Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
як реформувати податкову систему ? Два юриста - три думки. Ця фраза цілком застосовна до економістів, які обговорюють податкову реформу . Так що писати про податкову реформу - справа невдячна. Однак щодо ПДВ обгрунтування змін може бути побудовано виключно на логіці і загальновідомих фактах.
Чи варто відмовитися від ПДВ? Якщо не усунути існуючих проблем, то варто. А якщо усунути? ПДВ при цивілізованому підході сам по собі хороший тим, що при відносно простому (як не дивно це звучить в Україні) адмініструванні, дозволяє зібрати достатньо багато надходжень, а значить, зменшити необхідність в інших податках. І при цьому, рівномірно обкладаючи кінцеве споживання, він мінімально спотворює економічні стимули. Не слід забувати і про прагнення України до євроінтеграції. Тому зміни податкового законодавства не повинні вступати в протиріччя з директивою ЄС (№112) про спільну систему ПДВ.
Загальновизнані проблеми ПДВ
Ці проблеми відомі: надходження з бюджету крадуть; сумлінним платникам його не відшкодовують; ПДВ - це дубина в руках податкової, якій можна "намалювати" будь-яке податкове зобов'язання; податкові накладні - це головний біль. Зміни до законодавства з ПДВ повинні бути спрямовані на вирішення саме цих проблем. Більш того, загальновизнано, що головним елементом в крадіжці цього податку є сама податкова служба. Тому зміни повинні забезпечити неможливість крадіжки ПДВ навіть з використанням податкової. Чи це можливо?
Крадіжка ПДВ - це корінь всіх інших його проблем. Якщо ПДВ в одному місці вкрали, то в іншому місці його недодали. І це не тільки борошно для експортерів, які не можуть отримати відшкодування податку. Це і проблема для тих, хто його справно платить на внутрішньому ринку. Такі платники живуть з постійним ризиком донарахування додаткових податкових зобов'язань за допомогою заперечування податкового кредиту, яким зобов'язання були зменшені. Причина та ж - необхідність наповнити бюджет для компенсації вже вкраденого.
що пропонується
По-перше, прибрати головний інструмент крадіжки ПДВ - можливість формувати "липовий" податковий кредит. Для цього ставку податку в операціях між платниками ПДВ треба зробити 0 або 1, або 2 ... відсотка, але не більше ставки, яка робить вигідним звернення до компаній, що допомагає формувати липовий кредит. В рамках реанімаційне пакету реформ (РПР) була запропонована ставка 7%. Решта 10 процентних пунктів від повної ставки в 17% добираються на стадії продажу від платника до неплатника. Якщо "партизани" пропонують 5,5% за свої послуги, то за решту 1,5% податкового кредиту при ризику отримати всі можливі проблеми сенсу боротися немає. Однак сенс може з'явитися, якщо мета - не тільки ПДВ, а отримання готівкових коштів та / або формування витрат для цілей податку на прибуток. Для виключення цих випадків передбачено зниження навантаження на зарплату (зменшення ЄСВ) і зміна концепції податку на прибуток.
По-друге, введення спецрахунків з ПДВ двосторонньої дії і окремого ПДВ-рахунки в казначействі. Такий принцип роботи рахунку дає можливість протягом місяця на власний розсуд перераховувати кошти зі спецрахунку на поточний рахунок платника. Таким чином, не вимиваються кошти платників податку, що було головним негативом болгарського варіанту спецрахунки.
По-третє, встановлення конкретного механізму повернення ПДВ з визначенням відповідальності держави за порушення термінів повернення.
очікуваний ефект
Можна багато розповідати про те, скільки мільярдів додатково надійде в бюджет, але все це тільки прогноз. Безперечна перевага пропонованого механізму в тому, що він вбиває існуючі схеми крадіжки ПДВ. Крім того, внутрішній і зовнішній інвестор отримають: прогнозованість, спокій і прозорість, зниження часу і сил на адміністрування податку, зниження вартості грошей при своєчасному його відшкодування. А то, що уряд таким чином в принципі втратить можливість кредитуватися за рахунок бізнесу, ми вважаємо позитивом: держава повинна жити відповідно до достатків. Більш того, з'являється можливість скасувати податкові накладні (їх роль будуть виконувати платіжні доручення), а також істотно скоротити кількість перевірок платників податків.
Часто задавані питання
Дана концепція вже більше місяця обговорюється на різних зустрічах і форумах. Спробуємо коротко відповісти на найбільш поширені запитання.
Перехід до системи диференційованих ставок ПДВ (7%, 17%) фактично означає перехід до податку з продажів за ставкою 10%? Якщо не враховувати деталі, то десь так і є. Але все це - в рамках директиви ЄС (112-я директива про систему ПДВ). Також слід зазначити, що в ЄС базова ставка не може бути нижче 15%. Однак в рамках пропонованої концепції така ставка буде 17%.
Надходження з ПДВ від імпорту становлять понад 100 млрд грн, в той час як на внутрішньому ринку сплачується тільки 34 млрд. Чи призведе зниження ставки цього податку при імпорті до серйозного просідання бюджету? По-перше, порівнювати ці величини не зовсім коректно, тому що все, що було сплачено на митниці в подальшому зменшує надходження до бюджету при продажах на території України через податковий кредит. Таким чином, перерозподіл 7% на митниці 17% в роздробі змінять це співвідношення. По-друге, не треба забувати про серйозне обороті контрабанди, коли ПДВ взагалі не сплачується. Тому тільки контроль кінцевої реалізації платниками ПДВ дасть можливість наповнювати бюджет за рахунок цього податку.
Якщо кінцеві продавці будуть стягувати ПДВ з 17%, а вхідний кредит отримувати по 7%, то це означає зростання цін на 10%? Така логіка доречна в тому випадку, якщо продавець формує кредит через фірми-прокладки, які йому частину цього кредиту повертають. Так, в цьому випадку для продавця відбувається додаткова втрата якраз в розмірі тих самих повертаються коштів. Якщо рух товару до кінцевого споживача йде в рамках правового поля, то ніякої додаткової втрати в зв'язку із застосуванням диференційованої ставки не відбувається. Сума ПДВ збирається від кінцевого споживача. Зараз це 20%, а буде - 17%. Що змінюється, так це те, що відбувається перерозподіл між сумами ПДВ, які перераховуються до бюджету і постачальнику. Постачальнику зменшення на 13%, а в бюджет збільшення на 10%. Ще раз: гроші, що надійшли у вигляді ПДВ від кінцевого покупця, - це не гроші продавця, це гроші, які він акумулює для перерахування в бюджет. З цих грошей продавець може забрати свої, які раніше були перераховані при придбанні товару.
Як зміни вплинуть на фізичних осіб - платників єдиного податку? Для платників єдиного податку першої і другої групи змін не буде: адже вони і зараз купують товар дрібним оптом зі сплатою ПДВ за ставкою 20%, а будуть - за ставкою 17%. Для платників єдиного податку третьої групи має бути введено обмеження на торгівлю товарами, якщо вони не зареєстровані платниками ПДВ, в іншому випадку ми отримуємо "ПДВ офшор".
Як це має працювати
Виробник (імпортер) продає товар платнику ПДВ (дистриб'ютор, торгова мережа) з нарахуванням ПДВ (припустимо, за ставкою 7%). Якщо товар продається неплатнику ПДВ або за готівковий розрахунок, то застосовується базова ставка ПДВ (сьогодні 20%, пропонується 17%). Ці суми формують податкові зобов'язання. У виробника є податковий кредит у зв'язку з покупками сировини, послуг для виробництва (у імпортера в зв'язку зі сплатою ПДВ на митниці). Іншими словами, все те ж саме, що і сьогодні, але за ставкою 7% (або, знову-таки, 17%, якщо продається неплатнику ПДВ). Далі по ланцюжку товар потрапляє в торгові мережі, де відбувається кінцева реалізація за ставкою 17%. Це податкові зобов'язання роздрібного продавця. Кредит формується за рахунок вхідного ПДВ при закупівлі товару і послуг (обладнання), які використовуються в діяльності платника ПДВ. В цьому випадку набагато складніше сформувати "липовий" податковий кредит, закуповуючи товар за завищеною ціною у фірм "прокладок", оскільки максимум, що такі фірми можуть дати, це вхідний кредит в 7%.
У казначействі відкривається окремий рахунок, на який перераховуються кошти зі спецрахунків. Законодавчо встановлюється порядок використання коштів на цьому рахунку. В першу чергу кошти спрямовуються на відшкодування ПДВ, в другу - для погашення заборгованості за ним, в тому числі на виконання рішень судів щодо стягнення ПДВ. Тільки після цього залишок перераховується на єдиний казначейський рахунок. Якщо протягом встановленого терміну відшкодування не відбувається, то нараховується пеня в тому ж розмірі, що встановлена для платника.
Для руху ПДВ відкриваються спеціальні рахунки в банках. Весь рух ПДВ має відбуватися виключно в рамках цих рахунків, в іншому випадку платник не має права на формування податкового кредиту та бюджетне відшкодування. Суть роботи спецрахунки наступна (розглянемо на прикладі виробника).
Операція купівлі сировини: виробник (покупець) здійснює оплату товару продавцю шляхом перерахування коштів на два банківських рахунки: суму, рівну вартості товару без ПДВ, на рахунок продавця; суму ПДВ на спецрахунок продавця (Схема 1. Податковий кредит).
Перерахування на спецрахунок продавця повинно здійснюватися зі спецрахунку виробника (покупця). Якщо на спецрахунку виробника (покупця) недостатньо коштів для перерахування на спецрахунок продавця (наприклад, не було оподатковуваних операцій протягом місяця), то спочатку виробник (покупець) повинен перерахувати ці кошти на свій спецрахунок і тільки з цього рахунку перераховувати ПДВ на спецрахунок продавця. Суми, перераховані зі спецрахунку виробника (покупця), формують його податкового кредиту поточного місяця. Такі суми в частині раніше перерахованих виробником (покупцем) зі свого поточного рахунку на свій спецрахунок формують суму податкового кредиту, сплаченого за власні кошти (для зручності назвемо такі суми - "УНК"). Суми УНК також включають суми, що надійшли від інших платників в ряді випадків (розглядається нижче). Суми УНК не включають суми ПДВ, зібрані від неплатників за ставкою 17% і перераховані на свій спецрахунок як свої зобов'язання.
Новий порядок: особливості
(для спрощення розуміння читачем опис в цьому розділі супроводжується схемами; читачі, яких не цікавлять "технічні" подробиці, можуть його пропустити - Ред.).
Під час імпорту товарів застосовується аналогічний механізм. Відмінність полягає в тому, що ПДВ сплачується зі спецрахунку імпортера безпосередньо на спеціальний рахунок в казначействі
Надалі виробник продає свій товар платнику ПДВ. У цьому випадку він (вже продавець) отримує оплату вартості товару на свій рахунок без ПДВ і оплату податку - на свій спецрахунок (Рис. 2. Схема руху коштів при продажу товару платнику ПДВ).
Отримані від покупців суми ПДВ на спецрахунок виробника (продавця) формують податкові зобов'язання з податку. При цьому сума, отримана виробником (продавцем) як зобов'язання з ПДВ від покупців, може бути перерахована на його поточний рахунок в сумі, що не перевищує УНК поточного місяця. Тобто, по суті, відбувається повернення суми, раніше перерахованої на спецрахунок для подальшого перерахування на спецрахунок платника податку (продавця товарів або послуг) або на спецрахунок казначейства під час імпорту. Таке повернення здійснюється в день надходження коштів від покупців на спецрахунок або в наступні дні протягом місяця. Як варіант, це може бути договірне списання за домовленістю з банком (банк сам відстежує рух по рахунку і автоматично повертає надійшли суми ПДВ в межах УНК).
Якщо товар продається неплатнику, то після отримання коштів продавець зобов'язаний самостійно перерахувати отриманий ПДВ на свій спецрахунок (Рис 3. Схема руху коштів при продажу товару неплатнику ПДВ).
Для того, щоб банк зміг проконтролювати суму УНК, при поповненні рахунку вводиться код операції. Наприклад, 01 - поповнення спецрахунки; 02 - перерахування податкових зобов'язань, які надійшли від неплатників або у зв'язку із закінченням 30 днів після відвантаження (перша подія); 03 - перерахування податкових зобов'язань у зв'язку з покупкою імпортних послуг. Також вводяться коди для перерахування коштів зі спецрахунку платника на спецрахунок іншого платника. Наприклад, 04 - перерахування ПДВ з відстрочкою оплати понад 30 днів; 05 - перерахунок у зв'язку з поверненням або переглядом компенсації. Тільки суми, що надійшли від платника - власника рахунку з кодом 01, а також пропозиції, що надійшли від іншого платника з кодами 04 та 05 враховуються банком для розрахунку УНК. Є й інші спеціальні випадки, до яких може бути застосована та ж логіка.
Для розрахунків з бюджетом встановлюється місячний період. В останній банківський день місяця спеціальний рахунок обнуляється. Сума, що дорівнює УНК, перераховується на рахунок платника. Сума, що залишилася за станом на 12 годин останнього банківського дня місяця визнається узгодженим зобов'язанням платника і перераховується до бюджету.
По суті, зберігається існуючий сьогодні принцип визначення податкових зобов'язань. Повернення проводиться з бюджету, якщо на кінець місяця сума УНК перевищує суму ПДВ, зібрану платником протягом місяця на свій спецрахунок. В цьому випадку платником подається заява про повернення. Заява подається безпосередньо до державної скарбниці, копія в податкову. Заява подається в електронному вигляді і повинно містити інформацію про рух по спецрахунку, скріплене електронним ключем представника платника і банку, в якому відкрито спецрахунок. За вибором платника заяву може подаватися в письмовій формі. Казначейство протягом десяти календарних днів здійснює повернення ПДВ. Податкова отримує цю заяву до відома. Податкова має право заблокувати відшкодування, якщо надасть казначейству інформацію про недостовірних даних, зазначених у заяві (інформація може стосуватися виключно руху коштів по спецрахунку). Будь-які інші причини, в тому числі існування податкового боргу, не можуть бути підставою для відмови у відшкодуванні ПДВ (Рис 4. Схема перерахування коштів до бюджету і отримання відшкодування з бюджету). У разі спору, казначейство разом з податковою протягом п'яти днів з моменту отримання заяви мають право провести камеральну невиїзну перевірку з використанням інформації про рух коштів по спецрахунках контрагентів заявника відшкодування ПДВ.
Для ПДВ встановлюється річний звітний період. Подається річна декларація. Платіжне доручення на перерахування коштів на спецрахунок виконує роль податкової накладної, в зв'язку з чим податкова накладна скасовується. Казначейство і податкова має постійний доступ до інформації про спецрахунку. Платіжні доручення реєструються в єдиному реєстрі платіжних доручень по ПДВ (в ідеалі в автоматичному режимі при відправці платіжного доручення в банк або самим банком як зведений реєстр). Номер спецрахунки стає індивідуальним номером платника ПДВ. Ідентифікація платника відбувається по МФО банку і спецрахунку. Для руху коштів по спецрахунку НБУ відкриває готельний кореспондентський рахунок. Що б не сталося з банком, суми ПДВ можуть бути використані виключно для руху між спецрахунками, а в межах УНК - поточним рахунком платника ПДВ.
Зберігається правило двох подій. Як і раніше, при отриманні коштів зобов'язання виникають в момент отримання коштів на спецрахунок. Однак при відвантаженні зобов'язання виникають на тридцятий день, якщо протягом 30 днів з моменту відвантаження від покупця не надійшли кошти на спецрахунок продавця. У цьому випадку продавець зобов'язаний самостійно перерахувати кошти на спецрахунок. Для спеціальних випадків (наприклад, п / п.187.10 Податкового Кодексу): розрахунки населення за тепло, комунальні послуги, зберігається касовий метод.
Для зарахування на спецрахунок коштів, що надходять платнику ПДВ від неплатників, встановлюється період в межах місяця, в якому кошти були отримані, але не пізніше останнього банківського дня місяця. У разі отримання коштів в останній банківський день місяця - не пізніше останнього банківського дня наступного місяця.
З імпортом послуг може бути два варіанти. Перший - звільнення від оподаткування податком послуг, що купуються платником у нерезидента. Або зберегти сьогоднішній механізм: самостійне перерахування на спецрахунок платника суми ПДВ в розмірі 7% від вартості послуг з кодом 03. У наступному місяці подача заяви на повернення з казначейства.
Одним із складних і спірних аспектів ПДВ є питання розподілу податку між оподатковуваними та неоподатковуваними операціями, а також відстеження подальшого використання товару (послуг) в оподатковуваних чи неоподатковуваних операціях. З урахуванням зниження ставки ПДВ до 7% між платниками можна скасувати даний механізм. Бути активним лише одне правило - для платників податку, основним видом діяльності яких є неоподатковувані операції, податковий кредит накопичується і може бути використаний виключно при виникненні податкових зобов'язань (наприклад, при продажу банком закладеного майна).
Податковою слід заборонити для цілей ПДВ перевіряти правильність оформлення платіжних доручень на перерахування цього податку, первинні документи, якими були оформлені послуги, подальше використання придбаного платником товару в оподатковуваних операціях, базу для нарахування ПДВ при продажу товару платнику податку.
Податкова служба повинна сконцентруватися виключно на перевірці кінцевої реалізації товару. При цьому, якщо платник належним чином використовує касовий апарат, який ще й звіт в електронному вигляді відправляє, то вся діяльність податкової щодо ПДВ повинна бути спрямована на виявлення неврахованих продажів недобросовісними платниками. Такий контроль ускладнить реалізацію чорного і сірого імпорту (в тому числі контрабанди). Однак слід скасувати драконівські штрафи, передбачені Указом Президента №436 / 9512.07.95 Застосовувати п'ятикратний штраф за те, що, наприклад, чек з КОРО відклеївся, це занадто. А з урахуванням посилення контролю при реалізації пропонованої схеми таких штрафів може стати значно більше.
Така схема робить практично неможливим існування майданчиків і партизан, навіть в рамках податкових органів, де ці майданчики і партизани мешкають.
Висновок
Пропонована схема не вирішує всіх питань з ПДВ. Однак вирішує проблеми, найбільш злободенні і руйнівні для економіки. Причому, на відміну від пропозицій уряду Азарова, болгарського варіанту спецрахунків та інших аналогічних пропозицій, зазвичай з фіскальним ухилом, пропонована схема для сумлінних платників навіть чисто фінансово легше, ніж існуюча, оскільки для операцій між платниками діє ставка в 7%, і при цьому спецрахунки вимиваються гроші з обороту. Але у неї, звичайно, відразу з'являться противники, причому протидію з боку тих, хто на цій темі заробляє, швидше за все, буде не менше, ніж опір тих, хто заробляє на державні закупівлі. Чим не виклик для уряду "камікадзе"?
Чи варто відмовитися від ПДВ?А якщо усунути?
Чи це можливо?
Перехід до системи диференційованих ставок ПДВ (7%, 17%) фактично означає перехід до податку з продажів за ставкою 10%?
Чи призведе зниження ставки цього податку при імпорті до серйозного просідання бюджету?
Якщо кінцеві продавці будуть стягувати ПДВ з 17%, а вхідний кредит отримувати по 7%, то це означає зростання цін на 10%?
Як зміни вплинуть на фізичних осіб - платників єдиного податку?
Чим не виклик для уряду "камікадзе"?