Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
У минулу середу в Барнаулі відбувся круглий стіл на тему «Дебіторська заборгованість споживачів перед ресурсоснабжающими організаціями Барнаула: боротьба з неплатежами в умовах мінливого законодавства». Учасники обговорили причини виникнення заборгованості, підводні камені переведення мешканців на прямі платежі та проблеми неефективності судових процедур і виконавчих проваджень відносно боржників.
У заході взяли участь представники найбільших ресурсоснабжающих організацій, представники органів влади та найбільших керуючих компаній.
Директор теплозбутових підрозділи Сибірської генеруючої компанії Ігор Холодків поділився з присутніми досвідом роботи енергетиків в боротьбі з неплатежами і недобросовісними виконавцями комунальних послуг. За його словами, сукупний розмір заборгованості споживачів міста Барнаула за поставлені тепло і гарячу воду, за станом на середину серпня, становить 1,3 млрд рублів. Велику частку - 95% від цієї суми - це заборгованість групи ЖКГ і населення і в першу чергу виконавців комунальних послуг.
«За останні пару років спостерігається істотне зниження приросту заборгованості. Так за календарний рік за даними на 1 серпня приріст склав менше 75 млн рублів. Такий мінімальний приріст заборгованості досягнуто вперше, - каже Ігор Холодків. - Основним чинником такої динаміки є розщеплення практично 100% платежів громадян через систему збору та обробки платежів «Місто», яка зарекомендувала себе як важливий і потрібний продукт ».
Один з учасників круглого столу Костянтин Емешін також зазначив, що система «Місто» розщеплює платежі, які не акумулюючи кошти на рахунках керуючих організацій, і забезпечує кожному мешканцеві повну прозорість нарахування. У зв'язку з цим він назвав механізм прямих договорів населення з РСО в Барнаулі недоцільним. Ігор Холодків і генеральний директор «Росводоканал Барнаул» Дмитро Масловський підтримали позицію Костянтина Емешіна. Також було відзначено, що самому споживачеві набагато зручніше вирішувати всі питання за єдиною квитанцією в одному місці - у виконавця комунальних послуг.
Ігор Холодків підкреслив, що СГК не боїться працювати за прямими договорами, але назвав кілька нюансів, які не врятують від роботи керуючі організації і можуть «зіграти їм в мінус». Так, за його словами, керуючі компанії не зможуть вийти з договірних відносин з РСО. Причина - вся заборгованість, накопичена до моменту переходу на прямі договори, залишається в зобов'язаннях КК. Другою причиною проти активного впровадження прямих розрахунків є те, що у КК автоматично знижуються щомісячні нарахування, тим самим дебіторська заборгованість «старіє» дуже швидко, і через 2-3 місяці компанія стає банкрутом. Після введення судом банкрутства, неминуче розглядається питання про притягнення директорів УК до субсидіарної відповідальності за накопичені раніше борги.
Також, в силу 59-ФЗ, виконавці комунальних послуг будуть зобов'язані продовжити всю роботу по нарахуванню споживачам і будуть в цьому зацікавлені. Договір не розривається через те, що так зване СОІ - обсяг ресурсу на утримання загальнобудинкового майна - залишається зобов'язанням КК, як і інтерес контролювати індивідуальні та загальнобудинкові прилади обліку, стежити за порушеннями, контролювати міграцію громадян.
Генеральний директор «Росводоканал Барнаул» Дмитро Масловський більш детально зупинився на темі нерозподілених обсягів ресурсу - то, що було абонентами спожито, але в квитанції по оплаті не потрапило. Це зробило істотний вплив на зростання дебіторської заборгованості підприємства: у 2017 році він склав майже 20%, або 77 млн, за 7 місяців 2018 року - ще 47 млн. При цьому відсоток збирання по керуючим компаніям впав з 95% до 88%. Це сталося після прийняття нормативів на утримання загальнобудинкового майна (СОІ) в травні 2017 року. Нормативи впали в 5 разів. З 77 млн приросту заборгованості в 2017 році 72 млн - це нерозподілений обсяг.
При цьому в різних КК частка послуг СОІ варіюється від 0 до 25%.
«Тому не можна говорити, що тільки розмір нормативу впливає на дану проблему. Є інші чинники, які необхідно виявляти й усувати - недостовірний облік проживаючих громадян, використання магнітів, відсутність приладів обліку, низька дисципліна в передачі показань, контроль стану внутрішньобудинкових комунікацій. Цю роботу - рутинну і щоденну - повинні вести УК », - підкреслив Дмитро Масловський.
«Росводоканал Барнаул» проводить спільні заходи з КК, спрямовані на зниження наднормативних показників СОІ: зняття контрольних показань з ОДПУ, обстеження технічного стану комунікацій і т.д. Однак цю роботу необхідно активізувати.
Всі учасники круглого столу прийшли до висновку, що необхідно сформувати постійний майданчик для громадського і експертного обговорення проблем ЖКГ і виробляти механізм якісної взаємодії між усіма зацікавленими структурами.