Авторські права в рекламі

  1. Дотримання авторських прав при замовленні реклами
  2. Авторство і обсяг авторських прав
  3. Типові порушення авторських прав і ризики відповідальності
  4. Цивільно-правові санкції за порушення особистих немайнових прав
  5. Інші наслідки порушення особистих немайнових прав
  6. Коли авторські права належать юрособі
  7. Авторські права і право на цитування
  8. Особисті немайнові права авторів відеороліка и Можливі конфлікти
  9. Особисті немайнові права виконавця
  10. Можливі конфлікти через порушення авторських прав виконавця
  11. Авторські права на окремі види творів
  12. дивіться відеолекцію

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Як дотримати авторські права при замовленні і виробництві рекламних роликів або дизайн-макетів? Чому навіть виняткового права може бути недостатньо? Чиї особисті немайнові права потрібно охороняти, і як це зробити? Уникнути судових розглядів і репутаційних ризиків допоможе цей матеріал.

Уникнути судових розглядів і репутаційних ризиків допоможе цей матеріал

Дарина Бондарчук, шеф-редактор журналу «Юрист компанії»

Дотримання авторських прав при замовленні реклами

Компанія замовила створення візуальної реклами - відеоролика або дизайн-макету. Чи можна вважати, що правові ризики відсутні, якщо виробник реклами передає замовнику виключне право на відповідний результат? На жаль, для повного дотримання авторських прав цього недостатньо. Необхідно окремо перевірити відсутність ризиків порушення особистих немайнових прав автора дизайн-макету, автора фотографії (якщо до складу дизайн-макету включено фото), а якщо мова йде про рекламному ролику - автора сценарію, режисера, артиста і т. Д.

В рамках рекламної діяльності компанії юрслужби іноді доводиться займатися оформленням авторських прав на рекламні ролики, дизайн-макети рекламних матеріалів, фотографії, які використовуються в рекламі, і т. Д. Тим, хто стикається з цією тематикою вперше, може здатися, що достатньо оформити договір про передачу якого виключного права в повному обсязі на відповідний результат інтелектуальної діяльності, або права його використання. Насправді є ще один аспект, який дуже важливо не упустити. А саме: особисті немайнові права автора та виконавця, які, на відміну від майнового виняткового права, є невідчужуваними і не передається. Якщо не приділити особистим немайновим правам авторів і виконавців належної уваги, компанія може зіткнутися з несподіваними проблемами в області авторського права.

Авторство і обсяг авторських прав

Автором результату інтелектуальної діяльності визнається громадянин, творчою працею якого створений такий результат (п. 1 ст. 1228 ЦК РФ). Автором твору науки, літератури чи мистецтва визнається громадянин, творчою працею якої він створений (ст. 1257 ЦК РФ).

Виняткові права на службові твори належать роботодавцю, якщо інше не встановлено договором між ним і автором (п. 2 ст. 1295 ЦК України), але авторські права все одно залишаються у автора (п. 1 ст. 1295 ЦК України).

Автору результату інтелектуальної діяльності, крім виняткового права на відповідний результат, належать особисті немайнові права, які є невідчужуваними і не передається. Навіть відмовитися від них автор не може - така відмова буде незначним (п. 2 ст. 1228 ЦК РФ). Тобто особисті немайнові права невіддільні від автора: їх не можна передати за договором про відчуження виключного права або за ліцензійним договором, подарувати.

До таких невідчужуваних прав відносяться право авторства, право на ім'я й інші особисті немайнові права. У свою чергу, до «інших» особистих немайнових прав автора твору належать право на недоторканність твору (ст. 1266 ЦК РФ) і право на його оприлюднення (ст. 1268 ЦК РФ).

Під правом авторства розуміється право визнаватися автором твору (ст. Тисячу двісті шістьдесят-п'ять ГК РФ). Право на ім'я - це право використовувати або дозволяти використання твору під своїм ім'ям, під вигаданим ім'ям (псевдонімом) або без зазначення імені, тобто анонімно (ст. 1265 ЦК України).

Право на недоторканність твору означає, що без згоди автора не допускається внесення в його твір змін, скорочень і доповнень, постачання твори при його використанні ілюстраціями, передмовою, післямовою, коментарями чи якими б то не було поясненнями (ст. 1266 ЦК РФ). Нарешті, право на оприлюднення твору - це право вчинити дію або дати згоду на дію, яке вперше робить твір доступним для загального відома шляхом його опублікування, публічного показу, публічного виконання, повідомлення в ефір або по кабелю або будь-яким іншим способом (ст.1268 ЦК РФ).

Все це означає, що навіть коли автор передав виключне право в повному обсязі на твір іншій особі, ця особа все одно не може без згоди автора здійснювати з твором ті дії, які зачіпають особисті немайнові права автора. Іншими словами, тільки автор твору може дати дозвіл (згоду) на використання його твору, наприклад, взагалі без зазначення імені автора або під його псевдонімом, на внесення в твір змін, скорочень і доповнень, постачання коментарями, поясненнями та т. Д.

Якщо компанія «забула» не тільки про особисті немайнові права автора, а й про виняткові права на твори (не уклала з автором або іншим правовласником договір про відчуження виключного права або ліцензійний договір), то суд, зрозуміло, констатує ще й порушення виняткових прав, в результаті чого компанію можуть зобов'язати виплатити автору або іншому правовласнику компенсацію, передбачену в пункті 3 статтею 1252, статті 1301 ЦК України.

Типові порушення авторських прав і ризики відповідальності

Найпоширеніші порушення особистих немайнових прав авторів творів компаніями - коли компанія без дозволу автора розміщує на своєму сайті або використовує в своїх рекламних матеріалах об'єкт авторського права - наприклад, фотографії, - постачаючи їх коментарями (своїм текстом) і не вказуючи автора фото. Суди в подібних випадках констатують факт порушення права автора на ім'я і права на недоторканність твору (див., Наприклад, визначення Московського міського суду від 02.03.12 у справі № 33-6771, апеляційні визначення Московського міського суду від 26.07.12 у справі № 11 -14930, від 26.07.12 у справі № 11-14931, від 11.12.13 у справі № 11-32812).

Цивільно-правові санкції за порушення особистих немайнових прав

Які ризики тягне для компанії порушення особистих немайнових прав автора? У статті +1251 Цивільного кодексу вказано відкритий перелік способів захисту таких прав:

  • визнання права;
  • відновлення становища, яке існувало до порушення права;
  • припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення;
  • компенсація моральної шкоди;
  • публікація рішення суду про допущене порушення.

Тобто грошові цивільно-правові санкції щодо компанії можуть обмежитися компенсацією моральної шкоди.

Максимальний розмір компенсації (5 млн рублів) - дуже велика рідкість в судовій практиці. Імовірність стягнення суттєвої суми компенсації мала в тих випадках, коли мова йде тільки про порушення особистих немайнових прав автора (про використання фото з віддаленої інформацією про авторство), при тому, що саме право на використання фото було отримано (укладено договір про передачу виключних прав або ліцензійний договір ). Навіть в тих випадках, коли компанія взагалі не отримала право на використання фото і заодно порушила ще й особисті немайнові права автора, найчастіше мова йде про суми в межах 50-100 тис. Рублів.

Крім того, Цивільний кодекс передбачає відповідальність за видалення або зміна без дозволу автора або іншого власника авторських прав інформації про авторське право, а також за відтворення, розповсюдження, імпорт з метою розповсюдження, публічне виконання, повідомлення в ефір або по кабелю, доведення до загального відома творів з віддаленої або зміненої без згоди автора (чи іншого власника авторських прав) інформацією про авторське право (п. 3 ст. 1300 ЦК України). У таких випадках автор або інший правовласник вправі вимагати за своїм вибором від порушника відшкодування збитків або виплати компенсації відповідно до статті 1301 Цивільного кодексу. Розмір цієї компенсації визначається у твердій сумі (від 10 тис. До 5 млн рублів на розсуд суду) або в двократному розмірі вартості примірників твору або в двократному розмірі вартості права використання твору, яка визначається виходячи з ціни, яка при порівнянних обставинах звичайно стягується за правомірне використання твору.

Відмінність першої ситуації, в якій автор може вимагати лише компенсацію моральної шкоди, від другої ситуації, коли автор отримує право на спеціальну компенсацію, передбачену в статті 1301 Цивільного кодексу, в тому, що в першому випадку мова йде просто про використання твору без зазначення імені автора або його псевдоніма (тобто порушник може навіть не знати про те, хто є автором конкретного твору і що він порушує його права), а в другому випадку порушник при використанні твору видаляє або змінює і Мевша в ньому інформацію про автора (і, відповідно, знає, хто є автором). Якщо використане твір (наприклад, фотографія) було отримано з відкритих джерел, в яких на ньому була відсутня інформація про авторське право (наприклад, фотозображення розміщувалося на інтернет-сайтах правовласника фото), то подальше використання цього твору без зазначення автора не є підставою для стягнення компенсації по статті 1301 Цивільного кодексу, тому що не було дій з видалення інформації про автора (див. апеляційне визначення Московського міського суду від 28.11.12 у справі № 11-28102, Постав тичних Суду з інтелектуальних прав від 06.09.13 у справі № А45-20785 / 2012).

Підкреслимо: це не означає, що будь-яку фотографію з відкритого джерела можна вільно використовувати, не домовляючись з правовласником. Якщо особа, що використало твір, що не уклало відповідний договір про відчуження виключного права або ліцензійний договір, то це в будь-якому випадку буде порушенням авторських прав і підставою для стягнення компенсації.

Інші наслідки порушення особистих немайнових прав

Крім цивільно-правової відповідальності, порушення особистих немайнових прав автора може спричинити за собою адміністративну відповідальність компанії у вигляді штрафу від 30 до 40 тис. Рублів. Під санкцію, згідно з частиною 1 статті 7.12 Кодексу про адміністративні порушення, потрапляє будь-яке порушення авторських і суміжних прав з метою отримання доходу.

Незважаючи на те що ймовірність великих фінансових втрат компанії в разі залучення як до цивільно-правової, так і до адміністративної відповідальності за порушення особистих немайнових прав автора не надто велика, будь судовий розгляд саме по собі може означати для серйозної відомої компанії репутаційні ризики.

Тому якщо компанія планує використовувати в рекламі фотографію, то кращий варіант нівелювання ризиків - не тільки укласти з правовласником ліцензійний договір або договір про відчуження виключного права щодо фотографії, але і отримати згоду автора на внесення в твір змін, скорочень і доповнень, постачання коментарями і пр. Якщо згадка про автора на фотографії не планується (не вписується в концепцію реклами), то потрібно отримати також згоду автора на анонімне використання фото.

Якщо на рекламній фотографії знятий людина або в рекламному ролику задіяні кадри не з акторами, з якими укладено договір про зйомку, а документальні записи, на яких відображені сторонні люди, то важливо пам'ятати про те, що оприлюднення та використання зображення громадянина вимагає згоди цього громадянина або його правонаступника (п. 1 ст. 152.1 ГК РФ). Згода не потрібна, якщо громадянин позувала за плату або якщо ви отримуєте зображення при зйомці, яка проводилася в публічних місцях (але друге виняток не діє, коли зображення громадянина є основним об'єктом використання).

Коли авторські права належать юрособі

У деяких випадках автором може виступати юридична, а не фізична особа.

По-перше, Цивільний кодекс РРФСР 1964 року визнавав в певних випадках юридичних осіб в якості авторів тих чи інших творів (наприклад, авторське право на кінофільм або телефільм належало підприємству, яке здійснило зйомку). Ці положення, як і раніше застосовуються до тих випадків, коли авторське право виникло до введення в дію четвертої частини Цивільного кодексу. Згідно зі статтями 5 і 6 Федерального закону від 18.12.06 № 231-ФЗ «Про введення в дію частини четвертої Цивільного кодексу», автор твору визначається відповідно до законодавства, що діяло на момент створення твору, і в тих випадках, коли терміни дії авторських прав юридичних осіб ще не минули, ці юридичні особи вважаються авторами творів, а до виникаючих в зв'язку з цим правовідносин за аналогією застосовуються правила частини 4 Цивільного кодексу.

По-друге, якщо на території Росії правова охорона твору надана відповідно до міжнародних договорів, то автор твору визначається за законом держави, на території якого виник юридичний факт, що послужив підставою для придбання авторських прав (п. 3 ст. Тисяча двісті п'ятьдесят шість ГК РФ). Відповідно, якщо за законодавством іншої країни автором твору є юридична особа, то на території Росії воно також буде визнано автором.

Авторські права і право на цитування

У праві інтелектуальної власності існує таке поняття як цитування. Це можливість відтворити об'єкт авторського права в певних цілях без згоди автора і без винагороди, але з обов'язковим зазначенням автора і джерела запозичення. Однак ризиковано використовувати в рекламі фото, спираючись на норму про право на цитування.

Правові основи цитування регулюються статтею 1 274 ГК РФ. Існує думка, що зазначена норма застосовується не тільки до текстів, а й до фотографій. Якщо фотографія включається в інший твір (наприклад, в текст), вона стає його невід'ємною частиною. Таке включення в інший твір суди іноді визнають цитуванням (див. Апеляційні визначення Мосміськсуду від 14.11.13 у справі № 11-32043 / 2013, від 24.08.12 у справі № 11-18206). Але є й інша думка: з диспозиції підпункту 1 пункту 1 статті тисяча двісті сімдесят чотири Цивільного кодексу випливає, що цитування підлягають лише ті твори, які можна приводити в оригіналі або в перекладі, тобто твори текстового (інформативного) характеру. Фотографічні твори повністю виражені в графічній формі і тому цитування не підлягають (апеляційне визначення Московського міського суду від 20.05.13 у справі № 11-11791).

Навіть якщо суд в принципі допускає можливість цитування фотографій, розраховувати на висновок суду про законність цитування при відсутності згоди автора або іншого власника авторських прав можна лише при дотриманні декількох умов. По-перше, при цитуванні повинен бути зазначений джерело запозичення (це може бути, наприклад, адреса сайту або загальнодоступного особистого блога автора, на якому було розміщено цитований фото). По-друге, твір, яке цитується, до цього має бути правомірно оприлюднено. По-третє, потрібно вказати ім'я автора (так, як воно зазначено в джерелі запозичення). Тобто варіант цитування без вказівки імені автора все одно вимагає згоди автора. По-четверте, обсяг цитування повинен відповідати цілям цитування, а ці цілі обмежені - вони можуть бути тільки науковими, полемічними, критичними або інформаційними (подп. 1 п. 1 ст. +1274 ГК РФ). Недотримання хоча б одного з вищеназваних умов виводить використання твору за межі законного (апеляційне визначення Верховного суду Республіки Алтай від 13.03.13 у справі № 33-139).

Є сумнів, що використання фотографії в рекламних матеріалах можна розцінювати як дозволеного цитування в інформаційних цілях. Незважаючи на те що реклама - це інформація, вона має особливу мету - формування або підтримка інтересу до об'єкта рекламування і його просування на ринку (п. 1 ст. 3 Федерального закону від 13.03.06 № 38-ФЗ «Про рекламу»). Тобто у реклами комерційна мета, а значить, зміст реклами навряд чи можна вважати інформацією в тому сенсі, який передбачається в підпункті 1 пункту 1 статті тисяча двісті сімдесят чотири ГК РФ.

Особисті немайнові права авторів відеороліка и Можливі конфлікти

При створенні рекламного відеороліка компании-замовника важліво пам'ятати про ті, что кроме Виключно права на ролик в цілому як на аудіовізуальній твір, Пожалуйста замовник отрімує в лица, Який організував создания ролика (як правило, це спеціалізована Продюсерський компанія), є ще права авторів окремий результатів інтелектуальної ДІЯЛЬНОСТІ, что входять до складу рекламного відеороліка (сценарій, режисура, музичне твір, художні декорації и т. д.). За цімі авторами зберігаються право авторства та інші Особисті немайнові права (п. 3 ст. 1240 ЦК РФ). Зазвичай володар виключного права на складний твір в цілому (продюсерська компанія), передаючи виключне право в повному обсязі або права використання на умовах ліцензійного договору замовнику ролика, гарантує в договорі, що права третіх осіб не порушені. Проте, замовнику, щоб уникнути ризиків порушення особистих немайнових прав авторів краще самостійно проконтролювати, що продюсерський центр дійсно отримав від авторів складових частин складного твору письмову згоду на анонімне використання їх творів, а також на можливість внесення в них змін.

Особисті немайнові права виконавця

Компанії-замовнику рекламного ролика важливо пам'ятати про права виконавця. Виконавець - це громадянин, творчою працею якої створено виконання (ст. 1313 ЦК України). Тобто це актор, співак, музикант, танцюрист або інша особа, яка грає роль, читає, декламує, співає, грає на музичному інструменті або іншим чином бере участь у виконанні твори літератури, мистецтва або народної творчості.

При укладанні з виконавцем договору про створення аудіовізуального твору згоду виконавця на використання його виконання в складі аудіовізуального твору передбачається (п. 4 ст. 1317 ЦК України). Але якщо компанія, яка купує права на ролик, не виключає можливості в подальшому використовувати окремо тільки звукову доріжку ролика або тільки зображення героя ролика (наприклад, робити постери або інші види візуальної реклами з зображенням актора в тому образі, в якому він знімався), то згода актора на ці види використання потрібно особливо обговорювати в угоді з ним (п. 4 ст. 1317 ЦК України).

Однак зазначені вище норми стосуються лише виключного права на виконання (тобто фактично на випуск ролика в ефір), тоді як у виконавця, як і у автора твору, є ще й особисті немайнові права.

По-перше, це право визнаватися автором виконання (подп. 2 п. 1 ст. 1315 ЦК України). По-друге, право на зазначення свого імені або псевдоніма на примірниках фонограми і в інших випадках використання виконання, крім випадків, коли характер використання твору виключає можливість вказівки імені виконавця або найменування колективу виконавців (подп. 3 п. 1 ст. 1315 ЦК України) . По-третє, право на недоторканність виконання - право на захист виконання від будь-якого спотворення, тобто від внесення в запис, в повідомлення в ефір або по кабелю змін, які призводять до перекручення сенсу або порушення цілісності сприйняття виконання (подп. 4 п. 1 ст. 1315 ЦК України).

Говорячи про можливі винятки в реалізації права на ім'я (подп. 3 п. 1 ст. 1315 ЦК України), законодавець не дав визначення, що розуміється під «характером використання твору, який виключає можливість вказівки імені виконавця». У той же час право на ім'я виконавця та право на недоторканність виконання відрізняються за змістом від однойменних прав автора твору. Законодавець не передбачив в статті 1315 Цивільного кодексу можливості отримати у виконавця дозвіл (згоду) на використання виконання анонімно (тобто демонструвати ролик, що не вказуючи виконавця), а також на внесення до виконання будь-яких змін. Рекламні ролики не припускають наявність фінальних або початкових титрів із зазначенням імен виконавців, режисерів-постановників, авторів сценарію і т. Д. Але на питання про те, чи можна віднести показ рекламного ролика до випадків, коли характер використання твору виключає можливість вказати ім'я виконавця, і чи треба отримувати дозвіл у виконавця на анонімне використання його виконання, чіткої відповіді в законодавстві немає.

Можливі конфлікти через порушення авторських прав виконавця

Говорити про позиції, що склалася судів із зазначених вище питань теж поки не доводиться - судова практика вкрай мізерна (швидше за все, якщо виконавці пред'являють претензії через незазначення їх імені при трансляції ролика, сторони залагоджують конфлікт у позасудовому порядку). Проте один приклад, який ілюструє підхід суду, привести можна.

Актриса, яка знялася в рекламному ролику стільникового оператора, згодом звернулася з позовом до цієї компанії, а також до кінокомпанії, яка організувала зйомку, і до телеканалів, транслював ролик. Позивачка уклала з кінокомпанією договір про надання послуг в якості актриси в зв'язку з виконанням ролі в повнометражному художньому фільмі. За цим договором актриса передала кінокомпанії виключне право на використання її виконання в повному обсязі, в будь-якій формі і будь-якими способами. Також в договорі було вказано, що кінокомпанія як володар виключного права вправі без дозволу актриси і без виплати їй додаткової винагороди самостійно використовувати або дозволяти третім особам використання виконання як в складі фільму, так і окремо від нього в будь-якій формі і будь-яким способом. Надалі кінокомпанія передала продюсерської компанії права на використання окремих фрагментів фільму для виробництва рекламного ролика стільникового оператора.

Позивачка вважала використання її виконання в рекламі незаконним, оскільки вона не давала на це окремого згоди, але суди цей аргумент спростували, так як актриса передала кінокомпанії виняткові права без будь-яких обмежень. Крім того, позивачка вимагала захисту особистих немайнових прав автора виконання, тому що рекламний ролик транслювався без вказівки її імені. У частині цих вимог суд теж відмовив. Він врахував пояснення відповідачів про те, що рекламний ролик являє собою специфічне аудіовізуальний твір, хронометраж якого вимірюється в секундах і не дозволяє вказувати імена беруть участь в ньому виконавців. Форма і зміст рекламного ролика обумовлені метою залучення уваги телеглядачів до рекламованого товару (послуги). Крім того, суд врахував представлене відповідачами пояснення фахівця, з якого випливало, що вказівка ​​імені виконавця в рекламному ролику можливо при дотриманні двох умов: якщо виконавець грає самого себе і в ролику вказується на використання об'єкта рекламування самим виконавцем. У всіх інших випадках вказівка ​​виконавця в рекламному ролику неможливо (визначення Московського міського суду від 16.02.11 у справі № 33-2137).

З цього прикладу можна зробити два висновки. По-перше, потрібно розрізняти випадки, коли актор в рекламному ролику виконує роль, від випадків, коли виконавець в ролику постає в образі самого себе (зазвичай це ролики, в яких медійні персони постають як користувачі рекламованих товарів і послуг). У першому випадку, як у наведеному прикладі, у компанії хороший шанс обґрунтувати неможливість вказівки імені виконавця. У другому випадку вказівка ​​імені виконавця технічно можливо, а значить, його відсутність суд швидше за все визнає порушенням, якщо виконавець не давав згоди на анонімне використання (правда, в таких ситуаціях, як правило, самі рекламодавці зацікавлені у вказівці імені медійної персони).

По-друге, важливо враховувати, що використання в рекламному ролику фрагмента самостійного твору - фільму, мультфільму - вимагає особливої ​​уваги юристів. В обов'язковому порядку необхідно перевірити у особи, у якого компанія набуває права на відповідний фрагмент фільму, мультфільму, наявність прав на відповідний фрагмент і на результати інтелектуальної діяльності, які увійшли до складу фрагмента, в тому числі наявність такого способу використання як переробка відповідного твору і будь-якого його фрагмента для створення нових аудіовізуальних та інших творів, тому що фрагмент фільму в рекламному ролику стає частиною іншого твору.

До того ж тут важливо враховувати чисто психологічний момент: навіть якщо актор, знімаючись у фільмі і передаючи виключні права на своє виконання, висловив згоду на подальше використання виконання в будь-якій формі і будь-яким способом, він може не припускати можливості появи фрагмента з його участю в рекламі . Якщо для нього це стане неприємним сюрпризом, то для компанії-рекламодавця це може обернутися судовим розглядом, як у наведеному вище прикладі. Навіть незважаючи на законність використання виконання і виграш судового спору, у компанії з'являються репутаційні ризики. Тому щоб уникнути конфліктів з артистами, зайнятими у фрагменті, який планується використовувати в рекламі, не завадить по можливості заручитися окремим письмовою згодою на використання їх виконання саме в рекламному ролику.

Авторські права на окремі види творів

Авторським правом охороняється будь-яка фотографія, навіть якщо в ній немає ніякої оригінальності. Пункт 1 статті 1259 ЦК РФ прямо відносить фотографічні твори до об'єктів авторських прав. Як пояснюється в пункті 28 постанови пленумів ЗС РФ і ВАС РФ від 26.06.09 № 5/29, поки не доведено інше, результати інтелектуальної діяльності передбачаються створеними творчою працею. Саме по собі відсутність новизни, унікальності і (або) оригінальності результату інтелектуальної діяльності не може свідчити, що він створений не творчою працею. Тому посилання відповідачів на те, що конкретні фотографії не є продуктом творчої праці, як правило, суди до уваги не беруть (див. Рішення Суду з інтелектуальних прав від 09.04.14 у справі № А40-15537 / 2012).

Будь-рекламний ролик вважається об'єктом права інтелектуальної власності, оскільки рекламний ролик і його складові (сценарій, режисура і т. Д.) Представляють собою результат творчої праці, а ролик в цілому є результатом інтелектуальної діяльності (п. 1 ст. 1225 ЦК РФ). Твори науки, літератури і мистецтва визнаються об'єктами авторського права незалежно від достоїнств і призначення твору, а також від способу його вираження (п. 1 ст. 1259 ЦК РФ).

дивіться відеолекцію

Вимоги до реклами. Розповідає старший експерт Системи Юрист Юлія Копеева.

прослухайте   курс відеолекцій про перевірки компанії і захисту від адміністративної відповідальності у Вищій школі юриста прослухайте курс відеолекцій про перевірки компанії і захисту від адміністративної відповідальності у Вищій школі юриста . Систематизуйте свої знання і отримаєте документальне підтвердження: диплом державного зразка .

Чому навіть виняткового права може бути недостатньо?
Чиї особисті немайнові права потрібно охороняти, і як це зробити?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online