Про проведення перевірок органами ПФР і ФСС - Новини - КонсультантПлюс Свердловська Область

Автор: Федорова Ольга Сергіївна,

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

заступник генерального директора Групи компаній «Податки та фінансове право» з економічних проектів

Опис ситуації: на підприємстві змінилися власники, призначений новий директор, а через деякий час відбулася зміна головного бухгалтера.

Інвентаризація майна, фінансових зобов'язань - дебіторської, кредиторської заборгованості, розрахунків з бюджетом та позабюджетними фондами не проводилася. Первинні документи по підприємству не передавалися. Також відсутня звітність за весь період існування підприємства. Була передана електронна база, в якій була внесена далеко не вся інформація, і не вся достовірна.

Новоприйнятий головний бухгалтер скорегував дані бази 1C за минулий рік.

У поточному році підприємство отримало рішення про проведення планових виїзних перевірок ПФР і ФСС з вимогою про подання документів.

Документи, витребувані перевіряючими, відсутні. Передбачається, що первинні документи відновити практично неможливо.

Питання. Які ризики і наслідки за результатами перевірок ФСС і ПФР в умовах, що склалися (відсутність запитаних документів)? Які можуть бути донарахування, пені, штрафи?

Відповідь.

За загальним правилом п. 6 ст. 39 Федерального закону від 24.07.2009 № 212-ФЗ «Про страхові внески до Пенсійного фонду Російської Федерації, Фонд соціального страхування Російської Федерації, Федеральний фонд обов'язкового медичного страхування» (далі - Закон № 212-ФЗ) в ході розгляду матеріалів перевірки встановлюються наступні обставини :

здійснювало чи особа, щодо якої було складено акт перевірки, порушення законодавства РФ про страхові внески;

утворюють чи виявлені порушення складу правопорушення;

чи є підстави для притягнення особи до відповідальності за вчинення правопорушення;

обставини, що виключають провину особи у вчиненні правопорушення.

При цьому за результатами розгляду матеріалів перевірки контролюючий орган виносить рішення про притягнення до відповідальності за вчинення правопорушення або про відмову у притягненні до відповідальності за вчинення правопорушення.

При цьому згідно зі ст. 18 Федерального закону від 03.07.2016 № 250-ФЗ «Про внесення змін до окремих законодавчих актів Російської Федерації та визнання такими, що втратили чинність окремих законодавчих актів (положень законодавчих актів) Російської Федерації у зв'язку з прийняттям Федерального закону« Про внесення змін до частини першу і другу податкового кодексу Російської Федерації у зв'язку з передачею податковим органам повноважень з адміністрування страхових внесків на обов'язкове пенсійне, соціальне та медичне страхування »(далі - Закон № 250-ФЗ) за він № 212-ФЗ з 01.01.2017 втратив чинність.

Разом з тим в ст. 20 Закону № 250-ФЗ зроблено застереження про те, що контроль за правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати (перерахування) страхових внесків, що підлягають сплаті до 01.01.2017, здійснюється в порядку, що діяв до дня набрання чинності Законом № 250-ФЗ.

Що стосується аналізованої ситуації це означає, що оскільки предметом перевірки ФСС і ПФР є період 2014 - 2016 рр., То адміністрування зборів відбуватиметься в порядку, передбаченому Законом № 212-ФЗ.

Крім того, відносини в рамках соціального страхування регулюються Федеральним законом від 24.07.1998 № 125-ФЗ «Про обов'язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань» (далі - Закон № 125-ФЗ).

Що стосується видів правопорушень у сфері адміністрування страхових внесків, за які підприємство може бути притягнуто до відповідальності, то, виходячи з норм гл. 6 Закону № 212-ФЗ і гл. IV.3 Закону № 125-ФЗ, можна виділити наступні:

неподання платником страхових внесків у встановлений законом термін розрахунку по нарахованих і сплачених страхових внесках (ст. 46 Закону № 212-ФЗ, ст. 26.30 Закону № 125-ФЗ);

несплата або неповна сплата сум страхових внесків в результаті заниження бази для нарахування страхових внесків (ст. 47 Закону № 212-ФЗ, ст. 26.29 Закону № 125-ФЗ);

відмова або неподання в установлений строк документів (копій документів), необхідних для здійснення контролю за правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати (перерахування) страхових внесків (ст. 48 Закону № 212-ФЗ, ст. 26.31 Закону № 125-ФЗ).

1. Неподання документів

Згідно ст. 48 Закону № 212-ФЗ платник страхових внесків у разі неподання або відмови від подання документів або їх копій може бути притягнутий до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 200 р. за кожне неподання документ. Аналогічна вимога міститься і в ст. 26.31 Закону № 125-ФЗ щодо страхувальників.

Виходячи з положень ст. 5 Закону № 212-ФЗ платником страхових внесків є підприємство, так само як і воно є страхувальником в силу ст. 3 Закону № 125-ФЗ. Отже суб'єктом, який може бути притягнутий за неподання документів, є саме підприємство як юридична особа.

Згідно п. 1 ст. 40 Закону № 212-ФЗ, п. 1 ст. 26.24 Закону № 125-ФЗ порушенням законодавства РФ про страхові внески визнається винне досконале протиправне діяння (дія або бездіяльність) особи, за яке законом встановлена ​​відповідальність.

Отже, відповідальність передбачена за дії (відмова) або бездіяльність (неподання) підприємства, тобто вина особи є одним з обов'язкових елементів залучення його до відповідальності.

У ст. 43 Закону № 212-ФЗ і ст. 26.26 Закону № 212-ФЗ зазначено, що при наявності обставин, що виключають провину, особа не підлягає відповідальності за вчинення правопорушення. Більш того, якщо звернутися до подп. 4 п. 1 ст. 34 Закону № 212-ФЗ і подп. 4 п. 1 ст. 26.26 Закону № 125-ФЗ, то можна помітити, що перелік таких обставин є відкритим: «... інші обставини, які можуть бути визнані судом, який розглядає справу, що виключають провину особи у вчиненні правопорушення».

Звертаємо увагу на те, що поняття «обставини, що виключають відповідальність» носить оціночний характер і буде розглядатися контролюючим органом або судом в кожному конкретному випадку індивідуально і виходячи з обставин справи.

У ситуації, що розглядається відповідно до умов запиту запитувані на вимогу ПФР і ФСС документи не можуть бути представлені в зв'язку з їх відсутністю у зв'язку з тим, що вони або не складалися або не передавалися колишнім директором та / або бухгалтером.

У зв'язку з цим можна звернути увагу на п. 4 ст. 42 Закону № 212-ФЗ (п. 4 ст. 26.24 Закону № 125-ФЗ), в якому зазначено, що вина організації у вчиненні правопорушення визначається в залежності від вини її посадових осіб або її представників, дії (бездіяльність) яких зумовили вчинення правопорушення .

Якщо звернутися до арбітражної практиці, то, наприклад, АС Поволзької округу в Постанові від 29.09.2016 № Ф06-13180 / 2016 з справі № А55-21963 / 2015 вказав наступне:

«Посадові особи гімназії, в тому числі її керівник, зобов'язані були в силу закону забезпечити правильне обчислення і своєчасне перерахування до бюджету страхових внесків, однак не вжили всіх залежних від них заходів щодо дотримання законодавства та недопущення вчинення порушень.

На підставі викладеного суди дійшли висновку про наявність вини гімназії в скоєнні інкримінованих порушень і про відсутність обставин, що виключають провину, а отже, правомірно відмовили гімназії в задоволенні заявлених вимог в цій частині ».

АС Уральського округу в Постанові від 28.01.2016 № Ф09-10727 / 15 у справі № А07-6240 / 2015 прийшов до наступного висновку:

«З буквального змісту статті 48 № 212-ФЗ випливає, що об'єктивну сторону даного правопорушення становить відмову або неподання в установлений строк платником страхових внесків до органу контролю за сплатою страхових внесків документів (копій документів), передбачених названим законом, а також відмова або неподання в встановлений термін платником страхових внесків до органу контролю за сплатою страхових внесків інших документів, необхідних для здійснення контролю за правильністю обчислення, повнотою і своеврем енность сплати (перерахування) страхових внесків.

...

Судами також взято до уваги відсутність доказів, з достовірністю свідчать про те, що витребовує документи були у суспільства в наявності ».

Резюмуючи вищевикладене вважаємо, що підприємство може посилатися на факт непередачі колишнім керівником документації (тобто її фактичну відсутність у підприємства) як на обставину, що свідчить про відсутність провини самого підприємства в ненаданні документів на вимогу ФСС / ПФР. Однак вважаємо, що при такому підході необхідно надати суду докази того, що підприємство веде роботу по відновленню і / або витребування цих документів, наприклад шляхом звернення до відповідних органів за наданням копій документів або пред'явлення вимог, в т.ч. в судовому порядку, колишньому керівнику організації про витребування документів.

Разом з тим, хоча і Закон № 212-ФЗ, і Закон № 125-ФЗ передбачають відповідальність за неподання на вимогу контролюючих органів лише для самого особи, що перевіряється, однак це не означає, що до відповідальності не може бути притягнуто і конкретна посадова особа, відповідальна за це. Справа в тому, що ч. 3 ст. 15.33 КоАП РФ передбачає можливість залучення до відповідальності у вигляді штрафу від трьохсот до п'ятисот рублів посадових осіб, якщо буде встановлено, що неподання в установлений законодавством РФ про обов'язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань термін або відмова від подання в територіальні органи ФСС або їх посадовим особам документів та (або) інших відомостей сталася з їхньої вини.

2. Неподання розрахунку по нарахованих і сплачених страхових внесках

Склад даного порушення утворює бездіяльність платника страхових внесків, що виразилося в ненаданні розрахунку по нарахованих і сплачених страхових внесках, за що передбачено штраф у розмірі 5% суми страхових внесків, нарахованої до сплати за останні три місяці звітного (розрахункового) періоду, за кожний повний або неповний місяць з дня, встановленого для його уявлення, але не більше 30% зазначеної суми та не менше 1000 рублів.

Аналогічна відповідальність передбачена і нормою ст. 26.24 Закону № 125-ФЗ.

Як і в першому випадку, суб'єктом, який залучається за цією статтею, є саме підприємство. При цьому відповідальність передбачена за факт неподання передбаченого законодавством розрахунку, який складається Товариством на підставі наявних у нього документів.

В даному випадку у ПФР відсутні розрахунки по страхових внесках на ОПС і ОМС, звіти за формою СЗВ-М, що утворює склад правопорушення, передбаченого ст. 46 Закону № 212-ФЗ.

І хоча, як і в вищерозгляденому ситуації, вина підприємства як юридичної особи зв'язується з діями його посадових осіб, однак обов'язок складати розрахунок і надавати його в відповідний контролюючий орган (ПФР / ФСС) на певний термін передбачена законом, у зв'язку з чим великий ризик залучення підприємства до відповідальності у цій підставі незалежно від дій колишнього або нового директора.

Крім того, як і в першому випадку, при порушенні строків надання розрахунків по нарахованих і сплачених страхових внесках до ФСС в ч. 2 ст. 15.33 КоАП РФ передбачена відповідальність у вигляді штрафу, що накладається на посадових осіб, у розмірі від трьохсот до п'ятисот рублів.

3. Несплата або неповна сплата сум страхових внесків в результаті заниження бази для нарахування страхових внесків

Згідно п. 1 ст. 47 Закону № 212-ФЗ відповідальність у платника страхових внесків (в даному випадку у підприємства) настає за несплату або неповну сплату страхових внесків, яка призвела до заниження бази. При цьому в п. 2 передбачена підвищена відповідальність, якщо таке діяння скоєно навмисно.

У ст. 26.29 Закону № 125-ФЗ також міститься вказівка ​​на те, що Товариство може бути притягнуто до відповідальності за несплату або неповну сплату сум страхових внесків в результаті заниження оподатковуваного бази.

Оскільки в ситуації, що розглядається у «нового» керівництва відсутня первинна документація, тобто невідомо, була допущена недоїмка чи ні, то ми будемо виходити з умов, що недоїмка за даними підприємства відсутня.

У такій ситуації підприємству може бути нарахована недоїмка тільки в разі, якщо контролюючим органом буде встановлено факт заниження бази. Разом з тим в силу ст. 7 Закону № 212-ФЗ, п. 1 ст. 20.1 Закону № 125-ФЗ об'єктом обкладення страховими внесками для платників страхових внесків визнаються виплати та інші винагороди, що нараховуються ними на користь фізичних осіб.

З положень ч. 1 ст. 8 Закону № 212-ФЗ, п. 2 ст. 20.1 Закону № 125-ФЗ випливає, що база для нарахування страхових внесків для платників страхових внесків - організацій визначається як сума виплат та інших винагород, нарахованих платниками страхових внесків за розрахунковий період на користь фізичних осіб.

Іншими словами, підставою для нарахування страхових внесків і, як наслідок, визначення факту несплати або неповної сплати страхових внесків є конкретні виплати на користь застрахованих осіб.

Що стосується аналізованої ситуації це означає, що ПФР і ФСС можуть залучити підприємство до відповідальності за цією статтею тільки в разі, якщо ними будуть виявлені які-небудь документально підтверджені виплати на користь застрахованих осіб, але не враховані при розрахунку бази по страхових внесках за період, що перевірявся .

При цьому хочемо особливо відзначити, що на відміну від положень НК РФ Закон № 212-ФЗ не передбачає можливість донарахування виходячи з розрахункового методу або нарахування на «передбачувані» виплати.

Так, наприклад, АС Уральського округу в Постанові від 24.10.2016 № Ф09-9195 / 16 у справі № А34-8837 / 2015 вказав, що нормами Закону № 212-ФЗ в базу для обчислення страхових внесків включаються тільки «нараховані» виплати на користь працівників, а оскільки перевіркою встановлено, що «нарахувань» на користь названих осіб не проводилися, то об'єкт обкладання страховими внесками не виник.

Опубліковано за матеріалами Журналу «Податки та фінансове право», www.cnfp.ru

https://www.facebook.com/pages/gk.nfp - Група компаній «Податки та фінансове право»

https://www.facebook.com/arkady.bryzgalin - Бризгалін Аркадій Вікторович

Повернутися до списку новинЯкі ризики і наслідки за результатами перевірок ФСС і ПФР в умовах, що склалися (відсутність запитаних документів)?
Які можуть бути донарахування, пені, штрафи?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online