Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
При купівлі-продажу квартири в Україні, обов'язок сплатити податки і збори покладено не тільки на продавця, а й на покупця. Покупець зобов'язується оплатити в бюджет збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 1% від вартості квартири. Однак не всі знають, що чинним законодавством передбачена можливість звільнення громадян від сплати такого збору, а значить сплачений збір можна повернути. Як це зробити, ми розповімо далі.
Розмір пенсійного збору, що сплачується покупцем у разі придбання квартири, передбачено Законом України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування». Згідно з цим законом, пенсійний збір сплачується в розмірі 1% від вартості квартири зазначеної в договорі купівлі-продажу. Порядок сплати збору врегульовано Порядком сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1740 від 03.11.1998 р
п.15-1 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій
Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, за винятком громадян, які перебувають в черзі на отримання житла або громадян які придбавають житло вперше.
Таким чином, із загального правила про обов'язковість сплати збору законодавцем встановлено виняток: збір не сплачують особи, які придбавають житло вперше і особи, які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Якщо з особами, які перебувають на обліку всі просто, адже факт знаходження в черзі на отримання житла підтверджується документально і в таких осіб не виникає проблем із звільненням від сплати збору при нотаріальному посвідченні договору, то з особами, які придбавають житло вперше є суттєва колізія. Справа в тому, що чинним законодавством України не передбачено механізму встановлення факту придбання житла особою вперше, а значить документально підтвердити це неможливо. Ні виписка з реєстру нерухомого майна, ні інформаційна довідка з державного реєстру прав на нерухоме майно не визнаються нотаріусами належними доказами придбання житла особою вперше. У зв'язку з цим, у покупця немає іншого виходу, як оплатити пенсійний збір, оскільки без підтвердження сплати збору жоден нотаріус не засвідчить договір купівлі-продажу квартири. Таким чином, на сьогодні в Україні відсутній механізм перевірки інформації про те, що громадянин придбав нерухомість вперше.
Факт придбання квартири вперше може бути встановлений тільки в судовому порядку, після чого сплачений збір повинен бути повернутий особі в повному розмірі.
Судова практика виходить з того, що держава, вводячи певний механізм правового регулювання відносин, зобов'язане забезпечити його реалізацію. В іншому випадку всі негативні наслідки відсутності належного правового регулювання покладаються саме на державу. Саме держава в особі Пенсійного фонду України як уповноваженого суб'єкта владних повноважень, зобов'язана доводити той факт, що в кожному конкретному випадку особа набула житло не вперше. Чи не визначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може впливати на порушення прав громадян, які наділені такими правами.
Для повернення 1% збору, сплаченого до Пенсійного фонду, необхідно здійснити наступні дії:
1) Зібрати всі можливі докази, про реєстрацію за покупцем тільки однієї придбаної квартири. Такими доказами можуть бути витримки і інформаційні довідки з реєстру прав на нерухоме майно, довідки БТІ.
2) Звернутися до відповідного органу Пенсійного фонду із заявою про повернення помилково сплаченого збору. Це необхідно для того, щоб отримати офіційну відмову органів Пенсійного фонду в поверненні збору. Лист Пенсійного фонду буде нічим іншим, як документальним підтвердженням порушення ваших прав, яке є передумовою звернення до суду.
3) Подати до адміністративного суду позов про зобов'язання вчинити певні дії. На цьому етапі важливо правильно скласти позовну заяву. При наявності будь-яких відхилень від змісту і форми, позов може бути залишений без розгляду. Після проголошення судового рішення потрібно отримати його копію і виконавчий лист.
4) Звернутися до відповідного органу Пенсійного фонду із заявою про видачу «Подання на повернення коштів». До такої заяви додається копія судового рішення та виконавчий лист. Як правило, після цього «Подання» вирушає на адресу відповідного органу Державної казначейської служби, однак і може бути надано заявнику особисто для подальшого звернення заявником до органів казначейства.
5) Звернутися до відповідного органу Державної казначейської служби із заявою про перерахування коштів на ваш поточний банківський рахунок. У заяві важливо правильно вказати банківські реквізити отримувача. Якщо «Подання» не направлялося органам казначейства, а було надано вам особисто в руки, тоді до заяви необхідно додати оригінал «Подання». Термін перерахування коштів на ваш банківський рахунок займе до 10-ти календарних днів.
Процедура повернення збору з бюджету вимагає не мало зусиль і часу. Для того, щоб процедура повернення грошей пройшла успішно і як можна швидше, рекомендуємо скористатися послугами юристів. Юристи ЮК «ЮРЛАЙТ» допоможуть вам повернути збір, сплачений до Пенсійного фонду. Ми самостійно складемо заяви, позов, сформуємо документи, здійснимо представництво Ваших інтересів в суді, органах Державної казначейської служби та Пенсійного фонду. Для замовлення послуги зателефонуйте нам за вказаними нижче телефонними номерами, або заповніть цю письмову форму (натисніть тут, щоб залишити заявку).
Іван Горобівскій
Замовити зворотній дзвінок
Телефон: (096) 283-90-84
Вайбер: (093) 783-06-73
Електронна пошта: [email protected]
Скайп: yurelated