Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Без залізничного транспорту неможливо уявити життя. Періодично ми поспішаємо на вокзал, щоб взяти квиток і поїхати додому, у відрядження, на дачу, в гості або відпустку. Або просто подарувати собі подорож в далеке місто. А чому б і ні? У будь-якому випадку дорога обіцяє бути комфортною: у новому або оновленому вагоні, з хорошим сервісом і дешевим квитком.
Про це кореспондент розмовляє з В'ячеславом Прокоф'євим, начальником пасажирського відділу Гомельського відділення Білоруської залізниці.
- В'ячеславе Анатолійовичу, сталева магістраль в лещатах жорсткої конкуренції все-таки завоювала свого пасажира: сьогодні буквально все кинулися на залізничні вокзали, віддаючи перевагу «залізницею». Навіть з'явилися труднощі з покупкою квитків на деякі напрямки, а біля кас стали закручуватися черзі. Виїхати до Мінська, наприклад, стало проблемою. Така ж напружена ситуація з квитками і на Вітебськ напрям. По місту навіть поповзли чутки про «квиткової мафії» ...
- Ця «мафія» називається низькою вартістю проїзду в залізничному транспорті. Адже з Гомеля до Мінська сьогодні можна доїхати за неповних 15 тисяч рублів, а ціна в загальному (сидячому) вагоні ранкового поїзда № 95 ще нижче. Проїзд в купе цього поїзда - від 30 до 32 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А тепер порівняйте з вартістю проїзду на маршрутці: від 85 до 100 тисяч. Подорож до столиці на особистому автомобілі може взагалі розорити: тільки на бензин доведеться витратити понад 400 тисяч рублів. Тому все і кинулися на залізничні вокзали. Або такий приклад. Зараз студентам стало дешевше щодня приїжджати з Мінська додому, ніж знімати в столиці квартиру за 200 - 250 доларів.
Більш того, нашими поїздами російські туристи поїхали за кордон - ми допомагаємо брестським залізничникам своїми складами. Як бачите, пасажиропотік зростає, тільки за останній час він збільшився майже на 25%.
До речі, в будні дні виїхати до Мінська нескладно, ажіотаж з квитками тільки на вихідні. Тому люди намагаються купувати їх за тиждень-два.
- Але якщо залізниця дочекалася свого зоряного часу, то треба світити, як сказав поет, і ніяких цвяхів. Що робите, щоб всі бажаючі могли виїхати?
- Нереально придумувати щось нове в цій ситуації, крім додаткових поїздів і причеплення додаткових вагонів до існуючих складів. Адже доводиться враховувати пропускну здатність залізниці і безпеку руху. З Гомеля до Мінська щодня курсує приблизно близько десяти поїздів, з них чотири формується в обласному центрі. Нинішнього літа на цей напрям був введений додатковий поїзд № 629, який раніше ходив в столицю тільки восени.
З 1 вересня він курсує вже чотири рази на тиждень: з четверга по неділю включно. І якщо в четвер чіпляємо 7 вагонів і залишається непроданими близько ста квитків, то вже в п'ятницю картина інша: продаються всі квитки на 10 вагонів. У суботу складу поїзда формується з 9 вагонів, близько сотні квитків залишається невикупленими. Зате в неділю паломництво: чіпляємо 19 вагонів, і жодного вільного місця. Минулої неділі ранковий потяг № 95 пішов на Мінськ з 20 вагонами, хоча межа - 18.
Одним словом, тримаємо руку на пульсі, відстежуючи потреби пасажирів, намагаємося працювати на випередження. На великі свята і довгі вихідні у внутрішньореспубліканському повідомленні вводимо додаткові поїзди. Але вони все одно не гумові. Повірте, для нашого колективу цей період теж непростий. Часом один касир обслуговує за зміну понад півтисячі пасажирів. І буквально розлітається протягом години сто квитків на два додаткових «столичних» вагона ...
- Кажуть, що в листопаді залізниця зробить ще один крок до впровадження «нового формату пасажирських перевезень». Що це за нововведення і що вони принесуть нам, пасажирам?
- Якщо говорити коротко, то звичні найменування поїздів поступляться місцем новим неформатним назв. З 3 листопада, наприклад, поїзд № 95/96 Гомель - Мінськ - Гомель буде слідувати під
№ 643/644. Поміняють свою нумерацію і інші потяги столичного напрямку. Тому що пасажири країн СНД вже звикли до того, що поїзди з номерами від 1 до 148 - це швидкі, далі йдуть швидкісні, прискорені, сезонні і разового призначення, а масив «шестисотих» номерів - це звичайні місцеві поїзди, що прямують в межах країни.
- Але якщо швидким поїздам присвоять номери місцевих, чи не стануть ті рухатися повільніше?
- У тому-то й річ, що не буде поділу на швидкі, пасажирські, прискорені і місцеві поїзди. Відтепер всі внутрішні потяги будуть ділитися на поїзди міських ліній, регіональних ліній економ-класу і бізнес-класу, міжрегіональних ліній економ- і бізнес-класу, міжнародних і комерційних ліній.
Але на їх швидкості це не позначиться. Згадані поїзда міжрегіональних ліній економ-класу - це ті самі швидкі і пасажирські потяги, які зараз ходять і з'єднують обласні центри між собою і з Мінськом.
- Зате нові найменування запросто можуть заплутати звичайного пасажира. Якщо я вас правильно зрозуміла, то з листопада звичний для нас дизель-поїзд Гомель - Добруш, наприклад, буде називатися поїздом регіональної лінії економ-класу до станції Добруш. Чи не занадто мудро? Треба думати, що новий формат відіб'ється і на вартості проїзду?
- Поки це питання в стадії вирішення Мін'юсту. Але якщо і буде підвищення тарифів, то незначне. Імовірно тарифи можуть вирости на 17%, і перші 5 кілометрів на приміському поїзді будуть коштувати вже 700 рублів (зараз 600), а кожен наступний кілометр - 70 рублів (зараз 60). Так що по гаманцю пасажирів нова ціна не вдарить. Але підвищення вартості квитків неминуче. Скажу ще про те, що перетворення «залізяки» на цьому не закінчуються, попереду ще багато роботи.
PS Коли матеріал готувався до друку, заглянула на залізничний вокзал в Гомелі, щоб купити квитки до Мінська і назад на 7 листопада. Біля кас стояло по три-п'ять осіб, за квитки заплатила 30 тисяч рублів. Дешево настільки, що навіть ніяково ...
Марія Зубель
Фото В'ячеслава Суходольського
Підписуйтесь на TIO.BY в Telegram і Yandex Zen
А чому б і ні?Що робите, щоб всі бажаючі могли виїхати?
Що це за нововведення і що вони принесуть нам, пасажирам?
Але якщо швидким поїздам присвоять номери місцевих, чи не стануть ті рухатися повільніше?
Чи не занадто мудро?
Треба думати, що новий формат відіб'ється і на вартості проїзду?