Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
1 серпня 2014 р як і очікувалося, вступили в силу Постанова Уряду РФ від 16.08.2013 № 712 «Про порядок проведення паспортизації відходів I-IV класів небезпеки» (далі - Постанова № 712) та Наказ Мінприроди Росії від 30.09.2011 № 792 «Про затвердження Порядку ведення державного кадастру відходів» (далі - Наказ № 792).
Нагадаємо, що з 1 серпня 2014 р перестало діяти Постанова Уряду РФ від 26.10.2000 № 818 «Про порядок ведення державного кадастру відходів та проведення паспортизації небезпечних відходів», а також вступили в силу нові Правила проведення паспортизації відходів I-IV класів небезпеки і типова форма паспорта відходів I-IV класів небезпеки , Затверджені Постановою № 712.
Крім того, Наказом Ростехнагляду від 27.03.2014 № 125 з метою приведення нормативно-правових актів Ростехнагляду у відповідність до законодавства Російської Федерації з 1 серпня 2014 р визнається таким, що втратив чинність, наказ Ростехнагляду від 15.08.2007 № 570 «Про організацію роботи по паспортизації небезпечних відходів» .
Наказом Росприроднагляду від 18.07.2014 № 445 затверджено новий федеральний класифікаційний каталог відходів (далі - ФККО 2014).
У Наказі Росприроднагляду від 01.08.2014 № 479 (далі - Наказ № 479) наведено перелік об'єктів розміщення відходів, включений до державного реєстру об'єктів розміщення відходів (далі - ГРОРО).
Таким чином, було усунуто невідповідність введеної на початку 2009 р Федеральним законом від 30.12.2008 № 309-ФЗ «Про внесення змін до статті 16 Федерального закону" Про охорону навколишнього середовища "і окремі законодавчі акти Російської Федерації» термінології при заповненні форми паспорта на відходи (словосполучення «небезпечні відходи» було замінено на «відходи I - IV класу небезпеки»), а Росприроднагляд на своєму офіційному сайті оголосив про те, що державна функція з ведення державного кадастру відходів тепер буде осуществлятьс я даної Федеральною службою в повному обсязі.
«Незручності» перехідного періоду
Незважаючи на те що державним органам і власникам відходів було дано рік на підготовку до майбутніх змін, безболісно адаптуватися до нового законодавства не вийде ні в тих, ні в інших.
По-перше, всіх хвилює питання: що робити з раніше виданими документами в галузі поводження з відходами, які тепер не відповідають чинному законодавству? Для відповіді на це питання Мінприроди Росії і Росприроднагляд опублікували ряд роз'яснюють листів, згідно з якими раніше видані документи продовжать свою дію протягом зазначеного в них терміну та в переоформленні не потребують. Крім того, керівництво та відповідальні виконавці Відділу нагляду і регулювання в галузі поводження з відходами Центрального апарату Росприроднагляду охоче дають роз'яснення по телефону щодо всіх новоприйнятих документів. З цих консультацій також випливає, що раніше видані паспорти, ліцензії, документи про затвердження нормативів утворення відходів і лімітів на їх розміщення (далі - НООЛР) переоформляти не потрібно.
Однак, як відомо, листи не є нормативними актами. Як показує практика, спочатку обрана позиція державних органів згодом може суттєво змінитися. Тому більшість законослухняних природокористувачів зараз прагнуть якомога оперативніше направити в Росприроднагляд знову оформлені паспорти відходів.
У серпні Росприроднагляд направив в свої територіальні органи доручення [1] на період відсутності нормативного правового акта, що регулює порядок організації робіт щодо віднесення відходів I-IV класів небезпеки до конкретного класу небезпеки для навколишнього середовища, передавати всі матеріали, що надійшли обґрунтування класу небезпеки відходів (незалежно від того, зареєстрований відхід в ФККО чи ні) на перевірку в ФБУ «ФЦАО» [2] .
По-друге, багатьох природокористувачів в даний час цікавить питання: як бути з раніше спрямованими в Росприроднагляд документами, за якими до 1 серпня 2014 р не було прийнято рішення про погодження? Особливо це питання хвилює тих, хто направив або підготував до відправки в Росприроднагляд проекти НООЛР в великих кількостях (наприклад, проекти НООЛР для численних філій однієї організації). За словами тих же співробітників Росприроднагляду, побоюватися нема чого: всі представлені на узгодження до 1 серпня 2014 р документи будуть розглянуті в повному обсязі, а відповідальний виконавець територіального органу Росприроднагляду самостійно «конвертує» відходи у видаваному заявнику документі про затвердження НООЛР. Таким чином, проекти НООЛР, що потрапили до виконавця Росприроднагляду, який володіє позицією центрального апарату даної Федеральної служби, будуть містити старі найменування, коди і класи небезпеки відходів, а видані документи про затвердження НООЛР - нові відомості. Одночасно з цим очікується, що деякі заявники отримають повідомлення про необхідність переоформлення представлених на узгодження документів або відмови за формальними ознаками [3] .
Тут слід зазначити, що ідентифікація відходів з використанням опублікованого Росприроднагляду конвертера в зв'язку з внесеними змінами - завдання не з простих. Основні питання швидше за все викличуть такі моменти:
- в ФККО 2014 відсутня відхід «Сміття від побутових приміщень організацій несортоване великогабаритний»;
- «Вироби гумові незабруднені, що втратили споживчі властивості», що мали раніше код 5750010113005, в ФККО 2014 розділені на 2 групи, що включають по 2 найменування відходу кожна;
- всі відходи масел, за винятком трансмісійних (коди за скасованим ФККО: 5410020102033; 5410020202033; 5410020302033; 5410020402033; 5410020502033), тепер розділені на 2 відходу - мінеральні і синтетичні.
Також ФККО 2014 істотно розширено в порівнянні з раніше діючим каталогом і в даний час містить близько 800 відходів.
По-третє, для більшості заявників абсолютною несподіванкою став перелік об'єктів розміщення відходів, включених до ГРОРО, затверджений Наказом № 479. На сьогоднішній день в ГРОРО не вніс більшість об'єктів, на яких раніше допускалося розміщувати відходи і з якими у багатьох власників відходів є діючі договори .
Наприклад, до переліку внесених в ГРОРО об'єктів розміщення відходів Московської області зараз внесено всього чотири (!) Полігону (див. Таблицю).
Перелік об'єктів розміщення відходів Московської області, внесених в ГРОРО
№ п / п
№ об'єкта
Найменування об'єкта розміщення відходів
Найближчий населений пункт
Найменування експлуатуючої організації
1
50-00001-З-00479-010814
Полігон ТПВ «Озери»
м Озери
ТОВ «Екотех», Московська область, м Озери, вул. Колективна, д. 1Ж
2
50-00002-З-00479-010814
Полігон ТПВ «Тимохово»
д. Тимохово
ВАТ «Полігон Тимохово», 142400, Московська область, м Ногінськ, вул. 3-го Інтернаціоналу, будинок 92
3
50-00003-З-00479-010814
Полігон ТПВ «Каргашіно»
д. Каргашіно
МУП «Полігон», 141004, Московська область, м Митищі, вул. Силікатна, д. 16, В
4
50-00004-З-00479-010814
Полігон ТПВ «Мала Дубна»
д. Мала Дубна
МУП міста Орєхово-Зуєво «Орехово-Зуєвське міське підприємство комунального господарства та благоустрою», Московська область, м Орехово-Зуєво, Малодубненское ш., Д. 4
Пунктом 19 Порядку ведення державного кадастру відходів, затвердженого Наказом № 792, встановлено 10-денний термін розгляду територіальними органами Росприроднагляду надійшли від заявників матеріалів. Згідно п. 20 цього Порядку Росприроднагляд зобов'язаний в 15-денний термін з дати реєстрації інформації про об'єкт розміщення відходів, що надійшла з територіального органу Росприроднагляду, розглянути зазначену інформацію, привласнити номер об'єкту розміщення відходів в ГРОРО, прийняти правові акти стосовно включення об'єктів розміщення відходів в ГРОРО з періодичністю не рідше 1 разу на місяць. Термін підготовки подання інформації до центрального апарату Росприроднагляду територіальним органом не встановлено. У зв'язку з цим залишається відкритим питання: скільки ж фактично знадобиться часу для реєстрації нових об'єктів в ГРОРО?
ДО РЕЧІ
Полігон «Каргашіно» в Митищинському районі раніше планувалося закрити в зв'язку з вичерпанням проектної місткості (інформація про видачу позитивного висновку державної екологічної експертизи за матеріалами проектної документації на реконструкцію даного полігону в реєстрах, опублікованих на офіційних сайтах Департаменту Росприроднагляду по ЦФО за адресою http: // rpncfo.ru/expert/eko.html і центрального апарату Росприроднагляду за адресою http://rpn.gov.ru/node/2042 відсутня).
По-четверте, зміна найменувань відходів, як відомо, не належить до числа підстав для переоформлення ліцензії. У зв'язку з цим незрозуміло, як слід вчинити організаціям, що здійснюють діяльність з розміщення та знешкодження відходів, яким було видано безстрокові ліцензії: отримувати нову або користуватися наявною і щорічно пояснювати своїм замовникам, які саме відходи маються на увазі під перерахованими в їх ліцензіях відходами.
По-п'яте, залишається відкритим наступне питання: які найменування відходів - нові чи старі - вказувати в розрахунках плати за негативний вплив на навколишнє середовище? [4]
ДОВІДКА
Більш детально з використаними в тексті даної статті документами можна ознайомитися на сайті центрального апарату Росприроднагляду за адресою http://rpn.gov.ru/node/9664.
У даній статті перерахована лише частина питань, які можуть виникнути або вже виникли у природокористувачів в зв'язку зі вступом в силу нових документів в галузі поводження з відходами. Сподіваємося, що з плином часу велика частина розглянутих питань буде вирішена. Але, на жаль, існує ймовірність того, що новий порядок ведення державного кадастру відходів не полегшить роботу природокористувачів, а буде викликати все нові і нові питання.
[1] Лист від 08.08.2014 № ВК-03-04-36 / 12086 за підписом В.В. Кирилова.
[2] Підвідомче Росприроднадзору Федеральне бюджетна установа «Федеральний центр аналізу і оцінки техногенного впливу», в яке, згідно втратило силу Наказу Ростехнагляду від 15.08.2007 № 570, територіальними органами Росприроднагляду раніше прямували на перевірку матеріали з паспортизації відходів, які не зареєстровані в ФККО.
[3] До теперішнього часу не прийнятий відповідний адміністративний регламент, в якому були б чітко прописані підстави для відмови у видачі документів про затвердження НООЛР. Проект Адміністративного регламенту Федеральної служби з нагляду в сфері природокористування з надання адміністративної послуги з твердженням нормативів утворення відходів і лімітів на їх розміщення був розміщений 25.06.2012 за адресою http://rpn.gov.ru/node/6436 і станом на 22.08. 2014 не був затверджений.
[4] Те ж стосується і подання розрахунків плати за негативний вплив на навколишнє середовище з використанням «Модуля природопользователя» (прим. Редакції).
Є.Б. Масловець, керівник департаменту екологічного проектування та нормування ТОВ «Тайм юніт»