Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Барнаул міцно закріпився в групі міст-лідерів за кількістю торгових центрів та інших супермаркетів на душу населення. Одні цьому раді, інших така кількість вже дратує. Чи задоволені, як правило, ті, хто ці «торгові площі» відвідує. Хто ж вважає, що у нього на все це немає ні часу, ні грошей, - бурчить, мовляв, на цьому місці були б більш доречні стадіон або школа мистецтв. Чи потрібні місту ще торгові центри або, може, вже дійсно вистачить? На Сніданку з «капіталістів» в гостинному ресторані «Хвиля» - директор торгово-розважального центру «Арена» Сергій Ткаченко, людина, як він сам про себе сказав, непублічний. Інформацію про нього дійсно довелося збирати по крупицях на просторах інтернету. Набралося небагато. Тим більше було цікаво зустрітися і поговорити.
- У вас солідне господарство - «Арена», «Пасаж», «Москва», «Норд-Вест», «Європа». Як справляєтеся?
- Я директор ТРЦ «Арена», який входить в Концерн СВ, іншими нашими об'єктами управляють колеги-директора. Господарство немаленьке - ми займаємо 60-70 відсотків ринку торгових площ. Крім цього, у нас є і непрофільний бізнес - аквапарк «Європа», ресторанно-розважальний комплекс «Павловські лазні», Спа-готель «Заріччя», у нас і в цьому напрямку справи йдуть непогано.
- Ви з дитинства знали, що будете торговими центрами займатися? Готувалися як-то?
- Так особливо немає, інтереси в юності були найзвичайніші. Навчання, спортом займався - боксом трохи, на аматорському рівні, в тренажерний зал ходив. Я і зараз тренування не кидаю, так би мовити, намагаюся бути в формі. Почав працювати, поступово втягнувся, захопився. Це насправді дуже цікаво виявилося - створити проект, реалізувати його, продумати і вирішити тисячу дрібниць, але дрібниць дуже важливих.
Моїм першим торговим центром став той самий «Норд-Вест», куди я прийшов у 2006 році попрактикуватися, а з наступного року став працювати на посаді керуючого. Мені тоді 25 було.
- Досвіду набратися, щоб потім вже вирішувати більш складні завдання?
- Їх довелося вирішувати в самому «Норд-Весті». Кризовий 2008 рік став для всіх перевіркою на профпридатність. Загалом, тільки прийшов і відразу іспит. У орендарів виникли серйозні проблеми - набрали кредитів, їх треба виплачувати, а відвідуваність різко впала, як наслідок і продажу. Торгові центри стояли тоді майже порожні. Деякі орендарі не витримували, йшли. Довелося коригувати концепцію торгового центру, а через рік і пожвавлення в економіці намітилося, продажі пішли в ріст. Орендарі повеселішали. А ми задумалися: де гарантія, що більше криз не буде? Найкраще, найменш болісно його проходять універсальні торгові центри, де під одним дахом є все, що душі завгодно: і магазини одягу, взуття, косметики, товарів інших напрямків, і підприємства громадського харчування, продуктові магазини, і всілякі послуги, і розваги, кінотеатр , наприклад, фітнес-центр, дитяча зона. Щоб будь-кому, хто зайде в ТЦ, знайшлося те, що йому потрібно. Загалом, ми зрозуміли, що місту потрібен якісний і великий торговий центр. На той момент в Барнаулі подібного не було, за винятком ТРЦ «Європа» - але її формат теж був недостатнім. А попит на торгові об'єкти великого формату, причому об'єкти, як я вже сказав, якісні вже з'явився, ми це відчули.
- Це ви про «Арену»?
- Так, плани побудувати великий торгово-розважальний центр з'явилися тоді, відразу після кризи, в 2009-2010 році. Щоб стелі були високі, проходи широкі, взагалі б простір відчувався. А головне, це повинен був бути ТРЦ сімейного типу. Такий, куди можна піти всією сім'єю і ніхто б не занудьгував. Папа б пограв в боулінг, поки мама ходить по відділах, для дітей була б ігрова зона. А потім всі разом, не залишаючи ТРЦ, сходили б у кафе або подивилися новий фільм. І пішли додому, перед цим купивши продукти на вечерю.
Стали доглядати майданчик, це виявилася непроста задача, майже всі ділянки не підходили під об'єкт такого розміру. У підсумку знайшли майже на околиці міста. У центрі «Арена» б просто не помістилася.
- І добре, що не помістилася. Транспортний колапс був би забезпечений. На Заході ж спочатку теж будували великоформатні ТЦ в містах, так би мовити, в крокової доступності. А потім відмовилися, виносять їх за межі міста або на околицю.
- І правильно роблять. Звичайно, магазини в крокової доступності повинні бути і в достатній кількості. А ось моли логічно будувати на околицях. Барнаул до цього теж прийшов. ТРЦ «Арена» саме так і побудований. І начебто це всім зручно. У кого немає автомобіля, можуть легко дістатися на громадському транспорті. До того ж місто розвивається, в тому числі і в бік аеропорту.
- Нинішня криза сильно відрізняється від попереднього?
- Та криза був світовим, банківським, і ми його швидко всім світом перемогли. А цей переживаємо тільки ми. А світ проти нас. І незрозуміло, наскільки нинішня криза затягнеться. Зараз складніше, ніж в 2008-2009 роках.
- Тобто зараз не час будувати нові торгові центри?
- Так, зараз би ми, напевно, не наважилися будувати торговий центр такого формату, як «Арена», почекали б. А так - почали в хороший час, а відкрили в саму кризу, в грудні 2014 року. Але у нас вже не було вибору. Будівля була готова, його треба обслуговувати.
- Коли ви «Арену» будували, хто кого шукав: ви орендарів або вони виходили на вас з пропозицією вам побудувати великий ТЦ, де вони зможуть орендувати велику площу? Повинна ж бути якась впевненість, що не дарма все це, що ТРЦ НЕ буде пустувати?
- Ми шукали їх, вони шукали нас. У той час, наприклад, мережа «О.Кей» шукала і не могла знайти в Барнаулі ТЦ, де б змогла орендувати площу не менше 10 тис. «Квадратів». Представники великих торгових мереж, федеральних, іноземних зачастили в Барнаул, придивлялися. Потенціал міста їх влаштовував.
- Наскільки серйозною проблемою виявилося заповнити торгові площі «Арени» орендарями?
- Досить серйозною. Через кризу торгові мережі перестали розвиватися, як це планували. Але ми працюємо, і «Арена» потихеньку, нехай методом проб і помилок, але заповнюється. Плануємо, що до кінця року ТРЦ буде заповнений на 70-75 відсотків. Ми намітили нове для нас напрямок - меблеве. Під галерею «Арена-Меблі» хочемо віддати весь третій поверх, це 30 тис. Кв. метрів. Тоді ТРЦ буде заповнений відсотків на 90-95. Зараз підписуються договори з якірними орендарями. «Арена» меблярам цікава.
- Хтось із них планує покинути ТЦ з низькою прохідністю, щоб переїхати до вас?
- Скоріше, як я розумію, це буде розширення присутності. Меблі купується.
Крім того, на 26 листопада заплановано відкриття «декатлону», магазину спорттоварів відомої французької мережі. У цьому році в «Арені» буде ще багато відкриттів. Майданчик для занять картингом, наприклад. У місті такого ще не було, щоб картинг був влаштований нема на відкритому майданчику, а в самому приміщенні торгового центру, до того ж не в підвалі, а на поверсі ТРЦ. Уже відкрито дитяче автомістечко, де діти можуть вивчати правила дорожнього руху в ігровій формі.
Каток зараз заливаємо. Прокат ковзанів організуємо, все, як годиться. А там і до відкриття «декатлону» всього нічого залишиться. У грудні почне працювати дитяча розважальна зона «Парк професій». 19 листопада відкриється «Палата» в новому форматі.
- Що за формат?
- Приходьте, побачите. Повинна ж бути інтрига ... Не пошкодуєте, запевняю вас ...
У планах у нас також відкриття магазину побутової техніки. Ведуться переговори з «Ельдорадо», «М. Відео» і «Техносила». Паралельно ведуться переговори з фешн якорями. Є досить велика кількість потенційних орендарів з числа великих брендів, які давно розглядають Барнаул, але ніяк не можуть зважитися в нинішній економічній ситуації. Але ми знаємо, кого хочемо ще бачити в «Арені».
- Цю нерішучість торгові мережі сьогодні всюди виявляють або Барнаул з невисокими доходами його жителів їх цікавить мало?
- Рівень доходів тут не таку вже велику роль відіграє, не визначальну. Торгові мережі взагалі скорегували плани розвитку в масштабах країни, багато відклали їх до кращих часів.
- Ну да, в місті надлишок торгових центрів, вони стоять напівпорожні, продавці один до одного в гості на чай ходять ...
- Це оманливе враження, щодо низької відвідуваності. У «Арену», наприклад, у вихідний день приходить близько 30 тис. Чоловік. У будні - 15 тисяч і більше. По факту це торгово-розважальний центр крайового значення. До нас приїжджають з усього краю.
- А, до речі, чому «Арена»? Це пов'язано з вашим захопленням спорту або розмірами?
- Більше з розмірами, напевно. Можна порівняти зі спортивною ареною, до речі, по арендопрігодной площі ТРЦ можна сміливо назвати найбільшим ТРЦ за Уралом. Та й назва красиве, до всього легко прив'язати. Та ж «Арена-Меблі» - звучить, погодьтеся.
- А хто проектував?
- Запрошували Московську проектну організацію.
- Немає бажання освоювати «нові землі»? Будувати торгові центри в містах, де купівельна спроможність людей все ж вище? Як забудовники житла, наприклад, обживаються в сусідньому Новосибірську і не збираються залишати той ринок ...
- У будівельників житла своя ситуація, на нашу не схоже. Їм зараз складніше: квартира - товар дуже дорогий, число продажів дійсно безпосередньо від рівня забезпеченості громадян залежить.
Ось, наприклад, у кемеровчан доходи в середньому вище, ніж у барнаульцев, а ситуація в торгово-розважальній сфері краще у нас. Барнаульцев відвідують ТРЦ частіше, ніж жителі багатьох інших міст. Адже справа не в тому, хто скільки грошей залишає в торговому центрі. У Барнаулі відвідування торгово-розважального центру стає формою дозвілля, все більше і більше поширеною, звичною. Люди проводять тут по півдня. Приходить молодь компаніями, приходять родини. Можна знайти практично будь-який товар, подивитися кіно, пообідати, поспілкуватися з друзями, цікаво провести час з дитиною. У ТРЦ ходять, в тому числі, і за хорошим настроєм. Ми розуміємо: якщо відвідувачі отримають хороший такий заряд позитивних емоцій, вони захочуть прийти ще раз. Ми намагаємося зробити все, щоб відвідувачам «Арени» було затишно і комфортно, щоб не з'являлося відчуття незадоволеності.
В «Арені» проводиться багато видовищних заходів - спортивні змагання, по боксу, наприклад, боротьбі. Проходять шоу, всілякі виставки, такі, як «Індустрія краси» наприклад. В «Арені» ніколи не буває нудно.
Звичайно, Концерн СВ - постійно розвивається, зараз ведеться будівництво великого автомобільного торгового центру, площа 50 000 кв. метрів. Автомолл буде перебувати на одній торговій лінії з ТРЦ «Арена» та «Леруа Мерлен».
- Ваші конкуренти теж анонсують всілякі відкриття - магазинів, відділів якихось незвичайних, суперкінотеатр, ресторанів, кафе, фітнес-центрів, один іншого краше.
- Так, напевно, у нас немає зараз конкурентів. А взагалі, конкуренція - це добре. Не дає розслаблятися. У підсумку виграють жителі Барнаула. Ну і, звичайно, гості нашого міста.
Андрій Беспалов.
Фото: Андрій Соколов.
Сніданки з «капіталістів» проходять в ресторані «Хвиля». Приходьте в «Хвилю» - тут смачно і по-сімейному тепло! В обід - бізнес-ланчі. Адреса ресторану - Барнаул, пл. Баваріна, 2. Тел .: 8 (385-2) 573-231 або 65-38-66. Сайт - parus-volna.ru
Чи потрібні місту ще торгові центри або, може, вже дійсно вистачить?Як справляєтеся?
Ви з дитинства знали, що будете торговими центрами займатися?
Готувалися як-то?
Досвіду набратися, щоб потім вже вирішувати більш складні завдання?
А ми задумалися: де гарантія, що більше криз не буде?
Це ви про «Арену»?
Нинішня криза сильно відрізняється від попереднього?
Тобто зараз не час будувати нові торгові центри?
Коли ви «Арену» будували, хто кого шукав: ви орендарів або вони виходили на вас з пропозицією вам побудувати великий ТЦ, де вони зможуть орендувати велику площу?