Антімітінговая політика російської влади

  1. Історія питання
  2. Аналіз результатів розгляду адміністративних справ, порушених за статтею 20.2 КоАП РФ
  3. висновки

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Яким чином вдалося знизити кількість акцій протесту. неурядовий доповідь

З моменту прийняття Федерального закону «Про збори, мітинги, демонстрації, ходи і пікетування» в 2004 році відношення влади до конституційної свободи зібрань кардинально змінювалося лише одного разу - влітку 2012 року. І в цілому політику правлячої групи в цьому напрямку можна умовно розділити на три основні періоди:

  1. низька протестна активність з низькою відповідальністю за порушення законодавства про публічні заходи (до середини 2011 року);
  2. висока протестна активність з відповідальністю за порушення законодавства про публічні заходи (друге півріччя 2011-го - перший 2012 року);
  3. низька протестна активність з високою відповідальністю за порушення законодавства про публічні заходи (друге півріччя 2012-го - перший 2013 року).

Історія питання

До середини 2011 року основні публічні заходи, які влада кваліфікувала як порушення закону, стосувалися вузької групи активістів. У той час вуличний протест - це перш за все нацболи (активісти «Іншої Росії»), прихильники «Об'єднаного громадянського форуму» Каспарова і що приєдналися до них активісти, які проводили в 2006-2008 роках «Марші незгодних». Їх чисельність рідко перевищувала кілька сотень учасників. У 2009 (до осені 2011 року) їм на зміну прийшло протестний рух «Стратегія-31» з ідеєю масових акцій на захист статті 31 Конституції Росії, яка гарантує свободу зібрань, кожне 31-е число місяця. Коаліція була більш широкої за рахунок приєдналися до «лимонівців» і «каспаровцам» правозахисників з Московської Гельсінкської групи, руху «За права людини» і «Меморіалу», молодіжних опозиційних груп. Чисельність цих акцій протесту рідко перевищувала 1000-2000 чоловік.

Ситуація різко змінилася в другій половині 2011 року: зростання протестної активності був викликаний виборами в Державну думу РФ, а в подальшому - і з виборами президента РФ в березні 2012-го. Кількість протестуючих за кілька місяців зросла до сотень тисяч учасників. Саме ця обставина, а також змінився якісний склад учасників мітингу стали причиною істотного коректування як Федерального закону «Про збори, мітинги, ходи, демонстраціях і пікетуванні», так і адміністративної відповідальності за порушення законодавства про публічних заходах.

Практично відразу після подій на Болотній площі, що відбулися напередодні інавгурації Володимира Путіна 10 травня 2012 року група депутатів 1 внесла до Державної думи законопроект № 70631-6 «Про внесення змін до Кодексу Російської Федерації про адміністративні правопорушення та Федеральний закон« Про збори, мітинги, демонстрації, ходи і пікетування ».

У пояснювальній записці автори законопроекту так обґрунтовували необхідність його прийняття: «Встановлені КоАП РФ адміністративні штрафи за порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, демонстрацій, ходів і пікетувань нікчемні й неадекватні суспільній небезпеці порушень. Вони також не є превентивним заходом для осіб, які вчиняють правопорушення ». «Виходячи з принципу гуманізму, при встановленні системи покарань пропонується використовувати переважно« м'які »види покарань - штрафні санкції та обов'язкові роботи в якості альтернативи адміністративних арештів» 2.

Закон пройшов з великим скрипом. У голосуванні практично в повному складі не брала участь фракція «Справедлива Росія». Проти голосувала фракції КПРФ і ЛДПР. У третьому читанні, набравши 53,5% голосів, законопроект був прийнятий 3.

Яким чином вдалося знизити кількість акцій протесту

На посилення відповідальності за порушення законодавства про публічні заходи пішло менше 1 місяця - від внесення законопроекту до його опублікування.

Згідно з поправками, відповідальність громадян за порушення порядку організації публічного заходу (частина 1 статті 20.2) і порушення встановленого порядку проведення публічного заходу учасником (частина 5 статті 20.2) була збільшена до 20 000 рублів, а по деяким частинам статті 20.2 КоАП РФ до 300 000 рублів .

Крім того, серйозно був перероблений і сам Закон «Про мітинги»: введені додаткові обмеження як для організаторів публічних заходів, так і для їх учасників. А регіонах надали можливість вводити додаткові обмеження на заборону проведення публічних заходів в тих чи інших «небажаних» для влади місцях.

Практично відразу ж 102 депутати Державної думи РФ з опонують «Єдиної Росії» партій звернулися до Конституційного суду РФ із запитом про відповідність нового закону Конституції.

Аналіз результатів розгляду адміністративних справ, порушених за статтею 20.2 КоАП РФ

Для аналізу ми використовували офіційні дані судової статистики, розміщені на сайті Судового департаменту при Верховному суді РФ за 2009-2012 і перше півріччя 2013 року 4. Отримати дані в цілому за 2013 рік на момент підготовки доповіді не представляється можливим в силу їх відсутності.

Для того щоб читач отримав найбільш наочне уявлення про важливість змін, що відбулися, ми сконцентрувалися на двох періодах: 12 місяців до і 12 місяців після вступу в силу змін.

Таблиця 1. Загальна сума призначених судами адміністративних штрафів за статтею 20.2 КоАП РФ

При цьому 20-кратне збільшення розміру адміністративного штрафу за порушення в сфері публічних заходів призвело до зниження кількості осіб, підданих адміністративному покаранню, що, на нашу думку, прямо пов'язане зі зниженням загальної кількості протестних заходів.

Таблиця 2. Піддано покаранню осіб за статтею 20.2 КоАП РФ. 2009- 2013

2009- 2013

2012 став піковим за кількістю осіб, підкачаних покаранню за порушення статті 20.2 КоАП РФ, - трохи менше 3500 залучених. Але при аналізі кількості притягнутих до адміністративної відповідальності осіб за періоди рік до і рік після посилення відповідальності результат був прямо протилежним.

У період з липня 2011 по червень 2012 року суди притягнули до відповідальності понад 4500 осіб, а за наступні 12 місяців - менше 1500. За друге півріччя 2012 року залучених було 921 чоловік (за перше півріччя 2012 року - 2552), а за перше півріччя 2013 року вже тільки 515.

Таблиця 3. Піддано покаранню осіб за статтею 20.2 КоАП РФ в досліджуваний період

З підвищенням розміру покарання змінилася і доля порушених адміністративних справ за статтею 20.2 КоАП РФ.

Таблиця 4. Результати розгляду судами адміністративних справ за статтею 20.2 КоАП РФ за період липень 2012 - червень 2013 року

Менше половини справ, порушених співробітниками поліції і переданих до судів, доходять до залучення до адміністративної відповідальності. Можна припустити, що судді підняли власну планку, стали підвищувати вимоги до якості представлених матеріалів і в 23% випадків виносили ухвали про повернення матеріалу в поліцію. У 15% випадків припиняли адміністративні справи. Має велике значення і якість юридичної допомоги протестувальникам, так як саме юрист, який спеціалізується на адміністративні правопорушення, може вказати судді на порушення в справі.

Ми проаналізували 83 рішення районних (міських) судів в 15 регіонах Росії за частиною 1 і частиною 5 статті 20.2 КоАП РФ, винесені в 2013 році після рішення Конституційного суду РФ.

Всі вони розміщені на графіку в залежності від призначеної суми штрафу. Синя лінія показує середнєарифметичну суму - 9108 рублів, а червона - тренд. Як видно з графіка, середня сума штрафів за мітинги протягом минулого року поступово зростала.

Графік 1. Середня сума штрафів і загальна тенденція

Чітко видно і інша тенденція - судді, як правило, ігнорують рішення КС РФ, що дозволяє знижувати суму нижче від найнижчої межі санкції. У 66% вивчених справ штраф склав 10 000 рублів, ще в 10% - від 12 000 до 20 000 рублів. Нижче вказані частки цих рішень за сумами.

Таблиця 5. Розмір призначених штрафів за частинами 1 і 5 ст. 20.2 КоАП РФ

Графік 2. Середній штраф в Росії, згідно з офіційною статистикою

Середній штраф в Росії, згідно з офіційною статистикою

Офіційна статистика підтверджує результати вибіркового аналізу адміністративних справ: суди в більшості випадків призначають мінімальний розмір адміністративного штрафу - 10 000 рублів.

Варто пояснити, до чого тут Конституційний суд. Нагадаємо: у другій половині 2012 року до Конституційного суду РФ звернулася група депутатів із запитом про відповідність Конституції в тому числі і 20-кратного збільшення адміністративної відповідальності. У тому ж році в Конституційний суд звернулися і громадські активісти, які отримали судові рішення з «новими» штрафами. У своїх скаргах вони вказували, зокрема, на змішання адміністративної та кримінальної відповідальності. Пояснимо.

У статтях 19, 54 і 55 (частина 3) Конституції РФ закріплено принцип пропорційності правопорушення і заходів юридичної відповідальності. Головний закон країни зобов'язує федерального законодавця встановлювати заходи відповідальності, адекватні суспільної небезпеки правопорушення, відмежовуючи при цьому заборонені кримінальним законом діяння і кримінальні покарання від адміністративних правопорушень і заходів адміністративної відповідальності, не допускаючи змішування підстав і видів кримінальної та адміністративної відповідальності.

До 9 червня 2012 року, тобто до внесення змін до КпАП РФ, даний принцип (стосовно до видів відповідальності) діяв і висловлювався в нормах КК РФ і КоАП РФ. Так, зокрема, ст. 3.5 КоАП РФ в редакції, що діяла до 9 червня 2012 року, передбачала можливість накладення на громадян штрафу за адміністративні правопорушення до 5000 рублів. А згідно зі статтею 46 Кримінального кодексу РФ, штраф як вид кримінального покарання може бути призначений в розмірі від 5000 до 1 000 000 рублів. У теперішній же час положення ч. 1 ст. 3.5 і ч. 2 ст. 20.2 КоАП РФ дозволяють призначати за адміністративні правопорушення покарання відповідне по тяжкості кримінальній (штраф понад 5000 рублів).

Вважаємо, що введені підвищені розміри адміністративних штрафів за порушення законодавства про публічні заходи явно суперечать Конституції РФ.

14 лютого 2013 року Конституційний суд РФ лише частково погодився з вказаною правовою позицією, вказавши, що мінімальні розміри штрафу, встановлені санкцією статті 20.2 КоАП РФ, порушують право власності громадян. Суд зобов'язав федерального законодавця внести необхідні зміни в правове регулювання мінімальних розмірів штрафів за адміністративні правопорушення, передбачені статтями 5.38, 20.2, 20.22 та 20.18 КоАП Російської Федерації, а судам, що розглядає справу, дав можливість знижувати розмір штрафу нижче від найнижчої встановленої межі.

Однак аналіз судових рішень показав, що суди з небажанням користуються правом на зниження розміру адміністративного штрафу, висловлюючи думку, що у конкретній справі не застосовні положення Постанови Конституційного суду РФ. Або ж зовсім не даючи оцінку можливості його застосування в конкретній справі.

Міністерство юстиції Росії, будучи органом, на який покладено обов'язок по виконанню рішень Конституційного суду, через Уряд РФ за тиждень до встановленого піврічного терміну (в серпні 2013 року) все-таки внесло законопроект до Державної думи РФ.

Згідно з цим документом, передбачалося: «При призначенні покарання за адміністративні правопорушення, передбачені статтями 5.38, 20.2, 20.22, 20.18 і частиною 4 статті 20.25 справжнього Кодексу, суд, враховуючи обставини вчинення адміністративного правопорушення, характер дій винного, його особистість, майновий стан, наявність обставин, що пом'якшують адміністративну відповідальність, і відсутність обставин, що обтяжують адміністративну відповідальність, а також інші мають істотне значення для індивідуалізації від етственності обставини, може призначити адміністративне покарання нижче від найнижчої межі, передбаченої санкцією відповідної статті Особливої ​​частини цього Кодексу, або призначити м'якший вид покарання, ніж передбачено санкцією цієї статті »5.

Таким чином, Мін'юст фактично спробував закріпити законодавчо право судів призначати нижче від найнижчої межі, встановленої санкцією статті. Однак, як зазначив у своєму Особливій думці суддя КС РФ Коков 6: «Застосування інституту призначення покарання нижче від найнижчої межі загрожує порушенням прав і свобод громадян, їх об'єднань, таїть в собі серйозні корупціогенні ризики». Та й Головне правове управління Адміністрації президента РФ також висловилося негативно щодо законопроекту, вказавши: «Вважаємо, що для реалізації правової позиції Конституційного суду, вираженої в Постанові, мінімальний розмір адміністративних штрафів для громадян і посадових осіб повинен бути знижений, тобто зміни повинні бути внесені безпосередньо в санкції статей 5.38 , 20.2 , 20.22 і 20.18 Кодексу »7.

Незважаючи на те що законопроект лежить в Державній думі з початку серпня 2013 року, він був прийнятий лише в першому читанні в грудні 2013 року з обов'язковою підготовкою поправок. Правда, за станом на середину січня 2014 року інформацією про призначення другого ми не володіємо.

висновки

З огляду на аналіз правозастосовчої практики судами РФ в частині призначення покарання за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтею 20.2 КоАП РФ, можна прийти до наступних висновків.

  • Використовуючи законодавчі зміни в частині посилення відповідальності за порушення законодавства про публічних заходах, владі вдалося знизити кількість протестних заходів у кілька разів.
  • Федеральний законодавець фактично зайняв позицію саботування виконання Постанови КС РФ від 14.02.2013 року. Жорсткість відповідальності зайняло 1 місяць (від внесення законопроекту до опублікування закону), в той час як спроби лібералізації цього законодавства ось уже 5 місяців з дня внесення до Державної думи і 11 місяців з дня винесення Постанови КС РФ ні до чого не приводять.
  • Суди загальної юрисдикції при відсутності єдиних стандартів призначення покарання в більшості випадків виносять рішення в межах санкції, встановленої статтею 20.2 КоАП РФ. Вони вдаються до мінімального покарання, відмовляючи в призначенні «нижче від найнижчої межі» відповідно до Постанови Конституційного суду РФ від 14.02.2013. У тому числі і у справах про формальні (незначних) порушення законодавства, що не призвели до суспільно небезпечних наслідків.

У ситуації, що склалася саме вищі суди повинні впорядкувати практику реалізації громадянами конституційного свободи зборів і передбачуваності дій влади, включаючи відповідність покарання за порушення встановленого порядку проведення публічних акцій. Очевидно, що ні правопріменітель, ні парламентарії, ні уряд виявилися нездатними протягом декількох років належним чином впоратися з цим завданням.

Одночасно з цим вважаємо за необхідне звернути увагу Верховного суду РФ на необхідність складання Огляду практики розгляду судами загальної юрисдикції адміністративних справ за статтею 20.2 КоАП РФ для вироблення роз'яснень правопріменітелям.

Павло Чікова,

Олексій ГЛУХІВ

Асоціація «АГОРА»

1. А.Г. Сидякін, Д.Ф. Вяткін, Р.Д. Курбанов, В.А. Поневежський, І.Л. Зотов, А.Л. Красів, Н.І. Макаров, М.Є. Старшинов.

2 http://asozd2.duma.gov.ru/main.nsf/%28Spravka%29?OpenAgent&RN=70631-6&02 Пояснювальна записка до законопроекту №70631-6.

3 http://vote.duma.gov.ru/vote/77221 Результати голосування ГД РФ в третьому читанні щодо законопроекту № 70631-6

4 http://www.cdep.ru/index.php?id=79 Дані судової статистики Судового департаменту при ВС РФ

5 http://asozd2.duma.gov.ru/main.nsf/%28SpravkaNew%29?OpenAgent&RN=329301-6&02 Текст законопроекту № 329301-6

6 У Постанові Конституційного суду РФ від 17 січня 2013 р N 1-П «У справі про перевірку конституційності положення частини 5 статті 19.8 Кодексу Російської Федерації про адміністративні правопорушення у зв'язку зі скаргою товариства з обмеженою відповідальністю« Маслянскій хлібоприймальний пункт ».

7 http://asozd2.duma.gov.ru/main.nsf/%28SpravkaNew%29?OpenAgent&RN=329301-6&02 Висновок Правового управління на законопроект №329301-6.

Nsf/%28Spravka%29?
Php?
Nsf/%28SpravkaNew%29?
Nsf/%28SpravkaNew%29?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online