- Налаштування бази для обчислення страхових внесків
- Вибір тарифу страхових внесків
- Введення даних про "розширеному" страховий стаж
- приклад 1
- Введення даних для нарахування допомоги "пільговикам"
- приклад 2
- Перерахунок "дитячих" посібників
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
З 1 січня 2010 року голова 24 "Єдиний соціальний податок" НК РФ втратила силу. Її змінив Федеральний закон від 24.07.2009 № 212-ФЗ, яким замість ЄСП введені страхові внески на обов'язкове пенсійне страхування, на обов'язкове соціальне страхування на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством, на обов'язкове медичне страхування. У зв'язку з цим з 01.01.2010 змінені правила визначення розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, по догляду за дитиною до півтора років. Як нововведення враховані в програмі "1С: Зарплата і управління персоналом 8" * і що потрібно зробити користувачам для переходу на сплату страхових внесків і новий порядок розрахунку соціальної допомоги, розповідає С.А. Харитонов, професор Фінансової академії при Уряді РФ.
зміст
Примітка:
* Аналогічний порядок реалізований в інших "зарплатних" рішеннях на платформі "1С: Підприємство 8".
Відповідно до Федерального закону від 24.07.2009 № 213-ФЗ (далі - Закон № 213-ФЗ) для організацій об'єктом обкладення страховими внесками визнаються виплати та інші винагороди, що нараховуються на користь фізичних осіб за трудовими договорами та цивільно-правовими договорами, предметом яких є виконання робіт, надання послуг (за винятком винагород, виплачуваних індивідуальним підприємцям), а також за договорами авторського замовлення, договорами про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, изд ательскім ліцензійними договорами, ліцензійними договорами про надання права використання твору науки, літератури, мистецтва. База для обчислення страхових внесків визначається як сума виплат та інших винагород на користь фізичних осіб, за винятком сум, що не обкладаються страховими внесками відповідно до статті 9 Закону № 212-ФЗ. Перелік виплат, не оподатковуваних страховими внесками, дещо змінився в порівнянні з тим, що застосовувався для цілей обчислення ЄСП. Зокрема, тепер обкладаються страховими внесками:
- компенсаційні виплати за невикористану відпустку;
- суми одноразової матеріальної допомоги, що виплачуються членам сім'ї померлого працівника;
- виплати в грошовій формі за роботу з важкими, шкідливими або небезпечними умовами праці;
- виплати в іноземній валюті замість добових членам екіпажів суден закордонного плавання та особовому складу екіпажів російських повітряних суден, що виконують міжнародні рейси.
Крім того, якщо раніше ЄСП не обкладалися виплати за рахунок прибутку організації, то тепер такі виплати оподатковуються страховими внесками.
У програмі "1С: Зарплата і управління персоналом 8" для нарахування виплат і інших винагород на користь фізичних осіб призначені види розрахунку для нарахування доходів з планів видів розрахунку Основні нарахування організації та Додаткові нарахування організації. Починаючи з версії 2.5.19 в опис видів розрахунку з цих планів доданий реквізит Вид доходу, в якому вибором із запропонованого програмою списку вказується спосіб обліку доходу для обчислення страхових внесків. Для видів розрахунку з плану Основні нарахування організації можна вказати один із таких способів обліку:
- доходи, цілком, оподатковувані страховими внесками;
- доходи, цілком не обкладаються страховими внесками (крім посібників за рахунок ФСС РФ і грошового забезпечення військовослужбовців);
- доходи, що відображаються в обліку пропорційно базовим нарахуваннях;
- державні допомоги обов'язкового соціального страхування, що сплачуються за рахунок ФСС РФ;
- доходи, які не є об'єктом обкладення страховими внесками;
- договори цивільно-правового характеру, які не обкладаються страховими внесками до ФСС РФ.
При оновленні інформаційної бази для всіх видів розрахунку з плану Основні нарахування організації в реквізиті Вид доходу автоматично проставляється той спосіб, який відповідає оподаткуванню нарахування ЄСП.
Винятком є нарахування з видом доходу для цілей обчислення ЄСП Чи не є об'єктом оподаткування ЄСП, внесками в ПФР відповідно до п. 3 ст. 236 НК РФ (виплати за рахунок прибутку). Для таких нарахувань проставляється код доходу для обчислення страхових внесків Доходи, цілком оподатковувані страховими внесками.
Оскільки бази для обчислення ЄСП і страхових внесків в загальному випадку не збігаються, то перед нарахуванням страхових внесків за січень 2010 року необхідно перевірити і, якщо буде потрібно, змінити значення реквізиту Вид доходу для "старих" видів розрахунку з плану Основні нарахування організації.
Для видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації програма пропонує більш широкий спектр способів. Обумовлено це необхідністю врахувати нюанси обчислення страхових внесків щодо окремих видів матеріальної допомоги, а також винагород за договорами авторського замовлення, договорами про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, видавничим ліцензійними договорами, ліцензійними договорами про надання права використання твору науки, літератури , мистецтва.
Так, не обкладаються страховими внесками:
- суми одноразової матеріальної допомоги працівникам (батькам, усиновителям, опікунам) при народженні (усиновленні, удочеріння) дитини, що виплачується протягом першого року після народження (усиновлення, удочеріння), але не більше 50 000 руб. на кожну дитину (пп. "в" п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону № 212-ФЗ);
- суми матеріальної допомоги, що надається роботодавцями своїм працівникам, які не перевищують 4 000 руб. на одного працівника за розрахунковий період (п. 11 ч. 1 ст. 9 Закону № 212-ФЗ).
У відповідних видів розрахунку необхідно вказати спосіб обліку Матеріальна допомога при народженні дитини, оподатковувана страховими внесками частково або Матеріальна допомога, оподатковувана страховими внесками частково.
За договорами авторського замовлення, договору про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, видавничої ліцензійного договору, ліцензійного договору про надання права використання твору науки, літератури, мистецтва база визначається як сума доходів, отриманих за договором, зменшена на суму фактично зроблених і документально підтверджених витрат, пов'язаних з отриманням таких доходів. Якщо ці витрати не можуть бути підтверджені документально, вони приймаються до відрахування в розмірах, наведених у статті 8 Закону № 212-ФЗ (див. Таблицю 1). У видів розрахунку для нарахувань за такими договорами необхідно вказати відповідний спосіб обліку.
Предмет договору / Вид доходу в програмі
Нормативи витрат (у відсотках до суми нарахованих доходів)
Створення літературних творів, в тому числі для театру, кіно, естради та цирку
Створення мистецько-графічних творів, фоторобіт для друку, творів архітектури та дизайну
Створення творів скульптури, монументально-декоративного живопису, декоративно-прикладного і оформлювального мистецтва, станкового живопису та ін.
Створення аудіовізуальних творів (відео, теле- і кінофільмів)
Створення музично-сценічних творів (опер, балетів та ін.), Симфонічних, хорових, камерних творів, творів для духового оркестру, оригінальної музики для кіно і ін.
Створення інших музичних творів, у тому числі підготовлених до публікації
Виконання творів літератури і мистецтва
Створення наукових праць і розробок
Відкриття, винаходи і створення промислових зразків (в сумі доходу, отриманого за перші два роки використання)
При оновленні інформаційної бази для всіх видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації в реквізиті Вид доходу автоматично проставляється той спосіб обліку, який програма вважає найбільш відповідним. З високим ступенем ймовірності для більшості нарахувань з цього плану реквізит буде заповнений коректно. Проте, перед використанням у 2010 році необхідно обов'язково перевірити і, якщо буде потрібно, змінити значення реквізиту Вид доходу для "старих" видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації.
Налаштування бази для обчислення страхових внесків
Примітка:
* Аналогічний порядок реалізований в інших "зарплатних" рішеннях на платформі "1С: Підприємство 8".
Відповідно до Федерального закону від 24.07.2009 № 213-ФЗ (далі - Закон № 213-ФЗ) для організацій об'єктом обкладення страховими внесками визнаються виплати та інші винагороди, що нараховуються на користь фізичних осіб за трудовими договорами та цивільно-правовими договорами, предметом яких є виконання робіт, надання послуг (за винятком винагород, виплачуваних індивідуальним підприємцям), а також за договорами авторського замовлення, договорами про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, изд ательскім ліцензійними договорами, ліцензійними договорами про надання права використання твору науки, літератури, мистецтва. База для обчислення страхових внесків визначається як сума виплат та інших винагород на користь фізичних осіб, за винятком сум, що не обкладаються страховими внесками відповідно до статті 9 Закону № 212-ФЗ. Перелік виплат, не оподатковуваних страховими внесками, дещо змінився в порівнянні з тим, що застосовувався для цілей обчислення ЄСП. Зокрема, тепер обкладаються страховими внесками:
- компенсаційні виплати за невикористану відпустку;
- суми одноразової матеріальної допомоги, що виплачуються членам сім'ї померлого працівника;
- виплати в грошовій формі за роботу з важкими, шкідливими або небезпечними умовами праці;
- виплати в іноземній валюті замість добових членам екіпажів суден закордонного плавання та особовому складу екіпажів російських повітряних суден, що виконують міжнародні рейси.
Крім того, якщо раніше ЄСП не обкладалися виплати за рахунок прибутку організації, то тепер такі виплати оподатковуються страховими внесками.
У програмі "1С: Зарплата і управління персоналом 8" для нарахування виплат і інших винагород на користь фізичних осіб призначені види розрахунку для нарахування доходів з планів видів розрахунку Основні нарахування організації та Додаткові нарахування організації. Починаючи з версії 2.5.19 в опис видів розрахунку з цих планів доданий реквізит Вид доходу, в якому вибором із запропонованого програмою списку вказується спосіб обліку доходу для обчислення страхових внесків. Для видів розрахунку з плану Основні нарахування організації можна вказати один із таких способів обліку:
- доходи, цілком, оподатковувані страховими внесками;
- доходи, цілком не обкладаються страховими внесками (крім посібників за рахунок ФСС РФ і грошового забезпечення військовослужбовців);
- доходи, що відображаються в обліку пропорційно базовим нарахуваннях;
- державні допомоги обов'язкового соціального страхування, що сплачуються за рахунок ФСС РФ;
- доходи, які не є об'єктом обкладення страховими внесками;
- договори цивільно-правового характеру, які не обкладаються страховими внесками до ФСС РФ.
При оновленні інформаційної бази для всіх видів розрахунку з плану Основні нарахування організації в реквізиті Вид доходу автоматично проставляється той спосіб, який відповідає оподаткуванню нарахування ЄСП.
Винятком є нарахування з видом доходу для цілей обчислення ЄСП Чи не є об'єктом оподаткування ЄСП, внесками в ПФР відповідно до п. 3 ст. 236 НК РФ (виплати за рахунок прибутку). Для таких нарахувань проставляється код доходу для обчислення страхових внесків Доходи, цілком оподатковувані страховими внесками.
Оскільки бази для обчислення ЄСП і страхових внесків в загальному випадку не збігаються, то перед нарахуванням страхових внесків за січень 2010 року необхідно перевірити і, якщо буде потрібно, змінити значення реквізиту Вид доходу для "старих" видів розрахунку з плану Основні нарахування організації.
Для видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації програма пропонує більш широкий спектр способів. Обумовлено це необхідністю врахувати нюанси обчислення страхових внесків щодо окремих видів матеріальної допомоги, а також винагород за договорами авторського замовлення, договорами про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, видавничим ліцензійними договорами, ліцензійними договорами про надання права використання твору науки, літератури , мистецтва.
Так, не обкладаються страховими внесками:
- суми одноразової матеріальної допомоги працівникам (батькам, усиновителям, опікунам) при народженні (усиновленні, удочеріння) дитини, що виплачується протягом першого року після народження (усиновлення, удочеріння), але не більше 50 000 руб. на кожну дитину (пп. "в" п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону № 212-ФЗ);
- суми матеріальної допомоги, що надається роботодавцями своїм працівникам, які не перевищують 4 000 руб. на одного працівника за розрахунковий період (п. 11 ч. 1 ст. 9 Закону № 212-ФЗ).
У відповідних видів розрахунку необхідно вказати спосіб обліку Матеріальна допомога при народженні дитини, оподатковувана страховими внесками частково або Матеріальна допомога, оподатковувана страховими внесками частково.
За договорами авторського замовлення, договору про відчуження виключного права на твори науки, літератури, мистецтва, видавничої ліцензійного договору, ліцензійного договору про надання права використання твору науки, літератури, мистецтва база визначається як сума доходів, отриманих за договором, зменшена на суму фактично зроблених і документально підтверджених витрат, пов'язаних з отриманням таких доходів. Якщо ці витрати не можуть бути підтверджені документально, вони приймаються до відрахування в розмірах, наведених у статті 8 Закону № 212-ФЗ (див. Таблицю 1). У видів розрахунку для нарахувань за такими договорами необхідно вказати відповідний спосіб обліку.
Предмет договору / Вид доходу в програмі
Нормативи витрат (у відсотках до суми нарахованих доходів)
Створення літературних творів, в тому числі для театру, кіно, естради та цирку
Створення мистецько-графічних творів, фоторобіт для друку, творів архітектури та дизайну
Створення творів скульптури, монументально-декоративного живопису, декоративно-прикладного і оформлювального мистецтва, станкового живопису та ін.
Створення аудіовізуальних творів (відео, теле- і кінофільмів)
Створення музично-сценічних творів (опер, балетів та ін.), Симфонічних, хорових, камерних творів, творів для духового оркестру, оригінальної музики для кіно і ін.
Створення інших музичних творів, у тому числі підготовлених до публікації
Виконання творів літератури і мистецтва
Створення наукових праць і розробок
Відкриття, винаходи і створення промислових зразків (в сумі доходу, отриманого за перші два роки використання)
При оновленні інформаційної бази для всіх видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації в реквізиті Вид доходу автоматично проставляється той спосіб обліку, який програма вважає найбільш відповідним. З високим ступенем ймовірності для більшості нарахувань з цього плану реквізит буде заповнений коректно. Проте, перед використанням у 2010 році необхідно обов'язково перевірити і, якщо буде потрібно, змінити значення реквізиту Вид доходу для "старих" видів розрахунку з плану Додаткові нарахування організації.
Вибір тарифу страхових внесків
Частиною 2 статті 12 Закону № 212-ФЗ для всіх платників встановлені єдині тарифи страхових внесків:
- Пенсійний фонд РФ - 26%;
- ФСС РФ - 2,9%;
- ФФОМС - 2,1%;
- ТФОМС - 3%.
Відповідно до статті 62 Закону № 212-ФЗ частина 2 статті 12 набірає ЧИННОСТІ только з 1 січня 2011 року. А в 2010 году Страхові внески та патенти доповідна за тарифами, встановленим в статті 57 Закону № 212-ФЗ. У части 1 цієї статті встановлен "базовий" тариф, а в части 2 три спеціальніх (зниженя) тарифу для окрема категорій платників. При цьому право на застосування конкретного зниженого тарифу ув'язується із застосуванням організацією спеціального податкового режиму або зі статусом організації, або поширюється лише на певні виплати на користь фізичних осіб. Для того, щоб врахувати особливості застосування знижених тарифів, в програмі "1С: Зарплата і управління персоналом 8" виділено сім категорій платників, для кожної з яких в періодичному регістрі відомостей Тарифи страхових внесків вказані застосовувані в 2010 році і на перехідний період 2011-2015 років тарифи страхових внесків (див. таблицю 2).
Категорія платника
Вид тарифу в програмі
Організації, які застосовують загальну систему оподаткування (крім сільськогосподарських товаровиробників)
Організації, які застосовують ОСН, крім с / г виробників
Сільськогосподарські товаровиробники, які застосовують загальну систему оподаткування
Організації-с / г виробники, які застосовують ОСН
Сільськогосподарські товаровиробники, які сплачують єдиний сільськогосподарський податок відповідно до глави 26.1 НК РФ
Організації-с / г виробники, які сплачують ЕСХН
Організації, які застосовують спрощену систему оподаткування відповідно до глави 26.2 НК РФ
Організації, які застосовують УСН
Організації, які сплачують єдиний податок на поставлений дохід для окремих видів діяльності відповідно до глави 26.3 НК РФ
Організації, які сплачують ЕНВД
Громадські організацій інвалідів (в тому числі створених як союзи громадських організацій інвалідів); установи, створені для досягнення освітніх, культурних, лікувально-оздоровчих, фізкультурно-спортивних, наукових, інформаційних та інших соціальних цілей, а також для надання правової та іншої допомоги інвалідам, дітям-інвалідам та їх батькам (іншим законним представникам), єдиними власниками майна яких є громадські організації інвалідів; Платники страхових внесків, що виробляють виплати та інші винагороди фізичним особам, які є інвалідами I, II або III групи
організації інвалідів
Організації, що мають статус резидента техніко-впроваджувальної особливої економічної зони і виробляють виплати фізичним особам, які працюють на території техніко-впроваджувальної особливої економічної зони
Резиденти техніко-впроваджувальної особливої економічної зони
Для обчислення страхових внесків за відповідним тарифом в періодичний регістр відомостей Облікова політика (податковий облік) доданий ресурс Вид тарифу страхових внесків, значенням якого є посилання на вид тарифу з регістра відомостей Тарифи страхових внесків.
При оновленні інформаційної бази на версію 2.5.19 значення ресурсу заповнюється автоматично. При цьому вид тарифу визначається виходячи з застосовуваної в 2009 році шкали оподаткування ЄСП. Подивитися встановлений програмою вид тарифу і, якщо потрібно, змінити його можна на закладці Податковий облік форми Налаштування параметрів обліку.
Звертаємо увагу, що якщо стосовно окремих виплат чинним законодавством передбачені особливі тарифи страхових внесків, то призначати їх для організації спеціальним чином не потрібно. Наприклад, якщо організація застосовує загальну систему оподаткування, та при цьому по окремим видам визнається платником ЕНВД, то для такої організації вказується вид тарифу Організації, які застосовують ОСН, крім с / г виробників. Аналогічно слід чинити, якщо в організації, яка застосовує загальну або спеціальну систему оподаткування, працюють інваліди I, II або III групи. У подібних випадках програма сама ( "за непрямими ознаками") визначає, за яким тарифом слід обчислювати страхові внески з відповідних виплат і винагород.
Введення даних про "розширеному" страховий стаж
Заміна ЄСП страховими внесками спричинила за собою зміну законодавства про соціальне страхування. Як відомо, розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності до 31.12.2006 залежав від безперервного стажу, а з 01.01.2007 залежить від страхового стажу застрахованої особи на дату страхового випадку.
Допомога виплачується: при страховому стажі до 5 років - в розмірі 60% середнього заробітку, при страховому стажі від 5 до 8 років - в розмірі 80% середнього заробітку, при страховому стажі понад 8 років - в розмірі 100% середнього заробітку. Підрахунок страхового стажу проводиться за Правилами, затвердженими охорони здоров'я України від 06.02.2007 № 91. Правилами, зокрема, встановлено, що відносно роботи або іншої діяльності після 01.01.2007 до страхового стажу включаються тільки такі періоди, протягом яких за громадянина сплачено страхові внески на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством. В результаті громадяни, які проходили військову службу після 01.01.2007, втратили право зараховувати до страхового стажу періоди такої служби.
Законом № 213-ФЗ "соціальна справедливість" щодо таких громадян відновлена: стаття 16 Федерального закону від 29.12.2006 № 255-ФЗ (далі - Закон № 255-ФЗ) доповнено нормою, згідно з якою періоди проходження військової служби, а також іншої служби , передбаченої Законом РФ від 12.02.1993 № 4468-1 "Про пенсійне забезпечення осіб, що проходили військову службу, службу в органах внутрішніх справ, Державної протипожежної службі, органах з контролю за обігом наркотичних засобів і психотропних речовин, установах і органах кримінально-виконавчої системи, та їх сімей "з 01.01.2010 зараховуються до страхового стажу.
Відповідні доповнення до Правил підрахунку страхового стража затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 11.09.2009 № 740н.
Таким чином, якщо в організацію в 2007-2009 роках були прийняті на роботу співробітники, які проходили військову або прирівняну до неї службу після 01.01.2007, то в програму необхідно ввести дані про "розширеному" страховий стаж, т. Е. Про страховий стаж з урахуванням періодів такої служби.
Розробники рекомендує для цього використовувати обробку Помічник переходу (далі - Помічник). Гіперпосилання для переходу в форму Помічника розміщена в центрі Робочого столу.
Для того щоб ввести дані про стаж необхідно за гіперпосиланням у пункті 2 Помічника відкрити список співробітників, вибрати в ньому необхідного співробітника, і в розділі стаж загального характеру форми Трудова діяльність вказати "розширений" стаж для виду стажу Стаж для оплати лікарняних листів з урахуванням нестрахових періодів (з 2010 року).
приклад 1
Співробітник Осипов А.В. прийнятий на роботу в організацію з 1 січня 2009 г. Для співробітника це перше місце роботи. До початку трудової діяльності Осипов А.В. з 01.01.2001 по 31.12.2008 проходив військову службу, з них 2 роки після 01.01.2007. Період військової служби до 31.12.2006 (5 років) співробітникові зарахований до страхового стажу на дату прийому.
Для правильного розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності цього співробітника з 01.01.2010, необхідно до стажу загального характеру ввести запис про "розширеному" стажі (рис. 1).
Мал. 1
Якщо "розширення" страхового стажу впливає на розмір допомоги (у відсотках від середнього заробітку), то в розділі стаж загального характеру крім "розширеного" стажу повинна бути вказана інформація по виду стажу Страховий стаж для оплати лікарняних листів.
Справа в тому, що якщо допомога в частині, що фінансується за рахунок коштів бюджету Фонду соціального страхування, розраховане виходячи з "розширеного" стажу виявиться більше, ніж розраховане виходячи з страхового стажу без урахування нестрахових періодів, то суму "перевищення" ФСС РФ вимагає вказати в звітній формі по страхових внесках відокремлено.
Обумовлено це тим, що відповідно до пункту 4 статті 3 Закону № 255-ФЗ (в ред. Від 24.07.2009) фінансове забезпечення додаткових витрат на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, пов'язаних із заліком до страхового стажу застрахованої особи нестрахових періодів, здійснюється за рахунок міжбюджетних трансфертів з федерального бюджету, що надаються на зазначені цілі бюджету ФСС РФ.
У документі Нарахування за лікарняним листком суму "перевищення" програма підраховує автоматично. Вона показується на закладці Оплата в колонці В т.ч. за рахунок федерального бюджету (рис. 2).
Мал. 2
Якщо співробітники (відставники і прирівняні до них особи) і до вступу в силу нових правил підрахунку страхового стажу мали право на одержання допомоги в максимальному розмірі (100% середнього заробітку), то дані про "розширеному" стажі в інформаційну базу вводити не обов'язково.
Введення даних для нарахування допомоги "пільговикам"
Починаючи з версії 2.5.19 в програмі автоматизовано нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності та по догляду за дитиною в підвищеному розмірі особам, які постраждали від радіаційного опромінення. Розміри допомоги для зазначених осіб представлені в таблиці 3.
Таблиця 3. Розміри допомоги особам, які постраждали від радіаційного опромінення
подія
Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності
Розмір допомоги по догляду за дитиною
Підстава
Аварія на Чорнобільській АЕС
Допомога по тимчасовій непрацездатності - в розмірі 100 середнього заробітку
Допомога по догляду за хворою дитиною - в розмірі 100 середнього заробітку
Для осіб, які проживають в зонах з правом відселення, - в подвійному розмірі
Закон РФ від 15.05.1991 №1244-1, ст. 18
Аварія на ВО "Маяк"
Федеральний закон від 26.11.1998 № 175-ФЗ
Випробування на Семипалатинському полігоні
За загальними правилами
Федеральний закон від 10.01.2002 № 2-ФЗ, ст. 2
Робота в підрозділах особливого ризику
За загальними правилами
Постанова Уряду РФ від 11.12.1992 № 958
Щомісячна допомога по догляду за дитиною в подвійному розмірі до досягнення дитиною віку трьох років призначається і виплачується наступним громадянам, які зазнали радіаційного впливу внаслідок катастрофи на Чорнобильській АЕС:
- постійно проживають і працюють (проходять службу, які навчаються) в населених пунктах, що входять до Переліку населених пунктів, що знаходяться в межах зон радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи на Чорнобильській АЕС, затверджений Постановою Уряду РФ від 18.12.1997 № тисячу п'ятсот вісімдесят дві (далі - Перелік);
- які постійно проживають в населених пунктах, що входять до Переліку, але які працюють (проходять службу, які навчаються) за межами населених пунктів, що входять до Переліку;
- постійно працюють (проходять службу, які навчаються) в населених пунктах, що входять до Переліку, але які проживають за межами населених пунктів, що входять до Переліку.
На підставі статті 7 Федерального закону від 26.11.1998 № 175-ФЗ в такому ж порядку виплачується допомога по догляду за дитиною громадянам, які проживають в населених пунктах, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії в 1957 році на виробничому об'єднанні "Маяк" і скидів радіоактивних відходів у річку Теча, де середня річна ефективна доза опромінення становить в даний час понад 1 мЗв (0,1 бер) (додатково над рівнем природного радіаційного фону для даної місцевості).
Для нарахування допомоги "пільговикам" відповідно до законодавства необхідно в формі редагування даних фізичної особи в закладці Персональні дані встановити прапорець надання пільги та вказати (вибором із запропонованого програмою списку) підстава надання пільги.
приклад 2
Співробітниця Петрова А.А. має право на соціальну підтримку, передбачену Законом РФ від 15.05.1991 №1244-1.
Для реалізації права співробітниці необхідно встановити ознаку пільги (рис. 3).
У березні 2010 р співробітниця з 1 по 15 березня була непрацездатна в зв'язку з доглядом за хворою дитиною у віці 12 років (амбулаторне лікування). Страховий стаж на дату настання страхового випадку становить 2 роки.
Мал. 3
За загальними правилами допомогу по догляду за дитиною в цьому випадку виплачується (п. 1 ч. 3 ст. 7 Закону № 255-ФЗ) - за перші 10 календарних днів в розмірі, який визначається в залежності від тривалості страхового стажу застрахованої особи, за наступні дні в розмірі 50% середнього заробітку. При середньому денному заробітку для визначення розміру допомоги в розмірі 263,58 руб. сума допомоги по догляду без пільг становить 263,58 руб. х; 60% х 10 дн. + 263,58 руб. х 50% х 5 дн. = 1 581,48 руб. + 658,95 руб. = 2 240,43 руб.
Оскільки співробітниця відноситься до пільгової категорії громадян, то розрахунок допомоги здійснюється виходячи з 100% середнього заробітку (рис. 4), і допомога нараховується в розмірі 263,58 руб. х 100% х 10 дн. + 263,58 руб. х 100% х 5 дн. = 2 635,80 руб. + 1 317,90 руб. = 3 953,70 руб. (Рис. 5).
Мал. 4
Мал. 5
Відповідно до пункту 5 статті 3 Закону № 255-ФЗ фінансове забезпечення витрат на виплату страхового забезпечення в розмірах понад встановлені законодавством РФ про обов'язкове соціальне страхування на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством здійснюється за рахунок міжбюджетних трансфертів з федерального бюджету, що надаються на зазначені мети бюджету ФСС РФ.
Відповідно, виконавчий орган ФСС РФ вимагає від організацій в формі звітності по страхових внесках показувати суми таких "перевищень".
У документі Нарахування за лікарняним листком сума "перевищення" підраховується автоматично. Вона показується на закладці Оплата в колонці В т. Ч. За рахунок федерального бюджету (див. Рис. 5).
Перерахунок "дитячих" посібників
З 01.01.2010 змінився також порядок розрахунку допомоги по вагітності та пологах та по догляду за дитиною до півтора років:
- змінено склад заробітку, з якого обчислюються допомоги;
- змінені правила визначення максимальної місячної суми допомоги.
Для підрахунку середнього заробітку за новими правилами в план видів розрахунку Середній заробіток при оновленні на версію 2.5.19 програма автоматично додає нову пару видів розрахунку Основний заробіток і Премії для розрахунку допомоги по соціальному страхуванню з 2010 року (рис. 6).
Мал. 6
При цьому програма також автоматично переносить в них розрахункову базу, яка використовувалася при розрахунку допомоги в 2009 році.
За новими правилами в середній заробіток, виходячи з якого обчислюються допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, щомісячна допомога по догляду за дитиною, включаються всі види виплат і інших винагород на користь працівника, які включаються до бази для нарахування страхових внесків до ФСС РФ відповідно до Федерального закону від 24.07.2004 № 212-ФЗ "Про страхові внески до Пенсійного фонду Російської Федерації, фонд соціального страхування Російської Федерації, Федеральний фонд обов'язкового медичного страхування і ті рріторіальние фонди обов'язкового медичного страхування ".
Таким чином, для правильного обчислення середнього заробітку для розрахунку допомоги по соціальному страхуванню необхідно провести ревізію розрахункової бази для видів розрахунку Основний заробіток або Премії плану видів розрахунку Середній заробіток і додати в неї ті види розрахунку нарахувань, які з 2010 року стали обкладатися страховими внесками. І навпаки, виключити ті види розрахунку нарахувань, які страховими внесками не обкладаються.
У 2010 році за новими правилами визначаються максимальні розміри допомоги.
Для допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами встановлено обмеження на середній денний заробіток, з якого обчислюється допомога. Він не може перевищувати середній денний заробіток, що визначається шляхом ділення граничної величини бази для нарахування страхових внесків до ФСС РФ, встановленої Законом № 212-ФЗ на день настання страхового випадку, на 365. У 2010 році зазначена величина складає 415 000 руб. / 365 дн. = 1 136,99 руб. / Дн.
Для допомоги по догляду за дитиною встановлено обмеження на середній заробіток, з якого обчислюється розмір щомісячної допомоги.
Він не може перевищувати частки від розподілу максимальної величини бази, на яку нараховуються внески до ФСС РФ, на 12 (п. 5.1 ст. 14 Закону № 255-ФЗ). У 2010 році зазначена величина складає 415 000 руб. / 12 міс. = 34 583,33 руб.
Відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами та по догляду за дитиною мають тривалий характер, в зв'язку з чим вони можуть потрапляти на так званий перехідний етап (від колишнього порядку до розрахунку допомоги по новим правилам). Наприклад, допомога по вагітності та пологах працівниці може бути нарахована і виплачена в 2009 році, при цьому відпустку може частково падати на 2010 рік.
Аналогічна ситуація можлива з посібником по догляду за дитиною.
Правила розрахунку допомоги по страхових випадках, які настали в одному році, а завершується в іншому, наведені в частині 15 статті 37 Закону № 213-ФЗ. За страховими випадками, які настали до 01.01.2010, допомога по вагітності та пологах, щомісячна допомога по догляду за дитиною обчислюються за новими правилами тільки за період з 01.01.2010.
При цьому якщо розмір допомоги, обчислений за колишніми правилами, перевищує розмір допомоги, що покладається за нормами 2010 року, новий порядок не застосовується.
Таким чином, якщо в організації за станом на 01.01.2010 є співробітники, які перебувають у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами або у відпустці по догляду за дитиною, то не виключена ймовірність внесення змін до результати розрахунку.
Якщо необхідність змін обумовлена обмеженнями максимального розміру допомоги, встановленими в 2009 році, то при першому запуску Помічник переходу відразу підкаже, які документи нарахування (призначення) допомоги необхідно перерахувати (виправити).
Якщо необхідність перерахунку обумовлена розширенням розрахункової бази, відповідно, зміною середнього заробітку, виходячи з якого розраховується допомога, то отримати список документів, які необхідно перерахувати (виправити) з цієї причини, з використанням Помічника можна тільки після внесення змін в програмі в план видів розрахунку Середній заробіток.
Реквізити документів Нарахування по лікарняним листком і Відпустка по догляду за дитиною (Зміна умов для оплати відпустки по догляду за дитиною), які, "на думку програми" необхідно перерахувати в 2010 році, показуються у відповідних розділах Помічника (рис. 7).
Мал. 7
Для внесення змін до результати розрахунку допомоги по вагітності та пологах необхідно клацнути по рядку з реквізитами документа нарахування допомоги, вказати дату введення виправленого документа, виконати перерахунок середнього заробітку і нарахувань, провести цей документ.
При цьому в новому розмірі допомогу буде нараховано тільки на період з 1 січня 2010 року до кінця відпустки.
Для внесення змін до розрахунок допомоги по догляду за дитиною необхідно клацнути на рядку з реквізитами документа призначення допомоги, вказати дату введення виправленого документа, виконати розрахунок середнього заробітку перехідного періоду, провести документ. В інформаційній базі буде зареєстровано, що починаючи з місяця, до якого належить дата виправленого документа, щомісячну допомогу по догляду за дитиною має нараховуватися виходячи із середнього заробітку перехідного періоду.
Про результати виконаних перерахунків Помічник інформує в правій колонці списку з реквізитами документів повідомленнями Перерахунок виконано і Виправлення виконано відповідно.
Якщо додаткових дій не будуть потрібні, Помічник проінформує про це повідомленнями посібників по вагітності та пологах, по яких необхідний перерахунок, не виявлено і посібників по догляду за дитиною, які необхідно виправити, не виявлено.