- Що необхідно знати про контрагента на етапі укладання договору
- Методи перевірки контрагента
- Як використовувати інформацію
- варіанти перевірок
- Що може стати свідченням неблагонадійності партнера?
- Перевірка через спеціалізовані сервіси
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Реалії ведення бізнесу сьогодні такі, що підприємцю часто доводиться балансувати на межі двох різних підходів до оцінки обставин, які важливі для прийняття ефективних господарських рішень.
Здавалося б, побудова успішного і активно розвивається підприємства неможливо без налагодження міцних і довірчих відносин з партнерами.
Але досвід показує, що огульне довіру - передчасний крок. Необхідним заходом для забезпечення безпеки підприємства є всебічна перевірка контрагента на здатність виконати зобов'язання по планованому договору і на його непричетність до кримінальних схем відмивання грошей або шахрайства з фінансовими ресурсами.
Зміст статті
Що необхідно знати про контрагента на етапі укладання договору
Незалежно від того, наскільки ризикована для підприємства планована операція, перед підписанням договору необхідно встановити і зафіксувати наступне:
- зареєстроване підприємство-партнер як платник податків і за якою системою оподаткування;
- яка організаційно-правова форма діяльності у партнера;
- якими видами діяльності може займатися підприємство;
- наявність філій або інших дочірніх структурних підрозділів;
- хто входить до складу засновників, чи присутній в статутному фонді іноземний капітал або державна власність;
- за якою адресою зареєстровано підприємство;
- стан податкової звітності;
- наявність основних фондів і трудових ресурсів;
- рівень платоспроможності;
- існування судових проваджень та судових рішень.
При наявності додаткових ризиків, таких як авансування поставок або, навпаки, відправка товару на умовах відстрочення або розстрочення платежу, необхідно вжити заходів щодо актуалізації отриманої інформації і по перевірці її вірогідності.
Методи перевірки контрагента
Щоб зібрати достовірну інформацію про партнера, необхідно знати його ІПН.
ІПН - індивідуальний номер платника податків, який присвоюється йому при реєстрації в податковій інспекції.
Дізнатися ІПН партнера можна безпосередньо у нього. Це публічна інформація, яку суб'єкти господарювання зобов'язані надавати один одному. Якщо ж представник контрагента з якихось причин не пам'ятає або не знає ІПН підприємства, інтереси якого він представляє, то в Інтернеті є сервіс, який дозволяє дізнатися номер за назвою юридичної особи.
На сайті Федеральної податкової служби Росії розміщена пошукова форма, за якою будь-який користувач, вказавши ІПН суб'єкта господарювання, може безкоштовно отримати наступну інформацію:
- організаційно-правова форма підприємства;
- юридична адреса;
- статутний фонд (розмір фонду, кількість засновників і відсоток участі кожного засновника в статутному фонді);
- відомості про особу, яка має право підписувати документи від імені юридичної особи;
- перелік видів діяльності, якими підприємство займається.
Ці дані надаються в форматі витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб на дату запиту. Отримавши витяг, його необхідно роздрукувати і долучити до проекту договору.
Тут же, на сайті ФНС, по ІПН можна онлайн перевірити:
- публікації про ліквідацію, реорганізацію або зменшення статутного фонду підприємства;
- адреса юридичної особи на наявність інших зареєстрованих підприємств за таким же адресою;
- відомості про те, чи не втратила чи податкова служба зв'язок з юридичною особою, чи надає вона податкову звітність і чи немає податкового боргу у підприємства.
Отримана інформація дасть можливість більш детально дослідити діяльність контрагента і перевірити надійність його запевнень.
Як використовувати інформацію
З введенням в господарський оборот електронних реєстрів, баз і кадастрів, в яких накопичується і систематизується інформація про суб'єкта господарювання, процедура отримання відомостей про ті чи інші аспекти діяльності підприємства було досягнуто значного спрощення та прискорилася:
- Якщо за даними ЕГРЮЛ контрагент є акціонерним товариством, то на сайті центрального депозитарію Російської Федерації можна дізнатися про номінальну вартість акцій підприємства і про хід їх звернення.
- У разі якщо фірма-контрагент є філією або іншим дочірнім установою юридичної особи, по ІПН такої філії можна дізнатися інформацію про підприємство-засновника цього відокремленого підрозділу.
- Точний юридична адреса підприємства дає можливість отримати з відкритих інформаційних сервісів відомості державного кадастру нерухомості, що публікуються на публічній кадастровій карті Росії.
- Відомості про особу, яка може підписувати документи від імені компанії, також можуть бути перевірені по ІПН цієї фізичної особи.
- на Інтернет-порталі державної автоматизованої системи Російської Федерації «Правосуддя» можна у відкритому доступі отримати інформацію про всі судові рішення, які виносилися щодо контрагента і дізнатися, які судові суперечки з його участю розглядалися.
- У разі якщо для виконання умов угоди партнер повинен мати дозволу, допуски, патенти, ліцензії або авторські права, вся ця інформація може бути перевірена у відповідних державних реєстрах за індивідуальним номером платника податків.
- В Інтернеті розміщено сайти з інформацією про неблагонадійних постачальників. При укладанні договору поставки обов'язково потрібно скористатися інформацією з таких сайтів.
варіанти перевірок
При укладанні договору підприємство обов'язково повинно запропонувати своєму контрагенту самостійно надати пакет копій реєстраційних та дозвільних документів, які підтверджують здатність партнера брати на себе заявлені зобов'язання.
Великі виробники-постачальники, банки, підприємства енергоресурсного сектора вимагають від своїх контрагентів надати копії податкової та статистичної звітності, а також копії документів, які підтверджують право власності на ті чи інші активи підприємства.
Це цілком розумна міра і для інших суб'єктів господарювання, оскільки до тих пір, поки дані про об'єкти нерухомості та про фінансову звітність підприємств не стали відкритими для публічного доступу, кожен підприємець має право переконатися в сумлінності свого контрагента.
Після того як партнер надасть про себе необхідну інформацію, підприємство повинно її самостійно перевірити за вказаною вище алгоритмом і зафіксувати результати з усіма різночитаннями або неточностями.
Що може стати свідченням неблагонадійності партнера?
Інформація, отримана в публічному доступі з використанням ІПН контрагента, повинна повністю відповідати тим даними, які повідомив про себе цей партнер. Якщо присутні розбіжності, то це перший сигнал до того, що працювати з таким підприємством небезпечно.
У разі якщо формальні ознаки дотримані, і немає очевидного приводу сумніватися в благонадійності партнера, необхідно звернути увагу на деталі отриманої інформації:
- як давно зареєстровано підприємство;
- наскільки релевантний у нього статутний фонд;
- чи відповідає заявлений юридична адреса тим масштабам господарювання, про які говорить контрагент (велика оптова компанія не може розташовуватися в квартирі);
- чи відповідає місце реєстрації в податкових органах місцем здійснення підприємством постійної діяльності.
Уточнення цих нюансів допоможе уникнути укладання угоди з підприємством-одноденкою і тим самим не поставити під удар свої податкові зобов'язання.
Тривожним сигналом повинні стати відомості про наявність податкового боргу у партнера, інформація про те, що контрагент часто вступає в судові суперечки і що в його відношенні порушено провадження про банкрутство.
Зібрані відомості повинні бути роздруковані і долучені до договору. Якщо виявиться, що контрагент ввів в оману сумлінне підприємство, то на момент виникнення претензій з боку державних органів або з боку інших учасників господарського обороту, сумлінну підприємець повинен мати докази того, що для встановлення благонадійності свого контрагента їм були здійснені всі необхідні дії, були перевірені і використані всі доступні ресурси.
Перевірка через спеціалізовані сервіси
На відео - метод перевірки контрагента через сервіс «Контур Фокус»:
Що може стати свідченням неблагонадійності партнера?