Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Дата розміщення статті: 21.04.2016
З 1 січня 2016 року на законодавчому рівні спрощений "допуск" до застосування заявительного порядку ПДВ. Тобто з початку року відшкодувати в прискореному порядку ПДВ може більш широке коло платників податків-організацій. У той же час необхідно мати на увазі, що в разі, якщо за підсумками перевірки декларації відрахування буде "знято", повернути в бюджет потрібно буде не тільки "прискорену" суму ПДВ, але і відсотки, що набігли. Причому щодо обов'язку зі сплати останніх, судячи з усього, ніяка "робота над помилками" не допоможе.
Заявний порядок відшкодування ПДВ є здійснення заліку (повернення) суми податку, заявленої до відшкодування в декларації ще до завершення її камеральної перевірки (п. 1 ст. 176.1 НК). Умови, при дотриманні яких платник податків має можливість прискорити повернення ПДВ, визначені п. 2 ст. 176.1 Податкового кодексу (далі - Кодекс). І з 1 січня 2016 р завдяки Закону від 29 грудня 2015 р N 397-ФЗ дані умови, можна сказати, стали м'якшими.
Умови для додання "прискорення"
Тепер прискорити відшкодування ПДВ організації можуть при одночасному виконанні двох умов. По-перше, як і раніше, це право потрібно "заробити" - з дня створення компанії до дня подання відповідної декларації повинно пройти не менше трьох років. А по-друге, сукупна сума податків, сплачена за три календарні роки, що передували року, в якому подається заява про застосування заявительного порядку відшкодування податку, повинна становити не менше 7 млрд руб. У сукупній сумі враховуються ПДВ, акцизи, податок на прибуток організацій і ПВКК. Податки, що сплачуються у зв'язку з переміщенням товарів через кордон РФ і в якості податкового агента, до уваги не беруться.
У тому випадку, якщо названі умови не дотримуються, для того, щоб скористатися заявний порядком відшкодування ПДВ, платнику податків потрібно разом з декларацією подати до податкового органу діючу банківську гарантію. Така повинна передбачати зобов'язання банку на підставі вимоги податкового органу сплатити до бюджету за платника податків суми "заявленого" ПДВ у разі, якщо за підсумками "камералкі" рішення про відшкодування ПДВ в заявному порядку буде частково або повністю скасовано.
Нагадаємо, що раніше сукупна сума податків, при досягненні та перевищенні якої можна було використовувати заявний порядок відшкодування ПДВ без надання банківської гарантії, складала 10 млрд руб.
термінові моменти
У податківців є п'ять днів на те, щоб за отриманим заявою від платника податку про застосування прискореного повернення ПДВ винести відповідне рішення (п. 8 ст. 176.1 НК):
- про відшкодування суми податку, заявленої до відшкодування, в заявному порядку;
- про відмову в такому.
Протягом наступних п'яти днів податковий орган зобов'язаний поставити платника податків до відома про прийняте рішення. При цьому в разі відмови у відшкодуванні ПДВ в прискореному порядку податківці повинні мотивувати своє рішення, вказавши на норми Кодексу, які були порушені платником податків.
При прийнятті позитивного рішення податківці, перш ніж повернути (зарахувати) заявлену суму ПДВ, перевірять, чи числиться за платником податків недоїмка по податках, пені, штрафів. Відповідно, якщо така має місце бути, то інспектори проведуть залік і платнику податків "повернеться" тільки залишок (якщо сума заявленого ПДВ перевищує розмір недоїмки). Рішення про повернення "прискореного" ПДВ і суми податку, що підлягає поверненню, податковий орган надсилає до територіального органу Федерального казначейства на наступний робочий день після його прийняття. І ще п'ять днів дається вже казначейству на здійснення, власне, повернення податку.
Це важливо! При порушенні строків повернення суми податку на цю суму нараховуються відсотки за кожний день прострочення починаючи з 12-го дня після дня подання платником податків заяви. Процентна ставка приймається рівною ставкою рефінансування Банку Росії, що діє в період порушення терміну повернення. Відзначимо, що з 1 січня 2016 р ставка рефінансування Банку Росії прирівняна до розміру ключової ставки Банку Росії.
За підсумками "камералкі"
У будь-якому випадку, в тому числі і при прийнятті рішення про відшкодування ПДВ в заявному порядку, камеральну перевірку декларації з ПДВ податківці проводять в звичайному режимі - порядок і терміни проведення "камералкі" не змінюються. Якщо за підсумками перевірки право платника податків на відшкодування ПДВ підтверджується, то на цьому історія з прискореним поверненням податку закінчується: інспекція протягом 7 днів після закінчення камеральної перевірки зобов'язана повідомити платнику податків, власне, про закінчення податкової перевірки і про відсутність виявлених порушень законодавства про податки і збори . У банк також подається заява про звільнення банку від зобов'язань за наданою їм банківської гарантії. За письмовим зверненням платника податків податковий орган також зобов'язаний повернути йому банківську гарантію - на все про все інспекторам відводиться три дні.
Інакше йдуть справи, коли за підсумками камеральної перевірки інспектори виявляють порушення законодавства про податки і збори. У разі якщо виявиться, що сума податку, відшкодована (зарахована) платнику податку у прискореному порядку, перевищує суму податку, що підлягає відшкодуванню за результатами "камералкі", податковий орган приймає рішення про скасування повністю або частково прийнятого раніше рішення про відшкодування ПДВ в прискореному порядку. Відповідно, "різницю" платнику податків слід повернути в бюджет. А оскільки при таких обставинах бюджетними грошима платник податків користувався неправомірно, то йому доведеться заплатити за це і відсотки. Такі обчислюються виходячи з процентної ставки, яка дорівнює дворазовою ставкою рефінансування Банку Росії, що діяла в період користування бюджетними коштами. Названі відсотки нараховуються починаючи з дня:
- фактичного отримання платником податку коштів (якщо в заявному порядку податок був відшкодований);
- прийняття рішення про залік суми податку, заявленої до відшкодування, в заявному порядку - у разі зарахування суми податку в заявному порядку.
При цьому відповідна вимога податкового органу організація повинна виконати самостійно протягом п'яти днів з моменту його отримання (п. 20 ст. 176.1 НК).
Дозвольте уточнити
У той же час на практиці досить часто у компаній та ВП виникає необхідність внести уточнення в раніше подану декларацію. Наскільки "уточненка" сумісна з заявний порядком ПДВ?
Податковий кодекс в даній частині містить досить скромний перелік ситуацій. І за великим рахунком законодавець передбачив лише дві ситуації:
"Уточненка" подана до моменту винесення податківцями рішення про відшкодування ПДВ в "прискореному" порядку або про відмову в такому. У цьому випадку таке рішення за первісною декларації просто не виноситься. Тобто за основу інспектори беруть "уточненку" і вже на її основі виносять рішення, відшкодовувати ПДВ в прискореному порядку чи ні;
уточнена декларація подана вже після того, як податковий орган відшкодував ПДВ в заявному порядку, але до закінчення камеральної перевірки. Подібні ситуації регламентовані таким чином:
а) рішення про відшкодування ПДВ в заявному порядку скасовується;
б) отримані (зараховані) суми "прискореного" ПДВ повинні бути повернуті в бюджет разом знову ж з відсотками за необґрунтоване користування бюджетними коштами.
Відзначимо, що відсотки повернути доведеться навіть в тому випадку, якщо по "уточненку" сума податку до відшкодування збільшилася (див., Напр., Лист Мінфіну від 17 серпня 2012 р N 03-07-08 / 249, від 1 квітня 2010 р . N 03-07-08 / 84 і т.д.).
До відома! У тому випадку, якщо по "уточненку" сума податку до відшкодування збільшена в порівнянні з сумою податку, зазначеної в первісної декларації, "уточненку" краще подати після закінчення камеральної перевірки. В цьому випадку не доведеться платити відсотки за необґрунтоване користування бюджетними коштами.
Робота над помилками "заднім числом"
Однак на практиці на цьому ситуації, коли в хід пускається "уточненка", аж ніяк не вичерпуються. Припустимо, що за підсумками "камералкі" платнику податків довелося повернути "прискорений" ПДВ і відповідні відсотки, але ... Згодом в "уточненку" були виправлені всі "непорозуміння", наявність яких послужило підставою для відмови у відшкодуванні ПДВ за первісною декларації.
За великим рахунком раз все помилки виправлені і у податкового органу більш немає ніяких претензій до декларації і сумнівів у правомірності заявленої суми податку до відшкодування, то податок повинен бути відшкодований. Однак тоді виникає закономірне питання: а сплачені відсотки за необґрунтоване користування бюджетними коштами, якщо в кінцевому рахунку воно все ж виявилося обгрунтованим, можна повернути?
Відповідь на нього частково дав Верховний Суд в Ухвалі від 26 січня 2016 р N 310-КГ15-18128. На думку суддів, сплачені відсотки є за своєю суттю санкцією за неправомірне використання бюджетних коштів. А тому їх повернення можливе тільки в разі, якщо суд або вищестоящий податковий орган визнають рішення інспекції за первісною декларації недійсним, а ПДВ - правомірно заявленим до відрахування і відшкодованих платнику податків. Відповідно, якщо рішення податкового органу не оскаржене, тобто якщо податківці правомірно зажадали повернути "прискорений" податок і відповідні відсотки, то останні до платника податків не повернуться.
На замітку
Треба сказати, що Мінфін свого часу взагалі говорив про те, що названі відсотки за жодних обставин не можуть бути повернені платнику податку. Мовляв, Кодексом такі "процедури" не регламентовані (див., Напр., Лист Мінфіну від 27 вересня 2011 N 03-07-08 / 281). У той же час в судовій практиці така думка не поділяється (див., Напр., ФАС Московського округу в Постанові від 19 липня 2012 р N А40-135310 / 11-129-561, від 20 вересня 2012 р N А40-135302 / 11-140-545 і т.д.). Судді абсолютно справедливо зазначають: ту обставину, що питання про повернення або заліку надміру сплачених відсотків Податковим кодексом прямо не врегульоване, не може позбавити платника податків права на повернення або залік цих сум.
В Ухвалі ВС від 26 січня 2016 р N 310-КГ15-18128 питання про те, що повернення відсотків в принципі неможливий, навіть і не ставилося. Це в деякій мірі вселяє оптимізм. Адже якщо вдасться оскаржити рішення податкового органу за підсумками "камералкі", в результаті якого відшкодування ПДВ було визнано необґрунтованим з усіма наслідками, що випливають, то і відсотки не "зависнуть" в бюджеті.
Якщо ви не знайшли на цій сторінці потрібної вам інформації, спробуйте скористатися пошуком по сайту:
Повернутися на попередню сторінку
Наскільки "уточненка" сумісна з заявний порядком ПДВ?Однак тоді виникає закономірне питання: а сплачені відсотки за необґрунтоване користування бюджетними коштами, якщо в кінцевому рахунку воно все ж виявилося обгрунтованим, можна повернути?