Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Коли зимові свята вже закінчилися, а низка робочих буднів ще не перетворилася в документальну хроніку на прискореному перегляді, саме час підбивати підсумки минулого року, кінець якого багатьох змусив похвилюватися через короткостроковій дестабілізації на фінансовому ринку губернії, що доставила, проте, регіональним банкам чимало клопоту. Одним з банків, гідно пережили непросту ситуацію, був тольяттінській ФіаБанк.
Наші питання - голові правління ФіаБанка Максиму Морозову:
- Максим Володимирович, що сьогодні можна сказати про кредитно-фінансовій системі Самарської області? Які її особливості? Яке місце в ній займає ФіаБанк?
- Самарська область - один з небагатьох регіонів в країні, де значна частина банків. Більше тільки в Москві, Санкт-Петербурзі й Казані. При цьому більшість з місцевих 17 банків не проводить експансії в інші регіони.
Чому так склалося? Історично. Економічно. Тут, в регіоні, - АВТОВАЗ, велика хімія, нафта, чотири НПЗ, розвинена промисловість і підприємницький корпус. У банків просто немає потреби виходити за межі регіону. Однак ситуація вже змінюється. Федеральні банки все активніше грають на регіональних ринках, і регіоналам теж треба сміливіше освоювати нові ринки, диференціюючи ризики, пов'язані з територіями.
У ФіаБанка на сьогоднішній день за межами Тольятті - дві філії та чотири операційних офісу. Є завдання - стати федеральним банком. Але, природно, свої позиції в Тольятті ми здавати не збираємося. За кількістю вкладників ми другі в області (після Ощадбанку) і перші в Тольятті. Ми цьому радіємо, ми цим дуже пишаємося, але розуміємо, що така довіра людей - це величезна відповідальність.
- Минулі осінь і початок зими стали для банків Самарської області випробуванням на міцність. Регулятор відкликав ліцензії у деяких з них, клієнти піддалися панічним настроям. Чи можна за підсумками всього цього сказати, що банківська система регіону знаходиться на досить високому рівні?
- Ліцензії регулятор зазвичай забирає за сумнівні операції. Деякі банки в принципі проводять ризиковану політику. Однак якби запас міцності був невеликий - впали б все. Ви тільки вдумайтеся - за півтора місяці вкладники винесли з банків області майже 20 мільярдів рублів! Зрозуміло, що особливо важко довелося тим, у кого найбільша кількість вкладників. Ми, наприклад, за листопад-грудень видали три мільярди п'ятсот мільйонів рублів. Прийняли два мільярди. Ось це був оборот! Ось це були навантаження! Адже ми банкіри. Ми порахували. Навантаження на кожного працівника банку виросла в середньому у вісім разів! Слава богу, що у нас є хороші активи і досить накопичено власних коштів. Але навіть при цьому нам довелося мільярд двісті займати у Центробанку. П'ятсот мільйонів, до речі, ми вже
віддали.
Сьогодні відсотки за вкладами ми видаємо без обмежень, вклади після закінчення терміну - без обмежень. Ліміт на зняття готівки з карт повернули до колишніх, докризових нормам.
- Що допомогло ФіаБанку встояти в складній ситуації? Чи була розроблена спеціальна антикризова програма? Який рецепт порятунку?
- Секрет - в репутації банку в очах вкладників. Більшість повірило банку, а не чутками. При цьому колектив з честю виконав свою роботу. Особливо було важливо роз'яснити ситуацію людям, зуміти їх заспокоїти, спілкуватися з ними безпосередньо. Ну і, звичайно, ми завжди відчували підтримку акціонерів, яка допомагала знаходити сили навіть в самі непрості моменти. Рецепту не було, але був чіткий план дій, в основу якого ми заклали інформаційну відкритість, щирість і готовність до діалогу. Одночасно ми зрозуміли, що багато людей не зовсім розуміють, як працює банк. Наприклад, городяни повинні розуміти, що, якщо батьки забирають свої вклади, значить, їх дітям важче буде отримати кредити. Це як сполучені посудини. Банк же гроші не друкує. Він з ними працює, допомагаючи як простим людям, так і промисловим підприємствам, малому і середньому бізнесу. Так розвивається економіка. Через виробництво і споживання. А рецепт успішності банку простий: працювати і не красти.
- ФіаБанк завжди був «роздрібним» банком, орієнтованим на роботу з фізособами. При всій привабливості це непроста, а може, і ризикована стратегія.
- Люди довіряють нам, а ми довіряємо людям. Вісімдесят тисяч вкладників, шістдесят тисяч карт, 6200 рахунків юридичних осіб і кредитний портфель фізосіб майже на чотири мільярди дозволяють нам пишатися неофіційними званням «народний банк». При цьому ми проводимо дуже зважену політику кредитування, і велика частина портфеля - це забезпечені кредити Не забуваємо ми і про таку важливу складову роботи з фізособами, як дистанційне обслуговування. Ми збільшимо свою мережу терміналів і банкоматів на 547 і 39 одиниць відповідно. Це не дуже швидкий процес, але перші сім банкоматів в метро Самари вже ставимо.
- Ви говорите про терміналах і банкоматах, які ФіаБанк прийняв в роботу, після того як у Волзького Соціального і Волго-Камського банків відкликали ліцензію ?
- Так. Нам належить привести у відповідність їх зовнішній вигляд, поміняти програмне забезпечення і вирішити ряд інших технічних завдань. Думаю, ми повністю закінчимо цю роботу року за півтора, але на цьому, звичайно, не зупинимося. Сервіс банку повинен бути для клієнта не тільки вигідним, але і комфортним, зручним, доступним в прямому сенсі цього слова.
Широкий асортимент наших послуг повинен підкріплюватися територіальною близькістю до місця проживання або роботи клієнта. Він повинен користуватися послугами банку, як користується послугами продуктового магазину в сусідньому дворі. Людина ж за хлібом на хлібокомбінат не поїде? Ось і в банк він повинен приїжджати тільки в особливих випадках. Решту можна зробити або через термінал, або по інтернету. Це нормальний цивілізований підхід - суспільство стає все більш технологічним і ставить перед сервісними інститутами саме технологічні завдання.
- Максим Володимирович, які завдання ставлять перед вами акціонери в новому році?
- Виходити за межі Самарської області. Так, ми маємо намір відкрити не менше восьми нових точок в містах присутності, розгорнути мережу банкоматів. У Тольятті їх багато, а ось в Уфі, Пензі, Ульяновську не вистачає. Потрібно, звичайно, збільшувати пасиви юридичних осіб. Тут теж перспективи радують - за полурабочие січень ми залучили понад сорок мільйонів депозитів юросіб. У плані стратегії це вихід на 15 міст РФ. До переліку тих, де ми вже є, повинні додатися Саратов, Челябінськ, Чебоксари, Єкатеринбург, Санкт-Петербург та інші. Завдання - за п'ять років відкрити 77 нових точок. Таким чином, місто Тольятті стане столицею банку федерального рівня. Наша штаб-квартира буде в Тольятті! Ну і, звичайно, навіть при такому темпі розвитку не можна забувати про якість роботи. Будемо розвивати дистанційне обслуговування. Я взагалі переконаний, що клієнт з банком повинен працювати, сидячи на кухні в тапочках.
- Чи слід чекати новацій в продуктовій лінійці банку?
- Взагалі-то лінійки банків не змінюються вже років сто, напевно. Поліпшується сервіс, придумуються маркетингові ходи, але головне залишається незмінним - клієнтові повинно бути зручно і вигідно.
Схожі теми:
Микола Меркушкин: Це був урок для наших банків
Яке місце в ній займає ФіаБанк?
Чому так склалося?
Чи можна за підсумками всього цього сказати, що банківська система регіону знаходиться на досить високому рівні?
Що допомогло ФіаБанку встояти в складній ситуації?
Чи була розроблена спеціальна антикризова програма?
Який рецепт порятунку?
Людина ж за хлібом на хлібокомбінат не поїде?
Максим Володимирович, які завдання ставлять перед вами акціонери в новому році?
Чи слід чекати новацій в продуктовій лінійці банку?