Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Проаналізуйте, який із зразків посередницького договору вам вигідніше укласти. Виплачуйте посереднику винагороду у вигляді відсотка від суми угоди з покупцем. Деталізуйте умови угод посередника з покупцями.
У цій статті ви прочитаєте:
- Зразок договору надання посередницьких послуг
- Типові помилки договору надання посередницьких послуг
Договір надання посередницьких послуг (зразок у вкладенні) є досить поширеним в світі комерції. Щоб реалізувати товар, виробничі компанії нерідко вдаються до допомоги посередника - комерційної організації, що спеціалізується на збуті. Наприклад, це доцільно, якщо компанія не може знайти відповідних покупців або не бажає взаємодіяти з ними безпосередньо (через відсутність часу, досвіду або кваліфікованих працівників). Тоді компанія (клієнт) доручає посереднику продати товар, тобто зробити з третіми особами (покупцями) угоди, спрямовані на його реалізацію.
Терміново перевірте своїх партнерів!
Ви знаєте, що податківці під час перевірки можуть чіплятися до будь-якого підозрілого фактом про контрагента? Тому дуже важливо перевіряти тих, з ким Ви працюєте. Сьогодні, Ви можете безкоштовно отримати інформацію про минулі перевірках Вашого партнера, а головне отримати перелік виявлених порушень!
Дізнатися докладніше >>
Оформити відносини з таким посередником слід за допомогою одного з трьох видів посередницьких договорів - договору комісії, агентування або доручення.
Бізнесмени досить часто використовують посередницькі угоди. Однак, з огляду на складну цивільно-правову конструкцію (посередник діє або від свого імені, або від імені клієнта - компанії-виробника, але в будь-якому випадку за рахунок компанії-виробника), потрібно особливо уважно вивчити умови договору.
Договір доручення, спрямований на реалізацію товару, іноді називають договором комерційного представництва, адже за таким договором посередник постійно і самостійно укладає угоди від імені компанії-виробника з метою отримати прибуток від послуг, що надаються (п. 1 ст. 184 ЦК України).
ТОП-5 найбільш затребуваних статей для комерсанта:
Помилка 1
Чи не проаналізували, від чийого імені повинен діяти посередник
Від того, хто вказаний в договорі як продавець - виробнича компанія або посередник, залежить, у кого з них виникають права і обов'язки по угоді і хто з них несе відповідальність за неї (таблиця 1).
Наслідки. Якщо ви не перевірите, від чийого імені, згідно з договором, діє посередник, то може вийти, що в ролі продавця виступатиме саме ваша компанія, а не посередник. А значить, згодом саме ви будете відповідати на можливі претензії покупців і брати участь в судових розглядах з ними. Якщо вимоги покупців виявляться обгрунтованими, вам доведеться нести перед ними відповідальність, наприклад відшкодовувати збитки.
При цьому назва договору вам не допоможе, так як при розгляді справи суд буде виходити зі змісту документа. Тому, якщо ви назвете угоду «Агентська угода» або «Договір комісії», але передбачте в ньому обов'язок посередника укладати угоди від вашого імені, суд застосує до відносинам, що склалися правила про договір доручення - а значить, покупці матимуть право пред'являти вимоги саме вам, а не посередника.
Як правильно. Найчастіше компанія, яка бажає продати товар через посередника, вказує в договорі, що посередник діє від свого імені, тобто оформляє відносини з ним за допомогою договору комісії або агентського договору за моделлю договору комісії. Це вигідно з трьох причин.
По-перше, так ви убезпечите себе від можливих суперечок з покупцями: їх буде зобов'язаний вирішувати посередник, який діє в ролі продавця. Правда, якщо з'ясується, що посередник поніс відповідальність перед покупцями з вашої вини (наприклад, ви передали на реалізацію неякісний товар), він має право вимагати від вас відшкодування збитків (п. 13 інформаційного листа президії ВАС РФ від 17.11.2004 №85). Однак ризик таких негативних наслідків в цьому випадку все одно менше, ніж в ситуації, коли посередник діє від імені клієнта. Адже посередник, який діє від свого імені, може або зовсім не пред'явити вам вимога (скажімо, йому невигідно псувати відносини з постійним клієнтом), або, зажадавши відшкодувати збитки, не виграти суперечку в суді. Якщо ж в ролі продавця будете виступати ви (посередник буде діяти від вашого імені), виникне ризик суперечок безпосередньо з покупцями, які стануть для вас абсолютно новими контрагентами, на відміну від відомого вам посередника.
По-друге, ви будете вважатися власником грошових коштів, одержуваних від покупців в якості плати за товар (п. 1 ст. 996 Цивільного кодексу РФ, далі - ГК РФ); причому іноді ви зможете розраховувати і на виручку у вигляді додаткової вигоди або її частини (докладніше - в розділі «Помилка 4»).
По-третє, ви зможете самостійно захистити свої інтереси, якщо покупець порушить зобов'язання за угодою з посередником, зокрема ви будете вправі пред'явити покупцеві вимоги, що випливають з договору купівлі-продажу (наприклад, позов про оплату переданого товару). Єдине, що для цього потрібно, - перш ніж пред'явити ту чи іншу вимогу покупця, укласти з посередником угоду про уступку вимоги (п. 2 ст. 993 ЦК України).
Незважаючи на це, в деяких ситуаціях краще доручити посереднику діяти від імені клієнта; для цього складіть з посередником договір доручення або агентський договір за моделлю договору доручення. Це доцільно, коли реалізований товар являє собою нерухоме майно. Якщо в ролі продавця виступатиме посередник, який діє тільки від свого імені, він не зможе самостійно виконати угоду зважаючи на специфіку правового режиму нерухомості (п. 23 інформаційного листа президії ВАС РФ від 17.11.2004 №85). Такому посередника не вдасться звернутися за державною реєстрацією переходу права власності на нерухоме майно, оскільки зробити це може лише власник (тобто клієнт) або його представник по нотаріально посвідченої довіреності (п. 1 ст. 16 Федерального закону від 21.07.1997 №122-ФЗ «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та угод з ним»).
Також не можна використовувати зразки посередницьких агентських договорів на посередницькі послуги за моделлю договору комісії для оптової торгівлі продовольчими товарами через торгову мережу (підпункт 3 п. 1 ст. 13 Федерального закону від 28.12.2009 №381-ФЗ «Про основи державного регулювання торговельної діяльності в РФ »).
- Співробітники не виявляють ініціативу, зривають терміни і скандалять: що робити l>
Помилка 2
Чи не перевірили, чи вправі посередник виконати поставлене завдання
Для кожного з трьох видів посередницьких договорів закон встановлює конкретний набір дій, які може виконувати посередник (таблиця 2).
Наслідки. У разі спору суд може перекваліфікувати договір, наприклад порахувати, що сторони уклали не договір комісії, а договір агентування. Це можливо, якщо договір комісії буде передбачати обов'язок посередника здійснювати не тільки угоди з покупцями, але і так звані фактичні дії (проводити маркетингові дослідження, здійснювати рекламу товару та інше). А це не завжди буде відповідати вашим інтересам.
Наприклад, при укладенні договору комісії на конкретний термін ви можете розраховувати на те, що при необхідності вам вдасться в односторонньому порядку відмовитися від виконання договірних зобов'язань (п. 1 ст. 1003 ЦК України). Якщо ж суд перекваліфікує такий договір до договору агентування, одностороння відмова може виявитися скрутним (ст. 1010 ЦК України).
Як правильно. Проаналізуйте, яке завдання ви збираєтеся поставити посереднику: тільки реалізовувати товар (укладати договори купівлі-продажу з покупцями) або здійснювати комплекс дій - як юридичних (у тому числі укладання угод з покупцями), так і фактичних.
У першому випадку краще укласти з посередником договір комісії (якщо ви хочете, щоб посередник діяв від свого імені) або договір доручення (якщо ви маєте намір самостійно виступати в ролі продавця); у другому випадку - агентський договір. Ризик того, що такий договір буде перекваліфікований, мінімальний: в даний час суди вважають, що в предмет агентського договору можуть входити практично будь-які дії агента, так чи інакше пов'язані з реалізацією товару.
Помилка 3
Чи не конкретизували реалізований товар
Іноді сторони включають в посередницький договір тільки умова про те, що посередник зобов'язується укласти угоди по реалізації товару, при цьому ні в договорі, ні в додатках до нього не уточнюють, який саме товар повинен бути проданий. Буває і так, що договір містить вказівку на найменування товару, але не передбачає його кількість і інші ідентифікуючі ознаки (сорт, марку, клас та інші).
Наслідки. Якщо ви не вкажете найменування товару, то в разі спору суд може визнати договір неукладеним через неузгодженості його предмета (неясно, який товар підлягає реалізації, а значить, не узгоджені і дії, які повинен здійснити посередник).
Якщо ж договір буде називати реалізоване майно, але в ньому не будуть перераховані інші ідентифікуючі ознаки товару, виникне наступний ризик: посередник може здійснити операцію, що вимагає передачі покупцеві більш якісного майна (або майна, що володіє іншими характеристиками) в порівнянні з тим товаром, який ви мали намір продати.
Як правильно. Максимально докладно опишіть в договорі ідентифікуючі ознаки товару (малюнок, п. 1.2.2 договору). Якщо на момент укладення договору ви ще не знаєте, яке саме майно знадобиться реалізувати, вкажіть, що товар конкретизується в окремих документах (додаткових угодах, додатках, специфікаціях), що є невід'ємною частиною договору. Головне - не забути згодом підписати такі документи з посередником.
Помилка 4
Сформулювали невигідне для себе умова про винагороду посередника
У відносинах між комерційними компаніями будь-посередницький договір вважається оплатним. Це означає, що ви повинні виплатити посереднику винагороду (п. 1 ст. 972, п. 1 ст. 991, ст. 1006 ЦК РФ).
На практиці зустрічаються різні варіанти виплати винагороди - наприклад, у твердій сумі, яка вказана у договорі (скажімо, 100 тис. Руб.), У вигляді відсотка від суми угоди, укладеної з покупцем в інтересах клієнта, або у вигляді різниці між фактичною ціною реалізованого товару і ціною, вказаною в договорі.
Наслідки. Якщо ви встановите винагороду в твердому розмірі, то навряд чи зможете отримати додатковий прибуток від продажу товару. Іншими словами, ви продасте товар тільки на ту суму, яку вказали в договорі в якості мінімальної ціни (докладніше - в розділі «Помилка 5»), тому що посередник, заздалегідь знаючи розмір своєї винагороди, не буде зацікавлений у продажу товару за вищою ціною .
Ціна може виявитися вище лише в тому випадку, якщо в договорі ви встановите оптимальний для посередника порядок розподілу додаткової вигоди (тобто вкажете, що у власність посередника надходить вся вигода або більша її частина, наприклад 90%). У той же час віддавати посереднику таку вигоду або її частина - аж ніяк не в ваших інтересах, тому краще вибрати інше формулювання умови про винагороду.
Як правильно. Встановіть винагороду у вигляді відсотка від суми угоди з покупцем (малюнок, п. 3.1 договору) - в цьому випадку інтереси обох сторін посередницького договору будуть збігатися. Посередник буде намагатися здійснити операцію на найвигідніших для вас умовах, щоб отримати найбільшу винагороду (чим вище сума угоди, тим більше виявиться частка, що має належати посереднику). Для вас же буде вигідно продати товар за вищою ціною, щоб отримати максимальну суму оплати.
Передбачте також умова про те, що ви зважаєте власником суми, що становить різницю між ціною товару, зазначеної в договорі, і більш високою ціною, по якій посереднику, можливо, вдасться реалізувати товар (малюнок, п. 3.3 договору). Будьте готові до того, що посередник розцінить таку суму як додаткову вигоду і спробує наполягти на включенні в договір умови, за яким вигода ділиться між сторонами навпіл. Якщо посередник запропонує сформулювати цю умову, приведіть наступні контраргументи. По-перше, посереднику вигідно, що розмір винагороди залежить від суми здійснюваної операції: чим вище буде фактична ціна товару, тим більше буде сума нагороди. По-друге, якщо сторони будуть ділити між собою ще й різницю між цінами, то посередник, по суті, отримає подвійну вигоду, що порушить інтереси клієнта.
Помилка 5
Чи не погодили умови угод, які посередник повинен зробити з покупцями
Іноді сторони не конкретизують умови, на яких буде здійснюватися продаж товару. Замість цього в договорі вказують лише обов'язок посередника продати товар на найбільш вигідних для клієнта умовах.
Наслідки. Може виявитися, що умови угод, укладених з покупцями, будуть суперечити вашим інтересам: наприклад, ви порахуєте, що товар проданий за заниженою ціною. Втім, в такій ситуації у вас з'явиться шанс довести в суді, що посередник не виконав доручення на вигідних для вас умовах, але виграти цей спір буде непросто. Більш того, вже сам факт суперечки з посередником можна розцінити як негативний наслідок.
Як правильно. Узгодьте умови, на яких ви маєте намір продати товар покупцям. Зверніть особливу увагу на три з них.
Умова про ціну. Установіть мінімальну ціну, по якій хочете реалізувати товар. При продажу товару покупцям посередник буде не вправі передбачити більш низьку вартість товару.
Порядок розрахунків з покупцями. Визначте, хто буде отримувати гроші від покупців - ви або посередник. Якщо розрахунки буде вести посередник, встановіть термін, протягом якого він повинен передавати вам отримані від покупців грошові суми (малюнок, п. 2.1.4 договору). Уточніть, чи вправі посередник утримувати частину цих сум (наприклад, в рахунок винагороди за посередницьким договором).
Порядок роботи з товаром. Передбачте, хто буде передавати товар покупцям - ви або посередник. У другому випадку, щоб встановити порядок і строк передачі товару від клієнта посереднику, узгодьте умови зберігання товару на складі посередника, а також встановіть порядок і строк передачі товару від посередника покупцям (малюнок, п. 1.2.5, 2.2.2, 2.2.5 договору) .
Якщо на момент укладення посередницького договору ви ще не знаєте, на яких саме умовах краще реалізувати товар, вкажіть, що такі умови сторони визначають в додаткових угодах (додатках) до договору. Згодом ці умови можна буде узгодити стосовно кожної яку здійснюють операції. Якщо ви цього не зробите, посередник, найімовірніше, продасть товар на тих умовах, на яких зазвичай реалізує аналогічні товари інших своїх клієнтів. Така реалізація може виявитися для вас невигідною.
Додаткова вигода - сума, яку може отримати посередник, який діє від свого імені, якщо зробить з третьою особою угоду на більш вигідних умовах порівняно з умовами посередницького договору. Наприклад, якщо за договором комісії комісіонер має продати товар за 1 млн руб., А продасть його за 1,1 млн руб., То додаткова вигода складе 100 тис. Руб. За загальним правилом сторони договору ділять додаткову вигоду порівну (абзац 2 ст. 992 ЦК України)
Такі розділи договору, як «Відповідальність сторін», «Вирішення спорів», «Прикінцеві положення» і «Адреси, реквізити та підписи сторін», є типовими, тому тут не наводяться.