Поради міліції: Що робити, якщо ви купили неякісний товар?

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

15 березня в усьому світі відзначають День захисту прав споживачів. У нашій країні мало хто знає про це свято, коріння якого сягає в США. Саме там, в 1983 році, цей день був закріплений в міжнародному календарі святкових дат. У Гродно за останні роки стали приділяти значно більше уваги питанням захисту прав споживачів, про що ми свами могли раніше стежити в новинних стрічках. Змінилася і психологія покупців, які сьогодні готові відстоювати свої права.

Змінилася і психологія покупців, які сьогодні готові відстоювати свої права

Однак не всі мешканці обласного центру мають необхідні юридичними знаннями і часто не можуть зорієнтуватися в численних статтях фахових законів. Ситуацій, в яких грубим чином порушуються права громадян, безліч. Блог s13.ru звернувся до заступника начальника відділу охорони правопорядку і профілактики ОВС адміністрації Ленінського району м Гродно Олександру Гележе, який розповів про алгоритм дій на випадок, якщо ви купили неякісний товар.

Головне правило покупця, яким, на жаль, багато хто нехтує, - уважно читати договір купівлі-продажу, в якому прописані умови повернення грошей, обміну товару, гарантійний термін і так далі. На більшість питань тих, хто придбав неякісних товар, відповість саме цей документ. Якщо ж в ній не прописані подібні умови, необхідно звернутися до закону «Про захист прав споживачів» , Який повинен стати настільною книгою в будинку.

Багато гродненці навіть не підозрюють про те, що їхні права порушують. Наприклад, ви купили побутову техніку, через два дні вона зламалася, переповнені емоціями, ви приходите в магазин. Продавець вивчає товар і погоджується повернути гроші, обумовлюючи, що експертиза повинна довести, що це заводський брак. Але повернуть вам не всю суму, а тільки її частину, з так званої, «знижкою» - через відколу або облупленою фарби. Такі ситуації - не рідкість і варіантів їх розвитку безліч, тому дуже важливо зберігати товарний вигляд у придбаної речі.

В умовах кризи важлива кожна копійка в гаманці і просто подарувати її продавцеві, купивши неякісний товар, не хочеться нікому. За статистикою, в 2014 році близько 30% гродненців в тій чи іншій мірі зіткнулися з порушенням прав споживачів. У загальному обсязі всіх звернень, що надійшли в ОВС адміністрації Ленінського району м Гродно частка звернень громадян на порушення їх споживчих прав склала ¼ від загальної кількості заяв, в основному гродненці просили допомоги у встановленні осіб продали їм з рук неякісний телефон китайського виробництва (копії оригінальних виробників) , оголошення, про продаж яких знаходили в рекламних друкованих виданнях та інтернет ресурсах, також реєструвалися звернення про невиконання договірних відносин виробниками меблів, ок н, дверей, покупки у ринків бензопил, кухонного посуду і т.д.

Як було сказано раніше, основними нормативними актами, які регулюють відносини споживача (покупця) і продавця в сфері продажу товарів є:

  1. Закон Республіки Білорусь від 9 січня 2002 N 90-З «Про захист прав споживачів» (в ред. Закону Республіки Білорусь від 08.07.2008 № 366-3 (далі по тексту - Закон);
  2. Постанова ради міністрів Республіки Білорусь 14 січня 2009 р № 26 «Про деякі питання захисту прав споживачів»;
  3. Указ Президента Республіки Білорусь від 05.12.2014 № 567 «Про додаткові заходи щодо захисту прав споживачів».

Цими актами встановлюються права споживачів, обов'язки продавця (виробник, імпортер), визначається механізм реалізації прав споживача, їх захисту. Продавець, виготовлювач, імпортер (далі по тексту - продавець) зобов'язаний передати споживачеві товар, якість якого відповідає умовам договору. Алгоритм дій покупця в різних ситуаціях не однаковий і визначається конкретними обставинами. Але існують і загальні положення.

ЮРИДИЧНИЙ АСПЕКТ

1. Уважно знайомтеся з інформацією про товар (технічний паспорт, інструкція з експлуатації, етикетка, ярлик і т.д.).

Інформація про товар має бути повною і достовірною, російською та (або) білоруською мовами.
При придбанні товару Ви маєте право на ознайомлення з документами продавця, що підтверджують його найменування і право на заняття діяльністю.

У особи, яка безпосередньо підписує договір від імені продавця також бажано попросити документи, що підтверджують його повноваження, та простежити, щоб відомості про нього були внесені в договір.

2. Завжди беріть чек або інший документ, що підтверджує факт придбання товару.

Всі без винятку продавці повинні видавати ці документи (і підприємці на ринках в тому числі!).
Пред'явити претензію за неякісним товаром Ви можете і без такого документа при наявності інших доказів (наприклад, при наявності відомостей про продавця на упаковці товару, в гарантійному талоні, розписці, наявність ідентифікаційних знаків і т.д.).

При відсутності доказів придбання товару у конкретного продавця, останній може оскаржити факт придбання у нього цього товару.

3. Якісний непродовольчий товар можна обміняти або повернути протягом 14 днів з моменту покупки, якщо Ви виявили, що він Вам не підходить.

Дані вимоги підлягають задоволенню, якщо:

• товар не був у вжитку;
• збережені його споживчі властивості;
• за наявності доказів придбання товару у цього продавця.

Звертаємо увагу!

Є перелік якісних непродовольчих товарів, що не підлягають обміну та поверненню (затверджений постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 14 червня 2002 № 778). Наприклад, не підлягають обміну та поверненню біжутерія, меблеві гарнітури і набори, парфюмерно-косметичні товари, білизна і т.д.

Не підлягають обміну та поверненню якісні продовольчі товари. Вимога споживача про повернення грошових коштів за якісний товар підлягає задоволенню продавцем негайно, максимальний термін - 7 днів. За порушення даного терміну продавець сплачує споживачеві кожний день прострочення неустойку в розмірі 1% ціни товару, встановленої на день реалізації товару.

4. Якщо Ви придбали неякісний товар Ви маєте право вимагати за своїм вибором:

• заміни товару на якісний товар;
• безоплатного ремонту;
• зменшення ціни;
• повернення грошей.

5.Обоснованние вимоги споживача підлягають задоволенню продавцем негайно, максимальний термін - 7 днів при заяві вимог:

• про зменшення купівельної ціни товару;
• про відшкодування витрат по ремонту товару;
• про повернення грошей;
негайно, максимальний термін - 14 днів при заяві вимог:
• про безоплатне ремонті;
• при необхідності проведення експертизи;
негайно, максимальний термін - 1 місяць:
• про заміну недоброякісного товару товаром належної якості.

Споживач має право на відшкодування в повному обсязі збитків, шкоди, завданих внаслідок недоліків товару. Вимоги про відшкодування збитків підлягають задоволенню продавцем протягом 7 днів з дня підтвердження споживачем розміру збитків.

За порушення термінів задоволення обґрунтованих вимог споживача продавець, який допустив порушення строків, сплачує споживачеві неустойку в розмірі 1% ціни товару за кожний день прострочення.

Зверніть увагу!

Вимоги продавцеві споживач має право пред'явити, якщо недолік носить виробничий, конструктивний чи інший характер, що стався з вини продавця (виробника). Але якщо недолік стався з Вашої вини - скористатися гарантіями Закону Ви не можете.

Встановити природу нестачі при виникненні спору допоможе ЕКСПЕРТИЗА.

Вона повинна бути проведена незалежними фахівцями, що мають дозвіл на проведення такого роду досліджень.

Вартість експертизи оплачується продавцем.

Зверніть увагу!

Якщо в результаті експертизи якості товару встановлена ​​вина споживача, останній зобов'язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи, а також пов'язані з її проведенням витрати на транспортування товару.

Споживач має право взяти участь у перевірці якості та проведенні експертизи товару особисто або через свого представника, оскаржити висновок експертизи товару тільки в судовому порядку, а також провести експертизу товару за свій рахунок.

6. Повернення грошей за неякісний товар Ви можете зажадати в будь-якому випадку (навіть якщо це технічно складний або дорогий товар і в ньому виявлено несуттєвий недолік).

Зверніть увагу!

Є перелік технічно складних товарів, заміну яких можна вимагати тільки при наявності в них істотних недоліків.

Дорогий товар - товар, вартість якого в 400 і більше разів перевищує розмір базової величини, встановлений на день реалізації споживачеві товару.

7. Якщо ви придбали неякісний товар, Ви можете пред'явити претензію за якістю товару:

- продавцю;
- виробника;
- постачальнику, представнику, якщо продавця немає (банкрутство, припинив діяльність, у споживача відсутні достовірні дані про продавця), місцезнаходження виробника за межами Республіки Білорусь);
-ремонтно організації (з питання ремонту).

Ви можете написати заяву (бажано в 2-х примірниках, на Вашому прийняв повинен поставити дату прийняття і розписатися) або залишити свою скаргу в книзі зауважень і пропозицій, яка повинна бути надана Вам на першу вимогу.

8. Споживач має право пред'являти претензії до продавця за якістю товару протягом двох років з моменту придбання товару, а якщо гарантійний термін більше двох років - протягом гарантійного терміну.

До виробнику споживач має право звертатися протягом терміну служби товару, а якщо він не встановлений - протягом 10 років.

9. Споживач має право повернути товар неналежної якості без споживчої тари (упаковки).

10. Якщо у встановлені законодавством про захист прав споживачів терміни продавець (виробник, постачальник, представник, ремонтна організація) не відповіли або не задовольнив Ваше вимога -
звертайтеся до державного органу із захисту прав споживачів, громадську організацію споживачів або суд.

11. Державні органи у справах захисту прав споживачів:

• Міністерство торгівлі Республіки Білорусь - уповноважений державний орган, що регулює сферу захисту прав споживачів;
• уповноважені із захисту прав споживачів місцевих виконавчих і розпорядчих органів.

Практичні поради

Які дії споживача, якщо йому проданий товар неналежної якості Які дії споживача, якщо йому проданий товар неналежної якості?

Спочатку необхідно звернутися до продавця, у якого був придбаний товар. Не виключена можливість і того, що продавець (виробник) товару дорожить своєю репутацією, і всі ваші проблеми будуть вирішені за усною заявою. Якщо ж продавець (виробник) не поспішає вирішити ваше питання найкраще всі свої вимоги викласти письмово у вигляді претензії.

Претензія повинна містити:

• найменування організації, індивідуального підприємця, яким направляється претензія;
• прізвище, ім'я, по батькові громадянина, дані про місце проживання;
• виклад суті претензії (коли, де і що було вами придбано; за якою ціною; ніж ви це можете підтвердити; недоліки товару);
• вимоги, що пред'являються продавцю (виробнику).

Згідно зі статтею 20 Закону Республіки Білорусь «Про захист прав споживачів» (далі - Закон) споживач, якому проданий товар неналежної якості, якщо його недоліки не були застережені продавцем, вправі за своїм вибором вимагати: заміни недоброякісного товару товаром належної якості; пропорційного зменшення ціни товару; безкоштовного ремонту, відшкодування витрат по ремонту; повернення грошей за неякісний товар. Споживач сам вибирає вимога, яке він має право пред'явити продавцю (виробнику). Крім того, відповідно до Закону споживач має право вимагати відшкодування збитків, завданих внаслідок продажу товару неналежної якості;

• дата, підпис.

Як правильно вручити претензію продавцеві (виробнику)?

Можна відправити претензію поштою рекомендованим листом або з повідомленням про вручення на юридичну адресу продавця (виробника). Для цього необхідно точно знати найменування тієї організації, у якій споживач придбав товар неналежної якості, і її юридична адреса. Юридична адреса організації може збігатися з адресою магазину або філії продавця (виробника) товару. Деякі торговельні підприємства продавця (виробника) товару мають кілька магазинів, проте юридична адреса у них один.

Претензію споживач також може залишити в книзі зауважень і пропозицій, яка повинна знаходитися в кожному торговому об'єкті.

Бажано мати копію претензії на той випадок, якщо продавець (виробник) не задовольнить вимоги споживача, або задовольнить її частково. Копія претензії, а також документи, що підтверджують факт отримання продавцем (виробником) претензії, знадобляться при зверненні до суду.

Які дії споживача у разі, якщо претензія до продавця (виробника) залишилася без розгляду або результати її розгляду не влаштовують споживача?

Відповідно до Закону споживачі мають право на державну і громадський захист своїх інтересів.
Захист прав споживачів в Республіці Білорусь здійснюється в досудовому і судовому порядку.

У досудовому порядку споживач може звернутися для захисту своїх прав зі зверненням до державних органів або громадські об'єднання.

Державний захист прав споживача та контроль за дотриманням законодавства про захист прав споживачів здійснюють в межах своєї компетенції уповноважені державні органи.

Відповідно до Указу Президента Республіки Білорусь 15 жовтня 2007 р № 498 «Про додаткові заходи по роботі зі зверненнями громадян та юридичних осіб» звернення (пропозиції, заяви, скарги) громадян незалежно від того, в який державний орган чи іншу організацію вони надійшли, спочатку підлягають розгляду по суті відповідно до компетенції в місцевих виконавчих і розпорядчих органах здійснюють свою діяльність і розташованих в межах тієї адміністративно-територіальної одиниці, на території до торою виникли питання, викладені у зверненнях.

У структурі кожного облвиконкому, Мінського міськвиконкому, кожного місцевого виконавчого і розпорядчого органу є уповноважені із захисту прав споживачів, які з метою захисту прав споживачів зобов'язані:

• розглядати заяви, звернення та скарги споживачів відповідно до законодавства;
• організовувати роз'яснення законодавства та надавати юридичну допомогу населенню з питань захисту прав споживача;
• звертатися до суду з позовом про захист прав споживача;
• здійснювати інші функції щодо захисту прав споживачів, передбачених законодавством.

Координуюча роль в даній сфері відведена Міністерству торгівлі.

Які дії споживача, якщо в досудовому порядку не вдалося вирішити конфліктну ситуацію з продавцем?

У разі, якщо конфліктна ситуація між споживачем і продавцем не дозволена в досудовому порядку, споживач має право звернутися з позовом про захист своїх прав до суду за місцем проживання або перебування позивача або відповідача; виконання договору або заподіяння шкоди (за вибором споживача).

Відповідно до Закону споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав.

У разі звернення до суду споживач, захищаючи свої права, буде стикатися тільки з цивільним процесом. При зверненні до суду споживач виступає в ролі позивача, а винна сторона (виробник, виконавець, продавець) - в ролі відповідача. Мета суду полягає в остаточному вирішенні спору між сторонами, визначенні їх прав і обов'язків.

Для захисту своїх інтересів в суді споживач може звернутися:

• в місцеві виконавчі і розпорядчі органи, які відповідно до статті 43 Закону зобов'язані звертатися до суду з позовом про захист прав споживача;
• в громадські об'єднання споживачів;
• в юридичну консультацію з метою надання допомоги адвокатом в складанні позовної заяви та представлення інтересів споживача в суді; самостійно представляти свої інтереси.

І ПАМ'ЯТАЙТЕ!

Ніколи не купуйте товар (посуд, бензопили тощо) у осіб, що пропонують їх у ринків, торгових об'єктів, при відвідуванні вас на дому, також відмовтеся від придбання мобільних телефонів нібито брендових фірм вироблених в Китаї, пропозиції про яких заполонили рекламні пропозиції , так як в даній категорії товарів в 90% випадках ви зустрінетеся з браком, а особа вам його реалізував, як правило, стає невідомим, в зв'язку, з чим ви не зможете подати претензію.

Ніколи не купуйте товар (посуд, бензопили тощо) у осіб, що пропонують їх у ринків, торгових об'єктів, при відвідуванні вас на дому, також відмовтеся від придбання мобільних телефонів нібито брендових фірм вироблених в Китаї, пропозиції про яких заполонили рекламні пропозиції , так як в даній категорії товарів в 90% випадках ви зустрінетеся з браком, а особа вам його реалізував, як правило, стає невідомим, в зв'язку, з чим ви не зможете подати претензію

Як правильно вручити претензію продавцеві (виробнику)?
Які дії споживача у разі, якщо претензія до продавця (виробника) залишилася без розгляду або результати її розгляду не влаштовують споживача?
Які дії споживача, якщо в досудовому порядку не вдалося вирішити конфліктну ситуацію з продавцем?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online