Офіційний сайт Адміністрації Котовського сільського поселення | РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНАМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЩОДО СТВОРЕННЯ УМОВ РОЗВИТКУ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНАМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЩОДО СТВОРЕННЯ УМОВ РОЗВИТКУ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

ПРОКУРАТУРА РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ

ПРОКУРАТУРА НОВГОРОДСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНФОРМАЦІЙНО-ДОВІДКОВА БРОШУРА

РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНАМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ

ЩОДО СТВОРЕННЯ УМОВ РОЗВИТКУ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

Великий Новгород

2013 рік

Брошура підготовлена ​​відділом по нагляду за дотриманням федерального законодавства прокуратури Новгородської області

В електронному вигляді брошура розміщена на офіційному сайті прокуратури Новгородської області

З пропозиціями щодо доповнення і зміни брошури можна звертатися в прокуратуру області письмово, або через Інтернет приймальню прокурора Новгородської області

З пропозиціями щодо доповнення і зміни брошури можна звертатися в прокуратуру області письмово, або через   Інтернет приймальню   прокурора Новгородської області

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо розвитку малого та середнього підприємництва закріплені в статті 11 Федерального закону від 24 липня 2007 року № 209-ФЗ «Про розвиток малого і середнього підприємництва в Російській Федерації» (Далі - Федеральний закон №209-ФЗ), до них відносяться:

1) формування та реалізація муніципальних програм розвитку малого і середнього підприємництва;

2) аналіз фінансових, економічних, соціальних та інших показників розвитку малого і середнього підприємництва та ефективності застосування заходів щодо його розвитку, прогноз розвитку;

3) формування інфраструктури підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва та забезпечення її діяльності;

4) сприяння діяльності некомерційних організацій, що виражають інтереси суб'єктів малого і середнього підприємництва, і структурних підрозділів вказаних організацій;

5) утворення координаційних або дорадчих органів у сфері розвитку малого і середнього підприємництва органами місцевого самоврядування.

Дані питання Федеральним законом № 131-ФЗ «Про загальні принципи організації місцевого самоврядування в Російській Федерації» віднесено як до питань місцевого значення муніципальних районів (п.25 ч.1 ст.15) і міського округу (п.33 ч.1 ст. 16), так і питань місцевого значення поселень (п.28 ч.1 ст.14).

Встановлений статтею 11 Федерального закону № 209-ФЗ перелік не є вичерпним. Це означає, що органи місцевого самоврядування мають право реалізовувати й інші повноваження, встановлені як цим законом, так і іншими законами, наприклад надання податкових пільг по місцевих податках.

Закріплення за муніципальними утвореннями питань місцевого значення та повноважень органів місцевого самоврядування по їх реалізації означає не тільки право діяти в певних сферах певним чином, а й обов'язок виконувати відповідні функції, в даному випадку - створювати умови (сприяти) для розвитку малого і середнього підприємництва в муніципальному освіті.

Муніципальні програми розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва

Муніципальні програми розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва є нормативні правові акти органів місцевого самоврядування, в яких визначаються переліки заходів, спрямованих на досягнення цілей в області розвитку малого і середнього підприємництва, що здійснюються в муніципальних утвореннях; обсяг і джерела їх фінансування; органи місцевого самоврядування, відповідальні за реалізацію зазначених заходів, і очікувані результати їх діяльності.

Законодавство виділяє такі напрями підтримки органами місцевого самоврядування розвитку малого і середнього бізнесу, що реалізуються в рамках муніципальних програм:

заходи муніципальної програми

матеріальні

нематеріальні

фінансова підтримка

інформаційна підтримка

майнова підтримка

консультаційна підтримка

підтримка в галузі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників

підтримка в області інновацій, промислового виробництва, ремісництва, в окремих сферах правовідносин

Фінансовою підтримкою згідно зі статтею 17 Федерального закону №209-ФЗ є надання коштів місцевих бюджетів суб'єктам малого і середнього підприємництва або організаціям, що створює інфраструктуру підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва, в формі субсидій, бюджетних інвестицій, державних гарантій за їхніми зобов'язаннями.

Субсидії можуть надаватися як певним категоріям підприємців на певні потреби (наприклад, субсидії на виплату відсотків за банківськими кредитами), так і на реалізацію певних проектів в порядку грантів, тобто переможцям конкурсів, що проводяться органами місцевого самоврядування. Умови надання субсидій повинні визначаються муніципальними правовими актами. Субсидії можуть надаватися як суб'єктам малого і середнього підприємництва, так і організаціям, що створює інфраструктуру підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва - наприклад, у вигляді повної або часткової компенсації кредитно-фінансовим організаціям недоотриманого прибутку при кредитуванні суб'єктів малого підприємництва за зниженою процентною ставкою (на пільгових умовах ), спільного (пайового) фінансування з фінансово-кредитною організацією.

Бюджетні інвестиції відрізняються від інших форм фінансової підтримки взаємовигідним характером, тому що надання суб'єкту малого і середнього підприємництва асигнувань з місцевого бюджету супроводжується виникненням права муніципальної власності на еквівалентну частина статутного (складеного) капіталу відповідної юридичної особи.

Муніципальна гарантія, як вид поруки, є прийняття на себе муніципальним освітою відповідальності за зобов'язаннями суб'єкта малого і середнього підприємництва перед його кредитором у разі невиконання суб'єктом малого і середнього підприємництва своїх обов'язків. Загальний обсяг і умови надання гарантій повинні бути визначені програмою муніципальних гарантій на черговий фінансовий рік (плановий період) в рішенні про бюджет.

Майнова підтримка, відповідно до статті 18 Федерального закону №209-ФЗ виражається в передачі у володіння і (або) у користування державного майна, в тому числі земельних ділянок, будинків, будівель, споруд, нежитлових приміщень, обладнання, машин, механізмів, установок, транспортних коштів, інвентарю, інструментів, на оплатній основі, безоплатній основі або на пільгових умовах.

Підтримка надається в різних незаборонених чинним законодавством формах: оренда, в т.ч. земельних і лісових ділянок, позика, або безоплатне користування, лізинг, концесія та ін.

При цьому законодавством вводиться ряд додаткових вимог до використання переданого в порядку підтримки суб'єктам малого і середнього підприємництва майна:

- майно має використовуватися за цільовим призначенням;

- забороняються продаж майна, переуступка прав користування ним, передача прав користування ним в заставу та внесення прав користування таким майном в статутний капітал будь-яких інших суб'єктів господарської діяльності.

Органи місцевого самоврядування мають право затвердити переліки муніципального майна, призначеного для передачі у володіння і (або) у користування суб'єктам малого і середнього підприємництва. Такий перелік забезпечує як збереження в муніципальній власності того чи іншого майна, так і інформування підприємців про майно, яке може бути їм надано.

Інформаційна підтримка в силу статті 19 Федерального закону №209-ФЗ полягає в створенні муніципальних інформаційних систем та інформаційно-телекомунікаційних мереж і забезпечення їх функціонування з метою підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва.

Такі системи повинні містити відомості:

- про реалізацію муніципальних програм розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва;

- про кількість суб'єктів малого і середнього підприємництва та про їх класифікації за видами економічної діяльності;

- про кількість заміщених робочих місць в суб'єктах малого і середнього підприємництва відповідно до їх класифікацією за видами економічної діяльності;

- про обіг товарів (робіт, послуг), що виробляються суб'єктами малого і середнього підприємництва, відповідно до їх класифікацією за видами економічної діяльності;

- про фінансово-економічний стан суб'єктів малого і середнього підприємництва;

- про організації, що утворюють інфраструктуру підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва;

- іншого характеру (економічної, правової, статистичної, виробничо-технологічною інформацією, інформацією в області маркетингу, необхідної для розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва).

Така інформація повинна бути загальнодоступною і розміщена в мережі «Інтернет» на офіційних сайтах органів місцевого самоврядування.

Консультаційна підтримка відповідно до статті 20 Федерального закону №209-ФЗ включає створення організацій, що надають консультаційні послуги суб'єктам малого і середнього підприємництва, компенсацію витрат, зроблених і документально підтверджених суб'єктами малого і середнього підприємництва, на оплату консультаційних послуг

Місцева влада також має право реалізовувати організаційні форми підтримки малого і середнього підприємництва (консалтинг, ініціювання створення організацій з підтримки малого підприємництва та взаємодія з ними, організації виставково-ярмаркових заходів, інформаційна підтримка, в тому числі організація програм і рубрик в діючих ЗМІ з нагальних проблемам малого та середнього підприємництва, семінарів і конференцій, пропаганда і висвітлення діяльності організацій підтримки суб'єктів малого та середнього предприн мательства).

Підтримка в галузі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів за своїм характером є організаційно-методичною допомогою та включає в себе, згідно статті 21 Федерального закону №209-ФЗ, розробку зразкових освітніх програм, спрямованих на підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації кадрів для суб'єктів малого і середнього підприємництва, створення умов для підвищення професійних знань фахівців, що відносяться до соціально незахищеним групам населення, вдосконалення їх справа вих якостей, підготовки їх до виконання нових трудових функцій в області малого і середнього підприємництва, навчально-методологічної, науково-методичної допомоги суб'єктам малого і середнього підприємництва.

Цей напрямок може реалізовуватися, зокрема, шляхом розміщення муніципального замовлення на надання освітніх послуг суб'єктам малого і середнього підприємництва, а також шляхом співфінансування (субсидування) навчання фахівців для малого та середнього підприємництва.

Підтримка в області інновацій і промислового виробництва, ремісництва, а також здійснюють діяльність в окремих сферах правовідносин суб'єктів має на увазі заходи різного (організаційного, майнового та іншого) характеру, що полегшують суб'єктам малого і середнього підприємництва діяльність саме в певних сферах:

- в області інновацій і промислового виробництва (створення технопарків, центрів комерціалізації технологій, техніко-впроваджувальних і науково-виробничих зон, сприяння патентуванню винаходів, створення акціонерних інвестиційних фондів і закритих пайових інвестиційних фондів);

- в області ремісничої діяльності (створення спеціалізованих таких організацій як палати ремесел, центри ремесел)

- щодо суб'єктів, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність (створення сприятливих умов для російських учасників зовнішньоекономічної діяльності, спеціалізованих організацій з підтримки таких суб'єктів малого і середнього підприємництва), ін.

Надання підтримки суб'єктам малого і середнього підприємництва здійснюється в заявному порядку. Право на надання підтримки пов'язано з підтвердженням статусу суб'єктів малого і середнього підприємництва та з відповідністю критеріям, зазначеним у муніципальній програмі розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва для відповідних форм підтримки.

Закон встановлює принцип відкритості процедур надання підтримки та рівного доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до підтримки. Тому безпосередньо в законі закріплено вичерпний перелік суб'єктів малого та середнього підприємництва, яким не може надаватися підтримка:

1) є кредитними організаціями, страховими організаціями (за винятком споживчих кооперативів), інвестиційними, недержавними пенсійними фондами, професійними учасниками ринку цінних паперів, ломбардами;

2) які є учасниками угод про розподіл продукції;

3) здійснюють підприємницьку діяльність у сфері грального бізнесу;

4) є в порядку, встановленому законодавством Російської Федерації про валютне регулювання і валютний контроль, нерезидентами Російської Федерації, за винятком випадків, передбачених міжнародними договорами Російської Федерації.

Також в законі передбачено закритий перелік підстав для відмови в наданні підтримки, які пов'язані або з недотриманням вимог до одержувачів підтримки (не представлені необхідні документи або вони не відповідають умовам надання підтримки), або з винною поведінкою особи (порушенням порядку і умов надання підтримки), або з тим, що особі вже надається підтримка.

Суб'єкти малого і середнього підприємництва, за якими прийнято позитивне рішення про отримання муніципальної підтримки, повинні бути включені до реєстру суб'єктів малого та середнього підприємництва - одержувачів муніципальної підтримки, який ведеться органами місцевого самоврядування.

Аналіз показників розвитку малого і середнього підприємництва та ефективності застосування заходів щодо його розвитку, прогноз розвитку

Визначення переліку конкретних заходів підтримки підприємництва на муніципальному рівні передує аналіз існуючих фінансових, економічних, соціальних та інших показників розвитку малого і середнього підприємництва, взаємин між муніципалітетом і підприємцями за наступними напрямками:

  • як часто і з яких питань підприємці звертаються до адміністрації;
  • які терміни ухвалення рішень по конкретним зверненням підприємців;
  • чия ініціатива переважає в разі контактів між адміністрацією і підприємцями;
  • скільки нових підприємств реєструється в муніципальній освіті щомісяця;
  • яка кількість зареєстрованих підприємств активно функціонують і знаходяться в зв'язках з адміністрацією, а скільки підприємств не працюють або не виходять на контакт.

Даний перелік не є вичерпним, однак відповідна інформація є надзвичайно важливою для того, щоб чітко оцінити рівень розвитку малого і середнього бізнесу на відповідній території, рівень контактів між місцевою владою і підприємцями і визначити набір інструментів, необхідних для сприяння розвитку бізнесу.

Кількість знову реєстрованих підприємств свідчить, з одного боку, про певну активності місцевої адміністрації, проте, з іншого боку, може пояснюватися і зовсім іншими об'єктивними і суб'єктивними факторами. Наприклад, близькість до великого центру або наявність на даній території будь-яких інших вельми сприятливих обставин можуть значною мірою визначать більшу активність підприємців, які бажають розпочати нову справу.

Крім збору та аналізу інформації по перерахованим вище позиціях важливе місце займає анкетування серед підприємців. Після проведення даних досліджень можна переходити до розробки конкретних заходів з розвитку підприємництва. При цьому концепція сприяння розвитку економіки повинна передбачати одночасно рішення чотирьох найважливіших завдань:

  • підтримка вже існуючого бізнесу,
  • створення рамкових умов та інфраструктури підтримки підприємництва,
  • допомога починаючим підприємцям та особам, відкриває власну справу,
  • сприяння залученню інвестицій ззовні.

Формування інфраструктури підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва

Інфраструктурою підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва відповідно до статті 15 Федерального закону № 209-ФЗ є система комерційних і некомерційних організацій, які створюються, здійснюють свою діяльність або залучаються в якості постачальників (виконавців, підрядників) з метою розміщення замовлень на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для муніципальних потреб при реалізації програм розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва, що забезпечують умови для створення суб'єктів мало про та середнього підприємництва, і надання їм підтримки.

Інфраструктура підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва включає в себе також центри та агентства з розвитку підприємництва, муніципальні фонди підтримки підприємництва, фонди сприяння кредитуванню (гарантійні фонди, фонди поручительств), акціонерні інвестиційні фонди та закриті пайові інвестиційні фонди, які залучають інвестиції для суб'єктів малого і середнього підприємництва, технопарки, наукові парки, інноваційно-технологічні центри, бізнес-інкубатори, палати і центри ремесел, центри підтримки субпідряду, маркетингові та навчально-ділові центри, агентства з підтримки експорту товарів, лізингові компанії, консультаційні центри та інші організації.

Бізнес-інкубатор - це організація, яка створює найбільш сприятливі умови для стартового розвитку малих підприємств шляхом надання комплексу послуг і ресурсів, що включає: забезпечення підприємств площею на пільгових умовах, засобами зв'язку, оргтехнікою, необхідним обладнанням, проводить навчання персоналу, консалтинг і т.д .

Гарантійні фонди забезпечують малим підприємствам відсутню заставне забезпечення при отриманні банківського кредиту.

Організації, що входять в інфраструктуру підтримки малого і середнього підприємництва, можуть залучатися до розробки та обговорення муніципальних правових актів у сфері розвитку малого підприємництва, в т.ч. муніципальної програми розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва. Вони можуть бути і виконавцями за такою муніципальної програми.

сприяння діяльності

некомерційних організацій

На території будь-якого муніципального освіти розташовані промислові підприємства, організації та установи, які забезпечують зайнятість населення, є джерелом поповнення бюджетів усіх рівнів. Ці підприємства виробляють товари і надають послуги безпосередньо для місцевого населення.

Успіх розвитку малого бізнесу залежить, в першу чергу, від самої влади.

Важливим напрямком взаємодії влади і підприємництва є залучення об'єднань підприємців в нормотворчого процесу, в підготовку змін до нормативно-правову базу підприємництва, експертизу проектів законів. На жаль, на муніципальному рівні підприємці поки роз'єднані і не можуть належним чином відстоювати свої інтереси. Допомогти підприємцям об'єднатися - це завдання, яке необхідно взяти на себе органам місцевого самоврядування спільно з найбільшими об'єднаннями підприємців. У Новгородській області таку роботу ведуть регіональна громадська організація «Союз підприємців Новгородської області», Новгородська торгово-промислова палата, Новгородське регіональне відділення Загальноросійської громадської організації малого і середнього підприємництва «Опора Росії», регіональне об'єднання роботодавців «Союз промисловців і підприємців Новгородської області».

І надто важливим встановлення ділового співробітництва органів місцевого самоврядування з громадськими об'єднаннями підприємців. Через представників своїх громадських структур підприємці повинні мати можливість відстоювати свої інтереси, беручи участь спільно з адміністрацією (наприклад, в якості громадських експертів) у вирішенні цілого ряду територіальних завдань. Проведення місцевими органами влади і управління відкритої економічної політики дозволить уникнути випадків недобросовісної конкуренції господарюючих суб'єктів і корупції місцевих чиновників, підвищить рівень довіри підприємців до місцевої влади, а також забезпечить залучення підприємців в сферу дії системи місцевого самоврядування.

Важливим моментом у створенні партнерських відносин між суб'єктами малого підприємництва, середніми і великими підприємствами є їх орієнтація органами місцевого самоврядування не тільки на спільне виживання, а й на реалізацію стратегічних напрямків соціально-економічного розвитку муніципального освіти.

Освіта органами місцевого самоврядування координаційних або дорадчих органів

Координація підприємницької діяльності є однією з функцій управління процесом соціально-економічного розвитку території, що включає впорядкування, узгодження, регламентацію взаємодії всіх господарюючих суб'єктів. Координація становить основу управлінської діяльності місцевих органів влади ,.

Координаційні або дорадчі органи в області розвитку малого і середнього підприємництва створюються з метою:

- залучення суб'єктів малого і середнього підприємництва до вироблення і реалізації муніципальної політики в області розвитку малого і середнього підприємництва;

- висунення і підтримки ініціатив, що мають суспільне значення і спрямованих на реалізацію державної політики в галузі розвитку малого та середнього підприємництва;

- проведення громадської експертизи проектів муніципальних нормативних правових актів, що регулюють розвиток малого і середнього підприємництва;

- вироблення рекомендацій органам місцевого самоврядування при визначенні пріоритетів в області розвитку малого і середнього підприємництва;

- залучення громадян, громадських об'єднань і представників засобів масової інформації до обговорення питань, що стосуються реалізації права громадян на підприємницьку діяльність, і вироблення з цих питань рекомендацій.

Разом з тим необхідно мати на увазі наступні обставини:

  • кожен підприємець є самостійним господарюючим суб'єктом;
  • можливості координації органів місцевого самоврядування обмежені з одного боку - бажанням самих господарюючих суб'єктів, з іншого боку - законодавчими рамками;
  • забороняються будь-які дії органів місцевого самоврядування, спрямовані або призводять до обмеження конкуренції на ринку, обмеження прав господарюючих суб'єктів.

Порядок створення координаційних або дорадчих органів у сфері розвитку малого і середнього підприємництва органами місцевого самоврядування визначається муніципальними нормативними правовими актами.

Створення в муніципальній освіті оптимальних економічних умов для підприємницької діяльності передбачає проведення органами місцевого самоврядування відповідної економічної політики, яка складається з бюджетної, фінансово-кредитної, інвестиційної, науково-технічної, цінової, і інших напрямів політики, при реалізації яких в комплексі використовуються як непрямі ( економічні), так і прямі (адміністративно-відомчі) методи регулювання.

У руслі розвитку економічних основ місцевого управління головною формою впливу на формування підприємницьких структур з боку органів місцевого самоврядування, зокрема, є створення відповідних умов та доброзичливого ставлення до підприємницької діяльності. Ця форма впливу включає в себе реалізацію такої економічної політики, яка повинна сприяти виникненню нових, становленню і розвитку існуючих суб'єктів господарювання незалежно від ставлення цих суб'єктів до певної сфери діяльності, до тієї чи іншої категорії за чисельністю працюючих, обсягами виробництва, організаційно-правової форми та інших ознак.

Ця форма впливу включає в себе реалізацію такої економічної політики, яка повинна сприяти виникненню нових, становленню і розвитку існуючих суб'єктів господарювання незалежно від ставлення цих суб'єктів до певної сфери діяльності, до тієї чи іншої категорії за чисельністю працюючих, обсягами виробництва, організаційно-правової форми та інших ознак

BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online