Претензія про стягнення заборгованості зразок форма бланк

  1. Умови пред'явлення претензії
  2. Коли складається претензія про стягнення заборгованості
  3. поставка
  4. поспіль
  5. Оплата послуг
  6. Оренда
  7. позику
  8. Порядок дій для стягнення заборгованості
  9. Претензія про стягнення: зразок, зміст і правила складання
  10. Порядок направлення та вручення претензії
  11. Тонкощі і нюанси
  12. Висновок: 4 важливі моменти

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Ведення бізнесу пов'язане з необхідністю вирішення безлічі складних завдань. Крім виробничих питань, поточної господарської діяльності, керівництво компанії стикається з фінансовими труднощами. Нерідко провали в бюджеті фірми стають наслідком неплатежів з боку контрагентів.

Прострочення оплати може мати різні причини. Це можуть бути: умисна затримка оплати, труднощі з грошима у самого боржника, явне намір не виконувати зобов'язання та інше. Незалежно від приводу, наявності або відсутності підстави не платити, боржнику повинна бути спрямована претензія про стягнення заборгованості .

При врегулюванні фінансових суперечок, що виникли в ході здійснення підприємницької діяльності, письмову вимогу про сплату заборгованості є обов'язковою умовою переходу до судової стадії. Якщо претензійний досудовий порядок не дотриманий, арбітражні суди залишають позови без розгляду. У даній статті розберемося детально з тим, як правильно складати претензію.

В цій статті:

Умови пред'явлення претензії

Незважаючи на довгі довірчі відносини між контрагентами, регулярні поставки продукції і її оплати рано чи пізно виникає ситуації, коли хтось не виконує свої зобов'язання.

Безумовним приводом для пред'явлення вимоги про сплату боргу є сам факт наявності заборгованості. Якщо немає фінансового зобов'язання, то і вимагати нічого.

З цього очевидного правила випливає ряд формальних умов пред'явлення претензії:

  • дійсність боргу;
  • наявність підписаних обома сторонами підтверджуючих документів (акт звірки, первинна документація);
  • факт порушення терміну оплати (неоплачений борг).

При дотриманні зазначених умов можна стверджувати про обгрунтованість претензії. Якщо ж чогось не вистачає, потрібно вжити необхідних заходів для усунення нестиковок.

Так, при відсутності підписаної первинно документації, необхідно її підписати у боржника. Зробити це обов'язково слід до пред'явлення письмових вимог, до виникнення конфліктної ситуації.

З боржниками взагалі краще не сваритися, поки не буде зібрана вся підтверджує дебіторський борг документація. Це обумовлено тим, що нічого не підозрюючи контрагент без проблем все підпише. Навпаки ж, той, з ким пішов конфлікт через гроші, буде всіляко намагатися перешкодити стягненню, в тому числі шляхом ухилення від підписання документів.

Що стосується термінів оплати, то для пред'явлення претензії вони повинні бути порушені. До моменту закінчення договірних термінів виконання фінансового зобов'язання кредитор може направити свого контрагента лист з нагадуванням про майбутню оплату.

У разі, коли строки перерахування / внесення грошей не прописані в контракті, виконання фінансових зобов'язань визначається моментом пред'явлення вимоги. Тобто для виникнення прострочення оплати, їй має передувати відповідна вимога кредитора. По ряду зобов'язань, термін оплати настає безпосередньо після виконання з боку кредитора (наприклад, передача товару).

Коли складається претензія про стягнення заборгованості

Приводом для складання претензії виступає порушення зобов'язання. Стосується до фінансових відносин - це невиконання зобов'язання про оплату. Різні види цивільно-правових угод обумовлюють відмінності змісту відповідних претензій.

Слід також відрізняти даний вид вимоги від поняття «рекламація», яка має відношення не до боргу, а до якісних або кількісних характеристик продукту.

поставка

При поставці товарів заборгованість може утворитися як у покупця, так і у постачальника. У першому випадку, мова йде про невиконання зобов'язань по оплаті продукції, поставка якої відбулася.

Ця ситуація сама стандартна, що виникає тоді, коли договір передбачає розрахунок після отримання товару. Такий варіант оплати загрожує простроченням з боку покупця, який своє отримав і не поспішає віддавати гроші.

У даній ситуації претензія буде містити вимоги про оплату поставленого товару з посиланням на умови договору, а також положення ст. ст.485, 486, 489, 500, 516 Цивільного кодексу Російської Федерації.

Зворотна ситуація може статися у випадку з попередньою оплатою, в тому числі коли продаж за попереднім замовленням. Часом трапляється так, що отримавши аванс, Постачальник з тієї чи іншої причини не поспішає поставити продукцію, що тягне вимоги покупця про розірвання договору та повернення.

В цьому випадку лист-претензія буде грунтуватися на положеннях п. 3 ст. 487 ГК РФ. Купівля-продаж має аналогічні нюанси.

поспіль

Поспіль полягає у виконанні певних робіт Підрядником за завданням Замовника. При даних правовідносинах також можливі зловживання і порушення з обох сторін.

Заборгованість Підрядника може утворитися в результаті невиконання попередньо оплачених робіт. Борг же Замовника формується при несплаті робіт, які здані за актом.

При відсутності підписаного акту здачі-приймання робіт формального підстави для вимоги про оплату не настає. У даній ситуації необхідно або попередньо письмово пред'явити робіт до приймання з первинною документацією, або написати цю вимогу в претензії на оплату.

Претензія на стягнення вартості виконаних робіт мотивується посиланням на ст.711 ГК РФ або ст.746 ГК РФ (при будівельному підряді).

Оплата послуг

До сфери послуг відноситься безліч галузей: перевезення, консалтинг, організація харчування, СЕО та інші. У разі, якщо надана послуга не оплачена в термін, Виконавець має право пред'явити претензію з вимогою про оплату заборгованості з посиланням на ст.781 ГК РФ.

При цьому необхідно, щоб до моменту пред'явлення такої претензії послуги були прийняті за актом здачі-приймання, термін виконання фінансових зобов'язань закінчився і допущена невиплата.

Невідпрацьований аванс може бути стягнуто Замовником з Виконавця. Умовою пред'явлення претензії з такою вимогою послужить рішення Замовника про відмову від договору у зв'язку з тим, що надання послуг занадто затримується.

Якщо відмовлятися від продовження взаємодії за контрактом Замовник не має наміру, то він може вимагати в претензійному порядку негайного надання прострочених послуг.

Оренда

У разі прострочення внесення орендної плати Орендодавець пред'являє Орендарю вимога про сплату заборгованості. Претензія ґрунтується на нормах ст. 614 ГК РФ.

Особливістю орендних відносин є можливість вимоги Орендодавцем сплати не тільки боргу, а й внесення орендної плати за майбутні періоди (не більше двох).

Приводом для такої претензії служить істотне порушення порядку оплати оренди, наприклад, рецидивна несплата, коли орендний внесок пропускається неодноразово.

позику

Момент, з якого можна пред'являти претензію за договором позики, залежить від порядку гасіння суми основного боргу і порядку сплати відсотків.

Так, якщо за умовами договору прописаний повернення одноразовим платежем в кінці терміну надання позики, то претензія підлягає пред'явленню також після закінчення терміну користування позиковими коштами, при невиконанні Позичальником зобов'язання зі сплати суми основного боргу.

Претензійна вимога про сплату відсотків може бути пред'явлено і раніше закінчення терміну позики, коли за умовами угоди передбачено, наприклад, щомісячна їх сплата.

Якщо сторонами погоджено графік гасіння позичкової заборгованості і відсотків, то при порушенні хоча б одного з проміжних платіжних періодів, претензія може бути пред'явлена ​​Позикодавцем Позичальнику.

При цьому, крім основного боргу і суми відсотків, кредитор має право вимагати від боржника і штрафні санкції. Навіть якщо до моменту підготовки претензії позику повернутий. Несплата одних тільки відсотків також може бути приводом до претензії.

Порядок дій для стягнення заборгованості

Для того, щоб не упустити важливих моментів, перед початком процесу витребування простроченої заборгованості, рекомендується до цього добре підготуватися. Наведений алгоритм допоможе зробити процедуру послідовно і грамотно.

СтадіяДіїПідготовчий етап

Збір документів, що підтверджують заборгованість (акти виконаних робіт, накладні, рахунки-фактури, дорожні листи, акт прийому-передачі майна, платіжні доручення, розписка і інші первинні документи, в залежності від сфери діяльності). Складання претензії Написання обґрунтованого тексту з мотивувальної та прохальною частинами, посиланнями на норми права. Формування пакету додатків. Пред'явлення вимоги Вручення або напрямок поштою претензії з додатками способом, що дозволяє ідентифікувати одержувача.

Як видно з таблиці, писати претензії зовсім не складно. Після пред'явлення вимоги настає період очікування. Він залежить від терпіння кредитора і умов про обов'язкове претензійному порядку.

Відповідь дебітора не має ключового значення. Термін розгляду претензій може бути прописаний в договорі. Якщо такої умови в контракті немає, то за нормами арбітражного процесуального законодавства в суд можна звернутися по закінченні місяця після пред'явлення претензії.

Претензія про стягнення: зразок, зміст і правила складання

Претензія про повернення боргу за договором Претензія про повернення боргу за договором

Загальні правила складання претензії:

  • письмова форма;
  • обгрунтованість, вмотивованість;
  • підтвердження вимог документами;
  • підписання уповноваженою особою.

Зміст претензії можна розбити на чотири блоки:

  1. Від кого і кому (зазначаються найменування кредитора і боржника, адреси, телефони).
  2. Мотивувальна частина (опис фактичних обставин, нормативне обґрунтування, розрахунок суми боргу, відсотки).
  3. Прохальна частина (позначаються вимоги).
  4. Додатки (прописується перелік документів, що додаються).

У цій статті доступний для скачування зразок універсальної претензії. Даний шаблон можна використовувати як основу для письмової вимоги до боржника.

Однак не варто забувати, що багато що залежить від ситуації і характеру правовідносин. Все індивідуально, бланк не замінить повноцінну претензію, завжди потрібна чітка робота з документами.

Порядок направлення та вручення претензії

Головна умова, що відноситься до порядку пред'явлення претензії, полягає в забезпеченні можливості ідентифікації її одержувача-боржника.

Існує два основних способи пред'явлення письмової вимоги:

  1. Напрямок поштою.
  2. Вручення навмисне.

Перший варіант повинен забезпечувати можливість довести, що була спрямована конкретна претензія по конкретному боргу.

При навмисне вручення такої проблеми не виникне, а от при поштовому напрямку боржник може заявити що отримував зовсім інші вимоги, ніж чим ті, про які стверджує кредитор.

Щоб такій ситуації не виникло, рекомендується направляти претензію цінним листом з повідомленням і описом вкладення. Саме в описі слід вказати номер, дату претензії, від кого, кому, а також в дужках можна прописати суму. Важливо, щоб документи були направлені саме на юридичну адресу дебітора.

При врученні претензії під позначку не виникає проблем з співвіднесення змісту примірників кредитора і боржника, однак може з'явитися питання про дійсність вручення.

При такому способі пред'явлення необхідно зажадати від одержувача проставлення на екземплярі Кредитора штампа організації-боржника, що містить його найменування, а також вказівки вхідного номера, дати, підпису, посади та П.І.Б. прийняв особи.

Тонкощі і нюанси

Підводні камені претензійного порядку врегулювання заборгованості пов'язані в першу чергу з можливістю визнання його в суді не дотриманим. Таке визнання спричинить залишення позову без розгляду.

У даній ситуації Кредитору доведеться повторити всю процедуру, але вже з виправленням недоліків. Окреслені нюанси можуть виникнути в тому випадку, якщо претензію прийме не уповноважена особа і боржник заявить, що не отримував претензію.

Показовий приклад: на екземплярі кредитора варто розпис Іванова І.І., але не вказана його посада і не вказана організація, а сам дебітор стверджує, що Іванов І.І. у нього не працює.

Інший тонкістю є обов'язкове відповідність претензійних і позовних вимог. Якщо в письмовій досудової претензії позначені одні суми, а в позові - інші, то є ризик залишення позову без розгляду в частину перевищення над претензією або повністю (у разі неможливості розділити суми).

Слід зазначити, що оплата основного боргу не звільняє боржника від обов'язку понести відповідальність у вигляді штрафних санкцій.

Такими можуть виступати:

  1. Пеня.
  2. Штрафи.
  3. Відсотки за користування чужими грошовими коштами.

У даній ситуації кредитор має право витребувати погашення тільки сум санкцій, незалежно від того чи була сплата основного боргу чи ні.

Якщо кредитор передумав стягувати борг за вже пред'явленої претензії, то він може просто не вживати ніяких подальших дій. Відкликання вимог в даному випадку не потрібно.

Однак якщо з якоїсь причини виконання претензійних вимог для кредитора зовсім небажано в даний момент (наприклад, накладено інкасо на рахунок кредитора і перерахування боргу спричинить списання отриманих грошей), але стягнути борг він планує пізніше, то про відстрочку виконання краще написати лист.

Іноді приводом до неплатежу може виступати кредиторський борг. Тобто зустрічні зобов'язання. У даній ситуації краще погасити фінансові недоїмки заліком однорідних вимог у відповідній частині.

Цікавий порядок існує в сфері ЖКГ. Комерційні організації ця тема стосується в тому випадку, якщо вони є власниками нежитлової нерухомості.

Тут для вимоги про здійсненні розрахунків за приміщення не обов'язково навіть виставлення рахунків. Теоретично, керуюча організація повинна надати комунальні послуги.

Однак будь-яких особливих підтверджень при пред'явленні претензії з боку КК не потрібно. Вважається, що якщо не була пред'явлена ​​ніяка скарга на якість робіт, то воно належне. Тут оплатити доведеться в будь-якому випадку.

Висновок: 4 важливі моменти

Проблема неплатежів - прикрий підприємницький ризик, але все ж борги в більшості випадків реальні до стягнення. Найчастіше, грамотно складена претензія може вирішити питання і привести до погашення заборгованості.

У той же час важливо пам'ятати прописні істини:

  1. Вимоги повинні бути реальними.
  2. Письмова форма.
  3. Пред'явлення способом, виходячи з яким одержувач буде ідентифікований.
  4. Вимоги необхідно мотивувати і підкріплювати документальним обґрунтуванням.

При дотриманні всіх рекомендацій, претензія дасть позитивний результат, якщо тільки боржник буде платоспроможним. У будь-якому випадку такий Передсудова документ ніколи не буде зайвим. Проте, в першу чергу потрібно уважно і ретельно вибирати партнерів по бізнесу, тоді і прострочень можна уникнути.

BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online