# Адвокат ## реклама ## заборона ## функції ## кодекс_етікі ## рекламние_пріёми ## Мельниченко ## журнал ## стаття #

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

публікації >>> Чи потрібна реклама адвокатам?

Інші статті по темі

    публікації   >>> Чи потрібна реклама адвокатам
  1. Мельниченко Р.Г. Створення образу юридичної фірми // Юридичний бізнес. № 4. 2010 року.
  2. Мельниченко Р.Г. Цікава адвокатська реклама // електронний ресурс
  3. Мельниченко Р.Г. Найменування форми адвокатського освіти: економічні та правові аспекти // Право і економіка. № 10. 2005. С. 79-82. [ En ] [ВАК докт.]
  4. Мельниченко Р. Г. Формування фірмового стилю адвокатської фірми // Юрист практик. № 10. 2005.
  5. Мельниченко Р. Г., Степанов П. І. Основи успішної адвокатської діяльності: навчальний посібник. - Еліста, 2006. - 261 с. [ замовити ]

У статті висвітлюється питання «дозволеності» адвокатської реклами. На прикладі кейсу окреслюються межі допустимості використання адвокатом інституту реклами.

Адвокат, реклама, заборона, функції, кодекс етики, рекламні прийоми.

Адвокатська діяльність - це діяльність з надання юридичних послуг. А отже, як будь-яка послуга, вона вимагає просування на ринку з використанням різних прийомів, найбільш дієвий з яких, як відомо, - реклама.

Стрімке зростання чисельності адвокатів в Росії і значне збільшення "комерційної" складової в їх роботі спричинило за собою активне обговорення багатьма вченими, та й самими адвокатами, питань, пов'язаних з рекламою. Точки зору, висловлені при цьому, часом діаметрально протилежні. Одні виступають за фактичну заборону реклами в діяльності адвокатів, інші, навпаки, не бачать суттєвої відмінності адвокатської діяльності як об'єкта реклами від інших ринкових послуг. Але всіх об'єднує одне - пошук ступеня дозволеності, допустимої в рекламі такого специфічного продукту, як юридична послуга адвоката. Сьогодні ця грань вже частково визначена в Кодексі професійної етики адвоката (далі - Кодекс етики), прийнятому на першому Всеросійському з'їзді адвокатів, стаття 17 якого присвячена регламентування реклами адвокатських послуг.

Перед тим як приступити до аналізу існуючого в Росії становища з рекламою адвокатських послуг, звернемося до зарубіжного досвіду. У сучасній "столиці" адвокатів - США це питання вирішується неоднозначно. Етичні кодекси адвокатів більшості штатів досі містять норму про "нерекомендательності" адвокатської реклами. Добре відомий випадок, коли американський адвокат був підданий дисциплінарному стягненню за розміщення реклами на сірникових коробках із зазначенням телефону і написом "Якщо Вам потрібна допомога - вона у вас

стр. 18

на початок

є ". Загальний кодекс правил для адвокатів країн Європейського співтовариства теж не передбачає єдиних норм поведінки адвоката, пов'язаних з його саморекламою або прагненням до широкої популярності. Вирішення питання віддається на відкуп національному повіреному законодавству цих країн. Деякі з них йдуть по шляху повної заборони реклами адвокатської діяльності (наприклад, у Франції). Інші держави більш лояльні в цьому питанні. Правила адвокатської етики найбільш близького нам по правовому духу держави - України - містять достат очно докладні положення, що регламентують рекламу в середовищі адвокатів. Зокрема, встановлено два переліки відомостей: в першому визначені ті, які адвокат повинен, а в другому ті, які може вказати в своїх рекламних оголошеннях та матеріалах. Варто відзначити, що вже згадана ст. 17 Кодексу етики російських адвокатів - це пряма рецепція малої частини ст. 14 українських Правил.

Надзавданням адвокатської реклами є напрацювання "імені" адвоката або адвокатського освіти, в якому він перебуває. Ім'я адвоката - основа його фінансового благополуччя. Адвокат повинен бути пізнаваний потенційними клієнтами, і досягається це різними способами.

Фактор впізнаваності починає працювати при частій появі адвоката на телеекрані, і навіть невеликі коментарі з того чи іншого питання сприяють його популярності. Особливих витрат з боку адвоката в цьому випадку не потрібно, бо журналісти самі проявляють інтерес до адвокатів, але лише до тих, хто веде гучні судові справи. А для того щоб адвокату отримати "гучна справа", він повинен володіти "гучним ім'ям". Отже, коло замкнулося. Тому адвокати все частіше використовують такий спосіб "роботи на своє ім'я", як ведення в друкованих ЗМІ колонки консультації громадян з правових питань. Найбільший ефект досягається, коли при цьому поміщена фотографія адвоката - без неї уявлення про нього не буде повним. Недолік цього методу - обмеженість можливостей його використання, так як при всьому різноманітті газет і журналів адвокатів все ж більше.

У просуванні послуг адвокатів починає зростати роль Інтернету. Але цей спосіб поки що орієнтований тільки на досить забезпечених клієнтів. Багато адвокатські фірми мають в Інтернеті свою сторінку, де можна отримати інформацію про послуги, що надаються, про членський складі фірми, про адресу її розташування, про прейскуранті на послуги, що надаються. Практикується надання on-line-консультацій, де відвідувачі сайту задають питання, що цікавлять їх правові питання і практично негайно отримують на них відповіді. Останнім часом з'явилися сайти, на яких розміщені реєстри адвокатів з рейтингом і інформацією про їх діяльність (Див., Наприклад, www.jurgorod.ru).

Адвокати активно використовують як перераховані, так і інші рекламні способи, правда, на жаль, не всі вони коректні і часом завдають непоправної шкоди іміджу адвокатської професії. Розглянемо найбільш часто зустрічаються порушення в цій сфері. Почнемо з аналізу ситуацій, коли формальних порушень адвокатської етики немає.

В одній з волгоградських газет була опублікована стаття "Ліза- просвітитель", в якій йшлося про молодого адвоката. Треба віддати належне автору статті за барвистість подачі матеріалу. У вступній частині зазначалося, що читачі "беруть в облогу редакцію листами з проханням розповісти про автора однієї із затребуваних шпальт газети", яку під рубрикою "Питання юристу" постійно вела якась Ліза К. Таким чином редакція намагалася пояснити причину появи статті. Далі читач дізнавався про освіту, про першу практичної діяльності в "гущі народних сподівань", спеціалізації Лізи К. вже як відбувся адвоката в області спадкового та житлового права, про "десятках тисяч вдячних читачів". Перераховувалися виграні, причому абсолютно безкоштовно, справи в суді. Підкреслювався невичерпний потік клієнтів: "... пізніше людей зі схожою ситуацією до молодого юриста стало приходити все більше і більше". Не було забуто і приватне адвокатське бюро, куди "в співробітники недавня випускниця університету запросила: своїх колишніх викладачів - суцільно докторів наук". І, звичайно ж, тут же була поміщена фотографія героїні. Досить потужна рекламна стаття. У нас немає сумнівів у тому, що вона досягла тієї мети, для якої і була призначена - розкручування імені адвоката і як наслідок - розширення його клієнтської бази. Чи не завдала ця стаття шкоди іміджу адвокатської професії - це вже інше питання.

До прикордонних методам реклами адвоката (на межі порушення норм адвокатської етики)

стр. 19

на початок

можна віднести участь адвоката в політичній діяльності. Світова історія знає безліч прикладів появи відомих політиків саме з адвокатською середовища: Робесп'єр, Марат, Мірабо, В.І. Ульянов і т.п. Зараз багато російських адвокати активно займаються політикою. Наприклад, в Раді міста Волгограда п'ять адвокатів. Однак практика показує, що сам хід політичної діяльності адвоката може негативно відгукнутися на іміджі адвокатської професії в цілому.

Хорошим рекламним ходом вважається приватне висунення кандидатури адвоката на якихось виборах. Навіть якщо результат в підсумку буде негативним, все одно передвиборча кампанія - це час безпрограшного розкручування свого імені. Наприклад, адвокат К. в ході передвиборної кампанії застосувала наступний рекламний хід. Її представники, здійснюючи обхід квартир громадян, просили їх підписати позовну заяву до влади міста. Кандидат в депутати К. в якості адвоката обіцяла згодом звернутися з цим заяву в суд. Люди, бачачи безкорисливе увагу до своїх проблем кандидата-адвоката, "робили свій вибір". Звичайно ж, після виборів ніяких дій з боку адвоката не було. Якби цей рекламний хід застосував інший кандидат, це було б прийнятно з позиції громадської і політичної моралі. Зовсім інша ситуація, коли його застосовує адвокат. Після подібного випадку у його ошуканих виборців складається неприязне ставлення до всіх адвокатам.

Тепер розглянемо грубі порушення норм адвокатської етики при рекламуванні адвокатських послуг. Найбільше їх можна виявити в Інтернеті. Так, на особистому сайті (www.arushanian.ru) російський адвокат розмістив про себе наступну інформацію: "Успішне ведення мною справ, ряд з яких деякими юристами вважалися безнадійними". В даному випадку він порушив пункт 3 ч. 1 ст. 17 Кодексу етики, в силу якого "інформація про адвоката допустима, якщо вона не містить порівнянь з іншими адвокатами і критики інших адвокатів". Далі адвокат зазначив свої "великі зв'язки і можливості в правовій сфері" і те, що "за час адвокатської практики проведено понад 250 успішних процесів, десятки осіб, які вчинили тяжкі та особливо тяжкі злочини, засуджені умовно". Крім іншого, остання фраза красномовно говорить про компетентність адвоката, бо згідно зі ст. 73 КК РФ умовне засудження не може бути застосоване під час проведення обличчям особливо тяжкого злочину. Такі висловлювання - пряме порушення п. 4 ст. 17 Кодексу, оскільки інформація про адвоката допустима, якщо вона не містить заяв, натяків, двозначностей, які можуть ввести в оману потенційних довірителів або викликати у них безпідставні надії. Треба сказати, цитований адвокат взагалі не соромився звеличувати свої достоїнства ( "ви дізнаєтеся, чому я працюю краще", "хвалити себе трохи нескромно, але:" і т.п.), порушуючи тим самим п. 1 ст. 17, згідно з яким "Інформація про адвоката допустима, якщо вона не містить оціночних характеристик адвоката".

Деякі адвокатські спільноти практикують розсилку реклами про себе за допомогою спаму (повідомлення рекламного характеру, що потрапляє в поштову скриньку користувача без будь-якого попереднього дозволу). З огляду на, що спам розсилається по мільйонам адрес в Інтернеті і при цьому бажання адресату не питається, такі дії можна розцінити як втручання в приватне життя власників e-mail. Особливо неприємно, коли це вторгнення відбувається від осіб, сама професія яких зобов'язує захищати право "бути залишеним у спокої". Більш того, Кодекс етики (ст. 9) забороняє адвокатам нав'язувати свою послугу особам, які потребують юридичної допомоги.

Для упорядкування рекламних дій адвокатів пропонуємо деякі заходи. Зобов'язати Рада Адвокатської палати РФ контролювати використання адвокатської реклами в мережі Інтернет. При виявленні порушень зобов'язати її направити заяву до кваліфікаційної комісії відповідного суб'єкта Федерації про розгляд питання позбавлення адвоката його статусу в зв'язку з порушенням Кодексу адвокатської етики.

В етичні правила доцільно внести наступні норми.

1. Статті в ЗМІ про адвоката або адвокатському освіті, що носять рекламний характер, повинні мати позначку "на правах реклами".

2. У разі реалізації адвокатом свого пасивного виборчого права (право бути обраним) він в ході своєї виборчої кампанії не може демонструвати свою приналежність до адвокатської професії або посилатися на це.

Звісно ж, що ці заходи допоможуть запобігти масовим порушення адвокатської етики в сфері реклами адвокатських послуг.

стр. 20

на початок

Реклама адвокатської діяльності

Дивитися фотографії інший цікавої адвокатської реклами>>>


Інші статті по темі

  1. Мельниченко Р.Г. Створення образу юридичної фірми // Юридичний бізнес. № 4. 2010 року.
  2. Мельниченко Р.Г. Використання Інтернету в адвокатську діяльність // Право і економіка. № 7. 2006. С. 101-103. [ De ], [ En ] [ВАК докт.] [ форум ]
  3. Мельниченко Р.Г. Найменування форми адвокатського освіти: економічні та правові аспекти // Право і економіка. № 10. 2005. С. 79-82. [ En ] [ВАК докт.]
  4. Мельниченко Р. Г. Формування фірмового стилю адвокатської фірми // Юрист практик. № 10. 2005.
  5. Мельниченко Р. Г., Степанов П. І. Основи успішної адвокатської діяльності: навчальний посібник. - Еліста, 2006. - 261 с. [ замовити ]

__________________________________________

Посилання та коментарі до цієї статті.

Шановні автори! Якщо матеріали цієї статті були корисні в Ваших роботах, вкажіть, будь ласка, в яких саме .

Розмістити коментарі до цієї статті.

на початок

Новини Карта сайту Написати лист

Новини   Карта сайту   Написати лист

Детальніше...

____________

BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online