Аптечний бізнес по франшизі: вивчаємо ринок

  1. Чим вигідний аптечний франчайзинг
  2. На що звернути увагу
  3. Які є пропозиції
  4. Аптечні франшизи від дистриб'юторів
  5. Отримуючи аптечну франшизу

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

* У розрахунках використовуються середні дані по Росії

Підприємець, який вирішив зайнятися аптечним бізнесом по франшизі, зможе отримати в особі франчайзера міцного і надійного союзника, який допоможе йому подолати всі специфічні труднощі у розвитку цієї справи. Для того, щоб не загубитися в потоці інформації і зробити вибір на користь або проти франшизи, потрібно вміти грамотно розглянути весь спектр пропозицій, проаналізувати його, зіставити всі плюси і мінуси конкретних варіантів і, з огляду на тенденції галузі, прийняти єдино вірне рішення.

Чим вигідний аптечний франчайзинг

Аптечний ринок в Росії неухильно зростає. За даними Міністерства охорони здоров'я, в період з 2013 року по кінець першого півріччя 2015 роки кількість аптек в країні виросло в 1,7 рази. Конкуренція в області фармацевтики збільшується. В умовах не самою сприятливою економічною обстановки на арені залишаються найбільш сильні гравці, тому для будь-якого новачка в цій сфері великий ризик залишитися за бортом. У такій ситуації міцне плече в справі відкриття аптеки може підставити компанія, що займається франчайзингом.

Чим вигідно купувати франшизу на відкриття аптеки? Почнемо з того, що аптечний бізнес так чи інакше регулюється державою, пред'являючи до нього строгі вимоги по організації роботи і встановлюючи стелю торговельних націнок (не більше 30%). Тому вже на початковому етапі у підприємця можуть виникнути труднощі з отриманням дозвільної документації. Зробивши вибір на користь франшизи, франчайзі, найчастіше отримує активну допомогу в ліцензуванні. Фаза становлення бізнесу проходить безболісно, ​​так як під свій контроль вас бере компанія, що має досвід і зацікавлена ​​в тому, щоб ви отримували прибуток. Головним плюсом стає те, що підприємцю, щоб відкрити свою справу, часом навіть не потрібні спеціальні знання.

Отримуючи торгову марку однієї з відомих аптек, ви входите на ринок повноправним його членом. Аптечний ринок навіть в кризові часи продовжує залишатися стабільним - люди хворіють завжди. Як правило, купуючи франшизу, ви отримуєте і якийсь спектр її фундаментальних переваг. Це може бути навчання керівного складу і персоналу, допомога у виборі приміщення і створення його дизайну, кадрових питаннях і ціноутворення, юридична консультація, рекламне просування, дисконтні умови від постачальників та інше. Набір «плюсів» варіюється в залежності від конкретної пропозиції.

На що звернути увагу

Перед тим, як ви переступите до розгляду пропозицій, ви повинні точно знати, який формат буде у вашій майбутній аптеки, хто буде її покупцями, і в якому регіоні або місті ви розгорнете свою діяльність. Залежно від цього, ви можете відразу відсіяти значну частину варіантів.

Зараз російський аптечний ринок активно розвивається в трьох сегментах. Це аптеки середнього цінового сегмента, соціальні аптеки (дискаунтери) і останнє нововведення - преміальні «люксові» аптеки. Існують також і інші форми, як наприклад, аптечні кіоски. Однак пропозиції по франчайзингу є в основному за класичними аптекам-магазинах середнього і економ-сегментів. Потрібно пам'ятати, що сегмент впливає на місце для розміщення аптеки (спальний район, центр міста, торговий центр), площа приміщення (в залежності від форми: закритої торгівлі або фармамаркета) і цінову політику.

Варто сказати, що кількість пропозицій по аптечному франчайзингу більш обмежена, ніж це може здатися за кількістю виданої інформації в інтернеті. Справа в тому, що аптечна галузь з деякою насторогою відноситься до франчайзингу, особливо якщо справа стосується виходу великих столичних мереж в регіони. Досвід співпраці по франшизі, навіть у лідерів галузі, не завжди вдається відразу. Наприклад, перша Стартегия франчайзингу у аптечній мережі «Ріглі» (компанія «Протек») не принесла фірмі успіху і виявилася невигідною, в результаті чого з 2013 року програма була перезапущено на нових умовах, і до середини 2015 на умовах франшизи відкрилося 20 аптек. До кінця 2015 року в планах у бренду довести це число до 50 точок.

На думку ритейлерів, недоліки співпраці з аптечної франшизі в тому, що франчайзі складно контролювати. До того ж іноді бренд одного регіону абсолютно невідомий покупцями іншого регіону і не здатний конкурувати з більш великими або місцевими гравцями. Тому деякі аптечні мережі намагаються йти іншим шляхом - розвиватися в тих регіонах, де їх позиції традиційно сильні. Роблячи ставку на розвиток власної мережі, головна компанія зменшує ризик партнерської помилки. Таку стратегію зокрема обрала федеральна аптечна мережа «36,6», відмовившись від багатьох неефективних регіональних представництв, і зосередившись на Москві і Московській області.

Тому перше, на що ви повинні звернути увагу - це бажання самої аптечної мережі працювати по франшизі. Як правило, компанії, які прагнуть зробити пропозицію підприємцям, завжди розміщують їх на офіційному сайті в спеціальному розділі, а також привселюдно рекламують і публікують в актуальних каталогах франшиз і соціальних мережах. Отже, резюмуючи сказане, можна виділити кілька речей, які варто зробити на самому початку:

  • зрозуміти, який формат аптеки ви хочете і в змозі відкрити, хто буде вашою цільовою аудиторією і яка буде її платоспроможність;

  • звернути увагу на пропозиції представлених в регіоні гравців;

  • дізнатися якомога більше про обраних брендах, їх стратегії розвитку компанії, ціновій політиці та отриманий досвід франчайзингу.

Які є пропозиції

Зараз на вітчизняному ринку знайти актуальну аптечну франшизу не так-то просто. В основному в області медицини на перший план виходять франшизи медичних послуг, різних лабораторій, центри забору аналізів, оптики. Однак при бажанні можна відшукати близько десятка пропозицій, що відносяться як до федерального, так і регіональномууровню. На момент написання статті, наприклад, діяли такі франшизи, як «Ріглі» (друге місце за часткою ринку в Росії), «Радянська аптека», «Pharma Group», «Евалар», «Метр» (Брянська, Смоленська, Калузька, Тульська , Білгородська, Липецька, Тверська, Курська і Пензенська область), «Журавлина» (Удмуртія) та інші.

Один з перших критеріїв, з яких вам варто почати порівняння пропозицій - це розмір інвестицій і етап, з якого вам пропонують розпочати співпрацю. Як правило, ціновий діапазон стартових вкладень для відкриття аптеки по франшизі варіюється від 1,5 до 6 млн. Рублів. Однак, часто зустрічаються суми, що починаються задовго до семи і навіть шестизначних цифр. У такому випадку зверніть увагу, на якому етапі розвитку бізнесу вам пропонують розпочати співпрацю. Наприклад, інвестиції в створення аптеки «Евалар» по франшизі складають всього 75000 рублів. Така низька сума обґрунтована тим, що ці гроші підуть лише на закупівлю продукції. У вимогах до отримання франшизи у «Евалар» значиться наявність діючої ліцензії на аптечну діяльність і місячний оборот не менше 1 млн. Рублів. Тобто вам дається схема зі співробітництва не з чистого аркуша, а з того моменту, коли ваш бізнес вже буде поставлений на потік. Найбільш поширений варіант, коли аптеки пропонують починати з низького старту. Наприклад, для відкриття аптеки бренду «Ріглі» вам знадобляться стартові інвестиції в розмірі від 2 до 5 млн. Рублів, які підуть на все традиційні напрямки, включаючи оренду приміщення, оформлення брендового дизайну, закупівлі та інше.

Другий за важливістю критерій - термін окупності. Зазвичай аптечні мережі позначають цей параметр в межах від 6 місяців до 3 років (наприклад, окупність аптеки бренду «Ріглі» - 2-3 роки, «Радянська аптека» - 8-10 місяців). Майте на увазі, що позначений низький термін окупності - ще не гарантія того, що реальний термін буде таким же. Найчастіше франчайзер не враховує повних «клопоту» франчайзі, не включаючи до розрахунки витрати на ребрендинг, оборотні кошти і тим більше не закладаючи в них банківський відсоток на кредит для інвестицій, який можливо взяв франчайзі.

алеї потенційні франчайзі найчастіше дивляться на розмір паушального внеску і роялті. Діапазон сум паушального внеску на аптечному ринку також широкий і варіюється від нуля і символічних цифр до 150-200 тисяч рублів. Однак, не варто надавати цьому показнику надмірне значення і хапатися за пропозиції з нульовим внеском. Швидше за все, «плата за бренд» вже спочатку входить до статті інвестицій. Це може бути цілий пакет з організації бізнесу, від оплати рекламної компанії до закупівлі обладнання та продукції у стратегічного партнера.

Набагато більш важливий показник - роялті, який вам потрібно буде виплачувати постійно. Зазвичай роялті аптечних мереж коливається від 1% до 5%. Більш високі відрахування зустрічаються рідше. У деяких випадках розмір роялті обмовляється з франчайзі індивідуально і залежить від перспективності розвитку регіону. Така схема, наприклад, раніше діяла у мережі аптек «Старий лікар» (зараз йде процес ребрендингу аптеки на бренди «Міськздрав» і «36,6»). Розмір роялті за франшизою у компанії становив від 3% до 6% і разом з сумою паушального внеску обговорювалося індивідуально. У разі якщо ж роялті відсутня, то майже напевно можна стверджувати, що ваш франчайзер має дуже тісну співпрацю з постачальником, є виробником (наприклад, компанія «Евалар» - виробник ліків і БАДів) або дистриб'ютором. Це означає, що він уже включив свій прибуток від поточної роботи франчайзі в поставку йому лікарських препаратів. Ця форма співпраці зараз активно використовується в пропозиціях по франшизі, тому докладніше про неї поговоримо далі.

На що ще варто звернути увагу? Для аптечного бізнесу важливо наявність налагодженої системи навчання персоналу. Найбільш досвідчені компанії надають своїм франчайзі спеціальні методичні матеріали і супроводжують бізнес на всіх етапах розвитку, даючи консультації з юридичних питань, кадрової політики і ціноутворення. До того ж головна компанія і франчайзі, працюючи під одним брендом, так чи інакше взаємодіють в областях реклами і PR. Наприклад, «Ріглі» надає франчайзі можливість брати участь в маркетингових акціях, стимулюючи продажі товарів категорії private label. Кількість продажів просуваються товарів можуть принести франчайзі ретробонус до 2%. Компанія «Евалар» допомагає своїм франчайзі розробкою індивідуального дизайну аптеки і рекламним просуванням, а також нараховує відсотки від реалізації продукції власного бренду. Всіляку рекламну допомогу обіцяє і Pharm Group (безкоштовний дизайн-проект, постачання дизайнерських меблів, розробку банерів і вивісок, PR-просування).

Аптечні франшизи від дистриб'юторів

Все більше уваги франчайзі завойовують франшизи від оптовиків лікарських препаратів. Актуальна пропозиція, наприклад, зараз діє від великого дистриб'ютора Pharma Distribution Group, що діє на території Росії і країн СНД. Франчайзерам без роялті та паушальних внесків пропонуються франшизи аптек в форматі open market в торгових центрах і в форматі дискаунт ( «біля будинку»). У числі своїх переваг франчайзери називають співпрацю безпосередньо з постачальниками, а, отже, вигідні умови закупівлі за оптовими цінами без вимоги збереження обсягу продажів.

Формат аптеки «біля будинку» під назвою «Радянська аптека» фірма запустила на початку 2015 року та за шість місяців змогла відкрити 86 аптек в 36 містах Росії. Свою діяльність дискаунтер почав під слоганом «Радянська аптека - за радянськими цінами», приділивши особливу увагу лекартствам, що користуються високим попитом і препаратів ЖНВЛП. Бажаючим придбати франшизу потрібно мати від 1,5 млн. Стартових інвестицій, юридична особа і орендовану або власну площу. У свою чергу, франчайзер допомагає франчайзі з отриманням фармацевтичної ліцензії, навчає співробітників, поставляє меблі, обладнання, програмне забезпечення та власне сам товар. При націнці в 20-22% франчайзі обіцяють окупність протягом 8-10 місяців. Розмір середнього чека складе 350-500 рублів. Схожу пропозицію компанії діє також на формат open market для торгових центрів. Вихід на окупність у такий аптеки передбачається на 8-16 місяць, з щомісячною прибутком близько 300-320 тис. Рублів.

Плюси цього і подібних пропозицій в низьких цінах на ліки. З огляду на нелегку ситуацію в економіці країни, ставка на дешеві соціальні аптеки може бути продуктивною. Більшість роздрібних мереж при підписанні договорів з франчайзі лише передають тому контакти постачальників для замовлення товару власними силами. У випадку ж з дистриб'юторами працює налагоджена система замовлень через «одне вікно» з доставкою в короткі терміни. З іншого боку, небезпека таких франшиз в тому, що франчайзі цілком покладається на дистриб'ютора, який повністю формує його асортимент. Тому в разі неприємностей у франчайзера, він може потягти за собою на дно і свого партнера. Крім того, дистриб'ютор повинен мати хороший досвід для того, щоб розуміти, які препарати користується попитом і яка буде найвигідніша націнка для прибуткової роботи франчайзі.

Отримуючи аптечну франшизу

Вимоги до відкриття аптеки по франчайзингу починаються з приміщення. Як правило, якщо у вас немає орендованого або власного приміщення, договір комерційної концесії не може бути підписаний. Площа приміщення і його розташування зазвичай обумовлюються заздалегідь з франчайзером. Наприклад, вимоги аптечної мережі «Ріглі» - це приміщення на 30-60 кв. м, що знаходиться на першому поверсі поблизу від прохідних місць (ринки, офісні будівлі, зупинки, метро), умови «Радянської аптеки» - приміщення на першому поверсі від 34 кв. метрів (бажано, спальні райони) з високою прохідністю і вітражними вікнами.

Після того, як вирішиться питання з приміщенням, необхідно розібратися з отриманням аптечної ліцензії. Багато франчайзери пропонують допомогу в цьому напрямку, і добре, якщо це дійсно так. Отримання такої ліцензії, на жаль, справа не швидка і може зайняти до 3-4 місяців. Подати на неї можна тільки після того, як будівля буде повністю оснащено технікою, а з співробітниками укладуть трудові договори. Для повного комплекту документів вам знадобиться висновок санітарно-епідеміологічної служби, договір на вивіз ТПВ, договір на дезінсекцію та дератизацію, а також на утилізацію прострочення. Мито на отримання ліцензії складе 6,5 тис. Рублів, а терміни розгляду заявки складуть до 45 робочих днів. Мінус в тому, що весь цей час вам треба буде оплачувати орендну плату за простоює приміщення.

За приблизними підрахунками РБК, зробленим на основі інтерв'ю з керівником франчайзингового проекту «Ріглі», на аптеку площею 60 кв метрів в середньому знадобиться не менше 3 млн. Рублів. Близько третини всієї суми (1,2 млн рублів) піде на закупівлю першої партії товару. Приблизно в 700 тис. Рублів обійдеться ремонт приміщення, 100-150 тисяч на покажчики на полицях і вивіска з назвою аптеки. Близько 500 тис. Рублів складе вартість меблів, касового апарату, сейфа і системи відеоспостереження. Приблизно така ж сума (за московськими розцінками) знадобиться для оренди приміщення протягом трьох місяців, поки буде йти процес ліцензування і оснащення. Як показує практика, вийти на окупність в умовах 1,5% роялті можна приблизно через 1,5-2 роки.

(c) www.openbusiness.ru - портал бізнес-планів і посібників з відкриття малого бізнесу

13.11.2015

Збережіть статтю, щоб уважно вивчити матеріал

зберегти

Ви можете зберегти цю сторінку за допомогою:

Чим вигідно купувати франшизу на відкриття аптеки?
На що ще варто звернути увагу?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online