Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Махно Сергій Володимирович
Чоу ВПО «Омська юридична академія»
Науковий керівник: Соколова Н.А., завідувач кафедри трудового права, кандидат юридичних наук
В даний час в пенсійній системі Російської Федерації на федеральному рівні можна виділити два типи пенсій, які слід розрізняти за джерелом їх фінансового забезпечення.
Перший тип, який вважається основним, - трудові пенсії. Встановлення таких пенсій проводиться відповідно до Федерального закону «Про трудові пенсії в Російській Федерації» [1] .
Другий тип - пенсії по державному пенсійному забезпеченню, які виплачуються за рахунок коштів федерального бюджету. Основним законодавчим актом, що регулює питання встановлення пенсій за державним пенсійним забезпеченням, в даний час є Федеральний закон «Про державне пенсійне забезпечення в Російській Федерації» [2] .
Даний закон виділяє кілька груп осіб, які мають право на призначення зазначеної пенсії, до них в тому числі відносяться і державні цивільні службовці
Державна цивільна служба в Російській Федерації підрозділяється на федеральну державну цивільну службу і державну цивільну службу суб'єкта Російської Федерації.
Безпосереднє регулювання питань, пов'язаних з проходженням державної цивільної служби, здійснюється відповідно до Федерального закону «Про державну цивільну службу Російської Федерації» [3] .
Відповідно до статті 52 зазначеного закону державним цивільним службовцям надається державне пенсійне забезпечення, яке відноситься до основних видів державних гарантій, що надаються даної категорії. Що стосується державної цивільної служби суб'єкта РФ, то законодавство не виділяє дану службу в якості самостійного виду державної служби - вона поряд з федеральної цивільної службою відноситься до загального вигляду державної служби - до громадянської службі. Тому до державну цивільну службу суб'єкта РФ повинні застосовуватися загальні принципи, встановлені для державної цивільної служби в цілому, в т.ч. і в галузі пенсійного забезпечення.
При цьому відповідно до пункту 4 статті 7 Федерального закону «Про державне пенсійне забезпечення в Російській Федерації» умови надання права на пенсію державним службовцям суб'єктів Російської Федерації і муніципальним службовцям за рахунок коштів суб'єктів Російської Федерації і коштів органів місцевого самоврядування визначаються законами та іншими нормативно-правовими актами суб'єктів Російської Федерації і актами органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 7 Федерального закону «Про державне пенсійне забезпечення в Російській Федерації», пенсія за вислугу років федеральним державним цивільним службовцям (далі - федеральні державні службовці) призначається при одночасній наявності трьох умов:
1) наявність стажу державної служби не менше 15 років;
2) звільнення з федеральної державної служби з підстав, передбачених пунктами 1 - 3, 6 - 9 частини 1 статті 33, пунктом 1 частини 1 статті 37, пунктами 2 - 4 частини 1 і пунктами 2 - 4 частини 2 статті 39 Федерального "Про державну цивільну службу Російської Федерації ";
3) заміщення посади федеральної державної служби не менше 12 повних місяців поспіль безпосередньо перед звільненням;
4) призначення трудової пенсії по старості.
Крім того, в 7 статті в залежності від підстави звільнення і стажу державної цивільної служби закріплені різні варіанти призначення зазначеної пенсії.
Так, державним службовцям, звільненим у зв'язку з відновленням на службі громадянського службовця, раніше заміщає цю посаду цивільної служби, за рішенням суду, термін заміщення посади федеральної державної служби безпосередньо перед звільненням скорочується до 1 місяця.
При звільненні державних цивільних службовців у зв'язку з розірванням ними службового контракту за власним бажанням і за наявності 25 років стажу державної цивільної служби та заміщає посади федеральної державної цивільної служби не менше 7 років, пенсія за вислугу може бути призначена і за відсутності трудової пенсії по старості.
Для порівняння військовослужбовцям і співробітникам правоохоронних органів при призначенні, законодавець прибирає прив'язку до трудової пенсії для всіх зазначених категорій.
Розмір зазначеної вище пенсії становить 45 відсотків середньомісячного заробітку федерального державного цивільного службовця. При цьому за кожний повний рік стажу державної цивільної служби понад 15 років пенсія за вислугу років збільшується на 3 відсотки середньомісячного заробітку. Однак загальна сума пенсії за вислугу років та зазначених частин трудової пенсії по старості (інвалідності) не може перевищувати 75 відсотків середньомісячного заробітку. В розмір середньомісячного заробітку, виходячи з якого федеральному державному цивільному службовцю обчислюється пенсія за вислугу років, не може перевищувати 2,8 посадового окладу (0,8 грошової винагороди), встановленого федеральному державному цивільному службовцю у відповідному періоді або збереженого у відповідному періоді. Проілюструємо це на прикладі. Звернемося до розмірів належних окладів державних цивільних службовців Апарату Конституційного Суду РФ встановлених указом Президента РФ від 25.06.2006 року № 763. Можна побачити, що найвищим є посадовий оклад в сумі 5 750 рублів. Таким чином, неважко зробити висновок, що розміри посадових окладів рядового службовця буде не великий, а разом з ним буде і не великий розмір його пенсії.
На сучасному етапі розвитку державної цивільної служби в Російській Федерації одним з найбільш гострих питань є питання про надання державою соціальних гарантій державним цивільними службовцям. Перш за все, це стосується їх пенсійного забезпечення. На наш погляд, гарантії щодо пенсійного забезпечення, встановлені чинним законодавством, є явно недостатніми. Перш за все, це стосується пенсійного забезпечення за вислугою років. Сьогодні зазначена категорія в більшості випадків встановлюється як доплата до трудової пенсії, і не може виплачуватися державному цивільному службовцю без призначення останньої. Тому необхідно встановити можливість виплати пенсій за вислугою років без її прив'язці до трудової пенсії, всім категоріям цивільних службовців, кому вона може бути призначена відповідно до Федерального закону «Про державне пенсійне забезпечення в Російській Федерації».
1. Федеральний закон від 17 грудня 2001 № 173-ФЗ "Про трудові пенсії в Російській Федерації" // Російська газета. 2001 20 грудня.
2. Федеральний закон від 15.12.2001 № 166-ФЗ "Про державне пенсійне забезпечення в Російській Федерації" // Російська газета. 2001. 20 грудня.
3. Федеральний закон від 27.07.2004 № 79-ФЗ "Про державну цивільну службу Російської Федерації" // Російська газета. 2004. 31 липня.