- Поняття паушального внеску
- З чого складається
- Відмінності між роялті та паушальним внеском
- Відображення в бухгалтерії
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Багато хто цікавиться, що таке паушальний внесок. З найбільшою кількістю труднощів починаючий підприємець стикається саме на початкових етапах створення власної справи.
В цей час складно обійтися без сторонньої підтримки, яку за певну плату готові надати франчайзингові мережі.
А щоб не переплатити за франшизу, потрібно розібратися, що собою являє паушальний внесок і якими методами він формується.
Зміст цієї статті:
Термін паушальний внесок використовується стосовно франчайзингу - формі ділового співробітництва, при якій одна сторона надає іншій за певну плату право на ведення бізнесу під своїм брендом, а також надає новачкові всіляку підтримку.
Якщо сказати, що це простими словами, то паушальний внесок є вартістю франшизи, яку франчайзі виплачує франчайзеру за покупку готової бізнес-структури.
При цьому пропозиції на даному ринку мають великий розкид за ціною, починаючи від пари десятків тисяч і закінчуючи кількома мільйонами рублів.
Щоб зрозуміти механізм такого ціноутворення, розглянемо, що таке паушальний внесок у франшизі, з чого він складається і чим відрізняється від інших форм винагород франчайзеру, а також правила відображення його сплати в бухгалтерському обліку.
Поняття паушального внеску
Паушальний внесок - це разова плата, яку вносить за вступ до франчайзингової мережі організації.
Його назва походить від німецького «die Pauschale», що означає «великий шматок чого-небудь».
Що цікаво, в США, батьківщині франчайзингу, використовується термін «Franchise fee» (ліцензійна плата), в Росії ж він не прижився.
У нашій країні, в принципі, немає законодавчого визначення франчайзингу або паушального внеску.
Але це не означає, що дана форма бізнесу є незаконною. їй присвячена глава 54 ГК РФ , Ось тільки замість франчайзингу закон регламентує поняття комерційної концесії.
Зокрема, ст.1030 ЦК РФ визначає різні форми виплати винагороди за договором комерційної концесії.
Проте в ділових колах прийнято використовувати саме всесвітньо визнані терміни.
повернутися до меню ↑З чого складається
Розмір паушального внеску включається в себе всі види витрат, які будуть понесені в процесі реєстрації та запуску в роботу франшизи . До них відносять:
- оренда приміщень, як складських, так і офісних;
- надання необхідного обладнання;
- підбір та навчання персоналу;
- вивчення ринку;
- проведення рекламної компанії;
- дизайнерське оформлення логотипу ;
- розробка сайту;
- інші витрати, зумовлені галуззю бізнесу.
Так як франшизи, як правило, купуються організаціями і підприємцями з інших регіонів, то до складу паушального внеску обов'язково закладаються витрати на відрядження співробітників.
Кожна компанія-франчайзер до формування паушального внеску підходить індивідуально, з урахуванням особливостей бізнесу і особистих інтересів.
Якщо продаж франшиз не є головною складовою доходу, а франчайзинг використовується більше для просування бренду, паушальний внесок може встановлюватися у вигляді символічної суми.
На практиці зустрічається також і продаж франшиз без паушальних внесків.
Наприклад, так роблять більшість магазинів одягу, для яких основний інтерес представляє реалізація своєї продукції через максимальну кількість торгових точок.
Крім того, ставка може бути зроблена і на інший вид винагороди - роялті.
повернутися до меню ↑Відмінності між роялті та паушальним внеском
У перекладі з французької мови, роялті означає «частка короля».
Стосовно до франчайзингу, це щомісячна плата франчайзеру за використання його бренду або товарного знака.
Роялті може виплачуватися в різних формах:
- Відсоток від обсягу продажів. Найпоширеніший варіант. Ставка роялті спільно узгоджується сторонами і прописується в договорі комерційної концесії.
- відсоток від маржі . Ставка роялті застосовується до обсягу реалізованої продукції в грошовому вираженні за мінусом її собівартості. Такий варіант більше підходить організаціям, практикуючим встановлення на товари націнок різних рівнів.
- Фіксована сума. Даний вид сплати роялті використовується тими фірмами, дохід яких складно точно визначити.
Важливо: основна відмінність паушального внеску від роялті полягає в періодичності виплати. Паушальний внесок сплачується лише один раз, і його метою є покриття витрат на створення нової бізнес-одиниці. Роялті ж виплачується регулярно, це винагороду франчайзеру за використання його бренду, товарного знака, технології, рецептури та інших об'єктів інтелектуальної власності.
Уже згадувалося, що франчайзери в ряді випадків можуть відмовлятися від стягування паушального внеску.
Але існують також і франшизи без роялті та паушального внеску. Це так звані «безкоштовні франшизи», але, насправді, це не зовсім так.
Існують різновид дилерського франчайзингу, коли підприємство оптом реалізує свою продукцію через власну франчайзингову мережу.
Чим більше відкривається торгових точок, тим вище обсяг продажів і прибуток відповідно.
Тому для залучення партнерів компанія йде на скасування всіх видів винагороди.
Ось тільки робиться це формально, так як роялті в подібних випадках включається в оптову ціну продукції, і повністю безкоштовною таку франшизу назвати не можна.
повернутися до меню ↑Відображення в бухгалтерії
Всі операції, пов'язані зі сплатою паушального внеску, обов'язково повинні бути відображені в бухгалтерському обліку. Для цього використовуються такі проводки:
- Д97 К60. платіж без ПДВ відображений у складі витрат майбутнього періоду.
- Д19 К60. Нараховано ПДВ.
- Д68 К19. Сума ПДВ пред'явлена бюджету.
- Д60 К51. Паушальний внесок сплачено з розрахункового рахунку організації.
- Д20 (26) К97. Сума сплаченого внеску включена в поточні витрати (при використанні франшизи для отримання доходу за основними видами діяльності).
- Д91-2 К97. Сума сплаченого внеску включена до інших витрат (при використанні франшизи для отримання інших доходів).
Початківців франчайзі часто цікавить питання впливу паушального внеску на величину бази оподаткування, тобто віднімається чи з неї даних витрата.
Основна маса об'єктів малого бізнесу використовує такі системи оподаткування, як ЕНВД і ССО .
Першу ми розглядати не будемо, так як сплачується з поставлений дохід податок не передбачає вирахування витрат.
Тому розглянемо дане питання на прикладі ССО.
згідно п.1 ст.346.16 НК РФ , Платники податків на ССО має право зменшувати податкову базу на суму періодичних платежів за користування результатами інтелектуальної діяльності.
Паушальний внесок сплачується за користування товарним знаком і виробничими ноу-хау, які відносяться до об'єктів інтелектуальної власності (п.1 ст.1225 ЦК РФ ).
Однак важливим моментом є те, що платежі неодмінно повинні бути періодичними.
Паушальний же внесок має разовий характер, тому витратою при ССО не зізнається.
З ростом малого бізнесу збільшується і популярність франчайзингу. Цей формат бізнесу дозволяє уникнути основної маси проблем, з якими підприємці стикаються на стадії становлення справи.
Але завжди потрібно порівнювати розмір запитуваних франчайзером винагород з рівнем його підтримки та перспективності бізнесу, щоб франшиза не опинилася збитковим заходом.
повернутися до меню ↑