- Немає деталізації до приміщення
- Відмови через масовість адрес
- Відмова через непідтвердження договірних відносин з власником приміщення
- Відмови при реєстрації в житлових приміщеннях
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Багатьом компаніям, особливо малому бізнесу, нерідко доводиться витрачати зайві гроші на те, щоб орендувати офіс або купити юридичну адресу. Це потрібно тільки для того, щоб зареєструвати компанію і прив'язати її до певною адресою. При цьому навіть оренда реального офісу не виключає ризик відмови в реєстрації. Тому Мінекономрозвитку Росії запропонувало замість юридичної адреси використовувати адресу поштового відділення. А експерт Тетяна Звягіна в свою чергу розповіла, які відмови в реєстрації зараз поширені і як їх уникнути, поки законопроект не прийняли.
У проекті зазначено, що при державній реєстрації новостворюваного юридичної особи заявник має право визначити адресу відділення поштового зв'язку в якості адреси (місця знаходження) постійно діючого виконавчого органу юридичної особи, а в разі відсутності постійно діючого виконавчого органу - іншого органу або особи, що мають право діяти від імені юридичної особи без довіреності. Якщо заяву на реєстрацію подасть фізична особа, то адреса відділення поштового зв'язку визначатимуть за місцем його проживання. Якщо ж документи подасть юридична особа, яка прийняла рішення про заснування іншої юридичної особи, то юридичною адресою стане адресу поштового відділення за місцем його знаходження.
Щоб отримати в якості юридичної адреси адресу поштового відділення, потрібно буде зареєструватися в якості фізичної особи в Єдиній системі ідентифікації і аутентифікації в інфраструктурі, яка забезпечує інформаційно-технологічну взаємодію інформаційних систем, використовуваних для надання державних і муніципальних послуг в електронній формі (далі - ЕСІА).
Кореспонденцію на паперовому носії компанії зможуть отримувати у відділенні поштового зв'язку. Про те, що її можна забрати, поштова служба буде повідомляти через особистий кабінет. Відправку електронних листів вона здійснить з використанням сервісу електронних рекомендованих листів відповідно до Правил надання послуг поштового зв'язку.
Ще одна пропозиція Мінекономрозвитку Росії - дозволити реєструвати компанію через банк, який буде передавати документи до реєструючого органу. Досить буде направити електронні документи в банк. А той передасть відомості про юридичну особу в ЕСІА для створення облікового запису юридичної особи. Використання інфраструктури кредитної організації, що дозволяє подавати документи для державної реєстрації юридичної особи в електронній формі, допоможе створити максимально спрощену процедуру реєстрації новостворюваних юридичних осіб. Також залишиться можливість подати документи безпосередньо в реєструючий орган і через багатофункціональний центр.
коментар експерта
Тетяна Звягіна, керівник проекту Регсемінар
Найпоширеніші відмови в реєстрації, пов'язані з юрадресою.
Немає деталізації до приміщення
Багато реєструючі органи відмовляють у реєстрації при вказівці в заяві адреси організації з деталізацією до будинку, тобто без вказівки поверху і номери приміщення. Вони мотивують це тим, що фірму за такою адресою неможливо знайти ( «не обминати ж всі поверхи і все приміщення»), а отже, адреса недостовірний.
При цьому деякі регоргани пред'являють специфічні вимоги до порядку відображення адреси. Наприклад, ИФНС м Чільне Московської області (МИФНС № 14 по Московській області) виступає проти вказівки в реєстрі поверху, на якому розташоване приміщення, і рекомендує відображати поверх всередині нумерації офісу.
Такі відмови можна спробувати оскаржити, позитивна практика існує. Але новий механізм оскарження рішень про реєстрацію включає обов'язкове попереднє оскарження до вищестоящого органу, і за часом це додаткові місяць-два, тому до суду такі справи тепер доходять ще рідше, ніж раніше.
Ще одна проблема - як вказати в заяві складний адреса У зв'язку з тим що формою заяви не передбачено місце для вказівки складних адрес (наприклад: поверх - підвал, приміщення II, кімната 3, офіс 4), раніше допускалося прописувати таку адресу, використовуючи всі підряд вільні адресні рядки, починаючи з граф для зазначення будинку.
У 2017 московський реєструючий орган змінив позицію. Якщо при заповненні в заяві відомостей про адресу зачіпаються графи для зазначення будинку і корпусу, то тепер відмовляють в реєстрації. Виходить, що для вказівки адреси всередині будівлі відводяться тільки останні дві графи (офіс - номер офісу). Ситуація часом безвихідна, так як відведених 18 символів в цих двох графах про адресу не вистачає для вказівки складних адрес, навіть якщо все максимально скоротити. Московський регорган в такій ситуації рекомендує заповнювати заяву з використанням програмного забезпечення ФНС - програма ППДГР вирішує питання зменшенням розміру шрифту в останній графі (поміщається все, але на друк виводиться дуже дрібний шрифт, при цьому в тривимірному штрихкоді все зчитується нормально). Однак слід пам'ятати, що Вимогами щодо заповнення форм зменшення шрифту заборонено, тому такий вихід із ситуації теж несе ризик відмови в реєстрації.
Такий підхід застосовують не всі регоргани, тому перед заповненням заяви про реєстрацію бажано з'ясувати поточну позицію вашого реєструючого органу.
Найбезпечніший варіант заповнення відомостей про адресу, якщо, наприклад, це поверх - підвал, приміщення II, кімната 3, офіс 4: пов / пом / к / о - п / II / 3/4.
Тобто зліва відображаються найменування адресних орієнтирів, праворуч - номера. При змішаному заповненні (наприклад: пов п / пом II - кому 3 оф 4) також можлива відмова в реєстрації.
Відмови через масовість адрес
За часів широкого поширення бізнес-центрів це однозначно неправомірні відмови. Такі відмови отримують компанії при спробі зареєструватися на адресу, внесений до списку адрес масової реєстрації. Перевірити свою адресу можна в спеціальному сервісі на сайті ФНС Росії: https://service.nalog.ru/addrfind.do. Однак якщо адреси немає в списку зараз, не факт, що він не з'явиться там через деякий час. Вихід із ситуації - на жаль, в більшості випадків тільки реєстрація через скаргу до вищестоящого податкового органу.
У багатьох територіальних інспекціях Москви в недавньому часі введена практика попереднього узгодження переїзду або первинної реєстрації на адресу, коли до подачі документів на реєстрацію керівник компанії повинен з'явитися в територіальну інспекцію і отримати дозвіл на реєстрацію в відділі, що займається підтвердженням адрес. У деяких випадках такий попередній візит дозволяє уникнути відмови через масовість адреси.
Відмова через непідтвердження договірних відносин з власником приміщення
Така відмова можна отримати в разі, якщо територіальна інспекція не зможе зв'язатися з власником приміщення, на адресу якого фірма намагається зареєструватися.
Щоб зменшити ризик такого відмови в реєстрації, необхідно обов'язково вказувати контактні координати власника приміщення в документах, що подаються на реєстрацію, а також постаратися зв'язатися з представниками територіальної інспекції, що займаються перевіркою адрес, - для підтримки зв'язку.
Останнім часом нерідкі зловживання з боку податківців, коли така відмова видається навіть без направлення запиту до територіальної інспекції - просто в зв'язку з рішенням про обмеження реєстрацій на адреси, які стосуються конкретної податкової. Тут можна порадити тільки запастися терпінням і при наявності часу пройти через процедуру оскарження такої відмови.
Відмови при реєстрації в житлових приміщеннях
Також поновилися неправомірні відмови в реєстрації на адресу житлових приміщень (прописка директора чи учасника). При цьому відмовляють як зі старою посиланням на Житловий кодекс (заборона ведення підприємницької діяльності в житловому приміщенні), так і в зв'язку з тим, що територіальна інспекція не підтвердила достовірність такої адреси.
Цій проблемі було присвячено постанову Пленуму ВАС РФ від 30.07.2013 № 61 «Про деякі питання практики розгляду спорів, пов'язаних з вірогідністю адреси юридичної особи». У ньому ВАС РФ роз'яснював, що реєстрація за адресою житлового приміщення можлива. При цьому не тільки за адресою квартири директора чи учасника організації, а й адресою третьої особи. Однак при реєстрації за адресою квартири третьої особи (і тільки) потрібна згода цієї особи на реєстрацію.
Реєструють ж органи трактують ці положення по-своєму, заявляючи, що при будь-якому варіанті реєстрації за адресою житлового приміщення потрібна згода всіх власників приміщення на реєстрацію. Тому вони відмовляють в реєстрації при спробі зареєструватися, наприклад, за пропискою директора, якщо він не є єдиним власником квартири.
Перестрахуватися від отримання такої відмови можна, надавши в складі пакету документів на реєстрацію згоди всіх власників квартири на реєстрацію організації на адресу квартири (як правило, згода складається в простій письмовій формі, але деякі реєструючі органи вимагають нотаріальне посвідчення такої згоди). Також бажано надати податківцям контактні координати власників квартири.
Крім того, в результаті спотвореної трактування нових положень Федерального закону від 08.08.2001 № 129-ФЗ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та індивідуальних підприємців», що стосуються двоетапної схеми зміни регіону місцезнаходження організації (п. 6 ст. 17), у окремих реєструючих органів з'явилася думка, що для реєстрації за адресою житлового приміщення учасника організації цей учасник повинен володіти часткою розміром не менше 50% статутного капіталу організації. Однак фактично це обмеження стосується виключно пільги по одноетапною зміні місця знаходження організації (реєстрація на адресу квартири директора або основного учасника компанії), тобто рішення про відмову в реєстрації зміни адреси на квартиру в рамках одного суб'єкта РФ у зв'язку з недостатнім розміром частки учасника, домашній адреса якого використовується для реєстрації організації, однозначно неправомірне і оскаржується в загальному порядку.