Ланки одного ланцюга: Як голландці заново винайшли велосипед

  1. КОРОЛЕВА У КЕРМА
  2. ПОЛІТИКА НЕЗАЛЕЖНОСТІ
  3. ЗДОРОВИЙ ПРАГМАТИЗМ
  4. ШЛЯХ новаторів

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Зрозумілий, зручний і доступний. На ньому в Нідерландах їздять діти і люди похилого віку, робітники і монархи. Для голландців велосипед не просто вид транспорту - це символ волелюбності і прагматизму нації

Для голландців велосипед не просто вид транспорту - це символ волелюбності і прагматизму нації

- З дороги! - кричать мені ззаду. Я ухилятися від велосипедистки, розуміючи, що випадково опинилася на її території - вузькій смузі, відокремленої від дороги пунктирною лінією. Так, типовий турист-недотепа ... Адже в Нідерландах навіть діти знають, що фітспад (fietspad) - велодоріжка - не місце для пішоходів.

У головного музею країни, Рейксмюсеум, повз мене проносяться бізнесмени в костюмах і школярі в джинсах. Ось крутить педалі дівчина в туфлях на високих підборах, спритно об'їжджаючи інших. Молода мама везе двох дітей: спереду в плетеному кошику сидить молодший, ззаду - старший. А ось літня пара: пливуть неквапливо, тримаючись за руки. Раптово починає лити дощ. Але велосипедистів це анітрохи не бентежить. Вони надягають дощовики і мчать далі. Деякі пірнають під арку Рейксмюсеум. Довга наскрізна галерея з високим склепінчастою стелею проходить через всю будівлю, розділяючи його на дві частини. Для велосипедистів тут облаштована широка двухполосная доріжка. Пішоходам же відведені зони вздовж стін.


У різний час крізь будівлю Рейксмюсеум їздили кінні вози, автомобілі, мопеди і, звичайно, велосипеди. Коли в 2003 році почалася реставрація, директор музею захотів закрити проїзд, об'єднавши два крила будівлі. Але городяни обурилися. Всі десять років, поки тривала реставрація, амстердамців хвилювало не новий вид музею, а доля велодоріжки. У підсумку за підтримки Ради велосипедистів Нідерландів, Fietsersbond, велодоріжка була відвойована в суді. Реконструкція музею обійшлася владі дорожче, ніж планувалося, зате прості голландці залишилися задоволені. Адже велосипед - не менш важлива частина їхньої культури, ніж картини Рембрандта і Ван Гога. Зазіхнути на велосипед - все одно що зазіхнути на конституцію.

КОРОЛЕВА У КЕРМА

- Знаєш, хто ця світловолоса дівчинка на велосипеді? - 32-річний Тім Люнсхоф, власник екскурсійної компанії Free Walking Tours Amsterdam, показує мені фотографію школярки. На вигляд звичайна 12-річна дівчинка. На звичайному велосипеді з червоною кошиком на рамі. - Це Її Високість Катаріна-Амалія, спадкоємиця престолу. Вона вчиться в простій школі, куди самостійно добирається на велосипеді, як всі інші діти її віку. Як тільки дитина переходить з початкової школи в середню (в віці 12 років), батьки купують йому дорослий велосипед. Тепер він сам повинен їздити на навчання. У нас, голландців, так прийнято.

Як тільки дитині виповнюється 12 років, батьки купують йому дорослий велосипед.
Тепер він сам повинен їздити на навчання

Члени монаршої родини, як і всі голландці, поводяться скромно і їздять на велосипеді. До речі, з'явився він в Нідерландах завдяки королеві Вільгельміна. Вона познайомилася з цим транспортним засобом під час австрійських канікул в 1897 році. Тоді їм користувалися виключно європейські монархи. Але захоплення Вільгельміни не сподобалося її матері. Та вважала їзду на велосипеді дуже небезпечним заняттям для спадкоємиці престолу. До хобі Вільгельміна повернулася тільки після смерті матері в 1934 році. Королева не соромилася їздити по вулицях Гааги, подаючи приклад простим голландцям.

Її дочка Юліана продовжила традицію. Вона часто навідувалася в міста і села, спілкувалася з народом. Скромна одяг і велосипед - ось за що люди поважали королеву. Навіть свого нареченого, Бернхарда Ліппе-Бістерфельдского, Юліана представила голландцям під час велопрогулянки по Гаазьким вуличках. А їх дочка Беатрікс була відображена в бронзі верхом на велосипеді - статую, гроші на яку збирав простий народ, встановили в 2002 році в місті Реден, поруч з велодоріжкою, щоб люди могли їхати пліч-о-пліч з королевою.

А їх дочка Беатрікс була відображена в бронзі верхом на велосипеді - статую, гроші на яку збирав простий народ, встановили в 2002 році в місті Реден, поруч з велодоріжкою, щоб люди могли їхати пліч-о-пліч з королевою

ПОЛІТИКА НЕЗАЛЕЖНОСТІ

- У Нідерландах велосипедом користуються все: студенти, клерки, політики. Мер нашого міста теж добирається на роботу на велосипеді, - каже 40-річний Яп Валкема, радник з транспортної політики Гронінгена.

Місцеві жителі називають Гронінген світовою столицею велосипедів. Це затишне місто з вузькими вуличками і каналами. Щоранку 50 тисяч студентів - чверть населення міста - поспішають до університету. Хтось приїжджає на роботу з інших міст і сіл. Яп Валкема живе в селі, в 12 кілометрах від місця роботи. У гарну погоду добирається на велосипеді до офісу. У погану - до найближчої залізничної станції. Багато залишають велосипеди біля вокзалу Гронінгена.

- Велосипед можна припаркувати де завгодно, на відміну від машини. На ньому набагато простіше дістатися в будь-яку точку міста, - продовжує Яп. - Тепер це стало ще комфортніше. Ми встановили світлофори з датчиками дощу. У погану погоду вбудований сенсор скорочує час очікування для велосипедистів з трьох хвилин до 40 секунд. А ще на перехрестях велосипедисти можуть перетнути дорогу по діагоналі, а не в два етапи.


Гронінгені знадобилося менше 50 років, щоб стати велосипедною столицею Нідерландів. А адже в 1960-і роки місцеві жителі почали масово пересідати на машини, і Гронінген став задихатися від вихлопних газів. Він, як і більшість голландських міст, не був готовий до автомобільного буму. Скоротити пробки тут хотіли за рахунок розширення доріг та знесення старих кварталів.

- Але ми вибрали інший шлях, - посміхається Яп Валкема. - У 1970-х роках в нашій міськраді працювало багато молоді. За транспорт і містобудування відповідав 24-річний Макс ван ден Берг. Він запропонував зробити історичний центр пішохідним. Їздити дозволили тільки на велосипедах. Багато боялися, що без машини ніхто нічого не купуватиме в магазинах. А закриються магазини в центрі - спорожніє місто. Але вийшло навпаки.

У Гронінгені неквапливо прогулюються пари з дітьми. Люди похилого віку заїжджають в продуктові крамниці на велосипедах. Вечорами в центр поспішають студенти - випити по келиху пива. Багато кидають велосипеди прямо на площі, у барів. Найбільше їх накопичується у найбільшого питного закладу країни - De Drie Gezusters. Тут під одним дахом працює відразу 20 барів з різними інтер'єрами і музикою. Пити за кермом в Голландії заборонено, але велосипедистів ніхто не перевіряє. Як жартують самі студенти, що може трапитися з п'яним велосипедистом? Він впаде, підніметься і поїде далі.


СТАТИСТИКА

На колесах

767 км загальна протяжність велодоріжок у столиці.

35 000 км загальна довжина всіх велодоріжок країни.

У Нідерландах 22,3 млн велосипедів. На кожного жителя припадає по 1,3 велосипеда. В Амстердамі - по 1,07 велосипеда, в Гронінгені - по 1,4 велосипеда.

140 велосипедних магазинів працює в Амстердамі.

10 000 паркувальних місць для велосипедів розташоване біля центрального вокзалу столиці Нідерландів.

12-15 тисяч велосипедів виловлюють з амстердамських каналів щорічно.

Більше 70% всіх поїздок по місту жителі Амстердама і Гааги здійснюють на велосипеді.

928 000 велосипедів було куплено в Нідерландах в 2016 році.

96 507 велосипедів було вкрадено в країні в 2016 році. Це в середньому 11 велосипедів на годину.

400 млн євро щорічно витрачається в Нідерландах на велоінфраструктуру.

Поїздка в голландському місті з населенням понад 100 тисяч осіб в середньому займає у велосипедиста на 10% менше часу, ніж у автомобіліста.

ЗДОРОВИЙ ПРАГМАТИЗМ

- Велосипед - безпечний вид транспорту. Ним користуються всі від малого до великого, - говорить Йохан Діпенс, директор транспортної консалтингової компанії Mobycon в Делфті. Його компанія 25 років створює інфраструктуру для велотранспорту в Нідерландах і в інших країнах світу. - П'ятдесят років тому більше трьох тисяч голландців щорічно гинули в аваріях на дорогах, а сьогодні - 600. У 1971-му в ДТП з автомобілями загинуло понад 450 дітей. І тоді народ влаштував акції протестів по всій країні. Люди вийшли на вулиці, вимагаючи заборонити машинам в'їзд в спальні райони. Цей рух отримав назву Stop de Kindermoord ( «Зупиніть дітовбивство»).


А в 1973 році сталася криза на Близькому Сході, яка спричинила за собою зростання цін на нафту. Їздити на автомобілях стало дорого. Прем'єр-міністр країни Йоп ден Ойл закликав голландців задуматися про економію. Держава ініціювало серію акцій «Воскресіння без машин», під час яких діти гралися на порожніх дорогах. А дорослі якщо і їздили, то тільки на велосипедах.

У кожному голландському місті є спеціальні «житлові двори», де машинам дозволяється їздити зі швидкістю не більше 30 км / год

Скоро по всій країні стали з'являтися woonerf ( «житлові двори») - квартали, де машинам дозволяється їздити зі швидкістю не більше 30 км / ч. Сьогодні в таких зонах живе близько двох мільйонів чоловік.


- Якщо людину зіб'є машина на швидкості 30 км / ч, в 90% випадків він встане і піде далі. А якщо автомобіль мчить на швидкості 50 км / ч, пішохід виживе лише в 10% випадків. Саме тому в кожному голландському місті є спеціальні зони. І в таких зонах куди приємніше їздити на велосипеді, ніж на машині. Ти можеш перекинутися словом з оточуючими, а в машині все, що ти чуєш, - це радіо, - продовжує Йохан Діпенс. - Я майже завжди їжджу на велосипеді. З власного досвіду можу сказати, що такий щоденний фітнес підвищує працездатність. Коли я кручу педалі, в голові з'являються нові ідеї.


Якщо людину зіб'є машина на швидкості 30 км / ч, в 90% випадків він встане і піде далі. А при 50 км / ч виживе лише в 10% випадків

ШЛЯХ новаторів

- Нідерланди - маленька країна. Щоб мати переваги перед іншими, потрібно постійно винаходити щось нове. За рахунок цього зростає і наша економіка, - вважає Стен де Віт, представник Solaroad - проекту зі створення велодоріжки на сонячній батареї.


Стен де Віт і його колеги з Нідерландської організації прикладних наукових досліджень (TNO) придумали, як зробити національну звичку ще корисніше. Вони вбудували в велодоріжки сонячні панелі, що перетворюють світло в електроенергію. Перша Solaroad з'явилася в 2014 році в місті Кроммені, в 20 кілометрах від столиці. Це був пробний ділянку довжиною 72 метри. У перший же рік він забезпечив електроенергією три будинки.

- У нашій країні не так-то просто знайти вільне місце для установки додаткових сонячних батарей. Площа доріг в Нідерландах вдвічі більше, ніж площа дахів всіх будинків. Ось ми і подумали: а чому б не використати велодоріжки? - продовжує Стен де Віт. - Адже на них потрапляє набагато більше прямих сонячних променів, ніж на завантажені автомобілями шосе?

Голландці не винайшли велосипед. Але довели світові, що цей вид транспорту сучасний, корисний і екологічний. І поки інші країни тільки підхоплюють цю ідею, голландці облаштовують собі країну, в якій зручно всім. Де кожен працює на благо суспільства. Де все разом дружно крутять педалі.

Фото: DREAMSFOTO / LEGION-MEDIA, GETTY IMAGES, HEMIS (X5) / LEGION-MEDIA, ALAMY, DREAMSFOTO / LEGION-MEDIA

Матеріал опублікований в журналі «Навколо світу» № 9, вересень 2017


Як жартують самі студенти, що може трапитися з п'яним велосипедистом?
Ось ми і подумали: а чому б не використати велодоріжки?
Адже на них потрапляє набагато більше прямих сонячних променів, ніж на завантажені автомобілями шосе?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online