- регламентація питання
- способи отримання
- Визначальні фактори для призначення компенсації
- Присудження при відсутності провини
- Особливості в сфери захисту прав споживача
- Щодо оподаткування податком
- Правила для звернення до суду
- Підвідомчість і підсудність
- держмито
- апеляція
- висновок
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Відшкодування моральної шкоди - одна з проблемних тем в російській правовій системі. Точних формул для розрахунку ніде не передбачено, практика присудження мізерна, а суми дуже маленькі. У той час як виплата за страждання запропонована законом.
Розберемо що таке моральна шкода і як здійснюється його компенсація.
регламентація питання
Моральна шкода - це переживання або фізичний дискомфорт, який відчуває потерпілий, в зв'язку з неправомірними діями інших учасників цивільних правовідносин.
Якщо розглядати визначення в контексті споживчої сфери, то доводиться визнати, що освітлена вона дуже скромно. В Законі про захист прав споживача (ЗПП) в ній згадується лише в одній статті. Тому для уточнення деяких нюансів доводиться звертатися до ЦК.
Основи цивільного законодавства Союзу РСР і республік передбачали компенсацію за будь-які не відповідають правилам вчинки правопорушника. Але після початку дії ГК, вона стала визначатися тільки щодо зазіхань на немайнові можливості.
способи отримання
за ст. 1099 ЦК виплати з приводу порушених матеріальних прав здійснюються лише строго для прецедентів, передбачених окремими законодавчими актами. Наприклад, договір щодо виконання послуг сам по собі є матеріальним, а невиконання зобов'язань в строк, найчастіше, приводить до додаткових витрат.
Отримати виплати за понесені страждання можливо тільки в судовому порядку. Тобто вимагати їх від порушника зобов'язань до звернення до органу влади незаконно.
А ось в процесі розгляду можна домовитися про якийсь сумі, тоді і суддя буде, приймаючи рішення, орієнтуватися на неї.
Законодавець поділяє цю компенсацію від інших способів захисту цивільних прав. Іншими словами, сума не буде залежати ні від розміру завданих збитків, ні від величини нарахованої неустойки , І тим більше не підлягає підрахунку від ціни договору.
Тому воно може міститися окремим пунктом в заяві по реабілітації прав з основного питання або являти собою окреме позовну заяву.
Наприклад, коли відбувається моральне відшкодування в межах кримінальної справи, потерпілий може, згідно ст. 44 КПК , Подати, як цивільний позивач, вимога надати компенсацію за моральні страждання. А споживач, який оплатив послугу, але не отримав її в термін, може в одній позовній вимагати розірвати договір, повернути гроші, відшкодувати збитки і моральну шкоду.
Визначальні фактори для призначення компенсації
Компенсація безпосередньо залежить від 4 показників:
- страждання потерпілого;
- неправомірних дій порушника;
- взаємозв'язку перших двох чинників;
- наявності вини.
Тобто, для початку, визначається чи дійсно позивач відчував дискомфорт від ситуації, що сталася. Особлива увага приділяється безпосередньо його особистості. Наприклад, при інших рівних умовах вагітна жінка апріорі відчуває більше моральне потрясіння, ніж здоровий чоловік, тому і компенсація буде більше. Або в ситуації, коли порушення права призвело до виникнення у позивача захворювання, пов'язаного з переживанням.
Потім відбувається класифікація порушення. Визначається чи має воно місце, в зв'язку з чим воно виникло. Якщо йде суперечка між споживачем і продавцем, то враховуються причини невиконання належного. Можливо, воно відбулося через обставини, що не залежать від дій відповідача. Наприклад, в силу невиконання своєї частини договору покупцем.
Присудження при відсутності провини
Однак, існують випадки, коли відшкодування шкоди відбувається, незалежно від того чи доведена вина.
До них відносяться ситуації:
- шкода заподіяна засобом підвищеної небезпеки. Найпопулярнішим варіантом є дорожньо-транспортна пригода. Так як автомобіль вважається таким засобом, постраждала сторона має право вимагати крім задоволення прохань по компенсації шкоди здоров'ю або життю ще й виплату морального;
- порушення пов'язані з неправомірним засудженням, взяттям під варту, витребуванням адміністративного штрафу. Але якщо вже заявлені вимоги по відшкодуванню шкоди, внаслідок порушення обов'язку здійснити розгляд справи або виконати дії органами влади в розумні періоди, то таке прохання заявити вже буде не можна. Вони є взаємовиключними;
- відбувається посягання на репутацію людини, його добре ім'я.
Особливості в сфери захисту прав споживача
Для споживачів є особливості, в п.45 Постанови Пленуму ВС No 17 від 28.06.2012 , Йдеться про те, що сам факт недотримання організацією або ІП норм, що діють у сфері ЗПП, є підставою для присудження компенсації моральної шкоди.
Тобто, для того щоб отримати виплату потрібно довести порушення зобов'язань, що призвели до обмеження можливостей набувача. Про те, які права є у споживача написано в ЗПП, перерахуємо основні:
- отримати товар або послугу, яка буде безпечною у використанні. При цьому, в документах повинен бути зазначений термін, протягом якого його використання буде відповідати такому критерію. А якщо він не прописаний, то не менше, ніж протягом 10 років;
- познайомитися з інформацією не тільки про організацію, з якою відбувається взаємодія, але і про якість, склад товару або послуги, про особливості її використання, якщо такі є;
- право обміну, повернення товару, отримання іншого при наявності в ньому недоліків, якщо він не підпадає в список, який представляє собою виключення для повернення або заміни.
Щодо оподаткування податком
Компенсується шкода виключно в грошовому еквіваленті. А сума компенсації моральної шкоди визначається суддею. При вирішенні спору про розмір особлива увага приділятиметься особистості потерпілого, особливостей обмежень, що повинен був відчувати потерпілий. А також від характеру провини. Тобто чи наступили наслідки в результаті навмисного поведінки правопорушника або це було ненавмисне дії, що призвело до таких наслідків.
Не менш важливим показниками буде розумність і справедливість застосовуваної санкції.
Однозначно назвати розміри важко, тому що все залежить від категорії справ, регіону, в якому відбувається суперечка. Мабуть, однією зі сфер, де присуджуються найменші виплати є споживча. У ній дійсно правило досудового врегулювання конфлікту, тобто до моменту звернення до суду потрібно постаратися вирішити справу мирно. Тому в органі влади часто звертають увагу на те, зробили сторони всі можливі варіанти для вирішення питання.
Правила для звернення до суду
Якщо відбувається посягання на немайнові блага, то щодо таких справ за правилами ст. 208 ГК позовна давність не поширюватиметься. Іншими словами, незалежно від того, коли настали обставини порушення прав, позивач може звернутися до суду за їх відновленням.
У ситуації, коли відшкодування пов'язано з нехтуванням матеріальних основ, то терміни будуть відповідати тим тимчасовим кордонів, які встановлені нормами для розглянутих взаємин. Так як в ЗПП терміни не прописані, то застосовуються загальні правила з ГК. Строк для звернення до суду за захистом своїх прав дорівнює 3 років.
Природно, цей період не панацея. Існують ситуації, коли часові межі коротші. Наприклад, щодо вимог, які випливають з гарантійного періоду, тоді термін буде обмежений ім.
Або давність може бути збільшена, у зв'язку з поважною причиною пропуску. В цьому випадку, слід в заяві прописати не тільки основну прохання, по якій буде відбуватися спір, а й вимога про поновлення строку. У бік збільшення передбачено максимальне значення - 10 років.
Тягар доказування факту відсутності порушення лежить на відповідачеві. Тільки в разі, якщо ставиться питання про неналежну якість придбаного товару, надання доказів стає в рівній мірі обов'язком обох сторін. Зокрема, визначення часу виявлення нестачі.
Підвідомчість і підсудність
Розглядати позов про відшкодування моральної шкоди слід суду загальної юрисдикції, якщо сума вимог менше 50 тис., То світовому, якщо більш - районному. Район в цьому випадку вибирається на розсуд заявника. Можна заявлятися за місцем реєстрації організації або проживання ІП, на свою адресу або за місцем, де був укладений договір.
Відповідачами в справі можуть бути виконавці будь-якого етапу надання товару або послуги - виробники, імпортери, продавці, підрядники і т.д. Вибір буде залежати від порушення. Так, якщо питання про якість товару, то залучити можна не тільки продавця, що займає його реалізацією, але і виробника, а якщо питання в заміні невідповідного розміру речі, очевидно, що питання до розповсюджувача.
держмито
Якщо відбувається вимога, про виплату грошових коштів в рахунок понесених моральної шкоди, то в силу Постанови Пленуму ВС No 10 від 20.12.1994 , Воно буде ставитися до нематеріальних питань, отже, державна мита повинна сплачуватися у розмірі 300 рублів для громадян.
А якщо відбувається подача позовної заяви про компенсацію моральної шкоди, отриманого в результаті скоєння злочину, шкоди, заподіяної життю або здоров'ю, то позивачі звільняються від оплати послуг органів судової влади за правилами ст. 333.36 НК .
Крім того, для споживачів, звернення за відновленням своїх прав по ст. 17 ЗПП також буде безкоштовним.
апеляція
У компенсації суди відмовляють рідко, частіше проблема полягає в маленькому розмірі, який не влаштовує позивача. Як правило, відмова у відшкодуванні моральної шкоди у справах про захист прав споживачів відбувається через відмову по основній прохання - розірвання договору, відшкодування збитків і т.д.
У будь-якому випадку, у всіх, що пройшли процедуру судового розгляду в першій інстанції, є можливість подати апеляційну скаргу в вищестоящий орган влади, заявивши вимогу про скасування рішення повністю або тільки в відношенні конкретного питання.
висновок
Компенсацію моральної шкоди у справах про захист прав споживача можна отримати тільки на підставі рішення суду. Її розмір буде визначатися в кожному конкретному випадку індивідуально, і не буде залежати від інших сум, присуджених у цій справі. Якщо вердикт суду не влаштовує одержувача компенсації, він може оскаржити таке рішення.