Земельний податок - 2016

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

В першу чергу з'ясуємо: земельний податок є однією з форм плати за землю (   п

В першу чергу з'ясуємо: земельний податок є однією з форм плати за землю ( п.п. 14.1.147 ПКУ ). У свою чергу, плата за землю - це одна зі складових податку на майно ( п.п. 265.1.3 ПКУ ). З цього робимо висновок, що на даний момент земельний податок є місцевим ( п.п. 10.1.1 ПКУ ), А не загальнодержавним (як це було до 2015 року, до вступу в силу Закону № 71 ).

Суть земельного податку

Давайте разом пригадаємо (і оновимо) наші знання про платників, об'єкт і базі оподаткування земельним податком.

платники податку

Платниками земельного податку є ( п.п. 14.1.72 ПКУ , п. 269.1 ПКУ ):

Відносно власників земельних ділянок слід окремо згадати деякі випадки.

Так, податківці у своїй консультації з БЗ, категорія 112.01 наполягають на тому, що сплачувати земельний податок повинен власник нежилого приміщення (його частини) у багатоквартирному житловому будинку. Детальніше про це питання читайте статтю в «Податки та бухгалтерський облік», 2015 року, № 62, с. 10 .

Також багато власників торгових кіосків і палаток цікавляться, чи є вони платниками земельного податку за землю, розташовану під їх тимчасовими спорудами. Податківці наполягають, що так, і посилаються на наявність паспорта прив'язки тимчасової споруди, а отже, і правовстановлюючих документів на земельну ділянку (див. Консультацію з БЗ, категорія 112.01).

нарешті, Закон № 71 вніс незначні, але все ж зміни в п. 287.6 ПКУ . Тепер при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку. Нагадаємо, до Закону № 71 земельний податок за вказані ділянки сплачувався з дати держреєстрації права власності на об'єкти нерухомості, які на них розташовані.

Зазначене стосується власників земельних ділянок. А хто відноситься до постійних землекористувачам?

Постійні землекористувачі - це ті, які мають безстрокове право володіти і користуватися земельною ділянкою, що перебуває у державній або комунальній власності ( ч. 1 ст. 92 ЗКУ ). згідно ст. 92 ЗКУ таке право набувають:

- підприємства, установи та організації, що належать до державної і комунальної форм власності;

- громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи і організації;

- релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;

- публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування;

- вищі навчальні заклади незалежно від форми власності;

- співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку і забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир і нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Крім того, розд. XIV ПКУ встановлює додаткові особливості зі сплати земельного податку тими суб'єктами господарювання, які є «спрощенцями» ( п. 269.2 ПКУ ).

Єдиноподатники звільняються від сплати податку на майно (в частині земельного податку). За винятком податку за земельні ділянки, які не використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для здійснення господарської діяльності та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва ( п.п. 4 п. 297.1 ПКУ ). Причому навіть у разі тимчасового припинення господарської діяльності єдиноподатники не платять земельний податок, якщо при здійсненні діяльності земельні ділянки платником використовувалися (див. Консультацію в БЗ, категорія 112.01).

Нарешті, багато підприємств в нашій країні не оформляють відповідно до законодавства право власності або користування землею. Податківці зазначають: для юрособи неоформлення права власності на землю є порушенням, відповідальність за яке встановлена ст. 144 ЗКУ . Виходячи з цього податківці вимагають від такого підприємства звернутися до органів виконавчої влади та органи місцевого самоврядування для оформлення та реєстрації права власності на відповідні земельні ділянки. (Див. Консультацію в БЗ, категорія 112.01). Що ж стосується власне податку, то він сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

Об'єкт і база оподаткування. ставки

Об'єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності ( п. 270.1 ПКУ ).

База оподаткування по-різному визначається для земельних ділянок, в залежності від того, чи була проведена їх нормативна грошова оцінка. Також в залежності від цього застосовуються ставки земельного податку (див. Малюнок на с. 5).

Окремо звертаємо увагу, що порядок індексації нормативної грошової оцінки визначено ст. 289 ПКУ . Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки (обчислений згідно п. 289.2 ПКУ ) Станом на 1 січня 2016 року становить 1,433 (див. Лист Держслужби статистики від 11.01.2016 р № 11.1-5 / 6-16; лист Госгеокадастра від 11.01.2016 р № 6-28-0.22-201 / 2- 16 і лист ДФСУ від 19.01.2016 р № 1656/7 / 99-99-17-04-02-16 , Додатково див. Також консультацію в БЗ, категорія 112.05).

Виняток з цього правила лише одне. Індекс споживчих цін за 2015 рік, який використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ і покладів), застосовується із значенням 120 відсотків ( п. 6 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ ). До теми індексації нормативної грошової оцінки ми з вами ще повернемося в наступній статті. Як бачимо, земельний податок в будь-якому випадку обчислюється виходячи з нормативної грошової оцінки. Ціна придбання земельної ділянки, зазначена в тому чи іншому цивільно-правовому договорі на його придбання, тут ніякого значення не має (див. Консультацію з БЗ, категорія 112.02).

Тут треба також відзначити наступне. Часто відбувається так, що органи місцевої влади переглядають нормативну грошову оцінку. Відзначимо: щоб таке рішення застосовувати в плановому році, воно має бути офіційно оприлюднена не пізніше 15 липня попереднього року. В іншому випадку нове значення нормативної грошової оцінки буде застосовуватися не в плановому році, а через рік ( п. 271.2 ПКУ ). Тобто, якщо рішення про нову нормативну грошову оцінку оприлюднено, наприклад 8 вересня 2015 року, така нормативна грошова оцінка може застосовуватися тільки починаючи з 2017 року.

Закон № 71 значно спростив процедуру визначення ставок, прибравши зайву їх деталізацію. Однак різкий перехід земельного податку в розряд місцевих спричинив певні колізії.

Справа в тому, що зараз ПКУ встановлює лише певні «пороги», а ось конкретні значення ставок земельного податку встановлюються рішенням органів місцевої влади. Законом № 71 передбачено, що органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, надають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення про ставки земельного податку та наданих пільг із сплати земельного податку юридичним та / або фізичним особам ( п . 284.1 ПКУ).

але оскільки Закон № 71 був прийнятий фактично «під новорічну ялинку» -2015 (28.12.2014 р), місцеві органи влади просто фізично не могли затвердити нові ставки на 2015 рік до 25 грудня 2014 р Отже, рішення за цими ставками почали з'являтися вже в 2015 році ( см., наприклад, рішення Чернігівської міської ради від 30.01.2015 р * або рішення Черкаської міської ради від 22.01.2015 р № 2-672 **).

Строго кажучи, в цьому випадку нові ставки повинні були діяти починаючи з 1 січня 2016 року. Оскільки ПКУ передбачено: якщо місцева влада в установлений термін не затвердила нові ставки земельного податку - сплачувати його ви будете за старими ставками - тим, які діяли на 31 грудня попереднього року ( п.п. 12.3.5 ПКУ , Див. Також консультацію з БЗ, категорія 112.03). Тобто за 2015 рік потрібно було б сплачувати за ставками, що діяли станом на 31.12.2014 р

Однак, якщо, наприклад, в Чернігові до платників поставилися з розумінням і встановили, що нові ставки будуть діяти починаючи з 01.01.2016 р (саме тоді втрачає чинність рішення про попередні ставки), то в Черкасах, навпаки, встановили, що рішення про нові ставки будуть застосовуватися вже в 2015 році, причому заднім числом - починаючи з 1 січня (хоча власне рішення датіровано22 січня).

Правда, Черкаську міськраду згодом таки виправив свою помилку і скасував своє попереднє рішення, встановивши, що нові ставки земельного податку будуть діяти з 1 січня 2016 року (див. Рішення Черкаської міськради від 25.06.2015 р № 2-1312) ***. Однак навряд чи всюди місцеві органи влади будуть проявляти таку прихильність. І якщо чернігівські депутати окремим пунктом відразу встановили, що нові ставки земельного податку застосовуються з 1 січня 2016 року, то черкаські про це не подбали. А оскільки власне рішення вступило в силу з 1 січня 2015 року - така неоднозначність створила привід для маніпуляцій з боку податкових органів на місцях.

А що щодо цього бардаку зі ставками говорять самі податківці? Вони заявляють буквально наступне. Якщо прийнято рішення органу місцевого самоврядування про встановлення ставок земельного податку в 2015 році, то таке рішення є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами господарювання, розташованими на відповідній території. Обов'язок щодо застосування ставок земельного податку у платника виникає з урахуванням термінів, визначених таким рішенням місцевої ради (див. Консультацію в БЗ, категорія 112.03). Іншими словами, податківці замість того, щоб прояснити ситуацію, вирішили скористатися протиріччями в рішеннях місцевої влади.

В «сухому залишку» виходить, що платникам, які не хочуть вступати в суперечки з податківцями, нічого не залишається, як сподіватися на шляхетність органів місцевого самоврядування. А якщо вони вирішили-таки, що платники на відповідній території вже в 2015 році повинні сплачувати земельний податок за новими ставками, то так і довелося робити. Навіть якщо місцева влада вирішує, що ставки потрібно застосовувати заднім числом  ( «Податки та бухгалтерський облік», 2015 року, № 42, с. 16 ). І тільки сміливі платники можуть дозволити собі не виконувати таке рішення місцевих органів влади, спираючись на те, що воно є незаконним і суперечить не тільки ПКУ, а й основоположним принципам права (зокрема, дає Закону № 71 зворотну дію).

Земельні ділянки, які не підлягають оподаткуванню

Не всі земельні ділянки, які перебувають у власності або в постійному користуванні, обкладаються земельним податком. згідно ст. 283 ПКУ встановлено перелік земельних ділянок, які в жодному разі не обкладаються земельним податком, так би мовити, «випадають» з об'єкта оподаткування цим податком.

До таких земельних ділянок відносяться:

- сільськогосподарські угіддя зон радіоактивно забруднених територій, визначених відповідно до закону, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (зон відчуження, безумовного (обов'язкового) відселення, гарантованого добровільного відселення і посиленого радіоекологічного контролю), і хімічно забруднених сільськогосподарських угідь, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства;

- землі сільськогосподарських угідь, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння;

- земельні ділянки державних сортовипробувальних станцій і сортодільниць, які використовуються для випробування сортів сільськогосподарських культур;

- землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування - землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, штучними спорудами, тунелями, транспортними розв'язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками, шумовими екранами, очисними спорудами і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг;

- земельні ділянки сільськогосподарських підприємств усіх форм власності та фермерських (селянських) господарств, зайняті молодими садами, ягідниками та виноградниками до вступу їх у період плодоношення, а також гібридними насадженнями, генофондовими колекціями та розсадниками багаторічних плодових насаджень;

- земельні ділянки кладовищ, крематоріїв та колумбаріїв;

- земельні ділянки, на яких розташовані дипломатичні представництва, які відповідно до міжнародних договорів (угод), згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, користуються приміщеннями та прилеглими до них земельними ділянками на безоплатній основі;

- земельні ділянки, надані для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення діяльності релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку.

Пільги зі сплати земельного податку

Крім принципово «неоподатковуваних» земельних ділянок, існує ще один випадок, коли землевласники або землекористувачі не платять земельний податок.

ПКУ встановлює перелік окремих категорій фізичних та юридичних осіб, які звільняються від сплати земельного податку. Тобто в цьому випадку власне земельну ділянку є «об'єктним» з оподаткування, але оскільки він знаходиться у власності або в постійному користуванні «пільговика», земельний податок за нього не сплачується.

Подивимося ж, які категорії законодавець зараховує до переліку «пільгових» щасливчиків (див. Табл. 1 на с. 8).

Таблиця 1. Особи, які мають пільги зі сплати земельного податку

«Пільговики» - фізичні особи

( ст. 281 ПКУ )

«Пільговики» - юридичні особи

(ст. 282 ПКУ)

- інваліди першої і другої груп;

- фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;

- пенсіонери (за віком);

- ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни,

гарантії їх соціального захисту »*;

- фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, які передали ці ділянки і паї в оренду платнику єдиного податку четвертої групи

- санаторно-курортні та оздоровчі заклади громадських організацій інвалідів, реабілітаційні установи громадських організацій інвалідів;

- громадські організації інвалідів України, підприємства та організації, засновані громадськими організаціями інвалідів та спілками громадських організацій інвалідів (кількість інвалідів, які мають

там основне місце роботи, становить не менше 50% середньооблікової чисельності, а їх фонд оплати праці - не менше 25% загальних витрат на оплату праці);

- бази олімпійської та паралімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України;

- дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форми власності, заклади культури, науки, освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, фізичної культури і спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів

Крім того, певні додаткові пільги зі сплати земельного податку можуть встановлюватися місцевими органами влади (див. Консультацію з БЗ, категорія 112.04). Причому якщо така пільга встановлена ​​місцевими органами влади серед року, то застосовувати її «пільговики» мають право не раніше місяця, наступного за місяцем відповідного рішення (див. Консультацію з БЗ, категорія 112.03). Тобто згідно з правилом п . 284.2 ПКУ.

Але це ще не все! згідно п. 281.2 ПКУ фізичні особи, що відносяться до перерахованих категорій платників, можуть отримати пільгу зі сплати земельного податку тільки в межах встановленого ліміту площі земельної ділянки. Ці ліміти для різних видів використання земельної ділянки приведені в табл. 2.

Таблиця 2. Ліміт на пільги зі сплати земельного податку при певному використанні земельної ділянки

Пільгувати використання земельної ділянки

Пільгована площа земельної ділянки

для ведення особистого селянського господарства

не більше 2 гектарів

для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибних ділянок):

- в селах

не більше 0,25 гектара

- в селищах

не більше 0,15 гектара

- в містах

не більше 0,10 гектара

для індивідуального дачного будівництва

не більше 0,10 гектара

для будівництва індивідуальних гаражів

не більше 0,01 гектара

для ведення садівництва

не більше 0,12 гектара

Зауважте:

Тобто якщо ви - пільговик і у вас дві земельні ділянки площею по 0,01 гектара і на обох з них ви хочете побудувати гаражі - за одну з ділянок все одно доведеться сплачувати земельний податок.

Зауважте: навіть якщо ви не оформили право власності на земельну ділянку, але придбали його - на пільгу ви все одно маєте право (див. БЗ, категорія 112.04). І ще одне. Податківці наполягають: щоб скористатися пільгою, необхідно своєчасно повідомити контролюючий орган за місцезнаходженням земельної ділянки про право на пільгу. Це повідомлення повинно включати заяву про надання пільги, а також документ, що підтверджує право на пільгу (див. БЗ, консультація в підкатегорії 112.04).

Заява про надання пільги подається в довільній формі. Документами, що засвідчують право на пільгу, можуть бути посвідчення інваліда першої або другої групи, пенсійне посвідчення (за віком), посвідчення батьків багатодітної сім'ї (які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років), посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС », посвідчення« Потерпілий від Чорнобильської катастрофи »(1 - 3 категорії), посвідчення« Учасник бойових дій », посвідчення« Інвалід війни », посвідчення« Учасник війни »і т. п.) (див. БЗ, категорія 112.04).

Терміни подачі звітності

Базовим податковим (звітним) періодом для земельного податку є календарний рік - з 1 січня по 31 грудня включно.

Для новостворених підприємств, а також для осіб, які купують право власності та / або користування на нові земельні ділянки, звітний період може бути менше 12 місяців ( ст. 285 ПКУ ).

Звітувати можна будь-яким зручним способом: або щорічно, або щомісяця.

«Річний» варіант. Платники (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючий орган за місцезнаходженням земельної ділянки декларацію на поточний рік. У декларації річна сума земельного податку розбивається рівними частками за місяцями. Якщо платник подав таку декларацію, то він може не подавати щомісячні декларації ( п. 286.2 ПКУ ).

Що стосується фізичних осіб, то їм суму податку нараховує контролюючий орган. Він вказує цю суму в спеціальному податковому повідомленні-рішенні, яке надсилає платнику до 1 липня поточного року ( п. 286.5 ПКУ ). Безпосередньо податок фізичні особи сплачують протягом 60 днів з дня, коли їм вручили податкове повідомлення-рішення ( п. 287.5 ПКУ ).

«Місячний» варіант. В цьому випадку декларацію платники подають протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним. Відповідно, річна «земельна» декларація в цьому випадку не подається ( п. 286.3 ПКУ ).

Слід зазначити, що граничні строки для подачі як річний, так і першої місячної декларації збігаються. Це 20 лютого поточного року. Тому в нинішньому році звітуємо не пізніше 22.02.2016 р

терміни сплати

Після того, як ми розібралися з термінами, в які платники звітують, поглянемо на терміни сплати для обох варіантів звітності.

«Річний» варіант. Якщо платник звітував за річною декларацією, земельний податок він сплачує щомісяця рівними частинами. Термін - 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем ​​податкового (звітного) місяця ( п. 287.3 ПКУ ).

«Місячний» варіант. Якщо платник звітував по місячної декларації, земельний податок також сплачується щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем ​​податкового (звітного) місяця ( п. 287.4 ПКУ ).

Після того, як ми згадали суть земельного податку, переходимо до іншого різновиду плати за землю - оренді за земельні ділянки державної і комунальної власності.

висновки

  • Земельний податок є місцевим податком, який сплачують власники земельних ділянок та постійні землекористувачі.

  • Ставки земельного податку встановлюються у відсотках до нормативної грошової оцінки земельної ділянки (або одиниці площі ріллі) в залежності від того, чи проведено нормативну грошову оцінку ділянки, за який звітує платник. Ці ставки своїми рішеннями встановлюють органи місцевої влади в межах, визначених ст. 274 и ст. 277 ПКУ .

  • Пільги зі сплати земельного податку встановлено ст. 281 і ст. 282 ПКУ . Крім цього, органи місцевої влади мають право встановлювати додаткові пільги. Для фізосіб ПКУ встановлює ліміт на пільговану площа земельної ділянки.

  • Платники земельного податку звітують і сплачують земельний податок за поточний рік (а не за попередній, як у випадку з більшістю податків).

А хто відноситься до постійних землекористувачам?
А що щодо цього бардаку зі ставками говорять самі податківці?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online