Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Навіть існуюче законодавство в значній мірі, принаймні на папері, захищає мовні права громадян України. Неухильне дотримання прав, гарантованих чинним законодавством дозволить вирішити проблему російської мови більш, ніж наполовину.
У цьому розділі Ви можете ознайомитися з найбільш важливими фрагментами чинних законодавчих актів України, а також з коментарями до них. Крім того, ви можете Завантажити повний текст зацікавив вас законодавчий акт цілком
Ті частини статей, що не мають прямого відношення до питання захисту російської мови, опускаються і замінюються трикрапкою: "...".
Нижче наведено список законодавчих актів, які тут розглядаються. Ви можете перейти до розгляду цікавить Вас законодавчого акту, натиснувши відповідне посилання:
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Стаття 8. В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Коментар. Людина має право звернутися до суду в разі порушення однією з норм Конституції. Якщо будь-яке рішення влади і навіть закон або судове рішення суперечать нормам Конституції, то вони є нелегітимними і не повинні виконуватися.
Стаття 10. ... В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
Коментар. Держава зобов'язана забезпечувати вільне використання російської мови в усіх сферах суспільного життя. Це означає, що будь-які дії, спрямовані на обмеження такої свободи, - незаконні. Держава не просто не повинно перешкоджати цій свободі - його прямим обов'язком є її захищати.
Стаття 19. ... ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством ....
Коментар. Якщо закон прямо не забороняє що-небудь, то це дозволено. Будь-яка заборона будь-яких чиновників і органів на використання російської мови в тих чи інших сферах суспільного життя суперечить Конституції і підлягає не виконання, а ігнорування і оскарженню.
Статті 21 і 22. ... Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. ... При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних
законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Коментар. Будь-яке обмеження прав людини, зазначених у Конституції, заборонено. Не існує законного способу, який міг би обмежити права на використання російської мови на території України. Всі існуючі обмеження суперечать Конституції і повинні бути негайно скасовані.
Стаття 24. ... не може бути привілеїв чи обмежень ... за мовними або іншими ознаками. ...
Коментар. Ще раз підтверджується неприпустимість будь-якого обмеження прав на використання російської мови.
Стаття 34. ... Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. ...
Коментар. Свобода поширення інформації включає в себе також і право поширювати її на будь-якій мові тобто обмеження і квоти на присутність російської мови в теле- і радіоефірі прямо суперечать Конституції України.
Стаття 40. Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органи місцевого самоврядування, посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом термін.
Коментар. Люди мають право звертатися до органів державної влади з вимогами дотримання і захисту мовних прав і їм зобов'язані дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом термін. Не слід соромитися звертатися до органів влади: давати відповіді громадянам - невід'ємна частина їх роботи.
Стаття 42. Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. ...
Коментар. Не можна заборонити займатися законною підприємницькою діяльністю: виданням російськомовних книг і газет, трансляцією теле- і радіопередач, прокатом кінофільмів російською мовою. Будь-які рішення, спрямовані на обмеження підприємницької діяльності за мовною ознакою, порушують, в тому числі, цю статтю Конституції.
Стаття 53. ... Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства.
Коментар. По-перше, більшість російськомовних громадян України є за національністю українцями. По-друге, російські по загальноприйнятій світовій класифікації не є національними меншинами тому складають значну частину населення України, в дійсності будучи державотворчої нацією поряд з українцями. Тому дана стаття не має прямого відношення до проблеми російської мови. Тим не менш, вона ще раз підтверджує: навіть національні меншини мають право навчатися рідною мовою, не кажучи вже про обов'язок держави забезпечити право навчатися рідною мовою абсолютно для всіх громадян України.
Стаття 55. Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Кожен має право після використання всіх національних засобів правового захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Коментар. Ця стаття Конституції настільки важлива, що приводиться тут повністю. Якщо права людини порушені, то для їх захисту потрібно обов'язково звертатися до суду. Крім того, існує інститут Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, до якого теж можна і потрібно звертатися. Дивіться докладніше в розділі нашого сайту Що я можу зробити.
Стаття 64. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. ...
Коментар. Ще раз підтверджується головна ідея. Слід зауважити, що в Конституції України не міститься ніяких обмежень на використання російської мови та, отже, будь-які подібні обмеження суперечать Конституції і для них не існує ні підстав, ні виправдань.
Стаття 68. Кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. ...
Коментар. Кожен - включаючи чиновників - зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України (включаючи права людей на вільне використання російської мови в усіх сферах суспільного життя).
Повернутися до змісту
Закон України "Про мови в Українській РСР"
Примітка: Вас не повинно бентежити назва закону тому якщо не було необхідності приймати новий закон, то багато законів продовжують діяти ще з часів СРСР. При цьому вони є законами України і мають однакову юридичну силу з законами, які приймаються зараз.
Завантажити повний текст у форматі
MS Word ( архів RAR )Стаття 5. ... Громадянин в праві звертатися в державні, партійні, громадські органи, підприємства, установи та організації українською чи іншою мовою їх роботи, російською мовою або мовою, прийнятною для сторін. Відмова службової особи прийняти і розглянути звернення громадянина з посиланням на незнання мови його звернення тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством. Рішення по суті звернення оформляється українською мовою чи іншою мовою роботи органу або організації, до якої звернувся громадянин. За бажанням громадянина таке рішення може бути видано йому в перекладі на російську мову.
Коментар. Людина може звернутися в будь-який державний чи інший орган російською мовою і має право вимагати дати йому відповідь російською мовою.
Стаття 6. Службові особи державних, партійних, громадських органів,
установ і організацій повинні володіти українською і російською мовами. ...
Коментар. Кожен чиновник на всій території України зобов'язаний володіти російською мовою.
Стаття 8. Будь-які привілеї чи обмеження прав особи за мовною ознакою, мовна дискримінація неприпустимі. Публічне приниження чи зневажання, навмисне спотворення української або іншої мови в офіційних документах і текстах, створення перешкод і обмежень у користуванні ними, проповідь ворожнечі на мовному ґрунті тягнуть за собою відповідальність, встановлену законом.
Коментар. Будь-які заходи, що створюють мовну дискримінацію, неприпустимі: квоти на присутність мови в теле- і радіоефірі, в рекламі, в кінотеатрах і т.п.
Стаття 25. Вільний вибір мови навчання є невід'ємним правом громадян ....
Коментар. Кожна людина має право вільно вибирати мову свого навчання, а також навчання своїх дітей. Будь-який тиск, квоти та інші вигадки українізаторів є незаконними. Ви можете зажадати навчати свою дитину російською мовою в будь-якому навчальному закладі. Природно, Ви можете це зробити в кооперації з іншими батьками тому заради одну дитину не будуть створювати окремий клас. Тому, потрібно підтримувати постійний контакт з іншими батьками.
Повернутися до змісту
Закон України "Про інформацію"
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Стаття 9. Всі громадяни України, юридичні особи і державні органи мають право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення та зберігання відомостей, необхідних їм для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів, здійснення завдань і функцій.
Коментар. Право на вільне поширення і отримання інформації має на увазі, що будь-які обмеження на поширення і отримання інформації на тій чи іншій мові повністю незаконні. Будь-які квоти і обмеження на присутність російської мови в теле- і радіоефірі, а також кінопрокаті, книговиданні та інших сферах інформаційного обміну порушують свободу поширення і отримання інформації і, отже, є неприпустимими.
Стаття 43. Учасники інформаційних відносин мають право одержувати (виробляти, добувати), використовувати, поширювати і зберігати інформацію в будь-якій формі з використанням будь-яких засобів, крім випадків, передбачених законом.
Коментар. Аналогічно статті 9 цього закону.
.
Повернутися до змісту
Закон України "Про підприємництво"
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Стаття 3. Підприємці мають право без обмежень приймати рішення і здійснювати самостійно будь-яку діяльність, що не суперечить чинному законодавству.
Коментар. Це означає, що підприємець сам має право вирішувати якою мовою він буде здійснювати свою підприємницьку діяльність. До числа видів підприємницької діяльності відносяться як організація теле- і радіомовлення; кіно- і відеопрокат; видання газет, книг і журналів; організація рекламних заходів. Отже, будь-яке обмеження використання російської мови в діяльності підприємця є протизаконним.
Повернутися до змісту
Закон України "Про телебачення і радіомовлення"
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Стаття 10.
1. Телерадіоорганізації ведуть мовлення державною мовою.
2. Мовлення на певні регіони може здійснюватися також мовою національних меншин, які компактно проживають на даній території.
3. Якщо мова оригіналу (або дублювання) фільму та / чи іншої програми (передачі) не є українською, такі фільми та / чи програми (передачі) транслюються за умови звукового дублювання їх державною мовою.
4. Для загальнонаціонального мовлення частка ефірного часу, коли мовлення ведеться українською мовою, має становити не менше 75 відсотків загального обсягу добового мовлення.
...
6. Мова (мови) програм та передач телерадіоорганізації визначається (визначаються) умовами ліцензії на мовлення.
Коментар. Стаття повністю суперечить основним правам людини, а також Конституції і багатьом законам України. Серед іншого вона порушує право на свободу поширення і отримання інформації, право на свободу підприємницької діяльності (зокрема, підприємництва в сфері організації теле- і радіомовлення), порушує заборону на дискримінацію за мовною ознакою.
Більш того, одні пункти даної статті суперечать іншим пунктам цієї ж статті! Наприклад, пункт 1 і 3 кажуть, що мовлення ведеться українською, а пункт 4 говорить про 75% частці добового мовлення українською мовою для загальнонаціональних каналів.
Ця стаття - яскравий приклад злочинної діяльності українізаторів у владі, вона порушує права і свободи громадян, вона антиконституційна і потребує докорінної зміни.
Повернутися до змісту
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Стаття 6. Використання мови у рекламі здійснюється відповідно до законодавства України про мови.
Коментар. Ніякого обмеження на використання російської мови в рекламі немає. Оскільки Конституція, яка має вищу юридичну силу, забороняє будь-яку дискримінацію за мовною ознакою і гарантує право на поширення і отримання інформації, а також на свободу підприємництва, то реклама може безперешкодно поширюватися на російській мові.
Повернутися до змісту
Європейська хартія регіональних мов або мов меншин
Завантажити повний текст у форматі MS Word ( архів RAR )
Примітка: хартія ратифікована Україною і, отже, має на території України силу закону.
Коментар. Текст повністю не наводиться тому недоцільно приводити його окремі частини зважаючи на високу важливість кожної його частини. Ознайомтеся, будь ласка, з повним текстом Хартії.
Основні висновки:
російська мова є, як мінімум, регіональною мовою в усіх областях Півдня та Сходу України (в дійсності його роль набагато більше);
держава зобов'язана забезпечувати відсутність утисків регіональних мов;
держава зобов'язана не просто не перешкоджати діяльності теле- і радіоканалів, що ведуть мовлення російською мовою, а стимулювати і сприяти такому мовлення;
російську мову в Україні є більше, ніж просто регіональною мовою, а державотворчим мовою.
Повернутися до змісту
Ключові висновки по законодавству України
1. Вищу юридичну силу має Конституція України. Всі закони повинні відповідати Конституції. Будь-які суперечать їй рішення органів державної влади, судів, є незаконними і не повинні виконуватися.
2. Конституція закріплює за кожним громадянином право на вільне використання російської мови, а на державу покладається обов'язок неухильно дотримуватися і захищати права людей на вільне використання російської мови в усіх сферах суспільного життя.
3. Право вибору мови освіти закріплено законодавчо і має забезпечуватися державою. Люди мають право вимагати навчання (у всіх державних навчальних закладах) для себе і своїх дітей на рідній мові.
4. Люди мають право на вільне поширення і отримання інформації російською мовою, використовуючи всі способи передачі інформації: телебачення, радіо, друкована продукція, мережа Інтернет і т.д. Будь-які обмеження на поширення інформації за мовною ознакою незаконні.
5. Ні прямої заборони на здійснення теле і радіомовлення російською мовою. Отже, обмеження прав мовників, особливо регіональних і приватних, на використання російської мови в ефірі, заборонено. Ніякі державні органи, включаючи Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення
, Не мають права висувати до мовникам вимоги, ні до отримання ліцензії ні після, пов'язані з обмеженням (квотуванням) або забороною присутності російської мови в ефірі. Вимоги про дублювання та титрування передач також протизаконні і подібне явище має бути ліквідовано.
6. Підприємницька діяльність не може бути обмежена за мовною ознакою. Російська мова може використовуватися у всіх областях підприємницької діяльності: на телебаченні і в радіомовленні, в кінотеатрах, на вивісках і в оформленні торгових та інших площ. Підприємець повинен працювати, приймаючи до уваги інтереси споживачів, а не чиновників.
7. Міжнародні зобов'язання покладають на державні органи України зобов'язання щодо забезпечення свободи використання російської мови в усіх сферах суспільного життя.
8. Є проблема з Законом України "Про рекламу", одна зі статей якого, яка стверджує, що реклама повинна поширюватися виключно українською мовою, суперечить Конституції України (яка має вищу юридичну силу) та інших законів України. Також є проблема з Законом України "Про телебачення і радіомовлення", який в нинішній редакції використовується чиновниками-українізаторами для витіснення російської мови з ефіру. Це суперечить основоположним правам людини, Конституції, відразу декільком Законам, що вимагає внесення змін, які гарантують 100% свободу на використання російської мови та інших мов в теле- і радіоефірі.
Головний висновок: Будь-які дії або бездіяльність державних органів або окремих чиновників, спрямовані на обмеження використання російської мови в будь-якій сфері суспільного життя, включаючи телебачення, радіомовлення, кінопрокат, видання газет і книг, здобуття освіти, підприємницьку діяльність, суперечать Конституції України, Законам Україна і міжнародним зобов'язанням України.
Повернутися до змісту