока - приблизно по 1 тис. Рублів за кожну тонну відходів, яка потрапляє на смітник. У компанії «РТ-Інвест» (володіє полігоном ТПВ «Східний» в Казані) тоді підрахували, що плата за «негатив» природі буде дорівнює річному обороту компанії-оператора і повністю позбавить саму компанію всякого сенсу займатися цим погано пахне (в самому прямому сенсі слова) бізнесом.
Ясно, що це тариф боляче відбилася б в тарифі і для населення різким стрибком квартплати. «Ми не можемо допустити, щоб через формального умови у людей зросла плата», - запевняв Чибис.
В кінці наступного тижня в Держдумі заплановано прийняття поправок, які скасують обов'язок сміттєвих полігонів вносити в Росприроднагляд плату за негативний вплив навколишнього середовища
Фото: Ірина Єрохіна
«ТАРИФ ВИЙШОВ ДОСИТЬ ВЕЛИКИЙ ...»
У числі принципових моментів, на які звернув увагу чиновник, - це те, що терсхема повинна охопити не тільки міста, а й села. «Найчастіше сільські жителі скидають сміття в яр, а потім обурюються:" Як так, вода стала гірше! "А то, що за 15 років там вже звалище справжня утворилася, не замислюються!» - обурювався він. Ну а для того, щоб тариф для сільських жителів не став по справжньому «золотим», райони об'єднують з великими містами.
«Саме для цього регоператор вибирається на цілу зону. Зрозуміло, що з села вивозити невигідно, а з міста - супервигідно. Наше завдання - щоб регоператор, вивозячи з міста і з села, забезпечував адекватну і доступну вартість для споживача », - роз'яснював Чибис суть реформи.
Також він заявив, що в майбутньому в тариф також повинні будуть включити витрати на сортування відходів.
«Ми вдячні губернаторам, які зважилися і йдуть вперед. Це як операція, коли треба вирізати пухлину, але ми повинні пройти цей шлях », - дякував чиновник. Він рекомендував владі більше спілкуватися з народом, мовляв, якщо не роз'яснювати, що до чого, порядок денний перехоплять «скандалісти». «Все скандали в Іванівській області пов'язані з тим, що не було адекватної роботи з інформацією і з людьми », - упевнений він. «Треба пояснювати: ну немає там різкого стрибка тарифів! У 17 регіонах, де регоператор обраний, це видно », - вигукував Чибис для більшої переконливості.
Трохи пізніше з ним посперечалася міністр екології Челябінської області Ірина Гладкова. Вона зазначила, що тариф для регоператора у них вийшов «досить великий» - 426 рублів за кубометр, або 87-100 рублів з людини на місяць. «Це досить суттєвою зростання тарифу, але ми припускаємо, що він покриє витрати регіонального оператора», - вважає Гладкова. Це неминуче, впевнена челябінська чиновниця, адже оператору належить будувати масу нових об'єктів - полігонів, сміттєсортувальних станцій і так далі.
ХАРЧОВІ ВІДХОДИ ЗБИРАТИ ОКРЕМО
Директор департаменту державної політики і регулювання в сфері охорони навколишнього середовища Мінприроди РФ Андрій Колодкин пообіцяв масу матеріальних благ для регіонів - борців зі сміттям. Нагадав, що починаючи з 2018 року найбільш активні суб'єкти будуть підтримані за допомогою екологічного збору.
«20 суб'єктів РФ отримають екологічний збір в 2018 році. Це кошти, зібрані в рамках розширеної відповідальності виробників, вони будуть направлені перш за все на створення системи сортування відходів, утилізації та виключення можливості їх поховання на полігонах », - обіцяв Колодкин.
Крім того, суб'єктам будуть надаватися субсидії з федерального бюджету, щоб заохочувати створення сміттєсортувальних комплексів і сортування відходів. Планується також, що підприємства стануть більш відповідально ставитися до того, в яку упаковку вони пакують свої товари, - через механізми екологічного збору.
Заступник директора департаменту металургії і матеріалів Мінпромторгу РФ Роман Купрін вважає, що введення роздільного збору сміття потрібно відпрацювати на кількох пілотних проектах. За його пропозицією, на перших порах варто розділяти сміття на дві фракції: харчові відходи і всі інші. «Такий поділ не сильно ускладнить життя домогосподарств, але це дозволить усунути властиві російському сміттю недоліки - підвищену вологість, слежанность, які обмежують можливості його переробки і відбору корисних фракцій», - впевнений Купрін. Варто зазначити, що подібна практика була поширена за радянських часів. Прийнятий в РТ порядок збору твердих комунальних відходів також передбачає цей варіант.
Для глибокої переробки сміття Мінпромторг передбачає будівництво екотехнопарков. «Це спеціалізовані комплекси, в рамках яких буде проводитися не тільки виділення вторинних ресурсів, а й випуск готової продукції з вторресурсів, що буде знижувати [фінансову] навантаження на населення», - вважає чиновник Мінпромторгу РФ.
Він бачить в смітті золоте дно, але «його потенціал треба розкрити». В першу чергу необхідно ввести поняття «вторинних ресурсів» в законодавство РФ (виявилося, що немає такого!), Впевнений він, щоб ніщо не заважало давати відходів друге життя.
МСУ: «А МИ ЗА СМІТТЯ ЗАРАЗ ВЗАГАЛІ НЕ ВІДПОВІДАЄМО!»
Ще один момент, на який звертали уваги багато виступаючих, - це неврегульованість взаємовідносин регоператора з муніципальною владою. «Багато муніципалітети говорять тепер:" А ми за сміття зараз взагалі не відповідаємо! "» - каже Чайка.
З ним солідарна Гладкова. «На контейнерних майданчиках твориться бардак, контейнерні майданчики в муніципалітетах не перебувають ні на чиєму балансі. Там великий клубок проблем, і все це на тлі підвищення тарифів створює неприємну ситуацію », - нарікає вона. Часто складається ситуація, що ТКО оператори збирають і вивозять, але на контейнерних майданчиках залишається великогабаритне сміття, стара техніка, меблі, обрізки дерев - в тариф регоператора ці види сміття не включені.
А ось заступник голови комітету з благоустрою Санкт-Петербурга Кирило Пащенко впевнений, що окупність контейнерних майданчиків треба віддати регоператору, мовляв, у вартості тарифу це відіб'ється не сильно, зате буде чистота і порядок. Чибис погодився, що зміст контейнерних майданчиків потрібно включити в тариф регоператора. «Він може найняти двірника, і на контейнерному майданчику буде краса і чистота, при цьому вплив на тариф буде 3 копійки, але це рішення проблеми», - вважає Чибис.
Підводячи підсумок, він повідомив, що також в числі завдань на майбутнє - визначити глибину переробки сміття в термін до 2025 року по кожному регіону.
Фото: Ірина Єрохіна
«ГОЛОВНА МЕТА - ЦЕ ВІДСУТНІСТЬ ПОЛІГОНІВ ПОХОВАННЯ»
«БІЗНЕС Online» запитав думку експертів про те, чому республіка гальмує з вибором регоператора і чи готова вона до нової «сміттєвої» схемою.
Рустем Богданов - начальник відділу міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства:
- Ситуація складається так, що у різних суб'єктів РФ різний підхід до вибору регіонального оператора. Деякі суб'єкти, прагнучи опинитися в числі перших, в основу кута поставили термін проведення конкурсного відбору. Виконавчий директор асоціації «Чиста країна» Руслан Губайдуллін повідомив в своєму недавньому інтерв'ю, що до Нового року в Росії близько 20 суб'єктів визначать своїх регіональних операторів.
Але ситуація така, що деякі з суб'єктів в числі перших вибрали регіонального оператора надалі загрузли в судових розглядах і зіткнулися з істотними організаційними проблемами. А нам цього не хочеться. Ми намагаємося розробити документацію про відбір регіонального оператора якісно і запобігти можливі конфліктні ситуації на перехідному етапі. І нам би не хотілося якихось додаткових струсів і непорозумінь. Ми серйозно підходимо до розробки документації про відбір регіонального оператора.
І потім, після того, як всі суб'єкти затвердили територіальну схему, в тому числі і РТ, все прекрасно розуміють, що ці схеми були затверджені в стані цейтноту, коли уряд РФ дало надзвичайно мало часу. І в багатьох суб'єктах ці схеми розроблялися наспіх. У момент їх розробки уряд РФ продовжувало видавати нормативні правові акти, які повинні були бути враховані при розробці територіальної схеми (ТС). А ряд урядових постанов вийшли вже за межі терміну, відведеного для затвердження ТЗ. Але ці постанови проте повинні були бути враховані при розробці ТЗ. Тому на федеральному рівні були надані рекомендації актуалізувати ТЗ, привести їх у відповідність з правовими актами, що вийшли пізніше. Зокрема, це стосувалося нормативів накопичення твердих комунальних відходів. Після затвердження територіальної схеми ми затвердили ці нормативи, тому що завершився повний цикл сезонних інструментальних замірів, які проводилися протягом року. Тому ми зараз здійснюємо актуалізацію територіальної схеми. А документація про відбір регіонального оператора повинна повністю відповідати територіальної схемою. Тому ми і хочемо спочатку актуалізувати територіальну схему, а потім відповідно до неї вже розробити документацію про відбір регіонального оператора.
Кроме того, зараз в Державній Думі находится на розгляді законопроект, Який вносити суттєві Зміни до федерального закону №89. Тому деякі суб'єкти НЕ поспішають з проведення конкурсного відборів регіональніх Операторів, чекають відповідніх змін у законодавстві. Наша позиція така, що ми враховуємо прийдешні зміни в законодавстві, намагаємося доопрацювати територіальну схему з урахуванням цих змін і відповідно до актуалізованої територіальної схемою сформувати документацію про відбір регіонального оператора, в якій питання, пов'язані з подальшим тарифним регулюванням, були б ретельно опрацьовані.
Андрій сичав - гендиректор «РТ-Інвест»:
- Ми вважаємо, що Татарстан був готовий набагато раніше, ніж пройшли слухання. Татарстан - один з кращих регіонів в цій частині, тому що протягом п'яти років ми бачимо, як багато робиться для появи найсучаснішої системи. Ми вважаємо, що компетенція місцевих органів виконавчої влади, які займаються розробкою нової моделі поводження з відходами, одна з кращих компетенцій у всій країні. Тому працюємо, крім Москви і Московської області, тільки в Татарстані.
Спочатку повинна з'явитися компанія, яка буде відповідальна за весь процес [збору, транспортування, сортування та утилізації відходів]. Як правило, якщо немає відповідальної особи, то і систему зробити неможливо. Тільки визначення відповідальної особи, яким згідно із законом є регіональний оператор і який буде нести всі необхідні гарантії, в тому числі фінансові, дозволить побудувати заявлену і обрану владою систему поводження з відходами. В даному випадку це обов'язкова стадія роздільного збору, промислової сортування відходів і після цього термічне знешкодження на заводі. І найголовніша мета, заради якої все це робиться, - це відсутність полігонів поховання.
Тут немає ніякого подвійного дна, спроби видати бажане за дійсне. Це [відсутність конкретики по обов'язковості системи роздільного збору сміття в законодавстві РТ] пов'язано тільки з тим, що фінальні поправки до федерального законодавства, 89-й федеральний закон ( «Про відходи виробництва та споживання»), зараз знаходяться в Думі. Прописати раніше, ніж це пропише федеральний закон, неможливо. Всі чекають, що ці поправки вийдуть найближчим часом, і тільки після цього все регіональне законодавство має бути приведене у відповідність нормам і правилам, які будуть прописані в федеральному законі. Це обов'язково буде, тому що вся реформа спрямована на те, щоб спочатку ієрархія дотримувалася, - це роздільний збір, надання другого життя відходам і тільки після цього термічне знешкодження.
Фото: Ірина Єрохіна
«НА ПАПЕРІ РОБОТА ЙДЕ, А В РЕАЛЬНОСТІ НІЧОГО НЕ БУДУЄТЬСЯ»
Марат Алтинбаев - виконавчий директор «Асоціації організацій щодо поводження з відходами РТ»:
- Поки все залишається тільки на рівні документів. Прийнято низку положень про збір ТПВ, тих же комунальних відходів. Зараз, наскільки я знаю, готується положення про вибір регіонального оператора. Опрацьовуються можливі варіанти угоди з регіональним оператором. Але суть в чому? У тому, що на папері робота йде, а в реальності нічого не будується, нічого не робиться.
Сама по собі система із сортування відходів у нас в республіці в основних місцях є. Якби її не було, все місця збору відходів були б завалені. У нашому суб'єкті критичної ситуації з цього приводу немає. Інфраструктура є, вона діє і працює. Структура зі збору сміття досить організована.
Треба говорити про кінцевий розміщенні відходів, про те, що відходи мало обробляються і в основному захороняются на полігонах. Тут Татарстан продовжує йти колишнім шляхом. Інноваційні підходи особливо не застосовуються. Традиційним залишається підхід з розміщенням на полігонах. Локально є місця селективного, роздільного збору та утилізація відходів, переробка та сортування. Але із загального об'єму не більше 25 відсотків ТПВ піддається якійсь сортуванні й обробці. А 70-75 відсотків безпосередньо, відразу після збору, захоронюються. Тобто інфраструктури переробки майже немає.
Ми можемо ці відходи зібрати, і ми ці відходи збираємо. Залишилося їх тільки якось переробляти. Але при тій системі збору, яка існує на сьогоднішній день, ці відходи переробляти просто невигідно. Поки немає економіки, бізнес цим не буде займатися.
Михайло застелити - член Громадської палати РТ, експерт по ЖКГ:
- Перш за все потрібно, щоб у нас замість смітників були сортувальні заводи. Також повинна бути чітка система по викиду сміття в різні місця. Припустимо, за кордоном на вулицях три-чотири види бачків для різних відходів, і люди до цього звикли. У нас потрібно привчити не тільки людей, а й «збирачів». Наприклад, поставили контейнери для пластикових пляшок, а вони стоять повні ще довго-довго. Решта - справа техніки, тим більше сміття рветься в «сміттєві справи». Конкурс по вибору регіонального оператора, очевидно, не оголошений тому, що і без того багато інших проблем. Чи не всюди стільки вкладають в поліклініки та школи. Якщо говорити про сміттєпереробних підприємствах, то ми тут просунулися на 60 відсотків.
До обов'язкового роздільного збору сміття не готові ні жителі, ні влада, ні бізнес. Згодом ситуація зміниться. Якщо забрати частину сортування з заводів, то це дасть ефект. Жителю ж просто самому сортувати: тут - тара, пляшки, тут - все інше. Тоді первинне сортування перейде на людей, вона до того ж і безкоштовна. Але після цього доведеться вирішувати проблему з сміттєзбиральні машинами, доведеться їх вантажити і вивозити, а не всім скопом, як зараз.
«ЧИ БУДУТЬ ЖИТЕЛІ ЗБИРАТИ ВІД КОЖНОГО? Я в цьому сумніваюся »
Гульназ Смирнова - громадський активіст руху проти сміттєспалювального заводу:
- Татарстан готовий, він ще в березні випустив постанову, в якій говориться, що з січня 2018 року запроваджується роздільне збирання, написано, що він обов'язковий. На цьому вся обов'язковість закінчується! Для того щоб ввести роздільний збір, нічого не передбачено, а ефективність обов'язковості на словах дорівнює нулю.
Без жорсткого адміністративного ресурсу, непопулярних у населення штрафів ніякого роздільного сміття не буде. Він буде в невеликій кількості, тому як люди збирали все в одну урну, так і будуть туди збирати.
Нам кажуть, що Татарстан поділять між двома регіональними операторами в східній і західній частинах. Мінбуд повідомляв, що регіонального оператора визначає до 1 січня 2019 року. Що заважає зробити це раніше? Я не думаю, що це якось залежить від громадян. Тут все залежить від керівництва. Як дозріють, так і оголосять.
Наскільки я знаю, в Казані пара-трійка підприємств переробляють пластик, а переробки інших відходів немає. Так, в Набережних Челнах переробляють папір. Двори стали поступово заповнюватися сітками зі збору пластику. Те, що контейнери будуть встановлені, я не маю жодного сумніву, але чи будуть мешканці збирати окремо? Я в цьому сумніваюся. Наявність контейнерів зовсім не зобов'язує відносити туди сміття роздільно. Так, будуть в місті пункти з прийому батарейок, ртутних ламп, але хтось туди поїде, а хто-то немає.
Ольга Гудімова - директор «Поволзькій екологічної компанії» (ПЕК):
- Для початку, звичайно, потрібно завершити розробку територіальної схеми, щоб було зрозуміло, як все буде функціонувати. Оскільки Татарстан пішов по шляху створення не формальною територіальної схеми, а реально працює, то це велика праця. Поки вона не готова, так як тема складна. І то немає впевненості, що при виконану роботу схема буде на сто відсотків відповідати реаліям. У всякому разі, вона все одно якісніше, ніж в інших суб'єктах РФ. Як багато часу знадобиться для її розробки - питання до Мінбуд. Ми ж її побачимо, коли вона буде узгоджена з державними органами. Саме через те, що територіальна схема не готова, не оголошений і конкурс по вибору регіонального оператора. Судячи з того, що ми бачимо з вами кожен день, інфраструктура зі збору та утилізації відходів працює. Це історично сформований бізнес. Сміття вивозиться, полігони функціонують. Звичайно, не вистачає окремих виробництв, які б займалися вторинної переробкою зібраного сміття. Але реформа якраз націлена на те, щоб ці виробництва з'явилися.
Татарстан працює на досить високому рівні. Наскільки я чула, нова система передбачає дуальний збір. Окремо буде збиратися вторинну сировину, окремо - відходи, які не підлягають утилізації. Необхідна виключно економічна готовність, тому що все це несе великі витрати, необхідно оснащення додатковими контейнерами, транспортними засобами.
Але суть в чому?«ЧИ БУДУТЬ ЖИТЕЛІ ЗБИРАТИ ВІД КОЖНОГО?
Що заважає зробити це раніше?
Те, що контейнери будуть встановлені, я не маю жодного сумніву, але чи будуть мешканці збирати окремо?