- Що таке роялті в франшизі
- види роялті
- Що таке паушальний внесок
- Різниця між роялті та паушальним внеском
- Як позбутися від роялті
- Чи бувають франшизи без роялті та паушальних внесків (плюси і мінуси)
- Перспективи при несплаті
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
>> Що таке роялті та паушальний внесок у франшизі простими словами?
Зважившись на відкриття власного бізнесу, людина може зробити це, уклавши угоду з відомим брендом, в подальшому керуючи франчайзингом. Але і така форма підприємництва має різні види оплати, які не стосуються податкових платежів.
Базовим вимогою при підписанні договору з франчайзом є сплата двох видів - роялті та паушального внеску. Розглянемо, що саме позначають ці поняття, що таке роялті та паушальний внесок у франшизі, в чому вони відрізняються і як це працює.
Що таке роялті в франшизі
Саме слово «роялті» є запозиченим. Воно виникло від англійського «royal» (ще раніше - від французького «roial») і означає «королівський». Тобто раніше воно означало вид відрахувань, вироблених в сторону правителя від усіх людей, які користувалися землею.
Термін роялті по-своєму значенню схожий з такими поняттями, як:
- Оплата ліцензії.
- Мито.
- Орендна плата.
- Виплата за зарезервований продукт від користувача до власника.
Зараз воно перейшло в область авторського права, і означає матеріальну винагороду, покладене автору за користування його твором (скажімо, за «прокручування» пісні по радіо і ТБ музикант отримує оплату - роялті). У випадку з франшизою це виражається в регулярних виплат, вироблених покупцем (франчайзі) її правовласнику (франчайзору) за використання його:
- Торгової марки.
- Символіки.
- Інших елементів даного бренду, що відрізняють його від інших конкурентів.
Так, все франчайзі «Mcdonalds» щомісяця оплачують корпорації роялті за користування червоним кольором, слоганом і іншими елементами бренду.
Важливо! Податкові відрахування на прибуток , Що стягуються з франчайзі, а також форми їх правовідносин встановлюються законодавством країни, в якій діє цей суб'єкт. У РФ обов'язок по держреєстрації угоди лежить на самому франчайзера.
Якщо у франчайзера немає свого представництва в Росії, всі зареєстровані доходи оподатковуються 20% -м податком. Винятком є випадки, коли діють представники держав, з якими уклали договір, який скасовує подвійну ставку держмита.
види роялті
Роялті виплачується за конкретні часові відрізки, протягом яких франчайзі користується всіма перевагами бренду. Найчастіше вдаються до оплати за минулий:
- Місяць.
- Квартал.
- Рік.
Кінцевий графік, формулу розрахунку і суму платежів фіксують в договорі. Саме він є головним документом, на підставі положень якого будуть вирішуватися спірні ситуації.
У більшості випадків гроші, отримані після сплати роялті, франчайзер витрачає на розвиток власної компанії, її просування і розробку нововведень. Тому схеми внесення і розміри платежів даного виду відрізняються від фірми до фірми. І це вигідний варіант для обох сторін, оскільки сам платник в майбутньому буде користуватися всіма нововведеннями франшизи.
Виділяють наступні види:
- Розрахунковий - тобто виплата певного% -та з обороту, обсягу продажів або виручки.
- Фіксований - певна сума, що сплачується незалежно від прибутковості франшизи. Вони ставляться в тих випадках, коли складно виявити точну суму доходу у всіх франчайзі.
На замітку! Самі франчайзери можуть зобов'язати партнерів проводити рекламну компанію на конкретну суму. І оплата за її проведення не входить в роялті - вона лягає на плечі самого франчайзі. Але питання про дані витратах обговорює між сторонами в індивідуальному порядку. Зазвичай, встановлюють таку суму, яку зможе потягнути сам франчайзі.
Багато що у виборі схеми внесення платежів залежить від галузі, в якій працює франшиза. Наприклад, товарні франшизи можуть відмовитися від роялті, замінивши його на інший вид оплати. Їм набагато вигідніше, щоб партнер закуповував фірмової продукції і продавав з власних торгових точок.
Ще один вид регулярних внесків - відсоток з маржі - вводиться, якщо на послуги і товари діють різні націнки. Дуже часто використовується для тих, хто працює в роздрібній та оптовій торгівлі, і разом з франшизою набуває не тільки технології і атрибутику, але і широкий фірмовий асортимент продукції.
Роялті можуть включити і в суму закупівлі продукції, зробивши відповідну націнку для покриття платежу. Інший варіант для заміни - встановити мінімальний обсяг обов'язкових закупівель матеріалу, який самі користувачі франшизи зможуть використовувати в подальшій роботі. Зазвичай в такому випадку виставляють фіксовану суму.
Важливо! Валюта, в якій будуть сплачуватися внески, визначається самою франшизою. Міжнародні компанії зазвичай вдаються до розрахунків в доларах. Вітчизняні компанії - в рублях.
Що таке паушальний внесок
Паушальним внеском іменується одноразова виплата за вступ франчайзі в мережу. Його розмір встановлюється виходячи з розрахунків за статтями майбутніх витрат і можливостей підприємців. В ідеалі, сума внеску повинна бути економічно вигідна, тобто така, щоб після його перерахування франчайзору новий партнер зміг вести бізнес з граничною ефективністю.
Оскільки при запуску бізнесу і виплати початкового внеску буде потрібно серйозні вливання, з грошима спочатку у франчайзі буде тяжко. Перші місяці підприємство буде працювати «в мінус», і якийсь час буде потрібно для того, щоб досягти точки беззбитковості (тобто вийти «в нуль»). Тому франшизи пропонують своїм партнерам відстрочки у сплаті щомісячних платежів за користування. Кінцевий термін встановлює сам франчайзер.
Ще одна міра для розвантаження бізнесу на старті - перенесення частини паушального внеску на кілька місяців в роялті. Такий варіант дозволяє знизити фінансові витрати на самому початку, але в подальшому франчайзі буде віддавати до половини свого доходу. Однак вже після покриття початкового внеску сума роялті падає до «нормальної».
Це, як правило, найпоширеніша схема. Нового партнеру перший час доведеться налагоджувати бізнес-процеси і освоюватися, а тому початкову ставку роялті знижують. Це взаємовигідний варіант як для новоіспечённго франчайзі, так і франчайзору, котра отримує прибуток від його діяльності.
Різниця між роялті та паушальним внеском
Обидва види виплат передбачають гонорар саме за користування всіма перевагами франшизи. Але на ділі між ними є відмінності.
Паушальний внесок сплачують один раз - в момент приєднання до компанії під її ім'ям. Роялті ж є щомісячним платежем за користування атрибутикою бренду.
Паушальний внесок є платою за вступ до мережі в якості франчайзі. Але саме роялті гарантує надання всебічної підтримки з боку франчайзора.
Сума за обома видами платежів також визначається виходячи з різних показників. При розрахунку паушального внеску враховують:
- Чисельність франчайзі на момент підписання угоди.
- Очікувані витрати на відкриття бізнесу (реєстрацію, оренду нежитлового приміщення та ін.).
- Популярність пропонованого бренду на ринку.
- Розмір паушального (аккордного) податку.
Роялті встановлюють виходячи з вартості пакета послуг, включеного в договір. Чим менше видів підтримки повинен надавати франчайзер, тим нижче сума щомісячного платежу.
Як позбутися від роялті
Власник надає всім бажаючим можливість користування ліцензією за певний матеріальну винагороду, розмір якого закріплений в договорі (близько 7-8%). Звільнення від роялті використовується для оцінки наявних патентів і ліцензій.
Метод полягає в тому, що за конкретний період вартість всієї інтелектуальної власності прирівнюють до розміру очікуваних платежів по роялті, що сплачуються протягом всього терміну дії договору.
У разі, коли власник патенту продає ліцензію іншим особам вперше, то суму стягнутого з майбутніх користувачів роялті фіксується за рішенням оцінювача. Він повинен проаналізувати ринок і виявити, наскільки патент, і на цій підставі встановити% -у ставку відрахувань.
Чи бувають франшизи без роялті та паушальних внесків (плюси і мінуси)
Франшизи, які не передбачають додаткових грошових вливань для вступу в них, називають дилерськими. В даному випадку єдиної моделі немає, кожна сторона робитиме свою справу, ділячи між собою прибуток. Наприклад - один виробляє товар, а інший його продає.
Без роялті діють і ті франшизи, що займаються наданням послуг (наприклад, виконанням ремонтно-будівельних робіт). Інший яскравий приклад - компанії, що працюють на підставі мережевого маркетингу.
І хоча даний вид партнерства не вимагає великих початкових вливань, він має куди більше ризиків:
- Бізнес-модель не відпрацьована, новий бренд доведеться розкручувати самостійно, без підтримки.
- Вартість виробленої продукції буде вище, ніж у великих учасників ринку.
- Покупець повністю залежимо від франчайзера - він не може впливати на ціну при закупівлі товару.
Перспективи при несплаті
Тривалість угоди з франчайзі складає в середньому близько року. Однак через півроку після укладення сторони звіряють умови виконання домовленостей і, якщо присутні систематичні порушення, від продовження відмовляються.
Отже, незважаючи на те, що за франчайзером залишається право встановлювати будь-який вид оплати за користування брендом для франчайзі, зазвичай вдаються саме до виплати регулярного платежів і одноразового внеску. Оскільки франшиза передбачає саме договірні відносини між двома суб'єктами, сплата грошових коштів є обов'язковою умовою для продовження співпраці між сторонами.
Як правило, спочатку встановлюють знижену планку виплат, щоб молодий бізнес зумів встати на ноги. Всі умови, що стосуються оплати, закріплюють в самій угоді, і вони можуть бути змінені вже після закінчення терміну дії.
Тому при вступі в відносини франчайзингу набувач повинен проаналізувати повноту наданих послуг з розвитку і підтримки франчайзі, а також глибину бізнес-концепції, і прибутковість самого франчайзера. Саме це є головним фактором, на підставі якого можна визначити обґрунтованість встановлених роялті та початкового внеску.
Дивіться відео про те, що таке роялті та паушальний внесок: