Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Головна без купюр
19.07.2012, 16:30
Нова транспортна схема Воронежа обійдеться в 27 млрд рублів
Фахівці московського ВАТ «НДІ автомобільного транспорту» завершили роботу над комплексною схемою організації дорожнього руху в Воронежі до 2017 року. Для реалізації проекту, за оцінками інженерів, буде потрібно 27 млрд рублів. Але місцеві шляховики вже заявили, що суму потрібно помножити на десять - така, на їхню думку, реальна вартість організації десятка парковок в центрі міста і 12 нових сучасних розв'язок. Критики і захисники концепції зійшлися на думці, що за кілометрові пробки в Воронежі окреме «спасибі» треба сказати будівельникам.
Остаточний, вже четвертий за рахунком, варіант комплексної дорожньої схеми доопрацьований з урахуванням понад 20 зауважень місцевих експертів. У будь-якому випадку розробка проекту зайняла менше року з моменту підписання муніципального контракту (адміністрація міста і інститут уклали його 29 липня 2011 року, оцінивши роботи в 30 млн рублів). Як і очікувалося, автодорожню мережу пропонується розвивати в три етапи, кожен з яких доповнює попередній. Для початку, в 2012 - 2013 роках, планується направити 300 - 500 млн рублів на регулювання схем роботи світлофорів на ряді вулиць, зміна розташування пішохідних переходів і зупинок. На другому етапі передбачено більш відчутні інвестиції - 4 - 5 млрд з бюджетів різних рівнів. Вони необхідні для зведення парковок і невеликих віадуків, розширення дорожнього полотна частини вулиць. Решта коштів має бути витрачено до 2017 року - на прокладку нових доріг, реконструкцію і будівництво транспортних розв'язок (10 - 12 штук), переселення жителів з приватного сектора, який може виявитися на місці перспективних магістралей.
При виконанні всіх пунктів проектувальники обіцяють збільшення пропускної здатності доріг на 25%. Іншими словами, навіть з урахуванням прогнозованого збільшення автопарку воронежцев з 250 до 312 авто на тисячу жителів, місто буде рухатися, а не стояти. З конкретних пропозицій, якими наповнена схема, запам'яталися проекти розв'язок на перетині Московського проспекту і вулиці Антонова-Овсієнка, вулиць Транспортної і Бурденко. Створення розгінних смуг на Московському проспекті в районі вулиці Урицького і проспекту Праці. Впровадження одностороннього руху від Ясного проїзду до вулиці Хользунова по Сонячній в напрямку Північного мікрорайону і по вулиці Донський - в бік центру. Перегляд циклів роботи світлофорів і зміна руху на перехрестях вулиць Ворошилова і Космонавтів, Хользунова і Шишкова, Матросова та Ворошилова, Чапаєва і Грамші. Створення пішохідних зон на вулиці Куколкіна і в Політехнічному провулку. Будівництво надземних і підземних переходів для зниження конфліктності транспортних і пішохідних потоків в районі універсаму «Молодіжний», перетину Московського проспекту і проспекту Праці, Південно-Західного ринку.
Словом, задумок - маса, звідси - висока вартість проекту. Проектувальники підрахували, що з 27,15 млрд руб 22,3 млрд підуть на капбудівництво і реконструкцію автодоріг, 3,89 млрд - на внеулічного парковки, 240 млн - на переселення жителів і знесення індивідуальних домоволодінь, 720 млн - на організацію дорожнього руху, модернізацію інфраструктури пасажирського транспорту. Розробники, показуючи, що вони не відірвані від реальності (як вважали деякі працівники дорожньої галузі), уточнили, що реалізація концептуальних заходів передбачає залучення бюджетних і позабюджетних коштів. Участь міськбюджету заплановано на рівні 30%. Зате навіть при песимістичному сценарії (в кожній родині - по автомобілю та не по одному) пробки скоротяться на 15%.
Автори проекту склали список вулиць з найбільшим числом ДТП за три роки: понад 100 аварій сталося на вулицях 9 Січня, 45-ї Стрілецької Дивізії, понад 200 - на Антонова-Овсієнка, Володимира Невського, Лізюкова, Хользунова, проспекті Патріотів, Плеханівській і Кірова, більше 300 - на Ленінському, Московському і проспекті Революції. За попередніми даними, в місті понад 9,5 тис. Дорожніх знаків, а також 222 світлофора. Роботи по контролю над ними по вуха. Як говориться в проекті комплексної дорожньої схеми, на жаль, його автори так і не дочекалися офіційної інформації про поточне будівництво вулично-дорожньої мережі, про допустимі навантаження на магістралі, про обсяги обороту вантажів підприємствами. Не дали розвернутися аналітикам НДІ. Але ж від них може бути реальна економія.
Завідувач науково-дослідним відділом інституту кандидат технічних наук Дмитро Енин розповів, що вони з колегами п'ять разів (з використанням трьох моделей) пропрацювали транспортний вузол, регульований світлофорами, біля пам'ятника Слави. Там компанія «Мостотрест» Аркадія Ротенберга запропонувала звести розв'язку вартістю близько 2 млрд рублів. Але у проектувальників немає питань до вузла. «Ми навіть додавали транспорт на перехрестя з урахуванням перспективи, - сказав Енин. - При правильному регулюванні, якщо прибрати звідти пішохідний перехід і розвести зупинкові пункти, вузол починає нормально рухатися і без серйозних вкладень. На найближчі п'ять років розрахунки саме такі. Так що питання тільки в центрі міста. Все замикається, починаючи з Донбаської, ситуацію можна підкоригувати на 25 - 30% шляхом виведення парковок з магістралей. Найбільш оптимальне рішення, взявши на озброєння європейський досвід, - обмежувати в центрі знаходження транспорту. Плюс добре б вивести звідти навчальні установи і торгові точки ».
Складно уявити, як йдуть з центру «Галерея Чижова» або ВДУ, - ледь не головні об'єкти тяжіння. До того ж щороку в Воронежі вводяться в дію тисячі квадратних метрів офісів. Про глобальні зміни в центрі можна і не мріяти: щільна забудова, проектування вузьких вуличок і проїздів з радянських часів практично не залишили нам варіантів. В ході презентації комплексної схеми головний архітектор міста Антон Шевельов доповів про готовність виділити майданчики для організації внеулічних парковок. Правда, деякі ділянки планується виміняти у ряду підприємств, наприклад, заводу Калініна і «Сільмашу».
Начальник ФКУ «Черноземуправтодор» Василь Говоров поцікавився, чому не можна паркувати машини на тротуарах, якщо вони шириною шість-вісім метрів. Проектувальники пояснили, що майже під усіма шестиметровими тротуарах проходять комунальні канали, та й Росспоживнагляд чи дозволить залишати транспорт ближче трьох метрів від житлових будинків. «Ну а ваші плани по будівництву підземних парковок - казка», - вигукнув Говоров. «Її треба втілити в життя», - парирував віце-мер Геннадій Шван. А ось керівник управління автодоріг області Олександр Трубніков, який в травні в пух і прах розніс доповідь Єніна, тепер був досить стриманий. Трубників поскаржився на великий обсяг інформації, «який просто не можна запам'ятати», і посперечався щодо орієнтовної вартості реконструкції розв'язки на Московському проспекті - вулиці Антонова-Овсієнка, позначеної на рівні 4 млрд рублів. «Такий весь дорожній фонд області», - зізнався Трубников. Хоча незабаром самі ж дорожники зробили висновок, що схема НДІ автомобільних доріг повинна коштувати не 27, а 270 млрд - з урахуванням перекладання комунікацій. Так що проектувальників дорікнули в зайвій скромності.
Керівник місцевої проектної організація «Киносарг» (спеціалізується на дорожньому будівництві в містах) Ігор Березін заступився за столичних колег. За його словами, пропозиція про парковках на тротуарах сложновиполнімое, якщо тільки їх ширина не 15 - 18 метрів мінімум. В іншому випадку шум від моторів занадто сильний. «Домовитися з Росспоживнаглядом і екологією буде практично неможливо, - заявив Березін. - Зрозуміло, що такі пропозиція виходили від начальників дорожніх служб, вони ж самі ніколи нічого подібного не узгоджують. Вартість реалізації схеми - 27 млрд, на мій погляд, досить близько визначена. А 270 млрд і для Москви багато. Звучала також критика щодо запропонованих транспортних вузлів, але їх компонування і розташування принципового значення не мають. Головне завдання проекту - визначити інтенсивності загального та пасажирського руху, щоб їх упорядкувати ».
Березін погодився, що багато районів Воронежа неможливо модернізувати через щільну забудову: «Архітектори на транспорт залишають маленькі території, а потім в них то об'єкти торгівлі сунуть, то стоянку. Типовий приклад - кільце біля гіпермаркету «Лінія» в Північному мікрорайоні. З розв'язки зробили стоянку. На вигляд - дрімуча безграмотність співробітників «Гражданпроект», які розробили абсолютно провальний генплан Воронежа. Автомобільна розв'язка повинна займати 4 - 5 га, а вони залишають якісь острівці, і думай, як роз'їхатися ».
За словами Дмитра Єніна, зараз великі федеральні кошти кинуті на модернізацію дорожніх схем Москви і Санкт-Петербурга. «У регіонах ситуація зворотна, з міст виводяться гроші, глави місцевих адміністрацій і раді б щось зробити, але їх бюджети обмежені соціальними питаннями, - сказав співробітник НДІ автотранспорту. - Найсумніше, що наш Містобудівний кодекс, який є основою для чиновників, до сих пір не включає вимог до розвитку вулично-дорожньої мережі. Він, по суті, домобудівний. Ось чому в містах штампуються будівлю за будівлею без нормальних вулиць і проїздів. Хоча кодекс повинен чітко прописувати відсоток території, що відводиться саме під дороги ».
Говорячи про перспективи Воронежа, Енин зауважив, що другий ярус Північного моста «резонно залишили в резерві до кращих часів», коли місто прийме рішення про розвиток легкорельсового транспорту. «Такий світовий досвід не тільки розвинених, але і країн, що розвиваються, - пояснив проектувальник. - У вас може з'явитися швидкісний трамвай, легке метро, не обов'язково повноцінний метрополітен. Інакше неможливо. Не можна проектувати на завтрашній день, не припускаючи, що буде післязавтра. Відповідно до контракту ми здаємо роботу мерії і рекомендуємо, яким саме чином місту треба реалізовувати наш проект. Зокрема, ми запропонували протягом трьох місяців розглянути документ і прийняти рішення про систему управління та реалізації схеми. Інакше вона ляже на поличку, як генплан ».
Андрій Цвєтков
Воронезький кур'єр, №79, 19 липня 2012 року.