- Правові основи роботи колекторів
- Коли збирачі мають право звернутися до боржника
- Закон про колекторах №230-ФЗ
- Скільки разів можуть дзвонити родичам і на роботу
- Як розмовляти з колектором по телефону
- Що робити при візиті колекторів додому
- Як боротися, якщо загрожують?
- висновок
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Прострочення боргу в банку або МФО обертається не тільки зростаючими штрафами за порушення умов договору та додатковими відсотками, а й можливими візитами з боку особливо неприємних людей - стягувачів. Про їх «подвиги» чули всі. У Росії діє закон, який захищає боржників від свавілля, і на підставі нього цілком можна боротися з колекторами.
Правові основи роботи колекторів
До недавнього часу в ЗМІ гуляло неймовірна кількість сюжетів про свавілля колекторів і беззахисності боржників. Розберемося якими правами вони володіють зараз, можуть телефонувати і погрожувати і що робити боржнику в таких ситуаціях.
Коли збирачі мають право звернутися до боржника
Ситуацій, коли співробітник колекторського агентства або банку, уповноважений ліквідувати прострочену заборгованість, має право звернутися саме до вас, трохи, в тому числі, коли ви:
- Дійсно взяли кредит і прострочили виплату. Тут доведеться спілкуватися з колекторами, хочете ви того чи ні. Але в ході спілкування не допускається ніяких погроз, образ та інших протиправних діянь.
- Є спадкоємцем померлого боржника. Але для сплати за боргами покійного ви повинні офіційно вступити в спадок. Це відбувається через 6 місяців після смерті боржника - тільки після цього терміну можна говорити про прострочення. Звичайно, краще заздалегідь звернутися в банк, переоформити кредит або зробити рефінансування.
- Є чоловіком / дружиною боржника і несете солідарну відповідальність. Простіше кажучи, якщо ви - созаемщик. Якщо ви просто давали згоду на оформлення кредиту, то це особисто на вас ніяких зобов'язань не накладає. Особливо, якщо ви розлучилися і при цьому не розділили кредит (тобто борг залишився у колишньої «другої половинки»).
- Чи виступаєте поручителем за кредитом. При цьому співробітник колекторського агентства повинен пред'явити вам судове рішення, на підставі якого тепер ви визнані платником по кредиту. Поки цього документа немає - всі питання до основного платнику.
Якщо ж вам дзвонять з усіх інших випадках - можна сміливо відправляти колекторів шукати справжнього боржника. Такі ситуації трапляються, коли:
- Кредит взяв родич або друг;
- Справжній боржник вказав ваш номер телефону в якості свого (іноді так буває при оформленні «швидких» кредитів при купівлі техніки або меблів);
- Вам просто дісталася колишня сім-карта злісного неплатника.
Зрозуміло, що боротися з колекторами, якщо вони загрожують, доведеться, навіть якщо вони звертаються по чужих боргах. У цьому випадку важливо донести до них інформацію, що ви не є тією людиною, яка їм потрібен, і пригрозити звернутися в поліцію і прокуратуру, якщо дзвінки або візити не припиняться.
Вже як рік діяльність колекторів регулюється новим законом:
Закон про колекторах №230-ФЗ
У 2016 році був прийнятий, в 2017 вступив в силу, а в 2019 продовжує діяти довгоочікуваний багатьма боржниками закон «Про захист прав фізосіб при здійсненні діяльності по поверненню заборгованості».
У ньому прописані повноваження стягувачів боргів, їх права та обов'язки, а також заходи, як боротися з колекторами, якщо вони загрожують і дзвонять не за адресою (наприклад, на роботу або родичам).
Боржнику необхідно пам'ятати про низку ключових моментів:
- Колектори мають право пред'являти свої претензії тільки на підставі договору поступки, тобто якщо тільки банк передав їм право витребувати ваш борг. У них повинні бути підтверджують цей факт документи.
- Розмір боргу не може бути більше, ніж прописано в договорі. Тобто це тіло кредиту + відсотки + штрафи за прострочення. Додаткові пені збирачі встановлювати не мають право.
- Колектори не можуть самостійно забрати борг - ні грошима, ні майном. Для оплати ви повинні зробити переказ за реквізитами, які зазначені в договорі. А договір ви ще повинні спершу укласти. І взагалі, вилучати майно в рахунок боргу мають право тільки судові пристави після вступу в силу відповідного рішення суду.
- «Зіпсувати» кредитну історію ще більше, ніж вона вже зіпсована, колектори не можуть, так що цим їх «обіцянкам» вірити не варто. Як і в те, що за ваші борги будуть відповідати родичі або друзі.
- Ви не зобов'язані пускати візитерів в будинок. Навіть якщо вони показали всі документи і з поставлений боргом ви згодні. Ви можете вести розмову на сходовій клітці і навіть крізь двері.
На жаль, в законі №230-ФЗ відсутня безпосередньо поняття «колекторське агентство» і дана діяльність не підлягає ліцензуванню, як, наприклад, адвокатська. Тому називатися стягувачем боргів може буквально кожен.
Якщо колектор не пред'явить засвідчують особу, ви можете взагалі з ним не розмовляти
Однак у візитера повинні бути документи, що підтверджують, що він є співробітником того чи іншого юридичної особи (найчастіше це посвідчення і паспорт).
Скільки разів можуть дзвонити родичам і на роботу
У зв'язку з виходом нового закону виникає питання, чи мають право колектори дзвонити і приходити до боржника, і як вони повинні спілкуватися з ним. Відповіді в нормативно-правових документах дані однозначні:
- Час: Спілкування має відбуватися строго в певний час: з 9.00 до 22.00 в робочі дні, з 9.00 до 20.00 по вихідних і святах - ніяких опівнічних дзвінків і візитів пізно ввечері не допускається;
- Зустрічі: Число особистих зустрічей з боржником обмежена 1 разом на тиждень;
- Родичі і робота: Забороняється приходити до друзів, родичів або на роботу до неплатника, а також спілкування з рідними і товаришами по службі на тему боргу;
- Інформація: Не допускається публічне розміщення інформації про борг, у тому числі в інтернеті;
- Особливі групи громадян: Не допускається спілкування з дітьми або недієздатними громадянами, які проживають з боржником;
- Дзвінки: Тепер скільки разів можуть дзвонити з приводу заборгованості, обмежена законом: не більше 1 разу на добу, 2 раз - в тиждень і 8 разів - в місяць;
- Автоматика: Не можна використовувати автодозвону та роботів - тільки особисте спілкування, при цьому номер колектора не повинен бути прихований.
При цьому ні в якій формі спілкування не допускається загроз, психологічного впливу, введення в оману щодо суми боргу або наслідків неповернення боргу. І, звичайно, не допускається рукоприкладство, псування майна, погрози рідним і інші подібні дії - все це карається відповідно до Кримінального кодексу.
Як розмовляти з колектором по телефону
У багатьох починається паніка, якщо дзвонять на рахунок заборгованості і починають розмовляти про борг. Різні люди реагують по-різному: хтось починає кричати, хтось розгубився й з усім погоджується, хтось вважає за краще просто скидати трубку і додавати номер в «чорний список». Насправді поводитися по-іншому. Спілкуватися потрібно спокійно, доброзичливо, навіть якщо на іншому кінці дроту явно неадекватна людина.
Головне під час розмови не обіцяти нічого і «витягнути» з колектора максимум інформації
Те, що у вас є борг, не робить вас шахраєм або злісним злочинцем, як часто лякають колектори. Це просто життєва ситуація, яку необхідно вирішити.
Ось кілька базових правил, що робити, якщо дзвонять і загрожують:
- Включити запис розмови і попередити про це співрозмовника - як правило, рівень неадекватності після цього відразу різко знижується;
- Ви можете подивитись деталі дзвонить - прізвище, ім'я та посаду, а також назва фірми, яку він представляє (не соромтеся перепитувати по буквах, якщо вам щось незрозуміло);
- Уточнити - про яке кредиті йдеться і на підставі яких документів він був переданий в службу стягувачів боргів;
- Дізнатися розмір заборгованості - точну суму на сьогоднішній день, відсотків і осудних штрафів;
- Підстави - призначення додаткових пені (якщо призначили);
- Терміни - дату, коли утворився борг, і час на погашення;
- Законні акти - чи є якесь судове рішення з даного питання.
Якщо колектори дзвонять на роботу, попросіть їх передзвонити на домашній телефон в більш зручний час - відмовити вони не мають право. На роботі ви взагалі можете відмовитися вирішувати будь-які питання.
При спілкуванні з стягувачами не забувайте про свої права. Пропонуйте вирішувати всі питання тільки по закону. При найменших загрози обіцяйте звернутися в прокуратуру і суд. Як правило, співрозмовники відразу «остигають», якщо бачать, що їх співрозмовник знає закони і ступінь їх повноважень.
Що робити при візиті колекторів додому
Звичайно, якщо дзвонять і погрожують, складно залишатися спокійним, навіть якщо борг дійсно є. Але набагато гірше, якщо збирачі боргу прийшли додому. Тут розгубиться і підкований в законах людина.
Тут можна взяти на озброєння кілька прийомів, які допоможуть впоратися з ситуацією:
- Нічого не підписуйте - навіть якщо це нібито папір про те, що у вас просто відбулася розмова;
- Нічого не обещайте- все переговори про виплату боргу або реструктуризації ви будете проводити безпосередньо в офісі компанії при підписанні договору;
- Чи не впускайте нікого додому, розмовляйте через двері або на сходах, якщо не впевнені в своїх силах;
- Попередьте про відповідальність, якщо колектори дзвонять родичам або прямим текстом загрожують будь-кому фізичною розправою або псуванням майна;
- Обов'язково зафіксуйте - отфотографіруйте або зробіть копію документів, які принести збирачі, записуйте розмову на камеру або диктофон
- Кличте на допомогу сусідів, якщо розмова набуває загрозливих обертів, або телефонуйте в поліцію.
Пам'ятайте: колектори не мають право нічого забирати з дому, навіть якщо у них на руках судове рішення. Таким правом наділені тільки пристави. Також не варто звертати на загрози доведення до банкрутства або позбавлення волі за борги. Питання про банкрутство вирішує суд (і то він швидше за все призначить реструктуризацію), а фактів «посадки» за кредиторську заборгованість в російській судовій практиці можна буквально на пальцях перелічити.
Як боротися, якщо загрожують?
Не бійтеся погроз колектора звернутися до суду - навпаки, в більшості випадків це ваше спасіння. Один із способів боротися зі свавіллям, якщо він загрожує вашому спокою - як раз запропонувати продовжити розмову в суді. Як правило, суддя:
- Списує призначені неправомірні штрафи;
- Реструктуризує борг, призначаючи комфортні для боржника платежі;
- Стягує з позивачів плату за нанесення моральної шкоди (якщо факти погроз і введення боржника в оману будуть доведені);
- Наказує повернути незаконно вилучене майно або компенсувати вартість пошкодженого.
Таким чином, колектори нерідко боятися судів ще сильніше, ніж самі боржники.
Після того, як стало відомо про передачу боргу стягувачам (або про таку можливість) можна відкликати з банку згоду на обробку персональних даних, зажадати довідку про стан боргу. Не завадить зв'язатися з безпосереднім керівником співробітника колекторської служби та уточнити, чи працює там такий співробітник, повідомити про його неналежну поведінку.
Крім того, можна вдатися до допомоги спеціальних агентств, які спеціалізуються саме на боргах і роботі з кредиторами боржника. Наприклад, Стопдолг, яка співпрацює з Совкомбанк. Звертатися потрібно тільки в спеціалізовані компанії, асоційовані з банками, а не в різні «раздолжнітелі», які беруть гроші за послуги вельми сумнівної якості.
Головне - не боятися, а відстоювати свої права.
висновок
Таким чином, є відразу кілька способів, як боротися з колекторами. Не потрібно йти на поводу у стягувачів боргів - вивчіть відповідний закон, він створений саме для захисту ваших прав і спрямований проти свавілля колекторів. Не допускайте порушень закону, а при найменших загрози або натяках звертайтеся до контролюючих органів.
Як боротися, якщо загрожують?