- управління містом
- Адмінпослуги
- Соціальний захист
- Комунальні послуги
- Інфраструктура, безпеку
- транспорт
- Медицина
- енергозбереження
- Освіта і IT-підприємництво
- Залучення туристів і інвесторів
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
"У місті створено і активно просувається іміджевий проект Smart City, який передбачає впровадження нових технологій в сфери життєдіяльності міста. Спочатку бренд був презентований виключно як концепція розвитку туристичної складової міста (SMART розшифровувався як social, modern, art, research, tourist), однак сьогодні концепція Smart City актуальна для комплексного розвитку Харкова як "розумного" міста. Наша мета - сформувати імідж Харкова як прогресивного інноваційного європейського міста, який впроваджує новітні IT-напрацювання і нові підходи до управління ", - зустрічає нас начальник Управління інвестиційного розвитку та іміджевих проектів Вікторія Грецька-Миргородська.
управління містом
У Харкові інформаційні технології в управління містом стали впроваджувати ще в 1997 році. І на сьогодні всі міські служби та комунальні підприємства - понад 1000 об'єктів міського господарства - пов'язані між собою високошвидкісним інтернетом за допомогою оптоволоконної мережі в єдину систему комунікацій. (Київ, наприклад, таке тільки планує).
"У 1998 році ми побували з делегацією в Ліллі, побачили, як керують містом, як все зведено в єдину мережу, всі питання вирішуються через інтернет. Зробити так само в Харкові було моєю мрією, і я цим займався", - згадує Олександр Попов, директор КП "Міський інформаційний центр" Харківської міської ради. Всі міські smart проекти створювалися тут, причому на 90% за рахунок реінвестування коштів, зароблених самим комунальним підприємством. Власних фахівців в штаті більше 20 чоловік, але до виконання тих чи інших робіт залучали і підрядників.
Директор КП "Міський інформаційний центр" Олександр Попов працює над інформатизацією Харкова майже 20 років
Почали з того, що перевели в електронний вигляд всі рішення міської ради, протоколи, проекти рішень. Так що сьогодні в Єдиному міському реєстрі актів можна знайти архів документів, виданих міськрадою, міським головою та виконавчими органами ради, з 1998 року. Зайти в архів можна швидко за допомогою BankID або створивши свій логін і пароль.
Другим був проект оцифровки даних про комунальне майно: У Харкові врахували, інвентаризували і внесли в електронну базу всі приміщення і будівлі, рухоме майно, мережі, потім землю, межі земельних ділянок, додали їх грошову оцінку.
Генплан, правила забудови, правила розвитку територій, землевідведення, підземні комунікації, освітлення, все зйомки різних масштабів - все пов'язано в "Інформаційній системі містобудівного кадастру" і дозволяє легко розраховувати вартість земельних ділянок, вести єдину базу даних плати за землю. В результаті полегшується не тільки робота комунальних підприємств і державних служб, а й отримання різних рішень по оренді і ведення підприємницької діяльності.
Всі комунікації інвентаризовані і нанесені на карти, створення виписки займає кілька хвилин
У 2007 р в Харкові була усвідомила міська диспетчерська служба 1562 , За допомогою якої сьогодні можна залишити усне звернення до міськради або електронне через сайт .
Звернутися до Харківського міського голови також можна відправивши йому електронного листа з сайту мерії .
Також з ініціативи Харківської міськради було розроблено мобільний додаток "Активний харків'янин", для онлайн-голосувань з різних питань життя міста: розвитку інфраструктури, озеленення, парковок і т. Д.
При цьому такого сервісу електронної демократії, як "Відкритий бюджет", у Харкова немає: Попов вважає, що оскільки всі гроші приходять через держказначейство, ті самі можуть опублікувати всі дані про транзакції, договорах, підрядників. Місто ж детально розписувати свої доходи і витрати поки не прагне.
Адмінпослуги
Ще в 2011р. в Харкові був відкритий один з перших в країні Єдиний дозвільний центр для підприємців, який об'єднав різні служби за принципом "єдиного вікна", і досвід його поширили по всій країні. Заявник може зайти в свій особистий кабінет, подати заяву і пакет документів на отримання адміністративних послуг і контролювати їх проходження.
Зараз в місті працюють 10 ЦНАП (центрів надання адміністративних послуг), в кожному отримують послуги до 800 людей в день.
"Існує попередній запис на прийом до адміністраторів через персональний кабінет на сайті ЦНАП. Крім того, є можливість через персональний кабінет зберігати дані, подавати документи в електронному вигляді, одержувати консультації і відскановані готові документи", - розповідає Вікторія Китайгородська, директор Департаменту адміністративних послуг та споживчого ринку. - В режимі онлайн можна побачити стан розгляду справи і результат адміністративної послуги. Можна вибрати зручний район і час для подачі документів, в тому числі подати документи в одному районі, а отримати в іншому ". Отримати адміністративну послугу городяни можуть, зареєструвавшись через термінал електронної черги, отримавши роздрукований талончик з номером черги та номером оператора. На практиці більшість людей вважає за краще звертатися особисто через адміністраторів в ЦНАП.
Електронна черга дозволяє записатися на прийом через термінал, отримати чек з номером черги і потім стежити за часом прийому на електронному табло
Екскурсію по ЦНАП проводять директор Департаменту адміністративних послуг та споживчого ринку Вікторія Китайгородська і начальник управління адміністративних послуг Ірина Юр'єва
Всього в ЦНАП надається 160 адмінпослуг, з них в електронному вигляді лише 10. "Ми були готові надавати електронні послуги ще в 2011 році, але в законодавстві немає статусу електронного документа і паперові документи ніхто не відміняв", - пояснює Ірина Юр'єва, начальник управління адміністративних послуг.
Наприклад, статус електронного документа з ЕЦП мають декларації Державної архітектурно-будівельної інспекції, але заявники все одно просять надати результат адмінпослуги в друкованому вигляді з живою печаткою.
Маючи паспорт у вигляді ID-карти, заявники все одно паралельно запитують довідки про реєстрацію місця проживання.
Всі адміністратори і суб'єкти надання послуг підключені через інтернет до електронного інформаційного порталу, де в єдиній системі в "хмарі" зберігається і обробляється інформація про відвідувачів 10 Центрів. У всіх Адмінцентр відкриті відділення банку для зручної оплати зборів.
Планується створити колл-центр, що оптимізує роботу адміністраторів. Зараз консультації надаються і по телефону, і по електронній пошті, і через Skype.
У новому ЦНАП, який будується на пр. Тракторобудівників, прийматимуть до 2000 чоловік в день, надаючи більше 450 послуг як адміністративних послуг соціального характеру. Робота буде організована за принципом фронт-офіс і бек-офіс, в форматі open space. Реєстрацію місця проживання, реєстрацію підприємницької діяльності, отримання дубліката посвідчення водія, видачу виписки з Земельного кадастру обіцяють надавати протягом 1 дня. Передбачена також організація консультаційного вікна з англомовними адміністраторами буде призначений для надання різних адмінпослуг іноземним громадянам.
Соціальний захист
В автоматизації соціальної сфери Харків наздоганяє Вінницю, на яку рівняються всі міста. Можна один раз прийти в ЦНАП, принести паспорт і код, адміністратор сканує документи, занесе в базу, і звідси зможе відправляти їх в інстанції.
По місту працюють 34 електронних соціальних офісу.
Планується і два реальних Соціальних офісу в Шевченківському і Київському районі. Вестимуть прийом близько 30 фахівців праці та соціального захисту, пенсійного фонду, МРЕВ і РАЦСу. Попов вважає, користуватися електронними сервісами і отримати ЕЦП готові близько 5% харків'ян.
"Карти харків'янина" в місті немає і поки не планується, стверджує Попов, поки держава не прийме відповідні нормативні документи, яким чином вона повинна працювати. Наприклад, по пластиковій картці з чипом можна буде ідентифікувати особистість, отримувати пільги, субсидії, дисконти. Зауважимо, що інші міста відсутність законодавчо прописаних правил для карти городянина не зупиняє.
Комунальні послуги
Рішенням комунальних проблем за заявками мешканців займається Єдина міська диспетчерська служба 1562. Оператор відразу класифікує отриману по телефону або через сайт або лист скаргу по виконавцю і вносить в базу, за частки секунди вона потрапляє в відповідну комунальну службу.
Карта звернень в службу 1562. Диспетчер бачить заявки городян і відразу відправляє їх виконавцям
Прописаний регламент дій і час реагування. Якщо заявка стосується аварії - то служба повинна виїхати негайно, про що диспетчер ставить позначку. Через певний час спеціальний контрольний відділ перевіряє, чи виконана заявка. Коли заявка виконана, то контрольний відділ дзвонить жителям і уточнює, чи задоволені вони виконанням. Якщо заявка не виконана в строк, вона автоматично відправляється на розгляд профільного заступника мера, який зобов'язаний вжити заходів.
Дуже зручно, що в Харкові створена карта звернень громадян , Де за адресою людина може перевірити, чи дійшло його звернення і внесено чи в систему.
На карту додається інформація про розриті, ремонтах, аваріях, і все це доступно онлайн . Якщо такої інформації по шуканого адресою немає, людина може поставити крапку на карті і надіслати запитання, чому і хто тут копає, і йому дадуть. Йде робота над об'єднанням сайту звернень і сайту обліку розриттів.
На карті розриттів видно всі роботи, виконавець, термін закінчення
Створюється електронна карта для обліку прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності в місті.
Триває робота з налагодження електронних комунікацій і відома в єдину систему всіх міських послуг. Харків'янин зможе створити особистий кабінет на сайті міськради, куди будуть підв'язані дані з різних міських інформаційних систем. Він побачить історію своїх звернень з відповідями, суми комунальних платежів, зможе звідси ж зробити оплату. Зайти на міський портал зручно буде за допомогою bankID (код має кожен власник банківської карти багатьох банків) або ввівши логін і пароль, отримані при відвідуванні ЦНАП.
Інфраструктура, безпеку
У Харкові близько 45 регульованих перехресть з адаптивною схемою руху. Це означає, що включення світлофорів регулюється автоматично з центру управління.
Кожне перехрестя має свій паспорт. Все розмітки, дорожні знаки внесені в систему. Щоб на перехресті реорганізувати рух, не потрібно піднімати стоси документів, все видно на електронних картах, що спростило роботу дорожнього департаменту.
"Розумних" вулиць, начинених датчиками, табло та різними гаджетами типу лавок з функцією зарядки телефонів, Харківська міськрада не планує в найближчому майбутньому, за інформацією Попова. Акцент робиться на внутрішні процеси управління міським господарством, які помітять всі городяни.
На інтерактивну карту Харкова нанесені всі об'єкти благоустрою (території прибирання, дитячі майданчики, автостоянки, контейнерні майданчики, архітектурні форми, парки, газони, сквери, сади), причому всі візуально розмежовані за балансоутримувачами, які за них відповідають. Такого програмного комплексу немає ні в Києві, ні в більшості міст України. Так знімається проблема безгоспних або нічиїх ділянок, міськрада завжди може проконтролювати дотримання правил благоустрою та об'єктів комунального господарства, і приватних. Чистота і комфорт міста - це теж елемент smart city в широкому сенсі цього слова.
Заснована на відкритих даних карта доріг Open Street Map від проекту openstreetmap.org дозволяє знаходити потрібну вулицю або будинок Харкова, зупинки громадського транспорту та їх назви, організації, платні парковки, кафе і багато іншого. Сервіс наповнюється волонтерами.
Для міськради карта цікава як можливість прорахувати квадратні метри дорожнього покриття з метою контролювати роботу підрядників.
"Сьогодні технології допомагають не тільки вирішити проблеми швидкості і управління в інфраструктурі, а й сприяють розвитку локального бізнесу. Наприклад, компанія Mastercard спільно з Parkeon запустила проект City Connector в декількох містах Франції, Бельгії та США. Ми не тільки оснастили міські паркомати функцією прийому безготівкових платежів: завдяки технологіям визначення геолокації вони також надають всім бажаючим дисконтні купони з пропозиціями від компаній, які знаходяться неподалік від місця парковки ", - ділиться досвідом Сергій Фр нцішко, віце-президент з розвитку бізнесу представництва Masterсard Europe в Україні, Молдові, Грузії, Туркменістані, Таджикистані, Киргизстані та Узбекистані.
Харківський ГІС являє і сервіс "Реклама online", де вказані всі рекламні конструкції, що мають офіційний дозвіл на розміщення. на мапі можна ввести адресу і подивитися, що за тип конструкції є і хто його власник. Звідси ж повідомити про незаконну рекламної конструкції. Таким чином Харківська влада борються з захаращення міста незаконною рекламою. (До речі, підприємці онлайн можуть відправити заяву на отримання дозволу на зовнішню рекламу, а також ознайомитися з існуючими варіантами рекламних конструкцій, дізнатися їх вартість і залишити заявку на оренду).
Фахівці "Інформаційного центру" працюють над створенням подібної карти МАФів, а також карти дитячих майданчиків.
В рамках програми "Безпечне місто", розрахованої на 2016-2020 рр., Встановлюється відеоспостереження за найважливішими об'єктами інфраструктури. Програма автоматично буде аналізувати, що відбувається на вулицях і передавати інформацію про порушення порядку, крадіжці або псування майна в правоохоронні органи. В окремих школах і на пришкільних територіях відеоспостереження вже здійснюється, ситуацію контролює департамент освіти.
транспорт
У Харкові створена і знаходиться на стадії впровадження модель з управління рухомим складом транспорту, прив'язана до графіку роботи метрополітену, щоб основний потік пасажирів з потягів метро відразу розподілявся далі наземним транспортом. Частина маршрутів скоротили, зменшивши дублювання, пріоритет віддають автобусам. Автоматична система управління транспортом дозволяє з пульта стежити за рухом і розкладом транспорту, обладнаного GPS (наявність трекера зробили умовою участі в тендері).
У місті працюють і над проектом "Єдиний електронний квиток" на всі види транспорту. Чекають прийняття ВР відповідного закону, що регулює видачу чеків після оплати.
А поки в Харківському метро впроваджена оплата пластиковими картами з вбудованими електронними чіпами, без покупки жетонів. (До речі, перші жетони колись в 90-х з'явилися саме в Харкові, змінивши 5-копійчані монети.)
За інформацією Миргородської, завершуються переговори з ЄБРР про виділення кредиту на будівництво третьої лінії метрополітену, договір може бути підписаний до кінця 2016 року, а будівництво почнеться в 2017 році.
Медицина
З жовтня минулого року в одній з лікарень запустили як пілотний проект електронну реєстратуру. Раніше люди приходили записатися на прийом, потім чекали в черзі. Зараз вони можуть записатися або через колл-центр, або через сайт, вибравши зручний час. Їм навіть приходить SMS з нагадуванням про час прийому. Зараз автоматизуються три інших поліклініки. Також йде робота над створенням єдиної системи медкабінетів харківських вузів з даними про пацієнтів. Розробляється електронна карта пацієнта.
Реформу уповільнює те, що кожного лікаря спочатку потрібно забезпечити комп'ютерною технікою, скаржаться чиновники.
енергозбереження
Енергоефективні заходи - один із стратегічних напрямків для розвитку Харкова, що включає реконструкцію котелень, насосних станцій, встановлення лічильників тепла.
У 2014 р завершили проект реконструкції головної каналізаційної насосної станції і 24 станцій міста. Відбувається модернізація тепломереж з впровадженням "розумних" систем автоматизації та диспетчеризації електроенергії, що мінімізує людський фактор та дозволить зменшити виробничі витрати, знизити витрати по енергоспоживанню.
Освіта і IT-підприємництво
До кожній школі Харкова за кошти місцевого бюджету вже провели оптоволоконну мережу, забезпечили комп'ютерними класами, так що умови для впровадження інформаційних технологій в навчальний процес створені. Додатково Харківський IT-кластер проводить мотиваційні семінари для школярів, які популяризують IT-професії, зустрічі зі студентами, навчальні курси для вчителів.
"IT-кластер - регіональна громадська організація, створена трохи більше року тому 6 харківськими компаніями. Зараз у складі Кластера 29 компаній, налагоджено партнерство з 8 вузами, - розповідає директор Kharkiv IT Cluster Наталія Виноградська. - У складі Кластера бізнесу легше подавати ідеї і проекти на отримання бюджетного фінансування. Спільно легко реалізувати ті проекти, які не могли б зробити поодинці. Так, Харківський IT-бізнес впроваджує інновації в викладання інформатики в школах. Працюємо з академією неперервної освіту: , Виїжджаємо в райони і навчаємо групи вчителів новим мовам програмування. Зараз йде навчання сучасної мови Python ".
Наталія Виноградська - директор Харківського IT Cluster. Їх пропозиції щодо розвитку IT-середовища включені до Стратегії розвитку Харкова до 2020 року
IT-інкубатора або хаба в місті поки немає, втім, в Харкові і так 22 тисячі IT-фахівців (2-е місце по країні після Києва).
IT-кластер в жовтні в Харкові розпочинає проект Kharkiv IT Unicorns: цикл навчальних тренінгових заходів, які допомагають студентам реалізувати ідеї. "Наша мета - забезпечити розвиток ІТ-екосистеми в Харкові, структурувати, посилити IT-ком'юніті", - резюмує Виноградська.
Залучення туристів і інвесторів
"Бренд мало розробити, його треба постійно просувати. Світ дізнається про нас, якщо ми самі будемо активні. Без виваженої іміджевої політики не можна говорити про відвідини міста іноземцями", - підкреслює начальник відділу розвитку туристичної інфраструктури та іміджевих проектів Юлія Згурська. У Харкові створили КП "Центр розвитку міжнародного співробітництва", який працює над залученням в місто туристів.
В рамках проекту "7 чудес Харкова" 6 об'єктів обладнані QR-кодами, в наступному році охоплять ще 15. Це дозволить відстежувати кількість туристів, їх інтерес до тих чи інших об'єктів. Примітно, що цей проект запропонований міськраді молодими волонтерами.
Окреме стратегічний напрям для Харківської міськради - робота з інвесторами. Для інвесторів створюється інноваційний інформаційний ресурс InvestKharkiv, який запущено в жовтні в тестовому режимі.
"Навігатор інвестора" містить провідну інформацію по етапах створення бізнесу в місто: від ідеї, до пошуку відповідного приміщення чи земельної ділянки, до отримання всіх дозвільних документів. У розділі "Портфель інвестора" розміщується інформація про можливі проекти для вкладення, муніципальних і приватних. Консультаційна підтримка кожного кроку інвестора теж додається ", - розповідає Ірина Почапська, заст. Начальника відділу іміджевих проектів управління інвестиційного розвитку та іміджевих проектів.
Розробляється інтерактивна карта для інвестора, де будуть вказані вільні земельні ділянки з цільовим призначенням, об'єкти, що вимагають знесення або реставрації, недобудови.
Як бачимо, в Харкові давно впроваджують інформаційні технології в управлінні комунальною власністю, причому вміють використовувати інформатизацію для отримання прибутку, розвитку підприємництва та залучення інвесторів. Муніципалітет відкритий до спілкування з городянами. З іншого боку, у міста ще багато неосвоєних перспективних територій впровадження інновацій, зокрема "карта жителя", "кабінет городянина", безконтактна оплата проїзду та ін.
* Харків став другим містом з 6, в якому ми провели аудит Smart City змін. Також скоро вийдуть матеріали, що розповідають про впровадження нових технологій в управлінні Києвом, Дніпром, Вінницею та Чернівцями.
Міста були обрані редакцією виходячи з наступного показників: кількість жителів, кількість туристів і рейтингу комфортності українських міст.
** Згідно з цими показниками, серед міст повинна була бути і Одеса, однак через повну відсутність комунікацій з боку одеської влади Південну Пальміру замінили Чернівцями.