Як оплачувати додаткові послуги в товаристві власників (ТС)

  1. «Відключили домофон - лікарі відмовляються приходити на виклик»
  2. «Попередила, що не буду оплачувати допуслуги, поки зі мною не укладуть договір»
  3. Голова ТС: «Не допуслуги, а витрати на експлуатацію»
  4. Юрист: «Будь-який учасник товариства має право відмовитися від додаткових послуг»

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Після того як прем'єр-міністр Андрій Кобяков розкритикував товариства власників за зайві послуги в Жирівка, до редакції TUT.BY звернулися мешканці житлового комплексу «Уручскій», що в селі Копище близько Уруччя. За їхніми розповідями, в ТС з початку цього року доводиться платити за додаткові послуги, на які з мешканцями не було укладено договір. У голови правління ТС інша позиція. FINANCE.TUT.BY розбирався, наскільки обгрунтовані додаткові суми в Жирівка в ТС. Після того як прем'єр-міністр Андрій Кобяков   розкритикував   товариства власників за зайві послуги в Жирівка, до редакції TUT

Фото: Олександр Васюковіч, TUT.BY

«Відключили домофон - лікарі відмовляються приходити на виклик»

Мешканці житлового комплексу «Уручскій» розповідають: після того, як в товаристві власників змінився голова, їм разом з Жирівка почали приходити «додаткові» рахунки з «незрозумілими» сумами в них.

- Згідно із законом, включати додаткові послуги в жирування заборонено, тому з повідомленням приходила пришпилена папірець з довільними сумами за додаткові послуги. Ці суми від місяця до місяця змінювалися, мешканці неодноразово знаходили арифметичні помилки в них. Договір на додаткові послуги в нашому ТЗ не був укладений, і рахунки з незрозумілим переліком послуг виставлялися мешканцям протягом більш ніж 9 місяців, що суперечить указу президента від 31 грудня 2015 року № 536, - розповідає житель житлового комплексу Андрій Золотар.

Послуги, які мешканці відносять до додаткових.

Жителі неодноразово зверталися до голови з проханням укласти договори і роз'яснити порядок формування тарифів. У вересні 2017 року власникам форму договору надали. Однак багатьох мешканців такий договір не влаштував - вони відмовилися його підписувати:

- По суті, договір залишає за ТЗ право виставляти рахунки на оплату будь-яких фактичних витрат. В даний час це витрати на ремонти офісу голови, його зарплата, оргтехніки, телефонних переговорів в повному обсязі і інше, - говорить Андрій Золотар.

За словами мешканців, такий договір суперечить Житловому кодексу, за яким «твердження щорічного кошторису доходів і витрат, встановлення розмірів обов'язкових платежів і внесків членів товариства власників відноситься до виключної компетенції загальних зборів власників». Також в кодексі сказано, що «голова правління зобов'язаний забезпечити надання додаткових житлово-комунальних послуг на підставі окремого договору на надання додаткової житлово-комунальної послуги».

- Ми, виходить, всі витрати повинні оплачувати за фактом без укладення договору. До сих пір загальні збори власників не проводилося і кошторис на 2017 рік не затверджена - розмір обов'язкових або додаткових внесків не визначений, склад додаткових послуг та їх тарифи також не визначені.

До сих пір загальні збори власників не проводилося і кошторис на 2017 рік не затверджена - розмір обов'язкових або додаткових внесків не визначений, склад додаткових послуг та їх тарифи також не визначені

Пункт 1.6. викликав обурення у мешканців.

Як розповідає Андрій, тим, хто відмовився підписувати запропонований договір, з 15 жовтня відключили домофон. Це ж підтверджують і інші мешканці.

- Навіть після пред'явлення платіжних доручень про оплату послуг домофона голова ТС відмовляється відновити роботу системи. Я, наприклад, оплатив домофон на два роки вперед. У будинку, в якому я проживаю, багато молодих сімей. У поліклініці відмовляються посилати лікарів на виклик, так як через відключеного домофона не забезпечений доступ до житла.

«Попередила, що не буду оплачувати допуслуги, поки зі мною не укладуть договір»

- У січні 2017 роки я попросила голову ТС укласти зі мною договір на оплату додаткових послуг. Спочатку усно, потім написала лист, в якому попередила, що відмовляюся сплачувати допуслуги, поки зі мною не укладуть договір і не роз'яснять формування тарифів. Мої прохання проігнорували і тільки 23 вересня в мою поштову скриньку вкинули договір на участь у витратах загального майна і користування додатковими та іншими послугами. З договору не зрозуміло, які послуги входять до додаткових, які - в інші, що входить у внески і за якими тарифами ці послуги будуть вважатися, - розповідає Наталя Данилевська, мешканка одного з будинків і член ревізійної комісії ТЗ.

Отримати від голови інформацію про фінансово-господарської діяльність ТС за цей рік Наталія та інші ревізори поки не можуть: за законом, перевірка повинна проводитися щорічно до 31 березня року, наступного за звітним.

Село Копище. Знімок носить ілюстративний характер. Фото: Олександр Васюковіч, TUT.BY

- Я як власник не проти оплачувати допуслуги, але підписавши договір в такому вигляді я буду змушена оплачувати ті суми, які мені виставлять без моєї згоди.

З проханням перевірити, чи не суперечить запропонований мешканцям договір Житлового кодексу і можуть нараховувати внески без затвердження їх загальними зборами, Наталя звернулася до Мінського районного виконавчий комітет. У відповіді від заступника голови райвиконкому Володимира Юргевича було сказано, що «додаткові житлово-комунальні послуги можуть бути надані громадянину-платнику житлово-комунальних послуг та оплачені їм тільки після укладення відповідних договорів на надання кожної додаткової послуги».

«Згідно зі статтею 215 Житлового кодексу Української РСР встановлення розміру обов'язкових платежів і внесків членів товариства власників відноситься до виключної компетенції загальних зборів (зборів уповноважених) членів товариства власників. Розмір, склад і порядок внесення внесків визначаються статутом ТС », - говорилося у відповіді.

Також у відповіді було вказано. що Наталя може оскаржити рішення в Мінському облвиконкомі, що жінка і зробила. Там їй відповіли практично те ж саме, додавши, що «суперечки, що склалися між членами організації забудовників і його правлінням, мають цивільно-правовий характер і розглядаються в судовому порядку».

Голова ТС: «Не допуслуги, а витрати на експлуатацію»

Голова правління товариства власників житлового комплексу «Уручскій» пояснює: за додаткові послуги мешканці зараз не платять - їм приходять рахунки на оплату витрат по експлуатації спільного майна, оплачувати які, відповідно до Житлового кодексу і статутом ТЗ, зобов'язані всі учасники спільного домоволодіння пропорційно їх частці в праві спільної власності на це майно.

- Є постанова Ради Міністрів (від 27.01.2009 № 99 - Прим. TUT.BY), де визначається перелік додаткових послуг. У цьому списку дійсно є установка і технічне обслуговування домофонних систем. Але потрібно чітко розмежовувати в кожному конкретному випадку, що є додатковою послугою, а що - експлуатацією загального майна. Наприклад, коли після введення будинку в експлуатацію мешканці на загальних зборах вирішили поставити домофон - це можна назвати додатковою послугою, для оплати якої необхідно укладати договір. Коли інженерна система у вигляді домофонної двері була запроектована та введена в експлуатацію зі здачею об'єкта, то ця система нічим не відрізняється від теплопостачання, водопостачання і т.д. Домофон встановлений за рахунок кожного пайовика в цьому товаристві власників - і він є спільним загальним майна, нести витрати по утриманню якого зобов'язані всі члени товариства.

Знімок носить ілюстративний характер. Фото: Дарина Бурякіна, TUT.BY

Послуги, які позначені як «додаткові» (наприклад, утримання прибудинкової території) приходять в основний жиронаказі, що, як каже голова товариства, який не суперечить затвердженої законом формі рахунків-повідомлень. Членський внесок, обслуговування домофону, послуги ЕРІП і експлуатаційні витрати також, за словами голови, не є додатковими.

- Майже в кожному товаристві є експлуатаційні витрати, які понесло товариство понад встановлені норми. Наприклад, сюди входять збитки по електроенергії на освітлення під'їздів. Скажімо, під'їзди «насвете» на 100 рублів, а за державним тарифом, який розраховується залежно від кількості зареєстрованих в квартирі осіб, вийшло тільки 50 рублів. Виходить, що інші 50 рублів - це збитки ТЗ, які покриваються членами товариства. Крім того, в процесі своєї діяльності ТС проводить різні ремонтні роботи з утримання спільного майна, які також оплачуються з експлуатаційних витрат.

Про договорах, які з вересня почали отримувати мешканці, голова розповідає, що вони повинні були бути укладені з усіма членами товариства після придбання квартири. Однак до того, як жирування можна було надавати в «вільній формі», необхідності в таких договорах не виникало:

- Цей договір укладається один раз - до тих пір, поки людина володіє власністю. Так як люди протягом останніх років отримували жирування, в яких входило все: і членські внески, і експлуатаційні витрати - у людей не виникало питань, платити чи ні. Якщо законодавство вимагало розділити послуги, деякі власники вирішили, що можуть якісь витрати не оплачувати. З'явилася велика кількість боржників. Зі схожою проблемою зіткнулися багато товариства по всій країні.

Зі схожою проблемою зіткнулися багато товариства по всій країні

Знімок носить ілюстративний характер. Фото: Олександр Васюковіч, TUT.BY

Пункт про відшкодування витрат за фактом, який найбільше обурив мешканців, голова пояснює тим, що минуле правління не передало необхідну документацію - йому і новому бухгалтеру потрібен був час, щоб її відновити і скласти кошторис. В майбутньому, стверджує голова, всі витрати будуть затверджуватися загальними зборами власників.

- У товариствах періодично трапляється таке: попереднім правлінням ні складено звіт, що не була передана бухгалтерія - і не було можливості скласти кошторис, які треба було б затвердити на загальних зборах власників. Приходить нове правління, а даних для аналізу і складання кошторису немає, але товариство не може припинити всю свою фінансово-господарську діяльність. У міру роботи відновлюється бухгалтерія, пишуться плани - складається якась фінансова картина. Це не тільки наша проблема - купа таких товариств, де справи належним чином не передаються. У цей період товариство працює з витратами по факту. Для того, щоб відновити діловодство нам знадобилося дев'ять місяців. На наступний рік буде складатися кошторис і збиратися загальні збори мешканців.

З приводу відключення домофонів «незадоволеним» мешканцям голова каже, що стався загальний збій в роботі домофонної системи. Після якого було прийнято рішення відновити її роботу тільки тим мешканцям, у кого не було заборгованості по оплаті витрат по експлуатації спільного майна.

Юрист: «Будь-який учасник товариства має право відмовитися від додаткових послуг»

До основних послуг ЖКГ відносяться техобслуговування, поточний і капітальний ремонт, санітарне утримання допоміжних приміщень житлового будинку, гаряче і холодне водопостачання, каналізація, газо-, електро- і теплопостачання, технічне обслуговування ліфта, поводження з твердими комунальними відходами. До додаткових - установка і техобслуговування домофонних систем, відеоспостереження, зміст вахтерів (консьєржів), оренда або заміна підлогових килимових покриттів, облаштування та озеленення території.

До додаткових - установка і техобслуговування домофонних систем, відеоспостереження, зміст вахтерів (консьєржів), оренда або заміна підлогових килимових покриттів, облаштування та озеленення території

Тетяна Ципурко. Фото з особистого архіву

- Для надання додаткових послуг з кожним власником потрібно укласти договір. Розподіл витрат між членами ТС визначається статутом товариства: діляться витрати між усіма власниками або пропорційно частці у праві спільної власності, рівними частинами або по кількості проживаючих у квартирі і т.д. Але в будь-якому випадку - будь-який учасник товариства має право відмовитися і не оплачувати додаткові послуги, - пояснює адвокат Мінської обласної колегії адвокатів, випусковий редактор журналу «Юрист в будівництві» Тетяна Ципурко.

В судовому порядку стягнути вартість додаткових послуг з людини, який не підписував договір і своєї згоди на них не давав, неможливо:

- Дійсно, може скластися така ситуація, коли не можна обмежити в користуванні «неплатника» тими додпослуги, за які заплатили інші члени МС. Більшості товариств власників така ситуація здається несправедливою, але на сьогоднішній день однозначної правової рішення (щоб всі були задоволені) немає. Раніше (до липня 2016 г.) багато товариства власників відносили витрати по утриманню консьєржів, облаштування території до витрат за змістом домоволодіння, які повинні оплачуватися в обов'язковому порядку. Ці витрати покривалися за рахунок членських та інших внесків, які вносилися членами товариства власників на підставі рішення загальних зборів їх членів для додаткового фінансування робіт і заходів, затверджених зборами. Але після того, як законодавець відніс ці послуги (консьєржі, облаштування території та ін.) До додаткових послуг, стягувати оплату за ці послуги в обов'язковому порядку з кожного члена товариства власників без укладеного договору стало неможливим.

Що робити, якщо в ТЗ виставляють рахунки до оплати без укладення договору на додаткові послуги? Адвокат вважає, що для початку варто звернутися безпосередньо до голови:

- Уточніть в письмовому зверненні на ім'я голови, на якій підставі виставляється рахунок, за яку послугу стягується оплата, як сформована вартість послуги, і ключове - на підставі якого нормативно-правового акта з вас стягується оплата за додаткову послугу при тому, що договір на неї з вами не укладали і своєї згоди ви не давали. До звернення можете додати копію жирування або отриманого рахунку для оплати. Після цього ви можете оскаржити дії товариства власників в місцевому виконкомі або в суді.

Що робити, якщо в ТЗ виставляють рахунки до оплати без укладення договору на додаткові послуги?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online