Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Хода капіталізму знищила «легкі Хрещатика» - садибу професора Мерінга. Але в історії КАДО є два важливих моменти. Всі початі будівництва були доведені до кінця. А в період кризи жоден київський банк не збанкрутував. Неймовірно в наш час! Але пояснення просте: тоді місто дбав про свою репутацію.
Безжальна хода капіталізму знищила «легкі Хрещатика» - садибу професора Мерінга.
3 вересня 1904 року в театрі «Соловцов» йшла прем'єра - неоднозначна і вже наробила галасу на московській і харківської сценах п'єса Антона Павловича Чехова «Вишневий сад».
Для киян твір мав особливий сенс: зовсім недавно місто пережило трагедію «саду», коли безжальна хода капіталізму знищила «легкі Хрещатика» - садибу професора медицини Федора Федоровича (Фрідріха Фрідріховича) Мерінга. Його маєток займало величезну площу в центрі Києва - 10,5 га, тягнучись від Інститутської до Лютеранської, від Хрещатика до Банкової, а місцями - аж до Шовковичної. Мерінг, розуміючи всю важливість для міста своїх володінь, зробив до них вільний доступ. Кияни, відпочиваючи від галасливих і запилених вулиць міста, з задоволенням насолоджувалися чистим повітрям садиби, прогулюючись по спеціально обладнаним алеях навколо дивного ставка з купальнею. Тут активно вирувало життя. Взимку, коли водойма перетворювався в громадський каток, і зовсім було не проштовхнутися ...
В тему: Протизаконний МАФ на руїнах Церкви. Як беззаконня породжує свавілля
Театр «Соловцов». 1900 р
Але смерть професора змінила звичний уклад. Родичам Мерінга, який набрав права спадкування, не було ніякого діла до «легких Хрещатика». У пору будівельної лихоманки земля в центрі міста коштувала величезних грошей, а тому логіка наживи вимагала знищення «мерінгового саду», прокладки нових вулиць і зведення дорогих дохідних будинків (будівель, приміщення в яких здавалися під житло, офіси, магазини і т.п.) . Спочатку планувалося це здійснити на паях з містом, але дума вважала такий проект для Києва невигідним, тому що місцевій владі довелося б взяти на себе нові витрати по ремонту і висвітлення проектованих вулиць, за змістом значного числа городових і т.п. Що цікаво, офіційно відмову дума аргументувала тим, що при забудові садиби Хрещатик втратить резервуара чистого повітря, і гігієна вулиці сильно знизиться.
Ф.Ф.Мерінг
І тоді спадкоємці прийняли рішення про продаж. У 1894 р за домовленістю з родичами старший син Федора Мерінга, Михайло, в обмін на інші свої активи став одноосібним господарем маєтку. У 1895-му він заснував і зайняв посаду голови правління Київського акціонерного домобудівного товариства (скорочено - КАДО), якому і продав власні володіння.
Операція була визнана законною, так як оплата здійснювалася грошима, а облігаціями суспільства. Директором новоствореної компанії призначили відомого київського архітектора Георгія Павловича Шлейфера. Обидва керівники КАДО контролювали також дві фінансові організації: Михайло Меринг займав пост директора Київського приватного комерційного банку, а Георгій Шлейфер був головою правління Міського кредитного товариства. Зрозуміло, ці установи і стали головними кредитодавець домобудівного товариства.
Садиба Ф.Ф. Мерінга. Фотографія 1872-1876 рр.
Шлейфер був гласним міської думи, і разом з ще одним голосним - підприємцем Давидом Семеновичем Марголіна, а також головним київським архітектором Едуардом-Фердинандом Петровичем Брадтманом - прикривав тили, лобіюючи інтереси КАДО в різних міських інстанціях. Дії цього тріо дозволили легко подолати заперечення захисників природи: «легкі Хрещатика» були приречені. На місці прекрасного ставка, де ще недавно кияни проводили своє дозвілля, почалося будівництво нових будівель. Про колишньої романтики довелося забути ...
З'явилася романтика іншого, не менш вражаючого, порядку. Були прокладені чотири нові вулиці: Миколаївська (нині Городецького), Мерінгівська (нині Заньковецької), Ольгинська і Нова (нині Станіславського), а також Миколаївська площа (нині площа І.Франка). Будували на совість. Забудовуваний район отримав назву «київського Парижа». Самими значущими будівлями були готель «Континенталь», найкраща в Києві; театр (нині театр ім. І.Франка); третім в цьому списку обіцяв стати хмарочос Льва Гінзбурга, відомого в Києві мільйонера і купця 1-ї гільдії, будівельного підрядника. Відтепер тут панувало велич архітектури ...
Готель «Континенталь». 1900 р
В тему: Київ по комфорту життя поруч з Дамаском и Лагосом - The Economist
Але в 1900 р грянув потужна економічна криза, перші дзвіночки якого прозвучали ще роком раніше, коли різко зменшився приплив грошей. Домовласники Мерінговой і Нової вулиць не могли відбити витрати на зведення нового елітного житла, а приватні інвестиції в майбутні споруди різко скоротилися. На жаль, Михайло Меринг і Георгій Шлейфер були професійними економістами і не змогли правильно оцінити змінилися реалії. Замість того, щоб призупинити розробку нових дорогих проектів, які загрожують лише збитками, КАДО, навпаки, закупило нові ділянки під будівництво поза садиби Мерінга - на Великій Васильківській та Прорізної.
Для цього потрібні були нові засоби. І тоді Михайло Федорович зважився на авантюру. Треба відзначити, що Меринг-молодший не був шахраєм, спочатку налаштованим на наживу шляхом обману. Просто не вмів вчасно зупинитися. Він зробив кілька фактично нічим не забезпечених позик в контрольованому Київському приватному комерційному банку та в Кредитній суспільстві Шлейфера. Але і це не допомогло. Грошей на продовження авантюри в підконтрольних банках вже не було ...
І тут на перший план висунувся «сірий кардинал» домобудівного товариства - Давид Марголін, який до того моменту залишався в тіні, вирішуючи як гласного питання в кулуарах міської думи. Давид Семенович в Києві вважався другою людиною за величиною свого стану, був справжнісіньким, аж ніяк не міфічною, мільярдером. Він був співвласником Об'єднаного товариства пароплавства по Дніпру, головою правління Київського товариства міської залізниці, власником Деміївського трамвая. Решта багатії - Терещенки, Могильовцеву, Зайцеви, Міхельсон, Дегтерьової, маючи сотні мільйонів, перебували далеко позаду.
Марголін, на відміну від своїх компаньйонів, прекрасно бачив прірву, в яку поступово котилося КАДО. І замість того, щоб застерегти Михайла Мерінга, він ще сильніше прискорив його, тим самим лише підкресливши власну заповзятливу натуру. Давид Семенович запропонував впадайте у відчай голові правління домобудівного товариства від себе кредит, що, в разі банкрутства КАДО, дозволяло йому забрати безліч будівель в якості погашення боргу. І не біда, що через кризу прибуткові будинки не приносили прибуток, за прогнозом через кілька років очікувався новий підйом, і нерухомість повинна була різко зрости в ціні. Марголін прорахував на кілька ходів вперед. Провівши кілька фінансових ін'єкцій, він припинив подальші грошові вливання і вже підраховував прибуток ...
Портрет архітектора Георгія Шлейфера роботи Олександра Мурашка 1911 р
Але несподівано в гру втрутився ще більший у порівнянні з ним хижак - Лев Ізраїлевич Бродський - цукровий король всього Південно-Західного краю, перший київський багатій. Він запропонував Михайлу Мерінгу кредит в рахунок майна товариства. І син професора пішов на злочин. Справа в тому, що Меринг, як голова правління, міг закласти без згоди інших членів менше 50% активів компанії.
Тому він змусив оцінювача значно знизити вартість перлин завод - «Континенталя» і театру. Подібні дії безумовно вже тягнули на каторгу.
Може, Меринг-молодший і діяв би більш обачно, якби не сподівався на підтримку тестя. Михайло Федорович був одружений на прийомної дочки всесильного міністра фінансів імперії, який прославився введенням «золотого стандарту» рубля, завдяки чому в країну прийшли іноземні інвестиції - Сергія Юлійовича Вітте. Але міністр, будучи об'єктом безлічі палацових інтриг, побоювався за свою репутацію і тому відмовив у допомозі.
Лев Бродський
В тему: Віталій Кличко, спадкоємець орди
Дуже скоро «піраміда» КАДО рухнула. З Мерінга зробили «цапа-відбувайла». Він повністю розорився, від нього пішла дружина. Закінчив свої дні Михайло Федорович в Парижі серед біржових маклерів самого нижчого штибу. Решта учасників подій відбулися лише легким переляком, а тіньові режисери розігралася драми навіть залишилися у виграші.
Льву Бродському дісталися готель і театр; Марголіну, крім деяких дохідних будинків, - Київський приватний комерційний банк і Київське кредитне товариство, головами яких він став. Шлейфер і інші архітектори були виведені з-під удару: місто ще потребував їх творіннях.
В історії КАДО хотілося б виділити ще два моменти. По-перше, всі будівництва, розпочаті домобудівний суспільством, були доведені до кінця. По-друге, в період кризи жоден київський банк не пізнав банкрутства. Це здається неймовірним в наш час. Хоча, напевно, пояснення дуже просте: тоді місто дбав про свою репутацію.
-
Володимир Мазур, опубліковано у виданні «Дзеркало тижня. Україна"
В тему: