- Головні причини збільшення зовнішнього боргу
- Інструменти, які регламентують обслуговування зовнішнього боргу. Як вони працюють
- Як здійснюється обслуговування зовнішнього боргу
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
зовнішній борг являє собою державну заборгованість перед іноземними кредиторами. Вона виникає внаслідок активної участі уряду країни в різних сферах діяльності і необхідності залучення додаткових коштів для повноцінного фінансування економічних і виробничих проектів. Сьогодні можливість іноземних позик є потужним інструментом, використовуючи який уряд може стимулювати загальний економічний попит.
Однак обслуговування зовнішнього боргу стає проблематичним, коли грошові суми, які були призначені для цих цілей, перевищують прибутковість державних джерел. В цьому випадку продовжувати обслуговувати зовнішній державний борг неможливо, так само як і рефінансувати його на зовнішньому і внутрішньому ринку. Створюється ситуація, коли уряд змушений призупинити виконання своїх фінансових зобов'язань щодо виплат грошових коштів іноземним кредиторам, тим самим оголошуючи дефолт за зовнішнім боргом. Наслідками таких рішень є:
• знецінення національної валюти;
• падіння фондових індексів;
• збільшення боргового тягаря країни і її залежності від інших держав-кредиторів;
• зниження заробітних плат по країні в цілому;
• ослаблення позицій у зовнішніх економічних відносинах;
• підвищення рівня бідності серед населення країни.
Головні причини збільшення зовнішнього боргу
Причинами зростання зовнішнього державного боргу до неймовірно величезних сум є:
• Високі коефіцієнти первинного бюджетного дефіциту - саме цей фактор обумовлює собою необхідність позик на зовнішніх ринках; ймовірність боргової кризи в цьому випадку зростає, якщо рішення проблем на внутрішньому фінансовому ринку відкладається урядом на невизначений час;
• Високі процентні ставки по обслуговуванню боргу - вони, як правило, підвищуються, коли на думку іноземних кредиторів величина зовнішнього боргу зростає до небезпечних відміток. Тоді уряд задіє все більша кількість бюджетних коштів для виплати боргів або ж рефінансує їх, займаючи ще більші грошові суми.
• Зростання валютного курсу - негативно впливає на можливість обслуговування зовнішнього державного боргу за рахунок його збільшення при перерахунку коштів в національну валюту.
• Проблеми на внутрішньому кредитному ринку, які з'являються в результаті зростання процентної ставки на внутрішньому ринку і скорочення обсягу внутрішнього боргу. В цьому випадку уряд запозичує додаткові кошти на зовнішньому ринку, а частина внутрішнього боргу перекладається в зовнішній борг.
Крім уряду держави зовнішній дефолт небажаний і для кредиторів, так як може стати причиною їх фактичного банкрутства. Тому були створені спеціальні міжнародні кредиторські організації, учасники яких покликані вирішувати виникаючі проблеми з обслуговуванням зовнішнього боргу в різних країнах. Основним способом вирішення боргової кризи держави є списання інвесторами частини боргу і структуризація економічних реформ в країні-боржнику. Таким чином, обслуговування зовнішнього боргу на рівні уряду передбачає створення балансу між макроекономічним розвитком країни і зміцненням її національної безпеки.
Інструменти, які регламентують обслуговування зовнішнього боргу. Як вони працюють
У сучасній економічній системі використовуються три інструменту інституційної механізму:
1. Формальні правила, які регламентують здійснення розрахункових виплат за позиками;
2. Неформальні обмеження і практики, що впливають на те, як економічні агенти в особі держави, визначених організацій і підприємств сприймають формальні правила;
3. Механізми примушує характеру, за допомогою яких проводиться сплата суми боргу.
Ефективність застосування першого інструменту - формальних правил - підвищується за рахунок чіткого визначення боргової політики держави за допомогою відповідних законів, а також його фактичної здатністю сплати зовнішніх боргів. Однак на практиці обслуговування зовнішнього боргу залежить не тільки від економічної специфіки перерахованих вище інструментів інституційного механізму, але і від транзакційних витрат. Саме транзакційні витрати визначаються кількістю укладених договорів на надання грошових ресурсів ззовні. Однак найбільшу значимість в управлінні інституційним механізмом зовнішнього боргу має законодавча база держави - як правило, це бюджетне законодавство, основною метою якого є регулювання процесів іноземного кредитування та реструктуризація зовнішнього боргу .
Якщо зовнішній борг держави зростає до надмірних відміток, то наслідком такого явища може стати втрата кредитоспроможності підприємств. В цьому випадку задіюється інституційний інструмент у вигляді державної підтримки та забезпечення кредитоспроможності заявлених економічних агентів. Такий підхід дозволяє не тільки сформувати і використовувати функціональний бюджет, а й налагодити зв'язок між економічними агентами, різними платіжними системами і принципами управління зовнішньою заборгованістю.
За допомогою третього інституційного інструменту - механізмів, які примушують до виплати боргів - кредиторами встановлюються правила і обов'язки боргового платника в особі уряду. Сюди включені як правові норми, що регламентують застосування різних заходів щодо мінімізації ризиків в процесі управління зовнішнім боргом, так і інституційні інструменти, що забезпечують відтворення інститутів зовнішнього боргу і кредитоспроможності задіяних економічних агентів.
Як здійснюється обслуговування зовнішнього боргу
Обслуговування зовнішнього боргу має бути організовано з урахуванням ймовірності впливу декількох чинників: політичних стратегій з управління зовнішніми позиками, зобов'язань зі сплати боргу в державному і приватному секторі та економічних потрясінь, ймовірність прояву яких також не слід виключати. Основним же умовою забезпечення макроекономічної рівноваги в певній державі є фінансування дефіциту внутрішнього бюджету. Крім того, такий підхід дозволить організувати повноцінне керування державними інститутами зовнішнього боргу, тим самим істотно зменшити вартість транзакційних витрат в процесі здійснення фінансових операцій, підвищити ефективність у формуванні бюджету і підняти позиції держави в рейтингу інвестиційної привабливості.
Ключовими показниками ефективності як бюджетної, так і фінансової політики є саме обсяг і структура зовнішнього державного боргу. Вони виражаються за допомогою взаємообумовлених факторів - рівнем фінансових резервів держави, темпом зростання ВВП, обсягами інвестування реальних економічних проектів. Тому для реалізації ефективного обслуговування зовнішнього боргу важливо:
• розгляд економічного змісту і теоретичних аспектів управління зовнішніми позиками;
• проведення своєчасних діагностичних заходів щодо стану, причин, структури і динаміки зростання зовнішнього боргу в окремих державах;
• аналіз кредиторських заборгованостей держави зарубіжним фінансовим організаціям, так само як і заборгованостей з цінних паперів та комерційних поставок;
• дослідження зовнішніх кредиторських факторів, рівня їх впливу на загальну динаміку ВВП, а також взаємозв'язку між зареєстрованими позиками і імплементацією в державну економіку модернізують рішень;
• розробка методологій і рекомендацій щодо управління та обслуговування зовнішнього боргу в умовах справжніх змін в національній економіці.
Таким чином, для забезпечення необхідних умов якісного перерозподілу отриманих від інвесторів капіталів між різними суб'єктами ринку необхідне зростання капіталізації банків. В іншому випадку недолік власних коштів змушує державні підприємства вдаватися до дешевих і довготривалим закордонними позиками, як правило, для розширення виробництва і закупівлі нового обладнання. З метою мінімізації ризику величезних фінансових розтрат і втрати власності важливо, щоб держава обслуговувало зовнішні борги відповідно до встановлених борговими стратегіям.