Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
КОНСУЛЬТАЦІЯ ЮРИСТА
Сгибнева Ольга Валеріївна
Начальник юридичного відділу ГОУ
Московського державного індустріального університету
Дирда Вікторія Олександрівна
Юрисконсульт ГОУ
Московського державного індустріального університету
Державні освітні установи вищої професійної освіти, володіючи на праві оперативного управління федеральним нерухомим майном, вправі виступати в якості орендаря або орендодавця цього майна.
Відповідно до п. 4 ст. 27 Федерального закону «Про вищу і післявузівську професійну освіту» здача в оренду державним вищим навчальним закладом закріплених за ним об'єктів власності здійснюється без права викупу за згодою вченої ради вищого навчального закладу за цінами, які не можуть бути нижчими за ціни, що склалися в даному регіоні. Причому кошти, отримані освітньою організацією в якості орендної плати, повинні використовуватися для забезпечення і розвитку освітнього процесу у вищому навчальному закладі ( п. 90 Типового положення про освітній установі вищої професійної освіти Російської Федерації, утв. постановою Уряду РФ від 05.04.2001 № 264).
Таким чином, незважаючи на те, що власником нерухомого майна державних вузів є держава в особі Федерального агентства з управління федеральним майном, правонаступника Міністерства майнових відносин Російської Федерації (див. Указ Президента РФ від 09.03.2004 № 314 «Про систему і структуру федеральних органів виконавчої влади»), освітні установи вищої професійної освіти має право самостійно вирішувати питання про здачу в оренду закріпленого за ними на праві оперативного управління нерухомого майна. З цього випливає, що державні вузи мають право самостійно, без узгодження з відповідним територіальним управлінням Федерального агентства з управління федеральним майном укладати договори оренди федерального нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень та т. П.). При цьому освітні установи не має права здавати в оренду земельні ділянки, якщо інше не передбачено в договорі з відповідним земельним комітетом. Згідно з вимогами чинного законодавства вузи не зобов'язані укладати тристоронні договори оренди, де орендодавцем є відповідний орган Федерального агентства з управління федеральним майном, а освітня установа - тільки балансоутримувачем. Вузи не повинні навіть погоджувати (візувати) договори оренди в органі з управління федеральним майном. Освітні установи вищої професійної освіти має право самостійно вирішувати питання про здачу в оренду закріпленого за ними на праві оперативного управління нерухомого майна.
Вимоги відповідних органів з управління федеральним майном про участь в договорах оренди як орендодавці або узгодження умов договорів оренди незаконні. Вищі навчальні заклади повинні самостійно укладати орендні договори, дотримуючись вимог чинного законодавства (про які піде мова нижче), а потім представляти копії укладених договорів поштою в експедицію відповідного територіального органу з управління федеральним майном, тобто повідомити представника власника про передачу федерального нерухомого майна в оренду. Цього достатньо. Але на практиці переважна більшість державних вузів продовжують погоджувати договори або укладати тристоронні договори оренди з територіальними органами з управління федеральним майном. А навіщо витрачати стільки часу на узгодження, якщо цього не вимагають норми федеральних законів ?! Звичайно, керівництво багатьох вузів вважає, що без узгодження договору оренди з органом з управління федеральним майном відповідне казначейство не «пропустить» орендні платежі.
Однак згідно з нещодавно прийнятим наказом Мінфіну Росії від 30.06.2004 № 57н «Про затвердження Положення про порядок здійснення операцій з використання коштів, що надходять до федерального бюджету від здачі в оренду майна, що знаходиться у федеральній власності і переданого в оперативне управління бюджетним установам, які мають право на додаткове бюджетне фінансування» (коментар начальника відділу методології казначейського виконання федерального бюджету Міністерства фінансів Російської Федерації Т.В. Саакян окремих положень нового порядку читайте в журналі «Радник бухгалтера соціал ної сфери »№ 8 (20) 2004, стор. 34-41) в органи казначейства вузам необхідно представляти тільки копії договорів оренди. У наказі зазначено: «підставою для відкриття особового рахунку по додатковому бюджетному фінансуванню за рахунок орендних платежів (далі - особовий рахунок за кодом 11) є представлені в органи федерального казначейства копії договорів на передачу в оренду федерального майна, про оренду з орендарями відповідно до законодавства Російської Федерації »(абз. 3 п. 6 наказу).
Більш того, судові суперечки, ініційовані органами з управління федеральним майном з приводу передачі вузами в оренду нерухомого майна без узгодження з власником, як правило, закінчувалися не на користь останніх.
Наведемо приклад з арбітражної практики:
У арбітражний суд звернулося Мінмайна Росії з позовом до ТОВ «Весткар» про витребування майна з чужого незаконного володіння та просило зобов'язати Відповідача звільнити займане ним нежитлове приміщення в будівлі, закріпленому на праві оперативного управління за державним освітнім закладом вищої професійної освіти - Військовою академією Генерального штабу Збройних сил Російської Федерації.
У першій і апеляційній інстанції позов було задоволено. Касаційна інстанція скасувала попередні судові постанови і прийшла до висновку про те, що згідно п.