Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Кабмін України дав старт приватизації понад 600 великих і малих державних підприємств. При цьому, на відміну від попередніх років, процедура повинна бути прозорою завдяки новому закону про приватизацію. Загальний фінансовий ефект від приватизації Фонд держмайна оцінює більш ніж 21,3 млрд грн.
Однак ще невідомо, чи запрацює належним чином закон і чи всі підприємства отримають нових власників.
Кабінет Міністрів України дав старт приватизації понад 600 великих і малих державних підприємств. При цьому, на відміну від попередніх років, процедура повинна бути прозорою завдяки новому закону про приватизацію. Загальний фінансовий ефект від приватизації Фонд державного майна оцінює більш ніж 21,3 млрд грн (820 млн дол.). Однак ще невідомо, чи запрацює належним чином закон і чи всі підприємства отримають нових власників.
Приватизація 2017 провалилася: з 17,1 млрд грн, які уряд планував отримати від продажу державних активів, вдалося виручити лише 3,4 млрд грн. «Магічні» 17,1 млрд грн з'являлися в бюджеті щорічно з 2013 р (і ніколи не були досягнуті). Втім, за останні майже 20 років наблизитися до запланованих доходів від приватизації вдалося лише двічі - в роки продажу «Криворіжсталі» (2005) і «Укртелекому» (2010).
Причин постійного зриву приватизації кілька. Це - фінансовий стан підприємств (наприклад, наявність «боргу Фірташа» у Одеського припортового заводу), вилучення їх зі списку на приватизацію (відома історія з ДПЗКУ , По якій питання «продавати чи ні» вирішують з 2015 року), заборона на продаж окремих активів (які нібито мають стратегічну значимість), і до недавнього часу відсутність закону, який би дозволив проводити приватизацію за міжнародними стандартами.
Але головна причина - держпідприємства часто є джерелом коштів для корумпованих політиків і чиновників, підтверджується і справами, які розслідуються НАБУ.
В тему: ОПЗ: припортовий преферанс (розслідування)
Зараз з понад 300 кримінальних проваджень, які розслідуються Антикорупційним бюро, 49 стосуються державних підприємств. Загальна сума збитку, за оцінкою Бюро, 20 млрд грн. «Найбільш корумпованими є компанії, що належать до паливно-енергетичного, аграрно-промисловому, гірничо-металургійному комплексах, хімічній промисловості, транспортної галузі тощо» - йдеться у відповідному звіті Бюро.
Чому чергова спроба перезавантаження процесу має більше шансів на успіх, і що відрізняє її від попередніх?
У 2017 році Кабмін затвердив стратегію поводження з державними підприємствами за моделлю «тріажа», яка визначає список стратегічних підприємств, які залишаються в державній власності ( 378 об'єктів), які будуть передані в концесію (359), приватизовані (893) і ліквідовані (1215). Загалом, у державній власності перебуває 3444 тпредпріятія, з яких збиткові - 395, прибуткові - 933, але по більшості підприємств дані відсутні.
У січні 2018 року було прийнято Закон «Про приватизацію державного та комунального майна», на який уряд і експертне середовище покладають великі надії.
По-перше, новий закон суттєво спростив законодавство в цій сфері: замість семи законів маємо один.
По-друге, новий закон замість 5 груп залишив тільки два типи об'єктів приватизації - великі і малі. Відповідно, залишилися дві процедури приватизації: аукціон і викуп. Приватизація великих об'єктів буде проходити тільки з залученням радників. Наприклад, Фонд держмайна вже привернув польський підрозділ Ernst & Young до продажу Центренерго. Також передбачена ретельна перевірка документів потенційного покупця, в тому числі джерела походження коштів, надано імунітет нового власника від спроб старих боржників отримати активи підприємства через процедуру банкрутства.
До цього слід додати, що до 1 січня 2021 року Закон передбачає можливість застосування англійського права за бажанням покупця. «Орган приватизації на запит покупця повинен визначити в договорі купівлі-продажу об'єкта великої приватизації, що договір регулюється правом Англії та Уельсу», - йдеться в прикінцевих положеннях закону про приватизацію.
Правда, є кілька додаткових умов застосування англійського права. Перше - з урахуванням закону про міжнародне приватне право. Друге - це стосується окремих імперативних норм українського права. Третє - положення застосовуються на підставі висновків аукціонної комісії.
Малі об'єкти державної власності обов'язково будуть продаватися через систему державних закупівель ProZorro.
У цьому році на продаж виставлять понад 600 об'єктів держвласності. Серед активів «великої» приватизації - державні енергетичні підприємства, виробники хімічних добрив і машинобудівні заводи. У перелік потрапили: ПАТ «Центренерго», ряд обленерго і теплоелектроцентралей, ВАТ «Об'єднана гірничо-хімічна компанія», вугільна компанія «Краснолиманська», «Азовмаш», «Турбоатом» , «Електроважмаш», «Сумихімпром» , «Одеський припортовий завод» , «Запорізький титано-магнієвий комбінат» , НАК «Украгролізинг», «Дніпропетровський електровозобудівний завод», ВАТ «Оріана», «Президент-Готель» і ПрАТ «Індар».
ПАТ «Аграрний фонд» і «Державна продовольчо-зернова корпорація» були включені до приватизаційного списку станом на 10 травня, проте в остаточній версії указу Кабінету Міністрів ці підприємства відсутні. Причому така ситуація з цими підприємствами повторюється щорічно. Також передумали виставляти на продаж «Чорноморське морське пароплавство». За словами першого заступника міністра аграрної політики Максима Мартинюка, продавати ДПЗКУ і «Аграрний фонд» рано через їх низьку інвестиційну привабливість.
У список «малої» приватизації потрапили як виробничі підприємства, так і різні санаторії, бази відпочинку, аграрні підприємства, шахти тощо.
Багато українських державні підприємства (особливо державні шахти і цілий ряд агропідприємств) - це тяжкохворі пацієнти, яким потрібне оперативне втручання. Мільярдні збитки, величезні борги, неефективне використання ресурсів і всепоглинаюча корупція - ось основні характеристики, за якими їх можна дізнатися.
В тему: УкроборонОБНАЛпром
Саме неефективність, збитковість і борги можуть завадити приватизації. Щоб краще зрозуміти, про що йде мова, давайте розглянемо два приклади.
Приклад перший - Одеський припортовий завод. Гра в «продай мене» почалася в 2016 році. Два роки тому Фонд держмайна вперше спробував продати ОПЗ за ціною в 13,1 млрд грн, але нічого не вийшло. Під час другої спроби в грудні того ж року ціна впала до 5,16 млрд грн, але знову невдача. У травні цього року року керівництво заводу визначило суму в 54 млн дол.
Уряд вважає, що ОПЗ не продали через завищену початкової ціни. Втім, питання не тільки в ціні - у підприємства величезні борги, які почали накопичуватися кілька років тому. У 2016 році пасиви підприємства зросли на 3,8 млрд грн, а в 2017 році додалося ще 1,44 млрд грн. На сьогодні, за даними ФДМУ, сумарний борг підприємства - 7,2 млрд грн. Левова частка боргу - заборгованість за газ: 6,8 млрд грн перед OstChem Дмитра Фірташа, 2 млрд грн боргу перед НАК «Нафтогаз України», 500 млн грн перед ВАТ «Укртрансгаз» і 100 млн грн - перед ДК «Укргаз». При цьому раніше ФДМ оцінював ОПЗ в 5,16 млрд грн, що значно менше заборгованості. Цього року вартість зменшилася до 1,5 млрд грн. У ФДМУ ще хочуть врятувати ситуацію, наполягаючи, що механізм реструктуризації боргів розробляють, однак гарантій не дають.
Зменшує привабливість підприємства і очевидно несприятлива кон'юнктура ринку хімічних добрив: високі ціни на газ і сезонність попиту на мінеральні добрива створюють проблеми для українських виробників.
Приклад другий - Запорізький титано-магнієвий комбінат (ЗТМК). Україна має контрольний пакет акцій - 51%, решта в 2012 році передали кіпрської компанії Tolexis Trading Limited, яка входить в Group DF Дмитра Фірташа. За результатами конкурсу, український олігарх зобов'язався інвестувати в підприємство 110 млн дол, що проте зроблено не було. До таких висновків прийшла спеціальна контрольна комісія Верховної Ради з питань приватизації: «У висновку проведеного економічного аудиту Стратегічна програма технічного переозброєння Запорізького титано-магнієвого комбінату виконана лише на 5%. Тому немає ніякої економічної доцільності перетворення ДП "ЗТМК" в ПАТ "ЗТМК" з втратою частки держави ».
З 2016 року підприємство перебуває під пильним наглядом НАБУ. У червні 2016 року Бюро відкрило кримінальне провадження за фактом привласнення та розтрати майна, яке призначалося для модернізації підприємства. НАБУ встановило, що в 2014-2015 рр. кіпрський актив Фірташа Tolexis виділив на модернізацію 880 млн грн, проте 492 млн грн директор направив на погашення заборгованості перед ВАТ Холдингова компанія «енергомережі», ВАТ «Запоріжжяобленерго», ВАТ Комерційний банк «Надра» і ТОВ «Синтез Ресурс».
За даними Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, держава, незважаючи на те, що є мажоритарним власником, фактично втратило контроль над підприємством. «Не дивлячись на те, що частка держави в ТОВ« ЗТМК »становить 51% (контрольний пакет), фактично підприємство передано в управління наближеного до інвестора менеджменту, яким більшість із залучених інвестицій розтрачено на погашення раніше створених заборгованостей ДП« ЗТМК »за енергоносії і перед кредиторами, пов'язаними з DF Group. Надалі ці кошти були виведені з України шляхом перерахування на рахунки офшорних фірм », - зазначив керівник САП Назар Холодницький.
На підставі кримінальних проваджень Спеціалізована антикорупційна прокуратура вимагала в суді визнати недійсним договір про створення ТОВ «ЗТМК», якому фактично в 2012 році передали 49% акцій компанії Фірташа. Судові слухання у цій справі тривають.
Наскільки привабливий об'єкт з таким міноритарним власником і шлейфом кримінальних справ - питання відкрите.
В тему: Верховна Рада заборонила росіянам купувати держпідприємства в Україні
Незважаючи на всі складнощі процесу, описані в прикладах вище, приватизація - єдиний спосіб для державних підприємств, який дозволяє не тимчасово полегшити симптоми, а остаточно - за допомогою оперативного втручання - вирішити проблему.
Приватизація дозволяє вирішити конфлікт інтересів держави, що виконує щодо цих підприємств одночасно функцію власника, регулятора і розробника політики. Приватизація дозволяє вирішити проблему корупції, з якою тісно пов'язані неефективність і збитковість. Дослідження Центру економічної стратегії показало, що державні підприємства на 2,9% менш прибуткові, ніж приватні. Зауважу, це не якийсь унікальний український феномен - державні підприємства в деяких галузях в Європі менш ефективні, ніж приватні, на 8-32%.
Приватизація дозволить залучити більше компетентне керівництво. Зараз керівників держпідприємств часто призначають на посади з політичних міркувань, а не з урахуванням досвіду кандидатів і наявності у них стратегічного бачення розвитку підприємств.
Для того, щоб приватизація дала максимальний ефект, вона повинна бути прозорою, зі зрозумілими правилами і чіткими цілями.
Перша мета - зменшити навантаження на державний бюджет. Коли підприємство перейде до приватного власника, то він, а не платники податків, буде нести ризики і платити за помилки менеджерів підприємства. Якщо підприємство стане прибутковим, держава отримуватиме від нього ще й якусь вигоду у вигляді податків.
Друга - через прозору процедуру підприємство переходить до більш ефективному власнику, який готовий інвестувати в його розвиток. Отже, зі зменшенням частки держави ефективність використання ресурсів в економіці зростатиме.
Третя мета - усунення конфлікту інтересів, коли держава є одночасно регулятором і власником деяких підприємств, діяльність яких воно регулює. Після усунення преференцій для деяких гравців конкуренція на ринку зросте, а значить, підвищиться якість товарів або послуг.
Отже, при правильному підході приватизація - це не просто зміна власника, це зміна ролі держави в економіці, зменшення корупційних чинників, збільшення прозорості бізнесу і конкуренції на ринках.
-
Олександр Ярощук, опубліковано у виданні VoxUkraine
Переклад: аргумент
В тему:
Чому чергова спроба перезавантаження процесу має більше шансів на успіх, і що відрізняє її від попередніх?