Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Фото з сайту imgur.com
Сьогодні технології змінюють не тільки світ в глобальному сенсі, а й кожну сферу зокрема. Так, сучасні підходи до операцій з нерухомістю, засновані на технічних інноваціях, в недалекому майбутньому можуть повністю витіснити з ринку агентства. Посередники будуть просто не потрібні. Які технології змінять сферу нерухомості, чому і як скоро це станеться - своєю думкою ділиться Руслан Воронецький, консультант департаменту брокериджа консалтингової компанії Colliers International .
- Сьогодні використання таких понять, як віртуальна і додана реальність, штучний інтелект, комп'ютерний зір, блокчейн і Big Data стало звичним для сучасної людини. Вони змінюють бізнес-моделі компаній, ринки товарів і послуг, культуру споживання. Сфера нерухомості, незважаючи на свою консервативність, також закликає гравців приймати технологічні виклики часу.
Нові інформаційні технології в цій сфері отримали назву Property Technologies або PropTech.
Руслан Воронецький Консультант департаменту брокериджа консалтингової компанії Colliers International
Як PropTech змінять ринок
згідно з дослідженням CB Insight , Обсяг венчурних інвестицій в PropTech починаючи з 2012 року становив майже $ 6,5 млрд, а тільки за 2016 відразу 4 компанії зі сфери PropTech увійшли в клуб єдинорогів (технологічні компанії, стартапи, чия капіталізація перевищила $ 1 млрд).
Чим викликаний такий інтерес до цієї сфери? В основі лежить поточна вартісна оцінка світового ринку: згідно з дослідженням британської компанії Savills, сукупна вартість всіх об'єктів нерухомості в світі становить $ 200 трлн.
Уже сьогодні PropTech - це радикально новий підхід до придбання, експлуатації і управління нерухомістю.
PropTech - нова парадигма в сфері нерухомості, серйозно змінює підходи до звичних послуг і призначеного для користувача досвіду. Щоб переконатися в цьому, розглянемо інструменти, які використовуються сьогодні в цій галузі.
1. Marketplaces. З розвитком Інтернету агентства нерухомості перестали бути монополістами на інформацію про пропозиції ринку нерухомості, адже цю інформацію можна знайти і в мережі. А з появою і розвитком таких стартапів, як Purplebricks , Settled, Nested і т.д., які створили щось більше, ніж просто маркетплейс - по суті, це онлайн-агенти - звертатися за отриманням інформації до агента і зовсім перестало бути необхідністю. Таким чином виключається один з елементів ланцюжка доданої вартості послуг агентств.
Фото з сайту alaev.info
Компанії, що займаються розвитком таких технологій в Великобританії, наприклад, вже мають частку ринку в розмірі 5%, а за прогнозами аналітиків до 2020 року їх частка складе 20%.
Клієнту вже не потрібна просто інформація, йому потрібні контекстуалізувати послуги, що дозволяють отримати те, що дійсно необхідно в потрібний момент часу.
Наприклад, якщо говорити про комерційну нерухомість, це можливість не просто отримати інформацію, а отримати інструмент, який вважатиме собівартість оренди на одного співробітника в усіх обраних варіантах. Або можливість через той же сервіс оформити заявку на отримання кредиту на обране житло.
2. VR. Технологія має величезний потенціал на ринку нерухомості. Компанії, що займаються розробкою VR (віртуальна реальність) для учасників ринку, вирішують питання необхідності їздити і дивитися кожен об'єкт наживо. Технологія дозволяє показати клієнту те, як приміщення буде виглядати з ремонтом, інтерактивно можна змінювати кольори і розстановку меблів у приміщенні. А інвестор може подивитися, як об'єкт, намальований дизайнерами, буде виглядати не на папері. У Білорусі вже ряд компаній використовують цю технологію.
Згідно з даними Business Insider, наступні 5 років ринок шоломів VR буде щорічно збільшуватися на 99%.
Одна з найвідоміших PropTech компаній Redfin провела дослідження. Метою було отримати інформацію про те, чи зможуть опитувані придбати об'єкт нерухомості, не подивившись його наживо. Згідно з отриманими результатами, 21% відповіли позитивно, частка мілленіалов серед них склала більше 30%
Фото з сайту kp.ru
3. AI. Подальший розвиток технології AI (штучний інтелект) дозволить автоматизувати все більша кількість операцій, що здійснюються сьогодні людьми в сфері нерухомості.
Ринок уже знайомий з учнями чат-ботами, які допомагають скласти договір на придбання нерухомості. компанія Zoopla , Наприклад, дає можливість отримати приблизну оцінку нерухомості просто при введенні індексу об'єкта.
Згідно з дослідженням Оксфордського університету, ймовірність заміни агента з нерухомості на комп'ютерний алгоритм, заснований на AI, знаходиться в діапазоні 97-99%
4. Big Data. Розробки компаній з FinTech сектора і Data, одержувані від учасників транзакцій на ринку нерухомості, сприяли появі, наприклад, такого стартапу, як Credifi , Який на підставі Big Data допомагає гравцям ринку приймати рішення про інвестування в той чи інший об'єкт нерухомості.
Як це може вплинути на ринок нерухомості в найближчому майбутньому? Наприклад, компанія надає доступ до платформи, яка робить для клієнта розрахунок привабливості інвестування в об'єкт, грунтуючись на Big Data, інформації про вартість кредитів різних банків, аналітики ринку, інформації про останні угоди, трендах і т.д. Таким чином, ми знову стикаємося з тим, що посередник перестає бути потрібним, адже вся інформація тепер є у таких компаній, як Credifi.
Приклад. Грунтуючись на інформації про рівень заробітної плати жителів конкретного району, їх основних захоплення, культурі споживання товарів і послуг (як часто і що споживається в даному районі), а також теплових картах пересування жителів, набагато простіше приймати рішення: оператору - про відкриття магазину, девелоперу - про будівництво локального торгового центру і т.д. А така інформація і є та сама data, яка акумулюється різними способами і вже використовується компаніями за кордоном, наприклад - GeoPhy.
Фото з livejournal.com
5. Blockchain. Ми єдині в думці з фахівцями, які займаються розвитком PropTech за кордоном, згідно з яким поява Blockchain-технологій стали стартом нового етапу розвитку галузі.
Ми бачимо три основні напрями:
1. Переклад реєстру нерухомості на блокчейн, що дозволить гарантувати надійне зберігання даних, а також знизить терміни процедури реєстрації. 3 жовтня в Києві відбулася презентація оновленого Державного земельного кадастру, заснованого на блокчейн. Розглядається питання щодо переведення земельного кадастру і в Швеції.
Росреестр і банк ВЕБ оголосили конкурс блокчейн-рішень в області обліку і реєстрації нерухомості.
2. Переклад документообігу по операціях на блокчейн. Таке рішення забезпечує прозорість угод, а головне - швидкість. З існуючих вже проектів можна відзначити ATLANT, що дозволяє проводити P2P операції з нерухомістю, минаючи посередників. Сбербанк, наприклад, запустив онлайн-платформу по швидкому оформленню угод з нерухомістю, сума укладених угод - понад 3 млрд російських рублів.
Як бачимо, технології замінять агентства нерухомості і в цьому елементі ланцюжка створення доданої вартості агентствами.
Фото з сайту wp.com
3. Токенізація нерухомості. Мабуть, одна з найбільш проривних можливостей ринку. Причому токенізація має позитивний ефект і на кріптоекономіку, адже ціни на нерухомість достатньо стабільні, тому вартість токенов, забезпечених нерухомістю не так волатильні, як інші криптовалюта.
Величезну можливість застосування даної технології дає країнам, що розвиваються, яким необхідні інвестиції, адже токенізація нерухомості - це також і можливість залучення в оборот незадіяних раніше ресурсів.
В даному сегменті варто відзначити проект Bloquid , Яка займається токенізаціей економічного еквівалента вартості об'єкта нерухомості.
У поточному році компанія Deloitte опитала гравців ринку нерухомості. З'ясувалося, що вже близько 25% з них використовують різні блокчейн-системи.
Що буде з ринком нерухомості
Чи можна сказати, що ринок нерухомості зміниться назавжди? Фахівці в цій сфері як і раніше залишаються важливою фігурою, але вже зовсім очевидним стає необхідність змін в компаніях, що надають послуги на цьому ринку. Ми вважаємо цю тенденцію позитивною, адже PropTech компанії змусять галузь і існуючих гравців рухатися ще швидше, безперервно покращувати якість роботи і створювати нові added value для ринку.
На нашу думку, для надання якісних послуг бізнесу, який стає все більш інноваційним, необхідно самим впроваджувати передові технології. Клієнти хочуть спілкуватися з однодумцями, а не компаніями-динозаврами. Тому ми, наприклад, зовсім скоро представимо ринку новий продукт. Уже сьогодні співробітники нашої компанії активно працюють над впровадженням інформаційних рішень в сферу нерухомості.
Читайте також
Чим викликаний такий інтерес до цієї сфери?Як це може вплинути на ринок нерухомості в найближчому майбутньому?